روزنامه صبا

روزنامه صبا

سجاد شیرافکن:

هدف نماهنگ «نسل عاشورایی» احیای عزاداری‌های سنتی برای بچه‌ها بود


تهیه‌کننده‌ نماهنگ نماهنگ «نسل عاشورایی» در تشریح اهداف این نماهنگ گفت که؛ دوست داشتیم نماهنگ «نسل عاشورایی» احیاگر عزاداری‌های سنتی برای بچه‌های دهه‌ هشتاد و نود باشد.

روزنامه صبا – نماهنگ ۱۰ قسمتی نسل عاشورایی به تهیه‌کنندگی سجاد شیرافکن و کارگردانی رضا کشاورز همزمان با آغاز ماه محرم از شبکه‌های پویا و نهالِ تلویزیون پخش شد. این اثر در مرکز آوای انقلاب اسلامی (ماوا) سازمان هنری رسانه ای اوج تولید شده و هدف آن آشنایی نسل جدید با نوحه های قدیمی است. علی رنجبر مدیر فیلمبرداری، پیام حسین سوری طراح صحنه، ابوالفضل کوچکیان مدیر تولید و امید میرزایی تدوینگر این اثر هستند. تنظیم کار هم برعهده امیرسهیل سرافرازی است.

سجاد شیرافکن، تهیه‌کننده‌ نماهنگ نسل عاشورایی در گفتگویی به نکاتی درباره این اثر اشاره کرد که در ادامه می‌خوانید.

درمورد شکل‌گیری ایده‌ی نماهنگ «نسل عاشورایی» توضیح دهید.

ایده‌ی نماهنگ از طرف گروه ما به مجموعه‌ی مأوا پیشنهاد شد و طی جلساتی که داشتیم، طرح مورد قبول واقع شد و تولید کار را آغاز کردیم. مجموعه‌ی مأوا در یکی دو سال اخیر در حوزه‌ی گروه سنی کودک و نوجوان فعالیت‌هایی داشته است که می‌توان به عزیزم حسین و مداد رنگی اشاره کرد. این کارها مورد استقبال گروه سنی موردنظر هم قرار گرفته است و ما هم پیشنهاد تولید نماهنگ نسل عاشورایی را دادیم و از آن‌جایی که مجموعه‌ی مأوا دغدغه‌ی تولید این آثار را برای گروه سنی کودک و نوجوان داشتند، موافقت کردند.

در مورد مدت زمان تولید توضیح دهید که هر کدام از نماهنگ‌ها چقدر زمان برد؟

از پیش تولید تا پس تولید حدود یک ماه زمان برد که تیم ما موفق شد در این بازه زمانی، ۱۰ نماهنگ را از ابتدا تا انتها به سرانجام برساند و پروژه تکمیل شود.

انتخاب نوحه و شعر و همچنین گروه سرود به چه شکل بود؟

با توجه به اینکه در این فضا تجربه‌های موفقی در مجموعه‌ی مأوا داشتیم، مثل همان نماهنگ اسباب‌بازی یا مدادرنگی با چند نفر از شاعران گفت‌وگو داشتیم . بر اساس فضایی که مدنظرمان بود و رویکردی که در نوحه‌ها داشتیم، یعنی فضای احیای نوحه‌های سنتی با سرودهای روز که بچه‌ها بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، با سیدجواد پرئی، برای اشعار نماهنگ به توافق رسیدیم. درمورد انتخاب گروه سرودها هم ما گروه‌های زیادی مدنظرمان بود اما با توجه به محدودیت‌ها و فضایی که داشتیم، به یک‌سری گروه سرودهایی رسیدیم که کارهایشان با کیفیت‌تر بود و نیاز به حمایت‌های بیشتری داشتند.

درباره‌ پروسه‌ تمرین با بچه‌ها و گروه های سرود توضیح دهید.

بعد از اینکه ملودی و شعرها توسط آقای پرئی ساخته شد، امیرسهیل سرافرازی تنظیم کار را انجام داد و یک ماکت در اختیار ما قرار داد که برای گروه سرود ارسال کردیم. گروه سرود هم به مدت یک هفته تمرین داشتند که یک ضبط داخل استودیو و یک روز هم برای فیلم‌برداری داشتیم. قبل از اینکه به اجرای نهایی برسیم، یکی دو ساعت با بچه‌ها تمرین داشتیم که به استاندارد مورد نظرمان برسیم و بعد ضبط ‌کردیم. از زمانی که کار به دست گروه‌های سرود رسید، دستیار کارگردان هم رصد می‌کرد و اجراها را پیگیر بود و این تعامل وجود داشت که کیفیت تمرین بچه‌ها به چه شکل باشد.

اجزای صحنه که همه‌ی المان‌های مرتبط با محرم است فضا را برای بیننده باورپذیر می کند. در فیلم‌برداری هم تکنیک‌هایی استفاده شده که به جذابیت فضا کمک کرده است، در این‌باره توضیح می دهید؟

ضبط نماهنگ در مسجد گیاهیِ تجریش انجام شد که یکی از مساجد قدیمیِ تهران است. پرچم‌هایی که طراحی کردیم هم بر اساس الگوهای قدیمی بود . سعی کردیم از المان‌هایی مثل اسفند دود کردن، دمام زنی و فضاهای سنتی استفاده کنیم که این فضا احیاگر آن فضای سنتی باشد. به هر حال کمی محدودیت زمانی هم داشتیم و این ۱۰ نماهنگ که تولید شده از لحاظ زمانی کمتر از ۲ دقیقه و ۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه است و باید کار هم مختصر و مفید تولید می‌شد که بچه‌ها هم بتوانند راحت با آن ارتباط برقرار کنند.

با توجه به اینکه کار برای گروه سنیِ کودک و نوجوان است و در خانواده‌های ایرانی هم از همان کودکی بچه‌ها با این مفاهیم آشنا می‌شوند و تلویزیون هم کمک‌کننده است، شما چه نیازی احساس کردید که سراغ ساخت این نماهنگ رفتید؟

ما دوست داشتیم نماهنگ نسل عاشورایی احیاگر عزاداری‌های سنتی برای بچه‌های دهه‌ی هشتاد و نود باشد که با فضای نوحه‌ها و سینه‌زنی‌های قدیمی آشنا شوند و تلفیقی از کار امروزی و سنتی باشد. نکته‌ی مهمی که وجود دارد اینکه کار سرود سخت است و در ابتدا باید فضا را شناسایی کرد. به خصوص کار کودک و نوجوان باید با تمرکز زیادی همراه باشد که نیازمند جلسات متعدد است. یعنی اینطور نباشد که ما صرفا کاری تولید کنیم بلکه باید با برنامه‌ریزی انجام شود. به هر حال اگر بخواهیم کار خاصی در این حوزه انجام دهیم، باید با هدف و برنامه‌ریزیِ دقیقی باشد. ما احساس ‌کردیم که بچه‌ها در این حوزه زیاد محتوای خوب به دست‌شان نمی‌رسد و سعی کردیم در جلساتی که داشتیم به آن محتوای خوب و استاندارد برسیم که بتوانیم برای بچه‌ها یک محتوای در خور ماه محرم و عزاداری امام حسین (ع) تولید کنیم.

روی قالب تصویر زیاد سرمایه‌گذاری نکردیم

از لحاظ محتوایی چه نکاتی را در نظر گرفتید که تاثیرگذار باشد؟

یکی از نکاتی که مدنظر داشتیم این بود که بچه‌ها با شعرهایی ارتباط برقرار می‌کنند که کوتاه و به زبان عامیانه باشند. نوحه‌های قدیمی در این نماهنگ کار سختی بود، هم از لحاظ ساخت ملودی و هم از بابت تولید شعر ما کار سختی داشتیم که تولید یک شعر هم چند روز زمان می‌برد. چون خیلی با شاعر گفت‌وگو داشتیم که کدام قسمت را اصلاح کند و شاعر هم به دلیل اینکه در این حوزه تخصص داشت و چندین کار تولید کرده بود، به خوبی کار را انجام داد. ما قبل از تولید به این موضوع فکر می‌کردیم که اگر می‌خواهیم کاری تولید کنیم، چون کار در تصویر فرم است و تصویر شاید زیاد آورده‌ای نداشته باشد، به همین دلیل روی قالب تصویر زیاد سرمایه‌گذاری نکردیم اما روی شعر، محتوا و ملودی زیاد زمان گذاشته بودیم که شعرها جای خودشان را میان مخاطبان باز کنند.

در مدت زمانی که کار پخش شده، بازخوردها چگونه بوده است؟

خوشبختانه بازخوردهای خوبی گرفته‌ایم و حتی در فضای مجازی هم خیلی از بچه‌ها توانسته‌اند با کار ارتباط برقرار کنند و حتی یک‌سری کلیپ‌هایی هم از خواندن بچه‌ها برای ما ارسال شده است. در کل از سوی شبکه پویا و نهال و سازمان صدا و سیما استقبال خوبی شده که نماهنگ در بحث دیده شدن نمره‌ی قبولی گرفته است.

ما در سال‌های اخیر برنامه‌های مختلفی برای ایام محرم داشته‌ایم که برای گروه مخاطب بزرگسال بوده، چقدر لازم است که برای گروه کودک و نوجوان، کارها از از لحاظ ساختاری متفاوت و جذاب باشند؟

ما در تولید کارهای رده سنی کودک و نوجوان واقعا غافل بوده‌ایم و کاری مناسب برای دهه هشتادی و نودی‌ها که مطلوب باشد، متاسفانه کم بوده است. اما اینکه که گفته می‌شود باید کارهای زیاد تولید شود، باید دقت کنیم که زیاد تولید کردن نباید روی کیفیت اثر بگذارد. در این حوزه باید با کارشناسی بیشتر و برگزاری اتاق فکر و جلسات متعدد کار را روانشناسی کنیم تا بتوانیم یک اثر خوب برای این رده سنی که فوق‌العاده حساس هم هستند، تولید کنیم. باید کارهایی تولید شود که همراه فکر و اندیشه باشد و مهم‌تر از همه فضای ذهنیِ کودک و نوجوان هم شناسایی شود. ما ۶ گروه سرود مختلف داشتیم که کارها را تولید کردند. به طور کلی همه دست به دست هم دادند که اثر قابل دفاعی باشد و انشاالله که مورد قبول امام حسین (ع) واقع شود و ما هم بتوانیم در آینده کارهای بهتر تولید کنیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است