روزنامه صبا

روزنامه صبا

احسان ثقفی:

«هناس» ترور را از منظر خانوادگی روایت می‌کند


نویسنده فیلم سینمایی «هناس» با بیان اینکه مسئله ترور از بیرون شاید فقط یک ترور باشد اما از منظر زندگی خانوادگی از دست دادن یک عزیز است و «هناس» از نگاه شهره پیرانی پیش رفته است.

روزنامه صبا – احسان ثقفی،  نویسنده فیلم سینمایی «هناس» که پس از فیلمنامه سینمایی «بیست و یک روز بعد» سراغ روایت داستان زندگی «داریوش رضایی‌نژاد» رفته است در گفت و گو با روزنامه صبا از چالش‌های نگارش داستان زندگی یک شهید هسته‌ای سخن گفت.

فیلم‌نامه «هناس» داستان واقعی زندگی یک شهید هسته‌ای است که به مراتب حسایت‌های خود را دارد، شما به عنوان نویسنده چه چالش‌هایی را در این زمینه داشتید؟

فیلم‌نامه بیوگرافی که روایت زندگی شخصیت واقعی، خانواده، دوستان و… است، حساسیت خود را دارد و فیلمنامه زندگی شهید رضایی‌نژاد که با موضوع هسته‌ای پیوند خورده بود قطعا حساسیت بیشتری را به دنبال داشت. موضوع هسته‌ای موضوع مهمی است که جامعه را تحت تاثیر قرار داده و از طرفی اطرافیان در چنین داستان‌هایی همراه نخواهند بود و ما تا قبل از پیش‌تولید چنین نگرانی‌هایی را داشتیم اما هنگامی که با خانم پیرانی صحبت کردیم، به دلیل شناختی که از رسانه داشتند بسیار همکاری کردند و ما نیز با خود قرار گذاشته بودیم که به واقعیت زندگی پایبند باشیم.

درنهایت چقدر به زندگی شخصیت‌های واقعی اضافه کرد‌ید؟

ما فکر کردیم که هرچه داستان مستندتر باشد برای مخاطب جذاب‌تر است به همین دلیل داستان همه صحنه‌ها براساس واقعیت و الهام گرفته از زندگی شهید است و در بعضی موارد شاید از لحاظ زمانی جابجایی داشته‌ایم.

کاراکتر منفی داستان چقدر واقعی بود؟ آیا برای جذاب‌تر شدن قصه به ویژگی‌های آن کاراکتر اضافه کرده‌اید؟

شخصیت «فرهاد»، الهام گرفته از چند شخصیت در قصه است و به عنوان نماینده طیف فکری داخل کشور است. شهید رضایی‌نژاد در دوران کاری خود در بیرون از کشور به نحوی مورد فشار واقع بودند و در داخل نیز هجمه‌هایی بر ایشان وارد بود که ما در کاراکتر فرهاد می‌بینیم.

هنگام نوشتن فیلم‌نامه، کاراکتر شهید رضایی‌نژاد را چگونه دیدید؟

بزرگرین ویژگی شهید که خیلی برای من جذاب بود این است که ایشان یک جوان معمولی و با توجه به تخصصی که داشتند بدون ادعا وعاشق کار علمی و پژهشی بودند، تکلیفشان با زندگی معلوم و پای کشور خود ایستاده بودند که بهروز شعیبی به خوبی توانست نقش ایشان را ایفا کند.

داستان فیلم هناس از نگاه همسر شهید روایت می‌شود و شما به عنوان نویسنده اثر، نگاه قصه را به آن سمت بردید. چه شد که تصمیم به این کار گرفتید؟

ممکن است برخی مخاطبان نسبت به موضوع هسته‌ای گارد داشته باشند و ما برای شکستن این گارد، تصمیم گرفتیم داستان را از نگاه همسر شهید بیان کنیم. از طرفی مسئله ترور از بیرون شاید فقط یک ترور باشد اما وقتی از منظر زندگی خانوادگی به آن نگاه می‌کنیم از دست دادن یک عزیز است به همین دلیل ما داستان را از نگاه شهره پیرانی پیش بردیم که زندگی شهید را در خانه و رفتار او با خانواده، عشق بین آن‌ها، چالش‌ها، استرس‌ها، پدرانگی و…ببینم، تا صحنه ترور  و از دست رفتن جلوی چشم خانواده خیلی مملوس‌تر باشد.

آیا در داستان صحنه‌هایی بود که به انتخاب کارگردان حذف شود یا برای اکران سانسور شود؟

بعضی از سکانس‌ها که فیلم‌برداری هم شده بود در تدوین حذف شد اما به دلیل اینکه در تمامی مراحل تولید ملاحظات را رعایت کرده بودیم، هیچ سانسوری بر فیلم وارد نشد. به صورت جدی دعوت می‌کنم از مخاطبان که فیلم را در اکران‌های مردمی ببیند، در این نسخه تغییراتی ایجاد شد که خط روایی داستان را بسیار جذاب‌تر کرده است.

کیمیا صادقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است