روزنامه صبا

روزنامه صبا

ویدا موسوی توضیح داد:

«بهشت حکیم الله»؛ روایت‌گر زندگی عاشقانه یک دختر افغانستانی  


کارگردان تئاتر با تاکید بر اینکه نمایش  «بهشت حکیم‌الله» شعار ژورنالیستی نمی‌دهد، گفت که این نمایش روایت‌گر زندگی عاشقانه آیینه دختر جوان افغانستانی است.

روزنامه صبا – ویدا موسوی، کارگردان نمایش «بهشت حکیم الله» که به تازگی اجرای خود را در سالن سایه تئاترشهر آغاز کرده است درباره شیوه اجرایی این نمایش مونولوگ که با همراهی چند عروسک بزرگ به صحنه می‌رود گفت: شیوه اجرایی نمایش، استفاده از عروسک در کنار بازیگر اصلی است. عروسک‌ها در طول اجرا نقش‌های مختلفی را برعهده دارند و کاراکتر اصلی را همراهی می‌کنند. اما این شیوه به این دلیل برای نمایش انتخاب شد که وقتی قرار است یک بازیگر در یک متن نمایشی مونولوگ، با تک گویی، یک‌تنه تماشاگر را تا پایان نمایش با خود همراه کند، تنها با تکیه بر توانایی و تسلط روی متن نمی‌توان اتفاق ویژه و ایده آلی را برای جذب مخاطب رقم زد. به همین دلیل سازندگان اثر ملزم به ایجاد فضاسازی بصری ویژه ای هستند که «بهشت حکیم الله» به دلیل روایت غیرخطی و تعدد صحنه و مکان‌های رفت و برگشتی از حال به گذشته و برعکس، شدت این نیاز را به مراتب برای بنده و گروه تولید بیشتر کرد.

وی ادامه داد: شخصیت آیینه در «بهشت حکیم الله» غرق در خاطرات خود از مزارشریف به قرچک ایران و سپس سوریه است که طبعاً برای ورود و خروج به فضای فکری او باید تدبیر خاصی اندیشه می‌شد که در فکر اولیه و ساده‌ترین حالت، ارتباط با شخصیت‌های حاضر در فضای ذهنی او، تکنیک بازی در بازی بود که برای بنده این تکنیک از جذابیت چندانی برخوردار نشد از این رو پس از عبور از طرح و ایده‌های بسیار، سخت‌ترین راه ممکن را پیش راه خود قرار دادیم که در نهایت به ساخت و حضور ۱۰ عروسک در کنار آیینه رسیدیم که به نظر بنده از نقاط پررنگ و موثر «بهشت حکیم الله» به حساب می‌آید. به نتیجه نشستن این شیوه اجرایی اثر را در تولید و تعداد عوامل، از یک‌اثر نمایشی مونولوگ به مراتب فاصله داد و هزینه هنگفتی را نیز در بر داشت.

موسوی درباره داستان نمایش توضیح داد: نمایش «بهشت حکیم الله» روایت‌گر زندگی عاشقانه آیینه دختر جوان افغانستانی است که به اصرار نامزدش حکیم الله، از مزارشریف به قرچک ایران مهاجرت می‌کنند اما در قرچک با شرایط رضایت بخشی روبرو نمی‌شوند، به همین دلیل این بار قرچک را به مقصد ترکیه ترک می‌کنند اما در میانه راه آیینه متوجه می‌شود که اتوبوس به سمت سوریه و نیروهای داعش تغییر جهت داده است. «بهشت حکیم‌الله» از یک جغرافیای مشخص به نام افغانستان صحبت می‌کند اما در واقع همه جغرافیای اسلامی، انسانی و ایمانی را مدنظر دارد. «بهشت حکیم‌الله» شعارهای ژورنالیستی سر نمی‌دهد و فقط حقیقت داعشیان را در معرض قضاوت مخاطب قرار می‌دهد‪. داعشی که در «بهشت حکیم‌الله» نشان داده می‌شود در واقع نماینده اسلام صهیونیستی است.

این بازیگر و کارگردان تئاتر در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: من و همه اعضای گروهم تمام تلاشمان را در جهت هرچه بهتر و بیشتر دیده شدن این اثر انجام داده‌ایم و جدا از برگشت مالی، مشتاق حضور تماشاگران پس از چندین اجرای جشنواره‌ای خالی از تماشاگر در کنار خودمان هستیم. امید است سالن از نگاه زیبا و صدای نفس‌های تماشاگران نمایش «بهشت حکیم الله» گوش تا گوش پر شود.

نمایش «بهشت حکیم‌الله» به نویسندگی خسرو امیری و کارگردانی ویدا موسوی از اول خرداد ماه ساعت ۲۰ در تالار سایه مجموعه تئاترشهر اجرای عمومی خود را آغاز کرده است. سعید موذنی تهیه کننده این اثر نمایشی است.

«بهشت حکیم الله» در هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت نامزد ۹ جایزه و برنده ۷ تندیس بهترین کارگردانی، بهترین نمایشنامه، بهترین بازیگری زن، بهترین طراحی صحنه، بهترین طراحی گریم، بهترین طراحی نور و بهترین طراحی لباس شده است و در سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر نیز به صحنه رفت و تندیس بهترین طراحی صحنه و جایزه برتر بازیگری زن را برای ویدا موسوی به ارمغان آورد.

این نمایش اثری تک پرسوناژ با بازی ویدا موسوی است که با همراهی ۱۰ عروسک و عروسک‌گردانی علی صادقی، سحر زلفی، مرصاد کمالی، طهورا شیخ الاسلامی، امین ویریک وند، علی رنجبریان، امیرحسین ولی اجرا می‌شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است