روزنامه صبا

روزنامه صبا

نگاه روزنامه صبا به هفته سینمای ایران در بغداد؛

دیپلماسـی تصویـر


رئیس سازمان سینمایی در نخستین هفته سینمای ایران در عراق به بررسی ضرورت تبادل فرهنگی‌-سینمایی ایران و عراق پرداخت.

سفر سه روزه محمد خزایی، رئیس سازمان سینمایی به عراق و حضور در هفته سینمای ایران در بغداد، اواخر تیرماه و در پی درخواست حسن ناظم، وزیر فرهنگ و گردشگری عراق انجام شد. این سفر با پیش‌بینی امضای تفاهم‌نامه همکاری در زمینه تبادل، نمایش و عرضه تجاری آثار سینمایی «بلند، مستند، کوتاه و به‌ویژه، کودک و نوجوان»، زمینه سازی برای حضور سینماگران، برگزاری هفته‌های فیلم، ارائه دانش فنی و تخصصی از طریق ظرفیت انجمن سینمای جوانان ایران برای اعزام استاد و مربی تخصصی در زمینه آموزش به عراق، تقویت شرایط انجام پروژه‏‌های تولید مشترک بر اساس مفاهیم و موضوعات منطقه‌ای و راهبردی، همفکری در زمینه برگزاری هفته‌های فیلم مشترک، پیشنهاد برای توسعه زیرساخت سینمایی عراق با بهره گیری از تجارب موسسه سینماشهر و بخش خصوصی سینمای ایران و …صورت گرفت و سازمان سینمایی با دو فیلم سینمایی «هناس» و «شبی که ماه کامل شد» و هشت فیلم کوتاه «سور بز»، «سکوت»، «تو هنوز اینجایی»، «جان داد»، «وضعیت اورژانسی»، «صراحی»، «سفیدپوش» و «کمپانی» در در هفته سینمای ایران در بغداد با عنوان «از بغداد؛ اینجا تهران» حضور پیدا کرد.

دستاورد سفر محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی می‌تواند در ماه‌های آینده نمود داشته باشد تا ببینیم سازمان سینمایی به چه میزان توانسته در تولید فیلم‌های مشترک و فیلم‌هایی که به مشترکات فرهنگی و آیینی اشاره دارد، موفق عمل کند.

بی‌شک حضور رئیس سازمان سینمایی در بغداد که در راستای گسترش همکاری‌های دو جانبه فرهنگی ایران و عراق و برای امضای تفاهم‌نامه همکاری بود، می‌تواند سرآغاز حضور ایران در عرصه فرهنگ و هنر و مشخصا سینما در منطقه مقاومت باشد. باید بپذیریم که هم سینمای ایران و هم سینمای دیگر کشورهای منطقه که در حوزه مقاومت فعال‌اند در زمینه پرداخت به گونه مقاومت، کوتاهی کرده‌اند. از این‌رو سفر محمد خزاعی به عراق می‌تواند سرآغاز دستاوردهایی برای کار فرهنگی‌-سینمایی در این منطقه باشد. ایران، عراق و سوریه کشورهای اصلی محور مقاومت هستند که نزدیکی هر چه بیشتر از لحاظ فرهنگی می‌تواند به تولیدات مشترک و واقع‌گرایانه از این منطقه و به تصویر کشیدن جنایاتی که داعش و دیگر گروه‌های تکفیری در منطقه داشته‌اند، بدل شود.

به همین بهانه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، در آیین افتتاحیه هفته سینمای ایران در بغداد با تاکید بر اینکه سینما نیازمند ایجاد افق‌های تازه‌ای است، گفت: «در دوره‌ای قرار داریم که رسانه‌ها و تصاویر سخن می‌گویند و سرنوشت و سرگذشت ملت‌ها را ترسیم می‌کنند. بنابراین باید تصویر خودمان، ارزش‌های اخلاقی‌مان، حقیقت پیام حضرت محمد(ص) و پیام شهیدان بزرگوار دو ملت در جبهه مقاومت را بسازیم و پیام تمدن نوین اسلامی و نوری که از مکه بر جهان و ابدیت تابید را منتقل کنیم».


باید با همکاری‌های مشترک بتوانیم چهره واقعی داعش و حامیان سلطه‌گرایش را از طریق هنر سینما به نمایش بگذاریم تا همه مردم منطقه و دنیا بدانند که با لطف خداوند، درایت رهبری و رشادت‌های سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همرزمانشان منطقه از چه گذرگاه سختی عبور کرده و آرامش امروز منطقه و نبود بیگانه را مدیون رشادت‌های این سرداران بزرگ اسلام و همراهانشان هستیم.

در این روزها شاهد بودیم که محمد خزاعی برای حضور در جشنواره فیلم‌های غدیر عراق به این کشور سفر کرده و با وزیر فرهنگ و گردشگری این کشور و چند مقام فرهنگی عراقی به گفت‌وگو نشسته است. این دیپلماسی فرهنگی باید زود‌تر از این‌ها شکل می‌گرفت، اما اکنون هم دیر نیست و می‌توان از این فرصت به‌وجودآمده بهترین بهره را برد و بیش از پیش با کشور عراق کارهای فرهنگی و سینمایی انجام داد.

اگر کمی در خیابان‌های کربلا و نجف قدم بزنید و کمی از سینما و سریال صحبت کنید، قطعا متوجه خواهید شد که مردم این کشور تا چه اندازه عاشق سینما و سریال‌های ایرانی هستند و تا چه حد با سریال «مختارنامه» ارتباط برقرار کرده و بازیگران آن را می‌شناسند.

خزاعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به میزبانی «از بغداد؛اینجا تهران» اظهار کرد: «مسائل غیر واقعی و دروغ‌های زیادی را به نام اسلام و پیامبر اعظم در جهان غرب، اروپا و آمریکایی شمالی منتشر کرده و می‌کنند، وظیفه ما هنرمندان، سینماگران و اصحاب رسانه در ایران و عراق است که با ظرفیت و قدرتی که‌داریم به کمک یکدیگر، مسیر تازه ای را در این راستا بگشاییم» .

کار فرهنگی درست در هر زمانی صورت پذیرد قابل تجلیل است و تا سال‌های سال اثرات خود را بر فرهنگ یک یا چند کشور و منطقه خواهد گذاشت.

ما به دلیل فرهنگ و آیین‌های مشترک زیادی که با مردم عراق و کشورهای حوزه مقاومت داریم، می‌توانیم از این مشترکات فرهنگی استفاده کرده و فیلم‌های زیادی را به صورت مشترک به تولید برسانیم. دنیای امروز دنیای تعامل و رسانه است و هر دولت و کشوری از این قافله عقب بماند، مجبور به پذیرش فرهنگ بیگانه خواهد بود.

رئیس سازمان سینمایی با «تصویرمحور» خواندن جهان امروز، در بخش دیگری از افتتاحیه هفته سینمای ایران در بغداد، افزود: «اگر نتوانیم‌ مظاهر تمدنی و ارزش‌های اعتقادی‌مان را با استفاده از فناوری‌های جدید و تصویرسازی‌های ماندگار به جهان عرضه کنیم، بدون شک در هژمونی رسانه‌ای و سینمایی غرب به محاق خواهیم رفت. آنچنان که پیداست این رسانه‌ها و تصاویر هستند که سخن می‌گویند و سرنوشت و سرگذشت ملت‌ها را به تصویر می‌کشند و با تصاویری که از ما می‌سازند به دنیا معرفی‌مان می‌کنند، بنابراین باید تصویر خودمان، ارزش‌های اخلاقی‌مان حقیقت پیام حضرت محمد(ص) و پیام شهیدان بزرگوار دو ملت در جبهه مقاومت را بسازیم و ارائه کنیم».

آنچنان که از سخنان محمد خزاعی برمیآید، دیپلماسی فرهنگی با پشت میز نشینی امکان‌پذیر نیست و این کار یک همت بلند جهادی می‌طلبد. البته کار اجرایی همیشه معترضانی خواهد داشت و باید برای این نوع کارها منتظر طعنه و کنایه‌ها بود، اما در آینده‌ای نه چندان دور آثار این سفر به عراق را می‌توان دریافت کرد و با حضور فیلم‌های ایرانی در سینماهای عراق و دیگر کشورها این شیرینی برای سینمای ایران دو چندان خواهد شد.

پس از سخنان رئیس سازمان سینمایی در آیین افتتاحیه، فیلم سینمایی «هناس» به کارگردانی «حسین دارابی» در سالن اکران شد و مورد استقبال مخاطبان و هنردوستان عراقی قرار گرفت.

رئیس سازمان سینمایی کشور در دومین روز از سفر خود به بغداد، با محمدکاظم ال صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق دیدار و در نشستی مشترک به تبادل نظر و بررسی مسائل فرهنگی و سینمایی دو کشور ایران و عراق پرداخت.در این دیدار محمد خزاعی با اشاره به جایگاه منطقه‌ای و ظرفیت‌های سینمای ایران به اهمیت توسعه فعالیت های فرهنگی و سینمایی بین دو کشور عراق و ایران اشاره کرد و گفت: توسعه دیپلماسی هنر و سینما برای تسهیل و تقویت روابط سیاسی ملت ها باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه‌ دیپلماسی تصویر و سینما یا فرهنگ در تقویت مناسبات بین المللی ملت ها حائز اهمیت است خاطر نشان ساخت: استفاده از محصولات سینمایی برای دوستی و نزدیکی ملت ها و گسترش سایر مناسبات از برنامه‌های دستگاه دیپلماسی و رایزنی های فرهنگی است که‌خوشبختانه شما با اهتمام ویژه ای به این حوزه نگاه می کنید.

خزاعی با اشاره به اینکه موفقیت دستگاه دیپلماسی با ظرفیت های فرهنگی‌ محقق‌ و تضمین می شود، افزود: هر جایی که فرهنگ و هنر به کمک دیپلماسی آمده است، دستاوردهای پایداری شکل می‌ گیرد ولی متاسفانه ما فرصت های زیادی را در سال های گذشته به دلیل غفلت نسبت به نقش بی بدیل فرهنگ و ‌ سینما از دست داده ایم.

در این دیدار محمدکاظم آل صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با استقبال از حضور رئیس سازمان سینمایی در بغداد گفت: زبان هنر زبان بلیغی است و با توجه به اشتراکات‌ فرهنگی و تمدنی و دینی دو کشور می توان از ظرفیت سینما و سریال برای تقویت و تعمیق همکاری ها و مناسبات استفاده کرد.

به گفته وی، استقبال گسترده از آثاری چون مریم مقدس، سریال مختار، به وقت شام و غیره نشان می دهد که روح‌ حاکم بر تولیدات سینمایی و تلویزیونی این گونه آثار با جامعه عراق همگن است.
وی پیشنهاد داد: در تولیدات مشترک از عوامل و بازیگران مشترک دو کشور استفاده شود.

دستاورد سفر محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی می‌تواند در ماه‌های آینده نمود داشته باشد تا ببینیم سازمان سینمایی به چه میزان توانسته در تولید فیلم‌های مشترک و فیلم‌هایی که به مشترکات فرهنگی و آیینی اشاره دارد، موفق عمل کند. قطعا حضور رئیس سازمان سینمایی در جشنواره غدیر و هفته فیلم ایران در عراق لازم بوده و این نوع سفرها می‌تواند در آینده‌ای نزدیک نجات‌بخش سینمای ایران باشد. ایران تنها کشور در منطقه است که تولیدات سینمایی‌ مبتنی بر سنت‌های کهن و دین اسلام است و کمتر به سمت غرب‌زدگی حرکت کرده‌ و می‌توان از همین موضوع برای اکران فیلم‌های ایرانی در کشورهای حوزه مقاومت و منطقه استفاده کرد.

نخستین حضور سازمان سینمایی سوره در جشنواره بین‌المللی غدیر عراق

سازمان سینمایی سوره به عنوان یکی از مراکز تولید و توزیع فیلم در ایران، با ۹ اثر در بخش‌های رقابتی جشنواره بین‌المللی- رسانه‌ای غدیر و بازار فیلمى که در کنار این رویداد برگزار شد، حضور داشت و برنده دو جایزه در بخش نماهنگ و بهترین انیمیشن شد.

الهه طه‌ئی، مدیر مرکز بین‌الملل سوره درباره رویکرد این مرکز و هدف‌گذاری برای حضور در بازارهای فیلم منطقه‌ای بیان کرد: مرکز بین‌الملل سوره در دوره تازه فعالیت خود رویکردهای جدیدی را در پیش گرفته است که تمرکز ویژه‌ای روی کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عرب‌زبان و شیعه و هم‌راستا با سیاست‌های خودمان بگذاریم و در بازارهای فیلمی که در این مناطق برگزار می‌شود، شرکت ‌کنیم.

سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی – رسانه‌ای غدیر ۲۹ تا ۳۱ تیرماه (۲۰ تا ۲۲ جولای) با شعار «رسانه حرفه‌ای و اخلاق‌مدار» در شهر بغداد برگزار شد.

کیمیا صادقی
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است