روزنامه صبا

روزنامه صبا

چهره روز؛

سمفونی موفقیت جهانی پیمان معادی


«درباره الی» لحظه موعود زندگی پیمان معادی بود، چه کسی فکر می‌کرد، آشنایی با اصغر فرهادی، از وی هنرپیشه‌ای جهانی بسازد.

روزنامه صبا – زاده نهمین روز تیرماه ۱۳۴۹ خورشیدی است اما نه در ایران، او متولد نیویورک است.

پیمان معادی، بازیگر برجسته سینمای ایران، در چنین روزی، مصادف با ۳۰ ژوئن ۱۹۷۰ در این شهر ایالات متحده به دنیا آمد تا دوران خردسالی‌اش را در ینگه دنیا بگذارند اما ۵ سالگی، همراه خانواده دوباره به ایران بازمی‌گردد تا در سرزمین مادری‌اش و در تهران به دبستان و دبیرستان و بعدتر دانشگاه برود.

 او فارغ‌التحصیل مهندسی متالوژی، دانشگاه آزاد واحد کرج است اما به رسم نانوشته این روزگار، حرفه‌اش تناسبی با تحصیلات عالیه‌اش ندارد.

 معادی سال ۱۳۶۸ کار خود را با نویسندگی نمایشنامه آغاز کرد ولی بیش از یک دهه طول کشید تا نخستین فیلنامه‌اش را با عنوان «آواز قو» به سینمای ایران تحویل دهد. «عطش» ، «کافه ستاره» ، «کما» و …. دیگر فیلم‌هایی بود که معادی را حسابی مشغول کرد. یک دهه بعد بود که به صرافت بازی در فیلم‌های سینمایی افتاد.

«درباره الی» لحظه موعود زندگی پیمان معادی بود. چه کسی فکرش را می‌کرد، آشنایی او با اصغر فرهادی، از پیمانی معادی هنرپیشه‌ای جهانی بسازد. معادی نقش «پیمان» ر ا در فیلم «درباره الی» به زیبایی اجرا کرد، طوریکه به سرعت محبوب فیلمسازان ایرانی شد.

معادی پس از این فیلم، دوباره راهی آمریکا شد تا این بار در سریالی آمریکایی با نام «آن شب» نقش‌آفرینی کند و در نقش مردی پاکستانی توانایی خود را به رخ هالیوودی‌ها کشید. کاری از استیون زایلیان که علاقمندان سیمنای جهان به خوبی با نامش آشنا بودند. او فیلم‌نامه «فهرست شیندلر» نوشته بود و همکاری‌اش با معادی، افتخار بزرگی برای سینمای ایران حسوب می‌شود. به این ترتیب پروژه‌‎ بازی در فیلم‌های خارجی هم برای معادی کلید خورد.

او در این فیلم کنار بازیگران مطرحی مانندجان تورتورو و مایکل کی ویلیامز به ایفای نقش پرداخت. البته بعدها در سریال «اچ بی او» نیز با زایلیان همکاری داشت.

دو سال بعد دوباره به ایران بازگشت تا همکاری دیگری با اصغر فرهادی داشته باشد. «جدایی نادر از سیمین» یا همان «جدایی» هالیوودی‌ها، به حدی درخشید که نخستین اسکار تاریخ سینما را برای ایران به ارمغان آورد. معادی در این فیلم برجسته، به خوبی از پس جان دادن به شخصیت «نادر» برآمد و نقش به سزایی در اسکار فرهادی داشت. «جدایی نادر از سیمین» آنقدر سر و صدا کرد که در سینماهای آلمان، مجارستان، سوئد، تایلند، سوئد، بلژیک، هلند، برزیل، انگلستان، ترکیه و کانادا نیز اکران شد. سال ۲۰۱۹ در فیلم «شش زیرزمینی» کنار رایان رینولدز، ستاره پرفروغ سینمای جهان و هالیوود نقش آفرینی کرد. سال ۱۳۸۹ خورشیدی سرانجام پیمان معادی به آرزوی دیرینش می‌رسد و نخستین فیلم خود را با عنوان «برف روی کاج‌ها» کارگردانی می‌کند.

 فیلمی با داستانی متفاوت که بی‌گمان عاری از حواشی نیز نبود. «برف روی کاج‌ها» در سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر، جایزه خود را از تماشاگران گرفت. سیمرغ بلورین بهترین فیلم ازنگاه تماشاگران، مقابل چشمان معادی، مهناز افشار، ویشکا آسایش، حسین پاکدل، صابر ابر، الهام کردا و صابر ابر در بهمن ۱۳۹۰ روی درخت کاج نشست و برف‌ها تکان خورد… تکان تکان خورد و سیمرغ مردمی به پیمان معادی چشمک زد.  ۳ سال گذشت تا معادی بازهم دست به کار شود و این بار به صرافت ترکاندن بمب بیفتد! «بمب؛ یک عاشقانه» دومین فیلم بلند سینمایی او بود که ، جایزه ویژه هیئت داوران سی و ششمین جشنواره فجر را به خود اختصاص داد.

 این فیلم همچنین جایزه بهترین کارگردانی ششمین جشنواره فیلم بُسفر را برای او به ارمغان آورد و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در چهارمین دوره جشنواره فیلم سینه ایران تورنتو، به اتفاق جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره آسیا پاسیفیک ۱۳۹۳ را به او هدیه کرد. النی کارایندرو، آهنگساز برجسته و مشهور سینمای یونان و جهان، که آهنگساز بسیاری از فیلم‌های تئو آنجلوپلوس بود نیز ساخت موسیقی این فیلم را برعهده داشت تا بازهم ثابت شود، معادی همواره نگاهی جهانی به مقوله سینما دارد.

پیمان معادی اما کنار کارگردانی از عشق دیگرش نیز غافل نبود و همین عشق باعث شد سال ۲۰۱۴ پیتر ساتلر، کارگردان فیلم «کمپ ایکس ری» از معادی دعوت کند تا به نقش «علی» این فیلم  جان ببخشد. نقشی از مردی عراقی که به اشتباه دستیگر و به زندان کمپ ایکس ری منتقل می‌شود. نکته جالب این فیلم هم بازی شدن معادی با کریستین استیوارت، بازیگر برجسته و نامدار آمریکایی بود که دو سال قبل از حضورش در «کمپ ایکس ری» پردرآمدترین بازیگر زن جهان شده بود! معادی همچنین در این فیلم با جان کارول لینچ، دیگر بازیگر مطرح سینمای هالیوود که او را با نقش‌هاش در «تغییر چهره» و «زودیاک» بیشتر به خاطر می‎آوریم، هم‌بازی شد. بازی درخشان معادی در این فیلم نه تنها در جشنواره ساندرس در کانون توجه مخاطبان قرار گرفت، که مرکزعمومی امور مسلمانان هالیوود (MPAK) جایزه «صدا و وجدان حقیقت» را به معادی اهدا کرد. یک سال بعد افتخار بزرگ دیگری نصیب معادی شد.

 بازی او در نقش «امپراطور» فیلم «آخرین شوالیه‌ها» و بازی کنار هنرپیشگان بزرگی مانند مورگان فریمن و کلایوو اوون، معادی را بیش از پیش در جهان سینما مطرح ساخت. البته که پیمان معادی به درخشش خود در سینمای ایران هم ادامه داد. بازی در فیلم «ابد و یک روز» در ۱۳۹۵ خورشیدی و همچنین «متری شش و نیم» از پیمان معادی در سینمای ایران شخصیتی فراموش نشدنی ساخت. معادی قرار است به زودی در سریال «بلیت یک طرفه» با عرفان پتککایا، بازیگر برجسته ترکیه نیز همبازی شود.

یاسر سماوات

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است