روزنامه صبا

روزنامه صبا

شایان شهرابی:

«میز»؛ نماد زمان‌هایی که گفتمان اهمیت چندانی ندارد


کارگردان نمایش «میز» با اشاره به ویژگی‌های این اثر نمایشی عنوان کرد در این اجرا ترجیح داده دیالوگ را تا حد امکان حذف و اثر را به نمایشی صامت نزدیک کند.

 روزنامه صبا – شایان شهرابی، کارگردان نمایش «میز» که در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه است با اشاره به بازخوردهای مثبتی که از طرف مخاطبان دریافت کرده است، گفت: با وجود بازخوردهای خوب مخاطبان و نقطه نظرات مثبت اکثر منتقدانی که به دیدن نمایش نشسته‌اند امیدوارم مخاطبان با تئاتر آشتی کنند و آثار مورد استقبال بیشتری قرار گیرد.

وی با اشاره به احتمال اجرای نمایش در سالنی دیگر درباره مضمون اثر عنوان کرد: نمایش «میز» زندگی یک خانواده ۶ نفره را در یک خانه ۶ متری به تصویر می‌کشد که توسط پدر خانواده مورد سرکوب شدیدی قرار می‌گیرند. طراحی نمایش از یکی از نقاشی‌های فرانسیس بی کن الهام گرفته شده است و مخاطبان شاهد خانه‌ای با امکانات معمول یک خانه اما در ابعاد ۶ متری هستند که میزی نیز در وسط خانه قرار دارد. در واقع مناسبات سرکوب در این جامعه کوچک تبدیل به عادت شده است چون پدر، اعضای جوان خانواده را سرکوب می‌کنند و تنها زمانی به آنها اجازه حرف زدن داده می‌شود که پشت میز می‌نشینند و زمانی هم که سر میز می‌خواهند صحبت کنند، حرف‌هایشان توسط پدر قطع می‌شود چون اصلاً این حرف‌ها مهم نیست و حرف‌هایی اهمیت دارد که به مناسبات قدرت کمک می‌کند که توسط خود پدر بیان می‌شود. این نمایش به جز مواقعی که خانواده پشت میز می‌نشینند اثری صامت و بدون دیالوگ است. همچنین در نمایش خیاطی نیز حضور دارد که نماینده قشر کارگر است و به صورت مدام در سکوت کار می‌کند.

شهرابی با اشاره به نمادین بودن شخصیت‌های نمایش درباره فضاسازی کار توضیح داد: صحنه نمایش با مشاوره عباس جمالی و از یک اثر نقاشی فرانسیس بی کن گرفته و پس از آن توسط بهداد مشایخی و طاها رضوی وارد پروسه ساخت شده است. این نمایش در یک پروسه ۸ ماهه و به صورت کاملاً تجربی شکل گرفت و دیدن میز از زوایای مختلف در نمایش، با اتودهای زیاد و متفاوتی که در طول تمرین‌ها زدیم، مشخص شد.

وی درباره برداشتی که از نمایشنامه «میز» بهار کاتوزی داشته است، گفت: یک سال قبل که نمایشنامه بهار کاتوزی را خواندم خیلی از متن خوشم آمد و یک هفته بعد با بچه‌های گروه شروع به تمرین در سکوت کردیم تا اینکه در نهایت به این نتیجه رسیدم در فرمی که نمایش را تمرین می‌کنیم شاید دیالوگ و گفتمان دیگر اهمیت و کارکرد چندانی نداشته باشد از این رو در طول این ۸ ماه بخش زیادی از دیالوگ‌ها حذف شد و بخش‌هایی را هم خودمان به کار اضافه کردیم که در نهایت مجموعه دیالوگ‌های کار یک صفحه A۴ هم نیست. در واقع من تلاش کردم شرایط و اتمسفری را که در نمایشنامه «میز» خانم کاتوزی است با یک ایده جدید به یک فرم اجرایی صامت تبدیل کنم.

این کارگردان در پایان با اشاره به اجرا در تماشاخانه انتظامی بیان کرد: تماشاخانه انتظامی با توجه به شرایط اجرایی که داشتیم گزینه مناسبی بود اما شاید سالن کوچک مولوی برای این نمایش ایده آل تر به نظر می‌رسید. درست است که شرایط این روزهای تئاتر و مخصوصاً خانه هنرمندان از لحاظ دریافت بودجه مناسب نیست اما پیام لاریان مدیر سالن بسیار با ما همراه بود و تلاش کرد به بهترین نحو هوای کار را داشته باشد.

نمایش «میز» هر روز به‌جز شنبه‌ها (و روزهای تعطیل تقویمی) ساعت ۱۹ در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است. امیر احمدی، زهرا حیدری، مرجان شاکری، پارسا شاهین، محمد عباسی، حسین نیکزاد در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است