روزنامه صبا

روزنامه صبا

امیرحسین ترابی:

قصه «خون سرد» هیچ ارتباطی با سریال «دکستر» ندارد


کارگردان سریال «خون سرد» با بیان اینکه قصه این سریال بر اساس سریال «دکستر» نیست، گفت که؛ وقتی در فیلمنامه از فرمول یک ژانر تبعیت می‌کنید، ناخوداگاه قصه‌های این ژانر می‌تواند به هم نزدیک شوند.

سریال «خون سرد» به کارگردانی امیرحسین ترابی و تهیه‌کنندگی بهمن کامیار است که در این سریال شاهد نقش‌آفرینی بازیگران چهره سینما و تلویزیون از جمله امیر آقایی، سارا بهرامی، شهرام حقیقت‌دوست و سارا رسول‌زاده هستیم و علاوه بر آنها ۱۶۰ بازیگر دیگر نیز در این مجموعه حضور دارند.

به نظر می رسد این سریال با قصه‌ جذاب معمایی – جنایی که حاصل هم فکری چهار نویسنده به همراه کارگردان است، در کنار حضور پرتعداد بازیگران چهره سینما و بازیگران حرفه‌ای تئاتر و همچنین استفاده از لوکیشن‌های متعدد و بهره‌مندی از جلوه‌های ویژه خیره‌کننده بتواند مخاطبان بسیاری را به سمت این شبکه نمایش خانگی بکشاند.

روزنامه صبا با امیرحسین ترابی کارگردان این مجموعه درباره جزییات آن گفتگویی داشته است  که در ادامه می‌خوانید:

امیرحسین ترابی نویسنده و کارگردان این مجموعه، دانش‌آموخته کارگردانی سینما است که پس از ساخت چندین تیزر تبلیغاتی، چندین فیلم کوتاه و تله فیلم، در نخستین تجربه کارگردانی‌اش، فیلم سینمایی «هزارتو» را با نقش‌آفرینی شهاب حسینی، ساره بیات و پژمان جمشیدی روی پرده سینما برد و به دنبال این تجربه، حالا سریالی در ژانر معمایی-جنایی برای شبکه نمایش خانگی ساخته است.

او یکی از اتفاقات مهم این سریال را حضور پرتعداد بازیگران حرفه‌ای، لوکیشن‌های متعدد و استفاده از جلوه‌های ویژه جدید و کمتر تجربه شده می‌داند که همه این ها کار ساخت سریال را نیز دشوارتر می‌کرد.

ترابی همچنین بر این نکته تأکید دارد که «خون سرد» ارتباطی با سریال «دکستر» آمریکایی ندارد و قصه، کاراکترها و فضای این سریال کاملاً ایرانی است.

آقای ترابی، سریال «خون سرد» در چند قسمت ساخته می‌شود؟

 فیلمبرداری ما هنوز تمام نشده است و احتمالا تا دو ماه دیگر ادامه دارد و قرار است که طبق فیلمنامه در ۲۶  قسمت ساخته شود.

گفته می‌شود این سریال بر اساس سریال «دکستر» امریکایی ساخته شده است. همین طور است؟

خیر. قصه سریال «خون سرد» بر اساس سریال «دکستر» نیست.  به هر حال وقتی که در فیلمنامه از فرمول یک ژانر تبعیت می‌کنید، ناخوداگاه قصه‌ها و داستان‌های این ژانر می‌توانند به هم نزدیک شوند. اگر دکستر را دیده باشید، فکر می‌کنید که چقدر قصه آن شبیه دکستر است، اگر «هانیبال» را ببینید، فکر می‌کنید که از روی هانیبال ساخته شده است و یا فیلم‌های دیگری درهمین ژانر.  چون همه آنها از ژانر معمایی- جنایی تبعیت کرده‌اند که فرمول خاص خود را دارد و همچنین وجود قاتل سریالی در این قصه‌ها نیز باز  شباهت هایی را میان آنها ایجاد می‌کند که ممکن است ذهن مخاطب را به این سمت سوق بدهد. اما به هر حال قصه، کارکترها و فضا کار ما کاملاً ایرانی است.

نویسندگان فیلمنامه چه کسانی بودند و آیا خودتان هم در بخش فیلمنامه‌نویسی مشارکت داشتید؟

ما چهار نویسنده داشتیم که من هم در کنارشان حضور داشتم و یک سال روی فیلمنامه کار کردیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

درباره انتخاب ژانر جنایی- معمایی بگویید و این که ایده اولیه قصه از کجا آمد؟

من بسیار به این ژانر علاقه‌مند هستم و حتی فیلم قبلی ام هم با عنوان «هزارتو» که یک درام اجتماعی است، لایه‌هایی از ژانر پلیسی- معمایی دارد. همچنین من سالها تجربه ساخت تیزرهای تبلیغاتی داشتم و فکر کردم که ریتم تیزرهای تبلیغاتی می‌تواند در ایجاد ریتم فیلم‌های جنایی هم تاثیرگذار باشد.

طرح اولیه این قصه ابتدا از سوی تیم نویسندگان ارائه شد و بعد از تصویب نمایش آن  در یکی از پلتفرم ها ،نگارش فیلمنامه آغاز شد و سعی کردیم که از همان ابتدا بسیار با وسواس و دقت فراوان روی آن کار کنیم.

قصه این سریال ما‌به‌ازای بیرونی هم داشته است یا کاملا تخیلی و بر اساس ذهنیت نویسندگان نوشته شده است؟

خط اصلی قصه که از ابتدا تا انتها روایت می‌شود، شامل خرده پیرنگ‌هایی است که رفته‌ رفته به آن اضافه می‌شود و بخشی از این خرده پیرنگ‌ها را از یکی از پرونده‌های جنایی بیرون آوردیم.

 چرا ژانر معمایی پلیسی با وجود جذابیت‌های بسیارش برای مخاطب معمولا فیلمسازان کمتر سراغ این ژانر می روند؟

 چند تا دلیل دارد. دلیل اصلی این است که در این ژانر محدودیت‌هایی به لحاظ اجرایی برای فیلمسازان در ایران هست و دلیل دیگر هم این است که اصولا پرداختن به این ژانر نیازمند وقت و سرمایه زیاد است و همچنین باید با جزییات دقیق به آن پرداخت اما در سینما، پلتفرم‌ها و تلویزیون همه چیز باید سریع انجام شود و این کار را بسیار سخت می‌کند.

اما با این حال، ما با حمایت پلتفرم پخش این سریال، صرف بودجه و زمان کافی که برای این پروژه تعریف کرده بودیم،  تلاش کردیم با دقت به جزییات قصه بپردازیم.

برای ساخت این سریال با بحث سانسور هم مواجه شدید؟

 بله اما با توجه به شناختی که به این مقوله داشتم، تلاش کردم طوری روی ساخت کار کنم که گرفتار سانسور نشویم.

انتخاب بازیگران را چطور انجام دادید و انتخاب اول شما همین ترکیب بازیگران بودند؟

 زمانی که  برای مخاطب عام اثری ساخته می شود باید به این موضوع حتما توجه داشت که مخاطب عام دوست دارد بازیگر چهره ببیند.

از سوی دیگر ساخت سریال در چنین ژانری، نیازمند بازیگر حرفه‌ای است که نقش را درست ارائه کند.  فکر می‌کنم اگر می‌خواستیم از بازیگر کم تجربه استفاده کنیم کارمان را سخت می‌کرد و برای همین از ابتدا دنبال بازیگر حرفه‌ای رفتیم.

 امیر آقایی از همان ابتدا اولین و تنها گزینه من برای این نقش بود که بعد از خواندن فیلمنامه برای حضور در این سریال موافقت کرد و شهرام حقیقت‌دوست، سارا بهرامی و سارا رسول‌زاده نیز ایفای نقش در این سریال را پذیرفتند.

 یکی از اتفاقات مهم این سریال، تعدد بازیگران و تعدد لوکیشن‌ها است. در سریال‌های دیگر به خاطر زمان‌بندی، و بودجه، لوکیشن‌ها و بازیگران  محدودند اما در سریال «خون سرد» بالغ بر ۲۰۰ لوکیشن و حدود ۱۶۰ بازیگر داریم.

این تعداد بازیگر شامل بازیگران حرفه‌ای در کنار بازیگران ناشناخته است؟

 ما تلاش کردیم در کنار حضور بازیگران حرفه‌ای و چهره سینما، حتی برای تک سکانس‌ها و سکانس‌های کوچک هم از بازیگران خوب و حرفه‌ای تئاتر استفاده کنیم که تجربه خوبی هم برای ما و هم برای  جوانان باانگیزه و بااستعداد تئاتری بود.

قطعاً فیلمبرداری چنین سریال پربازیگر و پرلوکیشنی در ژانر جنایی با دشواری‌هایی همراه بوده است.از دشواری های ساخت برایمان بگویید.

بله. بخش عمده سکانس‌ها به خاطر فضاسازی، پروداکشن و جلوه‌های ویژه تصویری سخت بود. در این سریال از جلوه‌های ویژه تصویری جدید که تاکنون کمتر تجربه شده است، استفاده کردیم که این ها کار را بسیار سخت‌تر می کرد.

اسم قبلی این سریال «داتورا» بود. چه شد که تصمیم به تغییر آن گرفتید؟

 اسم طرح اولیه «داتورا» بود که در ادامه بعد از تکمیل فیلمنامه، عنوان آن را «خون سرد» انتخاب کردیم. خون سرد مفهوم خاصی را بیان می‌کند.

وقتی این کلمه سرهم نوشته می‌شود، به معنی فردی بسیار آرام و مهربان است اما وقتی جدا نوشته می‌شود مفهوم دیگری دارد.

خون سرد به طور ژنتیک در فردی هست که در خواب طولانی به سر می‌برد و بعد بیدار می‌شود و شروع به زندگی می‌کند . فرد دارای خون سرد آرام و متین است و از هیچ چیز نمی‌ترسد و خویی که در وجودش نهادینه شده است، پر از آرامش درونی و هجوم بیرونی است.

ساخت این سریال را از همان ابتدا برای پخش از شبکه نمایش خانگی در نظر داشتید و به پخش سراسری تلویزیونی فکر نکردید؟

طرح این سریال از همان ابتدا در پلتفرم تصویب شد و هدف اولیه هم پخش در شبکه نمایش خانگی بود. از طرف دیگر برای پرداختن به چنین ژانری بعید است که دست فیلمساز در تلویزیون چندان باز باشد.

اولین فیلم شما «هزارتو» در اکران سراسری و پخش شبکه نمایش خانگی چه بازخوردهایی داشت که شما را برای ساخت یک سریال ترغیب کرد؟

بازخوردهای فیلم «هزارتو» در شرایط زمانی اکرانش خیلی خوب بود. با توجه به این که در آن دوره با رکود اکران مواجه بودیم، اما از پرفروش‌ترین فیلم‌های اجتماعی همان سال بود.

 این در حالی بود که این فیلم در کنار فیلم‌های بزرگی از جمله «مطرب» و «چشم و گوش بسته» اکران شد و فیلم‌های مهم دیگری از کارگردان‌های مطرح سینما نیز روی پرده بود مثل «رد خون»، «مسخره باز»، «پیلوت» و آثار فیلمسازانی از جمله صدرعاملی، رئیسیان و … اما با این وجود «هزارتو» تا سه هفته پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی بود و بالاترین میزان فروش را در اختیار داشت.

در همان سه چهار روز اول، یک میلیارد تومان فروخت و بعد به چند تا مسئله اجتماعی و همچنین شهادت سردار سلیمانی برخورد کردیم که کمی جلوی اکران و فروش ما را گرفت و سینماها به دنبال آن تعطیل شدند اما بعد از بازگشایی و اکران باز هم فروش خوبی داشتیم و پلتفرم نیز این فیلم را خوب خرید.

این فیلم در چند فستیوال بین المللی جوایز متعدد گرفت و دو کمپانی خارجی برای اکران سراسری آن را خریداری کردند و در آمریکا و کانادا هم اکران شد.

در حقیقت همین بازخوردها بود که پلتفرم پخش کننده از من برای ساخت سریال دعوت کرد. البته برای سه چهار سریال دیگر هم به من پیشنهاد ساخت داده شد اما در نهایت انتخاب من «خون سرد» بود که هم این ژانر معمایی-جنایی را بسیار دوست دارم و هم تجربه جذابی برایم بود.

آیا به ساخت فصل‌های دیگری از سریال «خون سرد» هم فکر کرده‌اید؟

 تمهیدات آن اندیشیده شده است و انتهای سریال طوری تمام می‌شود که می‌تواند فصل جدیدی داشته باشد. اما در نهایت تصمیم در این زمینه به بازخورد تماشاگر برمی‌گردد که اگر واکنش خوبی داشته باشد، فصل‌های بعدی آن هم ساخته می‌شود.

نکته پایانی؟

مهم ترین بخش ماجرا این است که بیننده ایرانی مابه‌ازای این ماجرای معمایی-جنایی را در سریال‌های روز دنیا قطعا دیده است. اما ما تلاش کرده ایم که به استاندارد درست و خوبی برسیم و مخاطبان بهتر است کمی صبر کنند، آرام آرام قصه این سریال باز می‌شود و از معماهای آن رمزگشایی می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنم مخاطبان با صبر و تحمل  و نکته‌بینی سریال را ببینند و بعد قضاوت کنند.

فاطمه حمیره

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است