روزنامه صبا

روزنامه صبا

امید نعمتی:

در یک گروه موسیقی اولویت با هیچ سازی نیست


داور مسابقه «بندبازی» تاکید کرد که؛ در یک گروه موسیقی اولویت با هیچ سازی نیست بلکه اولویت با فردی است که بیشتر تمرکز ذهنی و حتی فعالیت فیزیکی خود را برای ارتقای گروه اختصاص می‌دهد.

روزنامه صبا – امید نعمتی، خواننده گروه موسیقی «پالت» و یکی از داوران «بندبازی» درباره چگونگی داوری گروه‌های موسیقی در این مسابقه گفت: داوری سخت است. یک بار داور جشنواره موسیقی ایرانی و تلفیقی بودم و «بندبازی» دومین تجربه من است. ادامه کار در سمت داور در فصل بعدی برنامه بستگی به شرایط دارد و اینکه چگونه همه چیز پیش برود.

نعمتی درباره موفقیت گروه‌های موسیقی شرکت‌کننده در «بندبازی» بیان کرد: موفقیت یک گروه به عوامل بسیاری بستگی دارد اما نخستین و مهمترین عامل، تعامل و تبادل نظر اعضای گروه با یکدیگر و دستیابی به اهداف مورد نظر است. اعضای یک گروه موسیقی اگر با یکدیگر اتحاد داشته باشند، می‌توانند در مقابل مشکلات بایستند، سدها را بشکنند و پیش بروند.

این هنرمند آواز افزود: روز نخست برگزاری این برنامه فکر نمی‌کردیم شاهد حضور نوازندگان و گروه‌های خوب موسیقی باشیم اما در ادامه برنامه گروه‌ها و نوازندگان خوبی شناخته شدند و در روز پایانی آثاری را اجرا کردند که برای من روز درخشانی بود و نتیجه فعالیت همه شرکت‌کنندگان در «بندبازی» قابل قبول بود.

وی با اشاره به اینکه در داوری «بندبازی» خواننده جدا از عملکرد گروه، مورد توجه قرار نمی‌گرفت، اظهار کرد: ترکیب یک گروه است که باید خوب عمل کند. خواننده در گروه مانند یک ساز است. حتی ما در گروه «پالت» به لحاظ اقتصادی همیشه این موضوع را مورد توجه قرار می‌دادیم. اگر ۶ نفر هستیم درآمدمان را بین همه اعضای گروه تقسیم می‌کنیم. همچنین در رای گیری‌هایی که انجام می‌شود همه به یک اندازه حق دارند.

نعمتی درباره ویژگی های یک گروه موفق گفت: زمانی یک گروه موسیقی، درست عمل خواهد کرد که همه اعضا هم‌وزن باشند و وقتی آن وزنه تغییر کند و از بین برود، گردهم آوردن گروه دشوار است.

خواننده گروه موسیقی «پالت» همچنین ابراز کرد: فعالیت و مشارکت در یک گروه، جزو آموزش‌هایی است که باید از کودکی به ما داده شود. به عنوان مثال در بازی فوتبال، فردی که گل می‌زند، همیشه بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، اما مدافع وظیفه‌اش را آموخته و پذیرفته است که نباید مانند بازیکن گلزن، دیده شود.

وی درباره چالش و مشکل اصلی گروه‌های شرکت‌کننده در مسابقه «بندبازی» گفت: این گروه‌ها باید آهنگ‌ها و نگاه خود را به جهان تولید کنند. یعنی فقط مساله آهنگسازی در گروه موسیقی مطرح نیست؛ وظیفه یک گروه موسیقی صرفا اجرای موسیقی نیست. گروه‌های مختلف جهان به دلیل نوع نگاهشان به دنیا، عملکردشان در موقعیت‌های مختلف، شعرها و مفاهیمی که برای آثارشان انتخاب می‌کنند، طرفدارانی دارند، بر این اساس گروه‌های شرکت‌کننده در «بندبازی» نیز باید مفاهیمی را برای آثارشان انتخاب کنند و در این مسیر باید فیلم ببینند و کتاب بخوانند. همچنین آنان باید بیاموزند که از لحاظ روانشناختی چگونه باهم تعامل داشته باشند و رفتار کنند. من چنین تجربه‌ای را در گروه «پالت» داشتم.

این هنرمند حوزه موسیقی در ادامه بیان کرد: در یک گروه موسیقی اولویت با هیچ سازی نیست بلکه اولویت با فردی است که بیشتر تمرکز ذهنی و حتی فعالیت فیزیکی خود را برای ارتقای گروه اختصاص می‌دهد؛ هر فردی برای موفقیت در کارش، باید از لحاظ ذهنی، روحی و فیزیکی برای گروه فعالیت کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بازار موسیقی ظرفیت پذیرش گروه‌های موفق را ندارد، افزود: مردم این روزها به دلایل مختلف از جمله مشغله زندگی و فضای مجازی که همه چیز را کوچک کرده است، کم حوصله شده اند. معمولا گروه‌ های خوب موسیقی، آثار جدی تولید می‌کنند و کارشان نیز مخاطب جدی می‌طلبد. به همین دلیل انسان‌ها باید کمی فرصت داشته باشند تا این آثار را درک و با آن زندگی کنند. اما به دلیل اینکه بسیاری از مردم، فرصتی برای فکر کردن به موسیقی خوب ندارند بازار ما از موسیقی جدی محروم می‌شود.

نعمتی در ادامه بیان کرد: گروه‌های موسیقی برای موفقیت در کارشان، باید از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به توانایی ساخت آهنگ و تنظیم آثار خود دست پیدا کنند. تمامی گروه‌هایی که به مراحل نهایی و پایانی «بندبازی» رسیدند، این توانایی ها ر ا داشتند.

عضو گروه موسیقی پالت با اشاره به اهمیت زمان در پیشرفت و موفقیت یک گروه موسیقی گفت: در «بندبازی» به عنوان داور به گروه‌هایی که خیلی حرفه‌ای ساز می‌زدند، توجه نمی‌کردم؛ اکثر گروه‌های موفق در دوره دانشجویی شکل گرفتند، همان موقع هم معروف شدند اما ۲۰ سال بعد به نتیجه درخشان موسیقایی دست پیدا کردند. برای موفقیت یک گروه موسیقایی، زمان مهم است. ما در گروه «پالت»، هر کدام از اعضای گروه، در طول زمان در کلاس‌ها و کارگاه‌های مختلف شرکت کردیم و آموختیم و اینگونه نبود که در نخستین کنسرت بهترین نتیجه را به دست آوریم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است