روزنامه صبا

روزنامه صبا

پژمان بازغی:

سینمای کودک به حضور سوپراستارها نیاز دارد


پژمان بازغی که با بازی در فیلم سینمایی «بازیوو» با گریم و نقش متفاوت تجربه جدیدی را رقم زده است، از چالش‌های سینمای کودک می‌گوید.

روزنامه صبا – پژمان بازغی که تجربه‌های موفقی در حوزه کودک و نوجوان با برنامه‌های «کودک شو»، «محله گل و بلبل»، «آهوی پیشونی سفید» و…داشته است، این بار در فیلم سینمایی «بازیوو» با گریم و نقش متفاوت نه تنها تجربه جدیدی را برای خود رقم زده بلکه چهره جدیدی از خود در سینمای کودک به جا گذاشته است. بازغی از چالش‌های سینمای کودک با روزنامه صبا سخن گفت.

شما در چندسال اخیر به سمت بازی در فیلم‌های کودک رفتید و در آثار بسیار خوب و پر مخاطبی ایفای نقش کردید که می‌توان گفت بهترین فیلم‌های اخیر در حوزه سینمای کودک هستند. چه شد بازی در فیلم کودک را انتخاب کردید؟

من خودم یک پدر هستم و دوست دارم که فرزندم محتوای خوب و باکیفیت مناسب سن خود را ببیند و فکر میکنم که فرزند من به سینمای خودش نیاز دارد برای همین بازی در فیلم‌های سینمایی حوزه کودک را انتخاب کردم و تاکنون در کارهای خوبی بازی داشته‌ام، از طرفی سینمای کودک، برای بهتر دیده شدن به حضور سوپراستارها نیاز دارد، امیدوارم با حضور بیشتر سوپراستارها در سینمای کودک باعث رونق بیشتر کیشه‌ها شود چراکه کودکان در سینما آرزوهای خود را می‌بینند. من یادم است که در پنج سالگی وقتی برای اولین بار به سینما رفتم عاشق سینما شدم.

به نظر شما سینمای ایران چقدر به ساخت فیلم در حوزه کودکان نیاز دارد؟ آیا فیلم‌هایی که در این حوزه ساخته می‌شوند به اندازه کافی برای کودکان جذاب است؟

متاسفانه سینمای ایران بخش مهمی از مخاطب خود که مخاطب کودک و نوجوان است را از دست داده است، با اینکه مخاطب کودک همراه خود والدین و خانواده را به سینما می‌کشاند اما همینطور که می‌بینیم در این حوزه خیلی کم سرمایه‌گذاری می‌شود و به ساخت فیلم‌ در حوزه کودک و نوجوان آن گونه که باید پرداخته نشده است.

فیلم سینمایی «بازیوو» خط مرزی واقعیت و خیال است که به درستی رعایت شده است و کودکان را از دنیای واقعی به بازی‌های رایانه‌ای می‌برد. به نظر شما چقدر داستان و فیلم برای کودک جذاب است؟

فیلم سینمایی «بازیوو» ترکیبی از رئال و عروسک است که با گریم متفاوت بازیگران و موسیقی که دارد، خیلی برای کودکان جذاب است. داستان فیلم نیز چیزی است که کودکان این روزها با آن سر و کار دارند، قصه کودکی که از دنیای واقعی وارد بازی‌های کامپیوتری می‌شود که این داستان برای کودکان و نوجوانان کشش دارد و تجربه جدیدی است.

نقشی که در فیلم سینمایی «بازیوو» داشتید نقش متفاوت‌تری نسبت به دیگر آثار شما در سینمای کودک بود. شما برای ایفای نقش یک غول بازی‌های رایانه‌ای چه چالش‌هایی را داشتید؟

تجربه خیلی جالبی برایم بود و نقشی بود که دوستش داشتم. بازی من در این فیلم بیشتر بر پرده سبز حاکم بود و باید تمام فضای اطرافم را تصور می‌کردم که سخت اما جالب بود. پرده سبز در سینما می‌توانند آثار فوق‌العاده‌ای را خلق کند که در سینمای جهان هم استفاده زیادی از آن می‌شود در فیلم سینمایی «بازیوو» نیز با توضیحاتی که کارگردان دادند من مقابل پرده سبز رفتم و بعد که فینال نهایی کار درآمد خیلی راضی بودم.

شما تجربه‌های متفاوتی در کار کردن با کودکان دارید.چه در برنامه «کودک شو» که مجری بودید و چه در فیلم‌های سینمایی که داشتید، با کودکان به صورت مستقیم کار کردید. کار با کودکان چه حسی دارد؟

کودکان غیرقابل پیش‌بینی هستند و کار کردن با آنها اگرچه سخت اما شیرین است، خیلی مواقع بوده که کودک سر صحنه خوابیده است و ما کار را متوقف کرده‌ایم که او از خواب بیدار شود، یا خسته و گرسنه بوده و مقابل دوربین نیامده است. بازیگران کودک بازیوو خیلی باهوش و مستعد بودند و از بازی در کنار آنها لذت بردم.

بازی در فیلم‌های حوزه کودک و نوجوان چه چالش‌هایی را به همراه دارد؟

برای بازی در فیلم‌های حوزه کودک و نوجوان شما باید کودکانه بازی کنید که بچه‌ها دوست داشته باشند و این یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که به نظرم در بازی در فیلم‌های حوزه کودک و نوجوان وجود دارد.

از بین تمام فیلم‌هایی که در سینمای کودک بازی کرده‌اید کدام فیلم خود را بیشتر از همه دوست دارید؟

همه فیلم‌هایم را دوست دارم، اما تازگی سریال پانزده قسمتی را تمام کردم به نام «افسانه هزار افسون» که برای پلتفرم‌ها ساخته شده است  که خیلی هم کار پر زحمتی بود و برای آن زحمت کشیده شد اما گفتند که در سبد پخش فیلم برای پخش در نمایش خانگی فعلا کار کودک قرار نمی‌دهند و خیلی جالب است که با تصمیماتی که گرفته می‌شود به سینمای کودک آسیب می‌زنند. «افسانه هزار افسون» را خیلی دوست داشتم و داستان و تولید و کارگردانی بسیار خوبی داشت.

استقبال از فیلم تاکنون چطور بوده است، چه بازخوردهایی را دریافت کرده‌اید؟

استقبال تاکنون خوب بوده است و هرکسی که فیلم را دیده است راضی از سینما بیرون آمده  است اگرچه که تیزر تبلیغاتی و بیلبورد نداریم و باتوجه به اینکه در فصل تابستان هستیم مردم از اکران این فیلم آگاهی ندارند اما  امیدوارم دو دستگی که در حوزه نمایش وجود دارد برطرف شود و صدا و سیما تصمیمات بهتری را برای تبلیغات فیلم‌ها بگیرد.

کیمیا صادقی

انتهای پیام

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است