روزنامه صبا

روزنامه صبا

نادر فلاح در گفتگو با روزنامه صبا:

«کاتب اعظم»؛روایت عاشورا از زبان کاتبان سپاه دشمن است


بازیگر «کاتب اعظم» معتقد است که؛ این تله فیلم قصه‌ای عاشورایی دارد و روایت ماجرای عاشورا از زبان کاتبان سپاه دشمن است.


نادر فلاح بازیگر تحصیلکرده کرمانی سینما و تلویزیون با سابقه حضور پررنگ در فعالیت‌های نمایشی و درخشش در فیلم‌های سینمایی، یکی از چهره‌های ویژه تله‌تئاتر ۷ قسمتی «کاتب اعظم» است. همزمان با آغاز پخش این مجموعه تله‌‌تئاتر به سراغ او رفتیم تا با درخصوص نقش‌ آفرینی‌اش در این مجموعه نمایشی سخن بگوید. فلاح در این اثر نمایشی در نقش  «ابوشجعا» به عنوان یک جنگجوی لشکر یزید بن معاویه، ایفاگر نقشی متفاوت است. او که سابقه بازی در مجموعه‌های نمایشی، سینمایی و تلویزیونی مختلفی را در کارنامه خود دارد، در حوزه تئاتر نیز خود کارگردان و بازیگری شناخته شده است.

نادر فلاح درباره چگونگی پیوستن به مجموعه تله‌تئاتر «کاتب اعظم» به روزنامه صبا گفت: فرهاد کی‌نژاد مجری طرح مجموعه در ابتدا از من دعوت کرد تا به دفتر تولید این تله‌تئاتر بروم. موضوع «کاتب اعظم» را با من در میان گذاشتند، جزئیات نقشم را توضیح دادند. واقعیت این است که یکی از اصلی‌ترین نکاتی که سبب شد تا ایفای نقش در این کار را بپذیرم، این بود که خودم از طرفدارهای مدیوم تله‌تئاتر هستم و برایم خیلی جذاب بود که در این تله‌تئاتر ایفای نقش کنم، ضمن آن که بازی در نقش «ابوشجعا» برایم جالب بود و این حضور تازه را دوست داشتم.

فلاح در پاسخ به این سوال که ایفای نقش در آثار تاریخی چه سختی‌هایی نسبت به دیگر ژانرها دارد، افزود: ایفای نقش در مجموعه تاریخی آن هم در گرمای تابستان و زمان فشرده، سختی‌ها و مشکلات خاص خود را دارد. لباس‌های زیاد و چهره‌پردازی سنگین جزئی اصلی از ساخت آثار نمایشی تاریخی است. همچنین باید به این نکته جالب اشاره کنم که مجموعه نمایشی «کاتب اعظم» یک تله تئاتر میدانی است که تصویربرداری آن در فضایی باز و بیابان‌های اطراف تهران انجام شد و اگرچه گرمای بیابان در تابستان اذیت کننده بود، ولی چون من حرفه بازیگری و شغلم را دوست دارم سبب می‌شود تا سختی‌های کار را بپذیرم و با آن کنار بیایم.

بازیگر نقش ابوشجعا با اشاره به این نکته که سال‌هاست جای خالی آثار تله‌تئاتری در فضای تلویزیونی حس می‌شود، از اهمیت ساخت آثار در این قالب گفت و اشاره کرد: همانطور که اشاره کردم «کاتب اعظم» در کنار ویژگی‌های تاریخی و آیینی که دارد، یک اثر تله‌تئاتر محسوب می‌شود و این موضوع که مرکز سریال سازمان سینمایی سوره بعد از سال‌ها تصمیم به احیای تله‌تئاتر گرفته، امری ارزشمند است. ساخت این تله‌تئاتر حرکتی بسیار ارزشمند بود. برای من خوشحال‌کننده است که در این مجموعه ایفای نقش می‌کنم و پس از سال‌ها در یک تله‌تئاتر میدانی حضور یافته‌ام.

او افزود: امیدوارم که ساخت تله‌تئاتر «کاتب اعظم» سرآغاز تولید مجدد آثاری در مدیوم تله‌تئاتر باشد و گروه‌ها و نهادهای فرهنگی به احیای این قالب مهم که از مزیت‌های بسیاری هم برخوردار است، بیشتر اهمیت بدهند.

فلاح در ادامه از تاثیرگذاری تله‌تئاترهای قدیمی در گرایش او به سمت بازیگری گفت و خاطرنشان کرد: من به یاد دارم زمانی‌که نوجوان بودم، تله‌تئاترهایی را از قاب تلویزیون می‌دیدم که در عشق و علاقه من به بازیگری و تئاتر بسیار تاثیرگذار بودند. برای من بازی در مجموعه‌های تله‌تئاتر بسیار جذاب است و من در عجبم که این مدیوم چرا به فراموشی سپرده شده است؟ حتی قبلا در مصاحبه‌ای درباره این موضوع صحبت کرده بودم که تئاترهای خوبی در حال تولید و نمایش در کشور هستند که بازیگرهای جوان و با استعدادی در آن حضور دارند اما در فضای سینما از آن‌ها استفاده‌ای نمی‌شود و متاسفانه به آن‌ها بهای لازم داده نمی‌شود. چه خوب است اگر بتوان با استفاده از این هنرمندان بااستعداد و جوان در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی که در قالب تله‌تئاتر تولید می‌شوند، از آن‌ها که سرمایه آینده بازیگری مملکت ما هستند استفاده کرد و زمینه‌ساز ظهور نسل تازه بازیگری بود.

فلاح با اشاره به آن که «کاتب اعظم» قصه‌ای عاشورایی دارد، بیان کرد: نکته جالب آن روایت ماجرای عاشورا از زبان کاتبان سپاه دشمن است که برایم جذاب آمد. زاویه دیدی که تاکنون کسی سراغ آن نرفته و به نوعی تازه است.

او درخصوص قصه و شخصیتی که ایفای نقش آن را برعهده داشته است، گفت: درباره شاخصه‌ای که این اثر عاشورایی را از دیگر آثاری که به این واقعه مهم تاریخی و مذهبی پرداخته‌اند، باید بگویم زاویه نگاه متفاوت «کاتب اعظم» خیلی ارزشمند است، اینکه کاتبان عاشورا علیرغم اینکه در خیمه دشمن هستند، ولی نگاهی منصفانه به این رویداد دارند و از زاویه انسانی به نگارش این واقعه می‌پردازند و نمی‌توانند شرافت و وجدان‌شان را در مواجهه با این رویداد عظیم زیر پا بگذارند، جزو نکات مثبت و ارزشمند این اثر است که نگاه هوشمندانه نویسنده و سازندگان این اثر را نشان می‌دهد و این برایم بسیار جذاب بود.

فلاح در پایان با اشاره‌ای کوتاه به کاراکتری که نقش آن را بازی می‌کند، افزود: من نقش ابوشجعا را بازی می‌کنم که شخصیت یک نظامی را دارد و تنها از دستورات فرمانده‌اش پیروی می‌کند. او هیچ قدرت تفکر مستقلی از خودش ندارد و تابع چشم و گوش بسته فرمان فرمانده لشکر است.

الهام عرشی‌زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است