روزنامه صبا

روزنامه صبا

مرور روزنامه صبا بر کارنامه سام درخشانی؛

 سام و پژمان موفق مثل ابوت و کاستلو!


در کارنامه سینمایی سام درخشانی و تا پایان دهه ۹۰، فیلم تگزاس ۲ و پس از آن «خوب بد جلف» پرتماشاگرترین آثار او محسوب می‌شوند.

روزنامه صبا – این روزها شاهد نقش‌آفرینی سام درخشانی در سریال «روزی روزگاری مریخ» در آستانه چهل و هفت سالگی‌اش هستیم. از درخشانی طی دو دهه بازیگری در سینما تا کنون فقط۱۳ فیلم در سینماهای ایران به نمایش درآمده و حدود ۱۵ تله‌فیلم هم یا در شبکه نمایش خانگی توزیع شده یا بی‌درنگ در قاب جعبه جادویی پخش شده است..

سام درخشانی فعالیت در زمینه بازیگری را سال ۱۳۷۸ و با سریال «شب زدگان» (امیرحسین قهرایی) و سپس با تله فیلم «طلسم طلایی» به کارگردانی سعید اکبریان آغاز کرد و بخش اعظم فعالیت بازیگری‌اش در دهه هشتاد را در تلویزیون گذراند. او طی این مدت در ۱۶ سریال و همچنین در ۱۰ تله فیلم نقش‌آفرینی کرد و حضورش در سینما تنها به ۵ فیلم رسید که از این میان شاید پررنگ‌ترین‌شان نخستین حضور سینمایی‌اش باشد؛ «دلباخته»

از میان مهم‌ترین سریال‌هایی که درخشانی در دهه ۸۰ در آن‌ها بازی کرد می‌توان به «با من بمان» (حمید لبخنده)، «همسفر» (قاسم جعفری)، «خانه پدری» (فریدون حسن پور)، «دریایی‌ها» (سیروس مقدم)، «سال‌های برف و بنفشه» (سعید سلطانی)، «ساعت شنی» (بهرام بهرامیان)، «در چشم باد» (مسعود جعفری جوزانی)، «خسته دلان» (سیروس الوند)، «دارا و ندار» (مسعود ده‌نمکی) و «نابرده رنج» (علیرضا بذرافشان) اشاره کرد که اغلب از مهم‌ترین تولیدات آن سال‌های صداوسیما بودند.

سام درخشانی سال ۱۳۷۹ مقابل دوربین فیلم «دلباخته» ساخته خسرو معصومی و با هنرنمایی فریبرز عرب‌نیا و آناهیتا نعمتی رفت. «دلباخته» نوروز ۱۳۸۰ در سینماهای ایران روی پرده رفت و برخلاف داستان عاشقانه‌اش نتوانست گیشه موفقی داشته باشد. تنها نزدیک به ۱۹۰ هزار نفر از فیلم دیدن کردند و جایگاه ۲۶ جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال به فیلم خسرو معصومی تعلق گرفت! این در حالی بود که سال پیش‌تر (۱۳۷۹) فریبرز عرب‌نیا با «شوکران» ساخته بهروز افخمی که اتفاقا نوروز هم اکران شد، عنوان پرتماشاگرترین فیلم سال را به دست آورده بود.

۵ سال پس از «دلباخته»، درخشانی در فیلم سینمایی «صحنه جرم ورود ممنوع» ساخته ابراهیم شیبانی و با بازی حمید فرخ نژاد، شقایق فراهانی، حمیدرضا پگاه، پولاد کیمیایی، مرجان شیرمحمدی، محمدرضا شریفی نیا و … هنرنمایی کرد که این فیلم هم پس از دو سال موفق به اکران عمومی شد. «صحنه جرم ورود ممنوع» ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ روی پرده رفت و تنها ۵۵ هزار نفر مخاطب جذب سالن‌های نمایش دهنده آن شدند و رتبه ۳۵ جدول پربیننده‌ترین‌های سال به فیلم ابراهیم شیبانی رسید.

درخشانی سال ۱۳۸۷ در ۲ فیلم سینمایی بازی کرد: «نطفه شوم» و «شکار روباه» فیلم شکار روباه ساخته مجید جوانمرد وبا هنرمندی دانیال حکیمی، فرهاد قائمیان و پوراندخت مهیمن در تاریخ ۱۱ آذر سال ۱۳۸۸ اکران شد و گیشه ناموفقی داشت. تنها نزدیک به ۳۸ هزار نفر از فیلم دیدن کردند و رده ۳۵ جدول پرمخاطب‌ترین آثار سال به این فیلم تعلق گرفت.

فیلم نطفه شوم به کارگردانی کریم آتشی و بازی لاله اسکندری، ولی الله مومنی، محمد کاسبی، سیروس گرجستانی، سیامک اطلسی و … که سام درخشانی برای نخستین بار در نقش اصلی ظاهر می‌شد، پس از ۶ سال انتظار ۲۱ آبان ۱۳۹۳ توانست به روی پرده سینماها برود و تنها حدود ۵ هزار نفر مخاطب به دیدن فیلم رفتند و جایگاهی بهتر از پنجاه و هفتم در جدول پربیننده‌ترین‌های سال نصیب فیلم نشد.

درخشانی ابتدای دهه ۹۰ با حضور متفاوت در سریال «نابرده رنج» و در ادامه با بازی تحسین برانگیز در سریال «پژمان» به محبوبیت رسید و زوج او و پژمان جمشیدی این موفقیت و شهرت را به روی پرده سینماها نیز بردند طوری که ۴ فیلم پرتماشاگر نیمه دوم دهه ۹۰ متعلق به این زوج دوست داشتنی است.

پس از ۸ سال دوری از سینما، سام درخشانی کمدی خوش ساخت «خوب، بد، جلف» اولین ساخته سینمایی پیمان قاسم‌خانی را که در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر هم خوش درخشیده بود روی پرده سینماها داشت.

«خوب، بد، جلف» که بازیگران دیگری چون حمید فرخ نژاد، مانی حقیقی، ویشکا آسایش، آزاده صمدی، حسین پاکدل، بهاره رهنما، نیوشا ضیغمی، امیرمهدی ژوله، مجید مظفری، رضا رویگری و … حضور داشتند، بلافاصله پس از پایان جشنواره فیلم فجر و در ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شد و اکرانش سال ۱۳۹۶ هم ادامه داشت و در مجموع موفق شد بیش از ۲ میلیون نفر مخاطب را روانه سالن‌های نمایش دهنده کند و در جایگاه چهارم جدول پرتماشاگرترین‌های سال قرار گیرد.

سام درخشانی که همچنان فقط به بازی در کمدی‌های پرمخاطب ادامه می‌داد در سال ۱۳۹۷ پنج فیلم کمدی روی پرده سینماهای ایران داشت: «خجالت نکش»، «دشمن زن»، «تخته گاز»، «پاستاریونی» و «تگزاس». که از این میان تنها فیلم تگزاس با اقبال تماشاگران روبرو شد و ۴ فیلم دیگر آنچنان که باید در گیشه موفق نبودند و جالب اینکه در جدول پرتماشاگرترین‌های سال رده‌های نزدیک بهم را به دست آوردند.

زوج سام درخشانی و پژمان جمشیدی که بر پرده عریض هم دیدنی بودند در یک فیلم کمدی دیگر نیز کنار یکدیگر ایفای نقش کردند: «تگزاس». این فیلم ساخته مسعود اطیابی و با نقش‌آفرینی دیگر بازیگرانی چون حمید فرخ نژاد و گابریلا پتری در تاریخ ۲۹ فروردین سال ۱۳۹۷ به روی پرده سینماهای ایران رفت و بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از آن دیدن کردند عنوان دومین فیلم پرتماشاگر سال به فیلم مسعود اطیابی رسید.

فیلم خجالت نکش اولین ساخته رضا مقصودی و هنرنمایی احمد مهران‌فر و شبنم مقدمی که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر (۱۳۹۶) با استقبال روبرو شد۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ (دو هفته پس از اکران «تگزاس») در سینماهای ایران به نمایش درآمد و نزدیک به ۵۲۰ هزار تماشاگر از آن دیدن کردند و رتبه ۱۷ جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال را به دست آورد.

فیلم «دشمن زن» به کارگردانی کریم امینی و هنرنمایی بهاره کیان افشار، الناز حبیبی، بهرنگ علوی، سیروس همتی، امیرحسین آرمان، گوهر خیراندیش و مریم سعادت ۲۳ خرداد اکران عمومی شد و بیش از ۳۸۰ هزار مخاطب را به سینماها کشاند و در جایگاه بیستم جدول پربیننده ترین های سال ایستاد.

فیلم تخته گاز ساخته محمد آهنگرانی و حضور بازیگرانی چون کامبیز دیرباز، لیلا اوتادی، الهام حمیدی، داریوش فرهنگ، رز رضوی، نیما شاهرخ شاهی، بیژن بنفشه خواه و … در تاریخ ۱۹ دی سال ۱۳۹۸ (حدود یک ماه قبل از اعلام شیوع کرونا) روی پرده رفت و تنها توانست ۳۳۲ هزار نفر را روانه سالن های سینماهای نمایش دهنده کند و جایگاه ۲۳ جدول پربیننده ترین های سال را به دست آورد.

«پاستاریونی» به کارگردانی سهیل موفق و نقش‌آفرینی بهاره رهنما، محمد نادری، گوهر خیراندیش، کمند امیرسلیمانی  و… هم ۷ آذر اکران شد و ۳۷۱ هزار نفر به دیدنش رفتند و رتبه ۲۱ جدول پرتماشاگرترین های سال را از آن خود کرد.

«تگزاس ۲» با زوج موفق درخشانی – جمشیدی و حذف حمید فرخ نژاد و اضافه شدن مهدی هاشمی و ژاله صامتی ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ در سینماهای سراسر ایران به اکران عمومی درآمد و بیش از ۲ میلیون و چهارصد هزار نفر مخاطب جذب کرد و پس از «مطرب» – با حدود ۳ میلیون و سیصد هزار تماشاگر – عنوان دومین فیلم پربیننده سال را از آن خود کرد.

در کارنامه سینمایی سام درخشانی و تا پایان دهه ۹۰، فیلم تگزاس ۲ و پس از آن «خوب بد جلف» پرتماشاگرترین آثار او محسوب می‌شوند.

شیوع کرونا و کمرنگ شدن چشمگیر استقبال مخاطب

سام درخشانی سال ۱۳۹۸ یک فیلم دیگر را هم در اکران عمومی داشت که بلافاصله پس از نمایش در جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت: «خوب بد جلف: ارتش سری» و البته اکرانش تا سال ۱۳۹۹ هم ادامه داشت.

دومین ساخته پیمان قاسم خانی در روزهایی اکران شد که کرونا همه گیر شده بود و جامعه تحت تاثیر ویروس کووید-۱۹ در حالت آماده باش قرار داشت. به همین دلیل «خوب بد جلف: ارتش سری» تنها حدود ۲۰۵ هزار نفر بیننده داشت و با این حال عنوان پرتماشاگرترین فیلم سال ۱۳۹۹ را به دست آورد.

پس از فروکش همه گیری کرونا و رونق دوباره سینماها از آذرماه سال ۱۴۰۰، سام درخشانی با فیلم «قدغن» ساخته مجید مافی و بازی ساناز سعیدی، کریم امینی، رزا بیات، علیرضا استادی، محمود جعفری، افسانه چهره آزاد و … به عنوان فیلم نوروزی سال ۱۴۰۱ از ۱۸ اسفند سال ۱۴۰۰ روی پرده ها آمد و البته در گیشه به شدت شکست خورد. تنها حدود ۶ هزار نفر از فیلم دیدن کردند و رتبه ۲۲ جدول پرتماشاگرترین های سال ۱۴۰۱ (البته تا پایان تیرماه) به فیلم «قدغن» رسید.

سام درخشانی ۵ فیلم سینمایی را آماده اکران دارد که ممکن است همه آنها امسال (۱۴۰۱) روی پرده بروند: «پالتو شتری» (علی میرزایی)، «نیلگون» (حسین سهیلی‌زاده)، «مرده خور» (صادق دقیقی)، «خائن کشی» (مسعود کیمیایی) و «۲۸۸۸» (کیوان علی‌محمدی و اکبر حیدری)

از میان آثار سینمایی سام درخشانی تنها ۴ فیلم با اقبال تماشاگران روبرو شده‌اند: «خوب بد جلف»ها و «تگزاس»ها. دو فیلم دنباله‌دار و با حضور زوج محبوب سام درخشانی – پژمان جمشیدی.

سام درخشانی هرگاه پژمان جمشیدی را در یک فیلم سینمایی در کنار خود دیده در جدول پرمخاطب ترین ها جایگاه خیلی خوبی را به دست آورده است. نکته جالب تر اینکه در دو فیلم از این چهار فیلم هم حمید فرخ نژاد نقش محوری داشته است و حضور او را با توجه به استقبال مخاطب از «گشت ارشاد»ها در جذب تماشاگران این دو فیلم انکارناپذیر است. گاه شوخی‌های دانسته این دو ضمن ایفای نقش، مخاطب را یاد زوج ابوت و کاستلو، موفق‌ترین زوج کمدین دهه‌های ۴۰ و ۵۰ میلادی می‌اندازد.

درخشش درخشانی در سینمای ایرانی

درخشانی (زادهٔ ۳۱ تیر ۱۳۵۴ تهران) مجری، بازیگر سینماست. او در خانواده ای پنج نفره به دنیا آمد و پسر بزرگ خانواده است و یک خواهر کوچکتر به نام پانته آ و یک برادر به نام شهریار دارد. سام درخشانی دارای دیپلم علوم تجربی و دانشجوی انصرافی تئاتر است. او در آموزشگاه بازیگری حمید سمندریان یک دوره بازیگری گذراند و با مجموعه شب زدگان به دنیای بازیگری گام نهاد. او مدتی مجری مسابقه تلویزیونی ایران بود. پرویز درخشانی پدر او یازدهم مردادماه سال ۹۲ بر اثر سکته مغزی درگذشت و این ماجرا یکی از تلخ ترین اتفاقات زندگی این هنرمند کشورمان بود. سام رابطه بسیار خوبی با بسیاری از هنرمندان دارد اما رفاقت دیرینه او با کامبیز دیرباز و پژمان بازغی زبانزد همه اهالی دنیای هنر و طرفداران اوست. ضمن این‌که او علاقه زیادی به ورزش فوتبال دارد و از طرفداران دوآتشه تیم فوتبال استقلال تهران قهرمان فصل گذشته لیگ برتر ایران است. سام درخشانی ۲۶ خرداد ماه سال ۱۳۹۴ خبر ازدواجش را به صورت رسمی اعلام کرد و عسل امیرپور همسر درخشانی است. ثمره این ازادواج یک دختر و پسر به نام های برکه و برسام بود. سریال آوای باران به کارگردانی حسین سهیلی زاده سال ۱۳۹۲ روی آنتن شبکه سه سیما رفت و بازی متفاوت سام درخشانی در این سریال و در کنار الهام چرخنده او را مورد توجه بسیاری از مردم قرار داد و بر شهرتش افزود. سال ۱۳۹۲ و با بازی او در مجموعه «پژمان» کنار پژمان جمشیدی، زوج هنری درخشانی-جمشیدی به سینما و تلویزیون ایران معرفی شد. این زوج موفق در فیلم‌های (خوب بد جلف) و (تگزاس ۱ و ۲) کنار هم درخشیدند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است