روزنامه صبا

روزنامه صبا

محمد ساربان:

مسئولان نتوانسته‌اند نگاه خود را طبق سرعت رشد و نگرش مخاطبان توسعه دهند


بازیگر پیشکسوت سینما معتقد است که؛ هنرمندان، مسئولان و متولیان نتوانسته‌اند نگاه خود را بر اساس سرعت رشد و نگرش مخاطبان در جهان آن هم در عصر رسانه امروز توسعه دهند.

روزنامه صبا: محمد ساربان، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون با بیان آنکه جریان‌سازی تولید آثار دینی در کشورمان به‌ویژه طی یک دهه اخیر با آسیب‌های مختلف و متعددی همراه بوده‌است، گفت: اگر بخواهیم شکل تولیدات و جریان اثرگذار آثار سینمایی و تلویزیونی با محور مفاهیم دینی و مذهبی را در قیاس با دهه‌های پیش مورد پژوهش قرار دهیم نمی‌توانیم رای به توفیق آثار تولیدشده به‌ویژه طی یک دهه اخیر دهیم.

بازیگر فیلم هجوم درباره تشریح دلایل این آسیب گفت: هنرمندان و همچنین مسئولان و متولیان نتوانسته‌اند نگاه خود را بر اساس سرعت رشد و نگرش مخاطبان در جهان آن هم در عصر رسانه امروز توسعه دهند. تاکید بر تولید آثاری که پیش‌ از این توانسته‌اند در ارتباط‌گیری با مخاطب موفق عمل کنند، باعث شده‌ تا شاهد تکرار آثاری باشیم که امروز دیگر مخاطبان نسبت به آن‌ها در ارتباط‌گیری و قیاس با نمونه‌های همین دست از آثار طی سالیان قبل اقبال پیشین را ندارند.

همزیستی ایرانیان با مفاهیم دینی سابقه‌ای بسیار طولانی دارد

ساربان به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بعد از پشت سر گذاشتن تجربه دو سال زندگی با کرونا و عدم برگزاری این رویداد اشاره کرد و گفت: بعد از حضور در نمایشگاه امسال به‌ وضوح عطش و میل مخاطبان به همزیستی ولو در حد دقایق و یا ساعتی در سایه کلام آرامش‌بخش خداوند و محیط معنوی و مأنوس شده با قرآن را درک کردم.

بازیگر فیلم‌های راه آبی ابریشم و دست‌های خالی خاطرنشان کرد: تجربه دو سال اخیر و قرار گرفتن در بطن اخبار تلخ از دست دادن عزیزان، هم‌وطنان، هنرمندان و کسانی که ما به‌سبب این ویروس آن‌ها را از دست دادیم، باعث تخریب روحیه عمومی مردم شده‌است. پر واضح است که در جامعه‌ای متمدن و فرهنگی مانند ایران که همزیستی مردمان آن با مفاهیم دینی سابقه‌ای بسیار طولانی دارد، فراهم شدن شرایطی مانند نمایشگاه قرآن و نظایری از این‌دست می‌تواند پل ارتباطی میان مخاطبان و محافل روحانی معنوی و مذهبی باشد و در افزایش روحیه آرامش جامعه، تزریق امید و نشاط نقش مؤثری داشته باشد.

محمد ساربان

نگاه مقطعی؛ آسیب مهم عدم جریان‌سازی فرهنگی است

بازیگر فیلم مسیح گفت: مشکل آن‌جاست که نگاه ما به برقراری پل ارتباطی میان مخاطبان با مفاهیم دینی، آئینی و مذهبی به واسطه تولیدات فرهنگی به شکل مقطعی مانند برگزاری نمایشگاه قرآن کریم فقط در ایام ماه مبارک رمضان ختم می شود در حالی که جریان‌سازی فرهنگی با اصل استمرار و ارائه تولیدات مستمر در طول سال ارتباط مستقیمی دارد.

یک فرد مسلمان برای بیان خواسته‌ها و گفته‌هایش با پروردگارش و همچنین شکر نعمت‌های او هر روز به اقامه نماز می‌پردازد و این‌گونه نیست که یک روز این فریضه را انجام دهد و بعد ماه دیگر یا سال دیگر به انجام این فریضه اقدام کند. این همان اصل استمرار در حوزه جریان‌سازی و تحول‌پذیری فرد و در نگاه کلان‌تر جامعه است.

محمد ساربان

برنامه‌ریزی تعالی فرهنگ وابسته به تغییر دولت‌ها نباشد

بازیگر سریال‌های راه شب و بچه‌های هور خطاب به مسئولان، متولیان و دست‌اندرکاران امور فرهنگی یادآور شد: تجربه‌های موفقی چون نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و دیگر رخدادهای فرهنگی که در یک بازه زمانی مشخص تزریق کننده موجی از امید، شور و نشاط در قالب یک رخداد فرهنگی و هنری میان جامعه است باید در قالب تجربه‌های مستمر در طول سال تکرار شود. این مهم جز با تولید آثاری در حوزه سریال‌های تلویزیونی و یا فیلم‌های سینمایی که در برقراری ارتباط موفق نسبت‌به دیگر محصولات هنری در عصر حاضر توفیق بیشتری دارند میسر نخواهد شد.

ساربان تاکید کرد: نکته مهم آنست که دراین‌میان مسئولان و متولیان امر فرهنگ نباید فراموش کنند که حتی جریان تولید این آثار نیز نباید در یک نگاه محدوده زمانی مانند بازه زمانی یک‌ساله یا دوساله مدنظر برنامه‌ریزی آن‌ها قرار گیرد. بلکه قدم گذاشتن در این وادی باید خود به یک امر و فرهنگ مستمر حتی با تغییر دولت‌ها در قالب فعالیت‌های فرهنگی و سیاست‌های کلان تعالی فرهنگی جامعه تعریف شود. تنها در سایه این مهم است که می‌توان به جریان‌سازی و تعالی و رشد فرهنگ جامعه به واسطه تولید آثار دینی امید داشت.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار قرآن کتاب، امید و آرامش از ۲۷ فروردین به مدت دو  هفته در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است