روزنامه صبا

روزنامه صبا

حمید منوچهری:

تا نفس می‌کشم عاشق رادیو خواهم بود


هنرمند باسابقه کشورمان در گفت و گویی اظهار کرد که؛ رادیو برای من عشق و میدان ارگ خانه اول من است و تا زمانی که نفس می‌کشم عاشق این حرفه، این رسانه و این شبکه رادیویی خواهم بود.

 

روزنامه صبا – ۸۲ سال پیش در ۴ اردیبهشت ۱۳۱۹ رادیو برای اولین‌بار در تهران شروع به فعالیت کرد و به دلیل دسترسی شهروندان تهرانی به امواج رادیویی، اولین شبکه‌ای که در رادیو فعالیت کرد به عنوان رادیو تهران شناخته شد و در سال ۱۳۳۶ رادیو تهران به دلیل گستردگی در استفاده عموم مردم ایران به رادیو ایران تغییر نام داد و در ادامه دومین شبکه رادیو باردیگر با نام رادیو تهران شروع به فعالیت کرد.

حالا پس از هشت دهه فعالیت، رادیو به عنوان قدیمی‌ترین رسانه در ایران ۱۶ شبکه سراسری و تخصصی مانند رادیو ایران، جوان، پیام، تهران، سلامت، گفتگو، نمایش، قرآن، ورزش، فرهنگ، آوا، معارف، اقتصاد و ده‌ها شبکه استانی فعالیت می‌کنند تا بتوانند به نیاز هر سلیقه‌ای باتوجه به تولید محتوای مناسب پاسخ دهند.

یکی از شبکه‌های تخصصی که این روزها به یازده سالگی فعالیت خود روی موج‌های رادیویی رسیده است، شبکه رادیویی نمایش است که برای اولین در سال ۱۳۹۰ آغاز به فعالیت کرد تا به صورت ویژه تر به فعالیت در حوزه‌ هنرهای نمایشی در رادیو بپردازد. حمید منوچهری گوینده پیشکسوت رادیو و کارگردان نمایش های رادیویی رادیو نمایش به بهانه یازده سالگی رادیو نمایش گفتگویی با روزنامه صبا داشت که در ادامه می‌خوانیم.

استاد حمید منوچهری، ضمن تبریک تولد یازده سالگی رادیو نمایش و قدردانی از سال‌ها فعالیت‌ شما به عنوان کارگردان و گوینده آثار نمایشی در رادیو، می‌خواستم درباره فعالیت رادیو نمایش در این یازده سال و تولید آثار نمایشی در ۸۰ سال فعالیت رادیو به عنوان یکی از اولین رسانه‌های جمعی کشور توضیح دهید.

آثار نمایشی رادیو به یازده سال فعالیت رادیو نمایش برنمی‌گردد و نمایش در رادیو به اندازه عمر رادیو سابقه دارد. محمدحسین صوفی معاون صدای وقت سازمان صداوسیما بالغ بر ۱۱ سال پیش با درخواست من در کنار دیگر همکاران، تاسیس شبکه رادیویی نمایش را تصویب کردند و من از تاسیس این رسانه بسیار خوشحال هستم و از طرفی خوشحالی من زمانی دوچندان می‌شود که یکی از بهترین مدیرهای سازمان صداوسیما را به عنوان مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش در اختیار داریم.

محسن سوهانی خوشبختانه از زمانی که به عنوان مدیر شبکه رادیویی نمایش شروع به فعالیت کرده است، توفیقات بسیار زیادی برای این شبکه رادیویی و البته هنرهای نمایشی در رادیو فراهم کرده است که امیدوار هستم تا زمانی که توان دارم در خدمت این شبکه و جوانان پویا و متخصص آن بمانم و همیشه برای کسانی که در این شبکه رادیویی و دیگر شبکه‌های رادیو عاشقانه فعالیت می‌کنند، آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.

شما یکی از تاثیرگذارترین فعالان حوزه هنرهای نمایشی در رادیو بوده‌اید و تاثیر به‌سزایی در تاسیس این شبکه رادیویی داشته‌اید، در این شرایط وضعیت رادیو نمایش و هنرهای نمایشی را چگونه ترسیم می‌کنید؟

من که نقشی در رادیو و تاسیس شبکه نمایش نداشته‌ام و هر چه بوده، لطف و رحمت حضرت حق تعالی بر من و دیگر دوستان بوده است. من تاکنون بالغ بر ۶۲ سال است که به عنوان گوینده رادیو، دوبله و بعضی از مواقع بازیگر در سازمان صداوسیما فعالیت کرده‌ام، اما رادیو برای من عشق و میدان ارگ خانه اول من است و تا زمانی که نفس می‌کشم عاشق این حرفه، این رسانه و این شبکه رادیویی خواهم بود. بارها به دوستان گفته‌ام که اگر روزی قرار باشد دیگر در رادیو فعالیت نداشته باشم، ماهی یک یا دوبار به رادیو خواهم آمد و به آن‌ها سر می‌زنم و در فضای میدان ارگ و رادیو نفس می‌کشم. من هنوز روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه رادیو می‌روم که دو روز اول هفته تمرین می‌کنیم و روز دوشنبه به ضبط نمایش‌های رادیویی می‌پردازیم و هرگاه در فضای رادیو هستم حس و حال خوبی دارم.

استاد، رادیو نمایش و هنرهای نمایشی چه تاثیری در ارتباط مخاطب در سال‌های پیش با شبکه‌های رادیویی داشته و وضعیت این نوع از برنامه‌ ها در چه سطحی می‌بینید؟

شبکه‌ های بسیار مختلفی در حال حاضر در رادیو فعال هستند که من با کیفیت خوب یا بد آن‌ ها کاری ندارم، زیرا معتقد هستم که هر کس که در رادیو و به عشق مردم و این رسانه فعالیت می‌کند، قطعا موفق است. رادیو از ابتدا در دو قالب نمایش و اطلاع رسانی اخبار با مخاطبان خود همراه بود و این نشان‌دهنده این است که نمایش جزو ریشه‌دارترین شکل‌های برنامه‌سازی در رادیو است. در تمامی این سال‌ها مدیران و برنامه‌سازان مختلفی تلاش کرده‌اند که بزرگ‌ترین نمایش‌های روز دنیا را با زبانی شیوا به مخاطبان شبکه‌های رادیویی ارائه کنند.

اجرای نمایش در رادیو برای من و هم‌قطارهای من یک وظیفه بود که باید به مرم عزیز کشورمان ارائه می‌کردیم، من در تمام این ۶ دهه فعالیت در رادیو انجام وظیفه کرده‌ام. مردم بسیار شریف، خوب و هنردوستی داریم که نمایش‌ ها را دنبال می‌کنند و تمام نقدها و تشویق‌ های آن‌ها برای من و تمام دوستان من دلنشین و خط راه بوده است تا بتوانیم بهترین محتوا را در بهترین فرم و شکل به آ‌ها ارائه دهیم و بدانید که در تمام این سال‌ها فعالیت در رادیو، جز لذت و عشق تجربه دیگری نداشته و ندارم.

آقای منوچهری اگر بخواهید از خاطره‌ها و تجربه‌های ۶ دهه فعالیت در رادیو را با ما در میان بگذارید، چه خاطره و تجربه‌ای را بیان می‌کنید؟

رادیو همه زندگی من بود و این طور نیست که بگویم فلان خاطره یا تجربه برای من شیرین‌تر بوده است. هر روز و هر ساعت فعالیت در رادیو برای من تجربه و خاطره شیرین بود و این جمله اغراق نیست که من عاشقانه رادیو و فعالیت در رادیو را دوست داشته و دارم. رادیو همه زندگی من بوده و هست.

شما به عنوان کارگردان نمایش های رادیویی رادیو نمایش فعالیت می‌کنید و فعالیت مستمری در رادیو دارید. متاسفانه رادیو در سال ۱۴۰۰ چند گوینده رادیویی و تلویزیونی پیشکسوت مانند احمد گنجی، رفعت هاشم‌پور و علیرضا غفاری را از دست داد، درباره این دوستان به ویژه آقای احمد گنجی که در رادیو نمایش همکار شما بوده اند، نکته‌ای ندارید؟

هیچ کس ابدی نیست به جز ذات حضرت حق. همه ما فعالان رادیو چند روزی در این خانه و این رسانه بزرگ مهمان هستیم و بعد باید این میراث را به دست دیگران بسپاریم، هیچ کس ماندگار نیست، مگر محبت و دوستی‌ ها،.به جوان‌ ها پیشنهاد می‌کنم که برای موفقیت، خودشان و نزدیکان خود را دوست داشته باشند و عاشقانه به فعالیت ادامه دهند.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است