روزنامه صبا

روزنامه صبا

علیرضا رضاداد:

تنوع تولیدات نیاز به روش‌های ایجابی دارد


مدیر پروژه فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» در گفتگویی ابراز امیدواری کرد که تجربیات موجود، موجب شود نهادهای مسئول غفلت‌های گذشته را جبران کنند و شاهد روش‌های ایجابی و تنوع تولیدات در این حوزه باشیم.

علیرضا رضاداد، دبیر چند دوره از جشنواره فیلم فجر و از مدیران پیشین بنیاد سینمایی فارابی ومدیر پروژه فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» نیز درباره پروژه‌های سینمایی تولید شده درباره امام رضا (ع) در گفت و گو با روزنامه صبا بیان کرد: معارف دینی که معارف رضوی را نیز شامل می‌شود، شکل‌های بروز و ظهور متفاوتی دارند، به همین واسطه ممکن است فیلمنامه‌های گوناگونی هم با این مضامین به رشته تحریر درآیند. در این میان برخی به صورت آثار سینمایی و داستانی شبیه به آنچه که در سه‌گانه رسول صدرعاملی (شب، هر شب تنهایی و در انتظار معجزه) به تصویر کشیده شده، جلوه می‌کند و بعضی از آثار مانند سریال «ولایت عشق»، با شکل و فرمی متفاوت‌تر به زندگی‌نامه امام هشتم می‌پردازد، از این رو، اینکه از چه منظری به این مضمون نگاه شود، می‌تواند در تولید آثار موثر باشد. به هر طریق، علاقه و ارادتی که در سطح جامعه نسبت به امام هشتم وجود دارد سبب شده تا این موضوع، دست‌مایه ساخت بسیاری از آثار اعم از مستند، سینمایی، داستانی و مجموعه‌های تلویزیونی قرار گیرد.

رضاداد با تاکید بر اهمیت معرفت و شناخت نسبت به زندگی و اندیشه امام رضا (ع) افزود: اساسا به گونه‌های مختلفی می‌توان به این معارف نگاه کرد. به طور مثال در کار اخیر بهروز شعیبی می‌بینیم پیوندی میان معارف دینی و مفهوم هویت ملی ایجاد شده یا در جایی دیگر از منظر تاریخی به این موضوع نگاه شده است. به هر حال در هر شکل و فرمی، اگر پرداخت به این موضوع صحیح و فکرشده باشد، قدمی مثبت در راستای آشنایی با مفاهیم معرفتی است.

مدیرعامل اسبق بنیاد فارابی در ادامه با اشاره به جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) گفت: از همان سال نخستِ فعالیتِ این جشنواره، هدف تشویق سینماگران و هنرمندان و ایجاد انگیزه در آنها برای فعالیت در این حوزه و در عین حال بررسی و ارزیابی آثار گوناگون در این حوزه بود. به طور کلی با توجه به ظرفیتی که در سطح جامعه وجود دارد و البته دلبستگی سینماگران و هنرمندان به اینگونه مفاهیم، بهتر است سازمان‌ها و نهادهایی که در این زمینه می‌توانند کارا باشند (به ویژه آستان قدس رضوی)، ظرفیت‌های موجود را به کار بگیرند و فرصت‌هایی را برای بروز آثار باکیفیت با این مضمون فراهم آورند. به باور من، ورود جدی‌تر اینگونه نهادها برای کمک به هنرمندان در تولید آثاری از این دست، اهمیت شایانی دارد. متاسفانه تجربه تاریخی نشان داده است که تاکنون این نهادهای مسئول و متولی، از ظرفیت هنری جامعه هنرمندان استفاده نکرده‌اند. مطالبات جامعه از آنها برآورده نشده و همچنان در قید شیوه‌های قدیمی تبلیغی خود گرفتار مانده‌اند، به همین جهت نه‌تنها کمک موثری به تقویت سینمای برگرفته از باورهای مذهبی نکرده‌اند، بلکه بر اساس شواهد موجود، در بسیاری موارد در نقش مانع ظاهرشده‌اند و اگر جز این بود، تاکنون تولیدات سینمایی بسیار زیادتری در این حوزه داشتیم.

رضاداد گفت: من به شخصه در جریان هستم که فیلمنامه‌های زیادی نوشته شده و برای تبدیل به فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی آماده کار بوده است، اما همین بی‌رغبتی نهادهای مسئول و مورد استقبال واقع نشدن از سوی آنها، بزرگترین مانع تولید آن آثار بوده است، به طور مثال، با محوریت موضوعات مهمی مثل گوهرشاد چند فیلمنامه برای ساخت سریال موجود است که سرانجام روشنی نداشته است. در نهایت من امیدوارم که تجربیات موجود، موجب شود که این نهادها غفلت‌های گذشته را جبران کنند و شاهد روش‌های ایجابی، تکثر و تنوع تولیدات در این حوزه باشیم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است