روزنامه صبا

روزنامه صبا

حسین دارابی:

جنبه عاشقانه «هناس» را دوست دارم


کارگردان فیلم سینمایی «هناس» با بیان اینکه برخلاف دیگر فیلم‌هاییییی بیوگرافی، «هناس» راوی داستان همسر شهید است، گفت که جنبه عاشقانه «هناس» را دوست دارم.

 روزنامه صبا – سینما او را با فیلم سینمایی «مصلحت» در سی و نهمین جشنواره فجر شناخت که نشان داد آمده تا ژانر سیاسی_امنیتی را در سینمای بدون ژانر ایران احیا کند. «مصلحت» که به عنوان یک فیلم سیاسی موضوع قابل بحثی را به نمایش گذاشته بود، بعد از اکران در چهلمین جشنواره فیلم فجر واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و نشان داد که سینما می‌تواند جایگاهی فراتر از سرگرمی داشته باشد. پس از گذشت یک‌سال، حسین دارابی در دومین همکاری خود با محمدرضا شفاه تهیه‌کننده با فیلم سینمایی «هناس» آمد و این بار با نگاهی متفاوت؛ فیلمی که برخلاف اسمش، فیلمی زنانه است و یک ملودرام عاشقانه. حسین دارابی گفت‌وگویی با روزنامه صبا داشت که در ادامه می‌خوانیم.

آقای دارابی، شما پس از فیلم سینمایی «مصلحت» در دومین ساخته سینمایی خود یعنی «هناس» دوباره به سمت موضوع امنیت ملی رفته‌ و علاقه خود به ژانر سیاسی را نشان داده‌اید. به نظر شما چقدر سینمای ایران به این ژانر نیاز دارد و چقدر نیاز است زندگی چنین افرادی به نمایش گذاشته شود؟

فیلم سینمایی «هناس» به عنوان دومین اثری که ساخته‌ام، زندگی شهید داریوش رضایی‌نژاد را روایت می‌کند و دلیل اینکه سراغ این سوژه رفتم این بود که به نظر من  وقتی که مخاطبان با این خانواده‌ها و فضای زندگی آن‌ها آشنا شوند، به آنچه این روزها درباره این عزیزان در جامعه مطرح می شود نگاه تازه ای خواهند داشت و امیدوارتر خواهند شد.

«هناس» برخلاف دیگر فیلم‌هاییییی بیوگرافی، راوی داستان همسر شهید است. چه شد که به این انتخاب رسیدید و چقدر سعی کردید در روایت داستان زندگی شهید رضایی‌نژاد نوآوری داشته باشید تا مخاطب با فیلم ارتباط بهتری برقرار کرده و راضی باشد؟

ما اطلاعات زیادی از محیط کاری شهید رضایی‌نژاد در دسترس نداشتیم و به دلیل اینکه  فضا را نمی‌شناختیم شاید داستان فیلم، خوب درنمی‌آمد به همین دلیل داستان «هناس» از زاویه دید همسر شهید (زهره پیرانی) روایت می‌شود. داستان ملودرامی عاشقانه با نگاهی زنانه است که برای جذابیت بیشتر سعی کردیم، ماجرای جاسوسی را وارد روایت اصلی داستان کنیم و برخلاف بیشتر فیلم‌هایی که در این ژانر ساخته شده و پایان تلخ دارند، داستان «هناس» را شیرین تمام کردیم.

با تغییر زاویه دید داستان، چه چالش‌هایی را به همراه داشتید؟

زمانی که فیلمی در ارتباط با قهرمانان ملی ساخته می‌شود، طبیعتا به خود آن افراد پرداخته خواهد شد، اما ما در «هناس» سعی کردیم به فضایی زنانه نزدیک شویم که چالش بزرگی برای ما بود اما با تمرین‌ها و صحبت‌هایی که با خانم پیرانی همسر شهید داشتیم به آن فضای احساسی و زنانه‌ای که مد نظر داشتیم، نزدیک شدیم.

بعد از اولین اکران این فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر و پس از آن در اکران عمومی، برخی از منتقدان اعتقاد داشتند که فیلم سینمایی «هناس» ضعیف‌تر از اولین ساخته شما یعنی «مصلحت» است. خودتان چه فکر می‌کنید؟

من همیشه تمام تلاش خود را می‌کنم که در ساخت یک اثر به خوبی عمل کنم و بهترین خودم باشم. در هر دو فیلم «مصلحت» و «هناس» نیز سعی کردم که بهترین باشم و هرچه را در توان داشتم برای ساخت فیلم گذاشتم، اما «مصلحت» به دلیل فیلمنامه ملتهب‌تر و ژانر جذاب‌تری که نسبت به «هناس» دارد، قطعا برای مخاطب جذاب‌تر است. از طرفی ساخت سینمای بیوگرافی به دلیل پایبندی بر داستان اصلی زندگی، شاید جذابیت‌هایی یک فیلم صرفا داستانی را به همراه نداشته باشد و نتوان داستان‌های فرعی یا چالش‌هایی را به آن اضافه کرد.

خودتان کدام یک ازاین آثار را بیشتر دوست دارید؟

من «هناس» را خیلی دوست دارم. اگرچه موضوع فیلم جدی است اما از نگاه یک زن، داستان ما ملودرام عاشقانه می‌شود که من خیلی این را می‌پسندم.

مریلا زارعی با توجه به کاراکترهای مختلفی که در فیلم‌هایی چون بادیگارد، شیار ۱۴۳ و… داشته است، بهترین انتخاب برای بازی در نقش «زهره پیرانی» بود البته ممکن بود شکلی کلیشه‌ای هم به خود بگیرد. برای انتخاب بازیگر چه چالش‌هایی داشتید؟ آیا مریلا زارعی اولین انتخاب شما بود؟

بازیگر اصلی فیلم یک زن است که همه بار فیلم را به دوش می‌کشد و من به دنبال بازیگر قَدَری بودم که بتواند این کار را انجام دهد و مریلا زارعی اولین انتخاب من برای بازی در این نقش بود. از طرفی به اکران عمومی هم فکر می‌کردم و می‌دانستم برای مردم عام، چهره یک سوپراستار بسیار جذاب‌ است. در ابتدا وقتی پیشنهاد بازی در این نقش را به مریلا زارعی دادیم به دلیل حضور در یک سریال، قبول نکرد اما وقتی فیلمنامه را خواند با پیشنهاد ما موافقت کرد. بهروز شعیبی نیز به دلیل مظلومیتی که در چهره و بازی‌اش دارد همیشه برای من بسیار جذاب بود و همکاری با این دو بازیگر برایم بسیار زیبا بود.

ما در فیلم «هناس» به غیر خانواده شهید، شخصیت‌های دیگری را می‌بینیم. چقدر شخصیت‌های فرعی داستان واقعی بودند؟ آیا کاراکتری را به داستان اضافه کرده بودید که در زندگی واقعی حضور نداشته‌اند؟

خانم پیرانی و شهید رضایی‌نژاد، دوستانی داشتند که ما چند نما از این دوستان را در فیلم نشان دادیم. همچنین شخصیت منفی داستان با بازی وحید رهبانی کاراکتری واقعی است که در محل کار شهید حضور داشته و ما نقش او را پررنگ‌تر کرده تا داستان دراماتیک‌تری را ایجاد کنیم.

با توجه به اینکه سینمایی «هناس» با دو فیلم دیگر از فیلم‌های چلهمین جشنواره فیلم فجر یعنی «علفزار» و «بدون قرار قبلی» در گروه اکران قرار گرفت، شرایط اکران را چطور دیدید؟

سینمایی «هناس» برای مخاطب عام سینما نیست و باید مخاطب هدف خود را پیدا کند. گروه تبلیغات پروژه نیز خیلی قوی در حال فعالیت هستند و اگرچه شریط اکران خوب نیست اما خوشبختانه «هناس» فروش خوبی دارد. از طرفی حوزه هنری با شناور کردن بلیت‌ها به سینما رونق داد و فروش فیلم بعد از این کار افزایش چشم‌گیری داشت که نشان می‌دهد مردم علاقه‌مند به حضور در سینما هستند اما به دلیل گرانی بلیت‌ها از رفتن به سینما امتناع می‌کنند.

وقتی که شهره پیرانی (همسر شهید) نسخه نهایی فیلم را دیدند، چه نظری داشتند؟

خانم پیرانی در حین تولید خیلی همراه ما بودند و اگرچه در صحنه‌های فیلم‌برداری خیلی حضور نداشتند اما با اعتمادی که به ما داشتند دست‌مان را در روایت داستان خیلی باز گذاشته بودند. زمانی که نسخه پایانی فیلم را دیدند، فیلم را بسیار دوست داشتند و گفتند «روح زندگی ما در این فیلم وجود دارد» که با این حرفشان خستگی ما در رفت. ایشان همچنین در اکران‌های مردمی خیلی ما را همراهی کردند که باعث خوشحالی ما و تیم «هناس» است.

آیا فیلم بعد از اکران در جشنواره فیلم فجر دچار تغییر هم شد؟

بله، بعد از اکران در چهلمین جشنواره فیلم فجر، تغییرات چشم‌گیری در تدوین و موسیقی انجام دادیم که فیلم را نسبت به نسخه اکران شده در جشنواره بسیار بهتر کرد و دعوت می‌کنم که اگر فیلم را در جشنواره فیلم فجر دیده‌اید، بار دیگر به تماشا بنشینید چراکه در این نسخه، فیلم ریتم بهتر و جذاب‌تری پیدا کرده است.

کیمیا صادقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است