روزنامه صبا

روزنامه صبا

سیداحمدمیرعلایی:

ارادت به امام هشتم در سینما نیازمند شناخت و بینش است


تهیه‌کننده سینما با تاکید بر اینکه جایگاه امام رضا (ع) در میان ایرانیان بسیار ویژه‌ است،گفت که؛ متاسفانه گاهی شاهد سوءاستفاده‌هایی بوده‌ایم و ارادت به امام هشتم در سینما نیازمند شناخت و بینش است.

سیداحمد میرعلایی، تهیه‌کننده سینما و از مدیران اسبق بنیاد سینمای فارابی در خصوص اهمیت مضامینی دینی و مذهبی مانند امام رضا (ع) در سینمای ایران، با تاکید بر نقش موثر فرهنگ در جامعه در گفت و گو با روزنامه صبا، بیان کرد: این روزها نه فقط در ایران که در تمام کشورهای جهان، زیرساخت‌های فرهنگی بسیار شایان‌توجه هستند و نباید مغفول بمانند. در این میان جایگاه امام رضا (ع) طبعا در میان ایرانیان جایگاه بسیار ویژه‌ای است اما در کنار این ارادت و علاقمندی، متاسفانه گاهی شاهد سوءاستفاده‌هایی بوده‌ایم. نام امام رضا و فرهنگ امام هشتم آنقدر بزرگ و مقدس است که تاثیرگذاری‌ آن می‌تواند در بخش‌های مختلفی دیده شود. در کشور ما نه فقط در این خصوص، که در دیگر موارد فرهنگی، آن طور که باید درست کار نکرد‍‌ه‌‌ایم.

این مدیر فرهنگی در ادامه با اشاره به آسیب‌های پرداخت نادرست و سطحی از این موضوعات افزود: گاهی شاهد هستیم که بعضی‌ها صرفا علاقه‌مند می‌شوند بدون اینکه دانش و مطالعه عمیقی داشته باشند، فیلم یا پروژه‌ای مذهبی تهیه کنند. باید توجه داشت موضوعاتی از این دست، از آنجا که ابعاد اثرگذاری وسیعی دارند، نیازمند آگاهی و اطلاعات جامع هستند. اساسا ورود به کار فرهنگی، سواد خاص خودش را می‌خواهد. ضمن آن که فیلمسازی، به مثابه پیشانی فرهنگ و هنر هر کشور دقت نظر ویژه‌ای می‌طلبد.

او در پاسخ به این پرسش که چرا به رغم اهمیت ویژه امام هشتم، در حوزه سینما کمتر به این مضمون پرداخته شده است، گفت: من معتقدم از نظر کمی فیلم‌هایی ساخته‌ایم اما فیلم تاثیرگذار در این باب کم ساخته شده است. در واقع فیلم‌هایی که تاکنون با این مضمون ساخته شده‌ است، فاقد المان‌هایی هستند که این آثار را در سطح وسیع مطرح کنند. به اعتقاد من این موضوع می‌بایست مورد بررسی کارشناسانه قرار گیرد که چرا فیلم‌هایی از این دست نتوانسته راه خود را حتی در سطح جهانی باز کنند. به همین جهت است که در صحبت‌هایم تاکید داشتم که نباید در ساخت چنین آثاری هیجانی و احساساتی وارد شد و باید با نگاه کارشناسانه به این موضوعات ورود کرد، در واقع ارادت به امام رضا باید همراه با شناخت و بینش باشد. این وظیفه هنرمند است که با هنرش، خوراک خوب فرهنگی به جامعه بدهد. اگر هدف ساخت فیلمی با مضمون امام رضا (ع) است، صرفا نشان دادن حرم ایشان در فیلم و چند جمله کفایت نمی‌کند. البته این موضوع تنها مربوط به سینماگران نیست. مدیریت سینمایی کشور نیز می‌بایست دانش و تعهد جامع و کاملی داشته باشد

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است