روزنامه صبا

روزنامه صبا

علی مهام:

«آتش سرد» به دور از شعارزدگی است


تهیه کننده سریال «آتش سرد» معتقد است که؛ بعضی چیزهای ما شعار نیست و نمی توان چنین چیزی را گفت که شعار است.  

مدتی است که رسانه ملی دست خوش تغییرات مدیریتی شده است. در این میان مدیر شبکه‌ها هم از این تغییرات بی نصیب نبوده‌اند. شبکه دو هم یکی از این شبکه ها بوده است که بر حسب نظر مدیران دچار تغییر و تحول شده است. تغییراتی که می‌توان ثمره آن را در سریال‌ها و برنامه‌های جدید این شبکه دید. از «آقای قاضی» با آن سبک و سیاقِ جدید و خاصش گرفته تا مجموعه طنز «دی بی سی». حالا اما قرار است که سریال «آتش سرد» به کارگردانی رضا ابوفاضلی رو آنتن شبکه دو برود. این سریال که به تهیه کنندگی علی مهام ساخته شده است، بازیگران پیشکسوت و خاک صحنه خورده‌‌ی زیادی دارد. از پرویز فلاحی پور و جعفر دهقان گرفته تا مهدی سلوکی که همه گی از قدیمی‌های این عرصه هستند و انتظار می‌رود که به زودی شاهد یک سریال خوب باشیم. روزنامه صبا به این بهانه با تهیه کننده سریال «آتش سرد» گفتگو کرده است که در ادامه می خوانید .

علی مهام یکی از تهیه کنندگان سینما و تلویزیون است و کار خودش را در ابتدا از سینما با تهیه کنندگی فیلم «نیما یوشیج» در سال ۱۳۸۵ آغاز کرد. او همچنین تهیه کنندگی سریال «حانیه»، «بازی نقاب‌ها» و «آخرین غزل» را در کارنامه خود دارد و حالا با جدیدترین سریالش به زودی پا به تلویزیون می گذارد.

راجع به روند شکل گیری سریال «آتش سرد» توضیح می‌دهید؟

این سریال بر اساس طرحی از آقای محسن سرتیپی و خانم فرخ لو بود که به سازمان ارائه شد و حدود یک سال و نیم روی این طرح وقت گذاشته شد. بازنویسی فیلمنامه توسط نادر برهانی مرند و مهدی میرباقری صورت گرفت که به روند درام قصه کمک شایانی کرد و در ادامه با توجه به شناختی که از آقای ابوفاضلی داشتم کارگردانی این سریال را به او واگذار کردم. آقای ابوفاضلی قبلا تله فیلم «برکت» و چند اپیزود از مجموعه تلویزیونی «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» را کار کرده بود.

موضوع سریال راجع به چیست؟

موضوع سریال یک موضوع بسیار مهم اجتماعی است. پایمال کردن مال و حق یتیم که یکی از آموزه‌های دینی ما هم به حساب می‌آِید در واقع طبق آموزه‌های دینی ما، پایمال کردن حق یتیم یک سری عواقب دارد که ما اثر آن  را حتما در دنیا می‌بینیم و همین موارد را دراین سریال داریم. درواقع خودتان میدانید، حق وباطل آن قدر به هم نزدیک هستند که بعضا ممکن است به سختی از هم تشخیص داده شوند.

بازیگران را چطور انتخاب کردید؟

به اتفاق رضا ابوفاضلی کارگردان کار برای هر یک از این شخصیت ها یک لیست ۷الی۸ نفره تهیه کردیم و در ادامه براساس قصه ودرامی که داشتیم بازیگرها انتخاب شدند. بعضی از این بازیگرها سرکار دیگری بودند. بعضی هم نتوانستند برای ایفای نقش در سریال ما حضور داشته باشند. البته هیچ کدام از این بازیگران بحث مالی نداشتند. برخی هم به خاطر کرونا نمی‌آمدند. در نهایت به جمع این ۱۳ نفر بازیگر اصلی رسیدیم که همه گی از چهره‌های شاخص تلویزیون هستند. پرویز فلاحی، عبدالرضا اکبری، شیوا خسرو مهر، مهسا کرامتی مهدی سلوکی….

در حین ساخت با چه مشکلاتی مواجه شدید؟

یکی از خوش شانسی های ما این بود که یک مدیرگروه خوب داشتیم که خیلی با ما همراه بود نه این که فقط با ما این طور باشد بلکه ذات مدیریتش این طور بود که خیلی کمک می‌کرد. تنها چیزی که ما را خیلی اذیت کرد و واقعا گرفتارش بودیم ابتلای بازیگران به کرونا بود. بدون استثنا همه بازیگرهای ما کرونا گرفتند.

با توجه به اینکه رضا ابوفاضلی سریال اولش را کارگردانی می‌کرد توانست خواسته‌های شما را برآورده کند؟

بله. ۱۰۰درصد. حتی بیش از انتظار ما را برآورده کرد. خود شبکه هم وقتی راش فیلم‌ها را دیدند خیلی راضی بودند. این کار دیده می‌شود. شما می‌توانید بعد از پخش سریال درباره حرف‌های من قضاوت کنید که این کار خوبی شده است

چه قدر تلاش کردید تا سریال دچار شعارزدگی نشود؟

بعضی چیزهای ما شعار نیست. بعضی ازآموزه های دینی ما شعارنیست. شما نمی توانید چنین چیزی را بگویید شعار است. زمانی که داشتیم فیلمنامه رو می نوشتیم ازاین قضیه فرارکردیم که شعارزده نباشد و این اتفاق هم افتاد.

سید مهدی فخر نبی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است