روزنامه صبا

روزنامه صبا

علیرضا عصار:

«بندبازی» مشابه خارجی ندارد


 خواننده و آهنگساز کشورمان ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری مسابقه و برنامه‌های استعدادیابی در حوزه موسیقی گفت که؛ «بندبازی» مشابه خارجی ندارد.

روزنامه صبا – علیرضا عصار، خواننده و آهنگساز که یکی از داوران برنامه استعدادیابی بندبازی بود درباره میزان رضایت خود از خوانندگان گروه های شرکت‌کننده در این برنامه گفت: به طور کلی آن چیزی که برای من دلگرم‌کننده و شاید جزو اهداف اولیه بندبازی است، آن بود که تعداد قابل توجهی نوازنده درجه یک در شهرستان‌های مختلف پیدا کردیم که کاملا آماده ورود به بازار حرفه‌ای موسیقی هستند و اکنون آمادگی و ظرفیت این را دارند که به بهترین گروه‌هایی که به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و مشغول کنسرت هستند، ملحق شوند.

وی افزود: خواننده‌های خوب هم در گروه‌های شرکت‌کننده در بندبازی حضور داشتند اما بین اعضای گروه تفکیک قائل نشدیم و فقط در قالب گروه، عملکرد آنان را بررسی کردیم. بعضی‌ از گروه‌ها خواننده‌شان همسطح بود، بعضی‌ها، خواننده بهتری داشتند و در بعضی‌ از گروه ها، نیز بالعکس بود.

عصار درباره جایگاه خواننده و تاثیر آن بر موفقیت یک گروه موسیقی ابراز کرد: من تصور می‌کنم گروه های موسیقی با برنامه‌ریزی و مدیریت خوب و با کمک خوانندگان خوب، می‌توانند وارد بازار موسیقی شوند. در جهان هم، وضعیت اینطور است؛ به عنوان مثال در گروه «بیتلز» که تک تک اعضای آن محبوبیتی پیدا می‌کنند اما محبوبیت خواننده در موفقیت آن تاثیر مهمی دارد.

این موسیقیدان درباره موفقیت بازار موسیقی با ورود گروه‌های شرکت‌کننده در بندبازی گفت: پیش‌بینی اینکه چه کسی در بازار موسیقی موفق می‌شود به خصوص با پیچیدگی‌های بازار فعلی، کار سختی است اما اگر از من بپرسید گروه‌های بندبازی ظرفیت موفق شدن را دارند یا خیر، به نظر من تعدادی از گروه‌ها ظرفیت موفق شدن را دارند. اگر ضمن برنامه‌ریزی درست، قطعات خوبی برایشان ساخته شود و مدیریت خوبی داشته باشند، بازار موسیقی را تحت الشعاع عملکرد مثبت خود قرار خواهند داد.

عصار درباره خطرات و آسیب هایی که برنامه‌های استعدادیابی در سرخوردگی و حتی ایجاد زمینه برای مهاجرت آنان به علت نبود سیستم حمایتی در بازار موسیقی به وجود آورد، گفت: این اتفاق، احتمالی نیست که بشود براساسش تصمیم‌گیری کرد و نمی‌توان گفت این موضوع احتمال زیادی دارد. با توجه به وضعیتی که موسیقی ما به طور کلی دارد، همه محدودیت‌هایی که پیرامونش هست و همه پیچیدگی‌هایی که بازار موسیقی ما دارد، به نظرم ساخت برنامه‌های استعدادیابی در حوزه موسیقی بسیار واجب است.

این خواننده موسیقی پاپ با تاکید بر اینکه برنامه بندبازی به عنوان یک مسابقه منحصربه فرد در دنیا، فاصله زیادی با استانداردهای برنامه های استعدادیابی ندارد، ادامه داد: به نظر من، با توجه به عملکرد پلتفرمی که بر روی این برنامه سرمایه گذاری کرده، فضای تازه ای ایجاد شده و ایرادات آن هم قابل حل و چشم پوشی است. به نظر من این برنامه در کوتاه مدت حتی می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی روی بازار موسیقی بگذارد.

عصار در ادامه بیان کرد: من هیچ گاه در جایگاه داور قرار نگرفتم و به همین دلیل هم سعی کردم قضاوت سخت نکنم. بیشتر سعی کردم بر اساس آنچه که به خودم گذشته و محصولش تجربه طولانی مدت است، با مهربانانه‌ترین و همکارانه‌ترین نوع ممکن رفتار کنم.

این نوازنده و آهنگساز در پاسخ به این سوال که آیا بازار موسیقی از لحاظ ساختاری و سیستمی ظرفیت حمایت از گروه‌های موسیقی مستعد را دارد؟ بیان کرد: برنامه‌ بندبازی مشابه خارجی ندارد اما در برنامه‌هایی که به صورت استعدادیابی هستند این واقعیت تلخ وجود دارد که استعدادهای برتر به بازار موسیقی کشورشان معرفی شوند، اما در بازار دوام نمی‌آورند.

وی ادامه داد: با این حال، ساخت چنین برنامه‌ای لازم و تاثیرگذار است چرا که که نوازنده‌های جواب و بااستعداد زیادی امید به آینده بهتر پیدا می‌کنند. این برنامه ویترینی است که مثلا یک نوازنده ۱۶ ساله که در شهرستانی ساز می‌زند و در شرایط عادی، امکان ورود به بازار موسیقی را ندارد و سراسر استعداد و عشق به موسیقی است، با نمای درستی که در این برنامه از خود نشان می دهد، می‌تواند دیده شود و با همکارانش در بازار موسیقی فرصت حضور پیدا کند.

عصار همچنین ابراز کرد: در حال حاضر بسیاری از نوازندگان شرکت‌کننده در بندبازی به دلیل استعدادشان می‌توانند در گروه‌های خوب موسیقی کشور حضور داشته باشند. بنابراین ارزش دارد که هر طوری لازم است برای برگزاری چنین برنامه هایی بجنگیم. این استعدادهای جوان، فقط ساز دستشان است و در همه جای کشور حضور دارند. چگونه باید وارد بازار موسیقی شوند و چگونه باید استعدادشان را نشان و پرورش دهند؟ آیا فضایی به آنان داده می‌شود؟ برنامه بندبازی نشان داد که آنان می‌توانند دیده شوند و عادلانه برنامه‌شان را اجرا کنند و مردم درباره‌شان تصمیم بگیرند.

بندبازی مسابقه استعدادیابی بندهای موسیقی ایران در ژانر پاپ و پاپ تلفیقی است که توسط یک اپلیکیشن آنلاین داخلی پخش می شود و ترکیبی از رأی داوران و آرای مردمی سرنوشت گروه‌های شرکت‌کننده در این رقابت را تعیین می‌کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است