روزنامه صبا

روزنامه صبا

پرونده روزنامه صبا درباره خانه سینما/یک

علی لقمانی: خانه سینما نیاز مبرمی به استقلال دارد


علی لقمانی مستقل شدن خانه سینمای ایران را طرحی کلی و قابل‌تأمل دانست و تأکید کرد این نهاد نیاز مبرمی به استقلال دارد.

سرانجام شانزدهمین انتخابات خانه سینمای ایران، عصرچهارشنبه نهم شهریورماه برگزار شد. انتخاباتی که پیش‌تر به تعویق افتاده بود و با وجود این دیرکرد در برگزاری آن، خالی از حاشیه هم تلقی نشد. کناره‌گیری منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینمای ایران از سمت خود، آن‌هم در فاصله کمتر از یک هفته به برگزاری مجمع انتخاباتی و در پس آن استعفای محمدعلی نجفی از ریاست هیات مدیره این نهاد، سرآغاز حواشی پیش روی مجمع بود. این اتفاقات با غیبت صنف تهیه‌کنندگان در انتخابات تکمیل شد.

به هرحال نظر به جمیع حواشی، ساختمان خانه سینمای ایران، عصر چهارشنبه میزبان برگزاری انتخابات سینمای ایران بود. مجمعی که تا شامگاه ادامه یافت و در نهایت علی لقمانی بیشتری آرای شرکت‌کنندگان در مجمع را به خود اختصاص داد. با وجود تمام اتفاقاتی که رخ داد و حوادثی که ممکن است در ادامه گریبان‌گیر خانه سینما و هیات مدیره منتخبش شود، مشخص شدن تکلیف این نهاد خبر مسرت‌بخشی بود و حال دست‌کم می‌توان به پشبرد اهداف تشکل‌های صنفی سینمای ایران و دسترسی به مطالبات این صنوف، خوشبین بود.

براساس آراء در این انتخابات، علی لقمانی، رسول صدرعاملی، محمد مهدی عسگرپور، مسعود امیری تیرانی، علی دهکردی، حبیب اسماعیلی و علیرضا حسینی اعضای اصلی هیات مدیره جدید شدند و جابر قاسمعلی و امیرحسین اثباتی بعنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند.

روزنامه صبا در این شماره با علی لقمانی که از انجمن صنفی فیلمبرداران سینما در مجع حضور یافت و با دریافت ۲۰ رای پیشاهنگ این انتخابات شد، گفت‌وگو کرده است که در ادامه شما را به خواندن این گفت‌وگو دعوت می‌کنیم.

در پایان شمارش آرای شانزدهمین مجمع انتخاباتی خانه سینمای ایران، مشخص شد ۲۰ رای از تمام آرا این مجمع به نام علی لقمانی نوشته شده است. لقمانی، متولد ۱۳۴۱ مشهد، که حالا از مدیران فیلمبرداری صاحب‌نام سینمای ایران محسوب می‌شود، از انجمن صنفی فیلمبرداران در شانزدهمین مجمع انتخاباتی خانه سینمای ایران، حضور موفقی را تجربه کرد. او در گفت‌‌وگویی که با روزنامه صبا داشت، مستقل شدن خانه سینمای ایران را طرحی کلی و قابل‌تأمل دانست و تأکید کرد این نهاد نیاز مبرمی به استقلال دارد. ضمن اینکه لقمانی معتقد است مدیرعامل خانه سینمای ایران لزوما نباید چهره‌ای از صنوف سینمایی باشد، بلکه این نهاد فرهنگی هنری کشور به یک مدیرعامل تمام‌عیار نیازمند است.

او درباره برگزاری انتخابات خانه سینما پس از به تعویق افتادنش گفت: سرانجام پس از مدت‌ها مجمع انتخاباتی خانه سینمای ایران برگزار شد. این برگزاری پس از به تعویق افتادن انتخابات که بنا بر دلایل و مشکلات متعددی گریبانگیر ما شد، اتفاق بسیار خوبی بود و نیاز مبرم خانه سینما برگزاری مجمع انتخاباتی‌اش به شمار می‌رفت. از طرفی با توجه به شرایطی که بر خانه سینما حکمفرما بود، هیات مدیره پیشین تمایل چندانی به ادامه فعالیت نداشت و از سوی دیگر هیات مدیره جدید با طرح‌ها و رئوس برنامه‌های نوین خود منتظر برگزاری انتخابات بودند تا تکلیف مشخص شود.

لقمانی درباره چشم انداز مطلوب خانه سینمای ایران، ادامه داد: شرایط قدیم بسیار پیچیده بود ولی حالا خوشبختانه شاهد این هستیم که شرایط سهل‌تری پیش روی خانه سینما و بی‌گمان هیات مدیره این خانه قرار گرفته است. به هرحال امیدوارم با تشکیل هیات مدیره، شرایط پیش رو بیش از گذشته نمایان شود. معتقدم اگر همدلی بین اعضا وجود داشته باشد و هیات مدیره و خانه سینما روی طرح‌های سنجیده و معقول حرکت کنند، آینده بسیار خوبی پیش روی خانه سینما و اصولا تشکل‌های صنفی زیرمجموعه این نهاد قرار خواهد گرفت.

نماینده انجمن صنفی فیلمبرداران سینمای ایران درباره اولویت‌بندی طرح‌ها و برنامه‌های خانه سینمای ایران توضیح داد: بی‌گمان آنچه در وهله اول باید مورد توجه هیات مدیره قرار بگیرد مسائل صنفی همه صنوف سینمای کشور است. البته باید کمی درنگ کنیم تا نخستین جلسات هیات مدیره جدید برگزار شود و پس از ارائه طرح‌ها و شنیدن نظرات، باید برخی اصلاحات درونی در خانه سینما مثل اصلاح اساسنامه و آئین‌نامه داوری‌ها، همچنین تصویب اساسنامه‌های جدید صورت بگیرد. مقوله دیگری که باید در صدر توجه هیات مدیره قرار بگیرد، در واقع بحث حقوق بازنشستگی افراد و تسهیلات پرداختی دوران بازنشستگی افراد است که به نظر در چنین شرایطی باید جزو اهداف اولیه خانه سینما و هیات مدیره جدیدش لحاظ شود که البته این مورد نیز مستلزم تعاملات دوجانبه با سیستم‌های تصمیم‌گیرنده است.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «جزیره رنگین» درباره راه‌های حل و فصل مشکلات صنفی سینماگران ایران به بهترین شکل ممکن، اظهار کرد: باید گفت‌وگوهایی متعددی انجام شود و ضمن مراوده با دیگران و بهره‌مندی از نظرات آنان، باید دید اوضاع  و شرایط چطور پیش می‌رود. با استفاده از تجربیات و نظرات مدیران دولتی، فرایند اصلاحات سینمای ایران و به بیان بهتر عاقبت بخیری این سینما قاعدتاً نباید با مشکلات عدیده و حل نشدنی روبرو شود.

لقمانی با انتقاد از تخصیص ردیف بودجه با واسطه به خانه سینما، اضافه کرد: متاسفانه بخشی از بودجه خانه سینما با واسطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دراختیار ما قرار می‌گیرد. سال‌ها پیش قرار شد بخشی از فروش فیلم‌ها در سراسر کشور به خانه سینما، در واقع به رفع مشکلات صنوف زیرمجموعه سینمای ایران تخصیص یابد. پس از تصویب این طرح اما وجه اختصاص یافته ابتدا به وزارت ارشاد می‌رود و بعد از آن در اختیار خانه سینما قرار می‌گیرد. این درحالی است که خانه سینما باید با آورده‌های خود تصمیم بگیرد اما حالا بخشی از این بودجه با واسطه است. به نظر می‌رسد باید فرایندی  را طراحی و آن را اجرایی کرد تا خانه سینمای ایران استقلال صنفی پیدا کند. حال این که با چه وزارتخانه‌هایی قرار است تعامل داشته باشد، آن بحث دیگری است.

عضو منتخب هیات مدیره خانه سینمای ایران همچنین درباره موضوع انتخاب مدیرعامل این موسسه و ویژگی‌هایی که مدیرعامل چنین نهادی باید داشته باشد نیز توضیح داد: بی‌گمان مدیرعاملی که برای فعالیت در رأس خانه سینمای ایران انتخاب می‌شود باید در وهله نخست چهره‌ای مقبول صنوف سینمای ایران باشد. به یقین خانه سینمای ایران با کارکردهایش و انتظاراتی که از آن می‌رود، نیاز بسیار مبرمی به مدیری توانمند و خستگی ناپذیر دارد. از طرف دیگر خود او هم باید با انگیزه بسیار بالایی در سمت مدیرعاملی حضور یابد. چنین مدیری باید با ظرفیت بالایی که دارد، برای وقوع اتفاقات بزرگ انگیزه فراوانی داشته باشد.

لقمانی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا مدیرعامل خانه سینمای ایران  لزوماً باید از چهره‌های سرشناس سینمای ایران در صنوف مختلف باشد یا می‌توان از این مولفه صرف نظر کرد و مدیری را برگزید که ترجیحا توان مدیریتی بالایی داشته باشد؟ اظهار کرد: فکر می‌کنم اگر مدیرعامل خانه سینمای ایران لزوماً از اهالی سینما هم نباشد اما مدیرعاملی به تمام معنا باشد، مشکل چندانی برای فعالیتش در خانه سینمای ایران وجود نخواهد داشت. ما همواره در پی این بودیم که مدیرعامل خانه سینما یکی از عوامل سینمایی باشد اما این یک اصل غیرقابل تغییر نیست. مهم برنامه‌ها، کارکرد و اهداف خانه سینماست که باید نتیجه دهند. البته باید تاکید کنم اگر مدیرعاملی موفق و توانمند در خود چهره‌ها و عوامل سینمای ایران پیدا شد که چه بهتر اما در غیر این‌صورت هم می‌توانیم مدیرعامل موفقی داشته باشیم که از نظرات دیگران به‌خوبی بهره ببرد.

او همچنین درباره این موضوع که پس از گذشت سال‌ها و با تغییرات گسترده‌ اجتماعی- فرهنگی که روی نیازهای اقشار سینمایی ایران هم تاثیر گذاشته، آیا می‌توان در تخصیص بخشی از بودجه فروش فیلم‌ها به رفع مشکلات اصناف سینمایی تجدید نظر کرد؟ گفت: فکر می‌کنم منظور از این پرسش بالاتر بردن درصد بودجه حاصل از فروش فیلم‌ها به رفع موانع است. در این باب نیز ما باید گام به گام حرکت کنیم. به نظرم باید ابتداهمین دو درصدی را که به خانه سینما تعلق می‌گیرد، مستقل و بدون واسطه دریافت کنیم. این موضوع خودش گام بسیار بزرگی است. گام‌های بعدی ما این است که آیا می‌توانم این رقم را بیشتر کنیم و چنین چیزی اصلا مقدور هست یا نیست که این موضوع نیز خود حرکت بزرگی است و باید در جای خودش بررسی شود.

لقمانی درباره هماهنگی دولت با خانه سینمای ایران و اینکه اصولا آیا خانه سینمای ایران نیازی به حمایت‌های دولتی دارد یا نه؟ نیز تصریح کرد: بدون شک این موضوع هم در پس گفت‌وگوها و مراوداتی که انجام خواهد شد، بیشتر مشخص می‌شود. در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم خانه سینمای ایران نهادی غیر دولتی و NGO است. پس از گفتمانی که به تدریج با برخی وزارتخانه‌ها برقرار خواهد شد، می‌توانیم بیشتر درباره این مقوله نیز صحبت کنیم. به هرحال آنچه برای خانه سینمای ایران و هیات مدیره آن ارجحیت دارد، بحث استقلال این نهاد است.

یاسرسماوات

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است