روزنامه صبا

روزنامه صبا

سیدجمال سیدحاتمی: 

«بام بالا» را برای سرگرمی کودکان ساخته‌ایم


کارگردان فیلم سینمایی «بام بالا» معتقد است، این فیلم برای سرگرمی کودکان و نوجوانان ساخته شده تا خانواده‌ها کنار فرزندان‌شان از آن لذت ببرند.

فیلم سینمایی «بام بالا» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی و تهیه‌کنندگی بهروز مفید با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی روی پرده سینماها رفته است. حمید لولایی، حسین سلیمانی، امیر غفارمنش، مونا غمخوار، نیوشا علیپور، آریا نرج‌آبادی، آرمین جداخوانی، آرشام ابری و علی دیده‌بان بازیگران «بام بالا» هستند و مسعود کرامتی صداپیشگی شخصیت عروسکی «بام بالا» را بر عهده دارد. این اثر در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان موفق به دریافت دیپلم افتخار بخش کسب و کار و ترغیب مخاطبان کودک و نوجوان برای بهروز مفید، دیپلم افتخار و پروانه زرین جایزه زاون قوکاسیان برای سیدجمال سیدحاتمی، دیپلم افتخار و پروانه زرین بهترین فیلمنامه برای امیرمحمد عبدی و دیپلم افتخار و پروانه زرین داوران کودک و نوجوان برای بهروز مفید شد. فیلمی که به آسیب‌های مشاجرات خانوادگی و تاثیرش بر فرزندان در فضایی شاد، مفرح و سرگرم‌کننده می‌پردازد. روزنامه صبا گفتگویی با سیدجمال سیدحاتمی کارگردان فیلم سینمایی «بام بالا»  ترتیب داده است تا از وضعیت امروز سینمای کودکان و نوجوانان مطلع شویم و راجع به روند تولید و اکران «بام بالا» بیشتر بدانیم.

سیدجمال سیدحاتمی درباره زمان اکران «بام بالا» و فرآیندی که برای اکران اثر طی شد، عنوان کرد: اکران فیلم سینمایی «بام بالا» از ۱۴ مهر ماه سال جاری در سینماهای کشور آغاز شده است. در پروسه اکران به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی‌ها و بازگشایی‌ها که در مقاطع مختلف رخ می‌داد، سینماها با نیمی از ظرفیت صندلی‌ها فیلم‌ها را اکران می‌کردند و همچنین، مردم تمایلی به حضور در سینماها نداشتند، به طوری که سینما از سبد فرهنگی خانوارها در دو سال شیوع کرونا خارج شده بود و در آن دوره امکان اکران اثر وجود نداشت. صبر کردیم تا فرصت مناسب به وجود بیاید که به نظر می‌رسد مقطع پس از بازگشایی مدارس زمان مناسبی برای اکران «بام بالا» باشد. نباید از این نکته غافل شد که دو اثر از سینمای کودک و نوجوان هم که امسال اکران شده‌اند، فروش قابل قبولی داشته‌اند.

کارگردان فیلم سینمایی «لاک قرمز» وضعیت اکران سینمای کودک و نوجوانان را اینطور تشریح کرد: حقیقت این است که اکران سینمای کودک و نوجوان مدت‌هاست وضعیت نابسامانی دارد چون جزو اولویت هیچ نهادی نیست. نهادهای دولتی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تمایلی به ساخت و نمایش اینگونه آثار نشان نمی‌دهند، به‌طوری که خانواده‌ها دیگر تجربه تماشای فیلم‌های کودک و نوجوان را در سینماها از یاد برده‌اند. به‌خاطر دارم که در ایام قدیم، چند سالن سینما به عنوان سینمای کودک و نوجوان شناخته می‌شد‌ و همیشه فیلم‌های این گونه سینمایی در آن‌ها به نمایش درمی‌آمد. مردم هم برای تماشای این فیلم‌ها به آن سالن‌ها می‌رفتند چنانکه نهادهای دولتی و تهیه‌کنندگان بخش خصوصی تولیدات خودشان را به این سمت می‌بردند تا آثار بیشتری در سینمای کودک و نوجوان تولید شود و آن‌ها بتوانند آثارشان را در این سالن‌ها نمایش دهند. حتی سریال «قصه‌های مجید» کیومرث پوراحمد در این سینماها پخش می‌شد و تماشای فیلم‌های کودک و نوجوان برای مردم تبدیل به یک سبک زندگی شده بود.

او افزود: در آن‌زمان، حمایت‌ها وجود داشت و حتی صداوسیما تبلیغات فیلم‌های کودک و نوجوان را پخش می‌کرد تا مردم ترغیب به تماشای این فیلم‌ها شوند. در حال حاضر، هنرمندانی که در عرصه سینمای کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند، نمی‌دانند باید این حمایت‌ها را از چه نهادی درخواست کنند. دیگر تبلیغات این فیلم‌ها در صداوسیما مثل سابق نیست و آن‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند. ممکن است اثر را دوست داشته باشند و چند بازه تبلیغ برای اثر در نظر بگیرند و ممکن است مورد پسندشان نباشد و هیچ تبلیغی برای اثر در نظر نگیرند یا در بهترین حالت، اجازه تبلیغ‌های محدودی را بدهند. بنابراین سینمای کودک و نوجوان نیاز به حمایت همه‌جانبه دارد تا آن عادت از دست رفته سینما رفتن برای تماشای فیلم‌های کودک و نوجوان به خانواده‌ها برگردد و آن‌ها با فرزندانشان برای تماشای این آثار به سینماها بروند.

کارگردان سریال «محکومین ۲» در توصیف تاثیر موفقیت آثار سینمایی در جشنواره‌های سینمایی بر فروش این فیلم‌ها در گیشه سینماها در هنگام اکران عمومی گفت: فیلم‌های کودک و نوجوان با اهداف مختلفی ساخته می‌شوند. برخی آثار برای سرگرمی مخاطبان کودک و نوجوان تولید می‌شوند و بعضی دیگر چشم به حضور در جشنواره‌ها دارند، به طوری که ممکن است در جشنواره‌های گوناگون موفقیت‌های فراوانی به دست بیاورند. موفقیتی که تضمین‌کننده فروش این فیلم‌ها در گیشه سینماها نیست. همه چیز بستگی به هدف‌گذاری گروه سازنده آثار دارد. آثار سینمای کودک و نوجوانی که در گیشه به موفقیت دست پیدا می‌کنند، فقط روی بحث سرگرمی‌سازی برای مخاطبان‌شان سرمایه‌گذاری می‌کنند و ممکن است در جشنواره‌ها توفیق‌های چندان عجیب و غریبی نداشته باشند مگر اینکه پای استثنا در میان باشد. ویژگی اثری مثل «بام بالا» این است که در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان توانست پروانه زرین داوران کودک و نوجوان را از این رویداد دریافت کند که حاکی از جذابیت اثر برای مخاطبان کودک و نوجوان است چون اثر این جایزه را از دست داوران کودک و نوجوان دوره سی و چهارم دریافت کرده است. «بام بالا» برای سرگرمی کودکان و نوجوانان ساخته شده است و زمانی که خانواده‌ها کنار فرزندان‌شان بنشینند و فیلم را ببینند، به طور حتم لذت خواهند برد.

این نویسنده راجع به غیرمنتظره‌بودن ساخت فیلمی در ژانر کودک و نوجوان برای مخاطبان و اهالی سینما پس از تجربه ساخت آثاری مثل «لاک قرمز»، «محکومین ۲» و «سرگذشت» خاطرنشان کرد: شاید عجیب باشد که بعد از ساخت «لاک قرمز»، «محکومین ۲» و «سرگذشت» اثری در حوزه سینمای کودک و نوجوان بسازم در صورتی که من با ساخت چنین آثاری بیگانه نیستم و در دوره دستیار کارگردانی و برنامه‌ریزی و همچنین، دستیار صحنه بودن با آثاری در این عرصه همچون «کلاه قرمزی و پسرخاله» به کارگردانی ایرج طهماسب، «الو! الو! من جوجوام» ساخته مرضیه برومند و چندین سریال تلویزیونی دیگر همکاری داشته‌ام. همیشه درصدد این بودم که در صورت وجود فیلمنامه‌ای که متناسب با دغدغه‌های من باشد، بتوانم از این تجربه‌ها استفاده کنم و اثری مثل «بام بالا» بسازم. زمانی که بهروز مفید پیشنهاد ساخت این اثر را داد، با خودم گفتم دیگر وقتش است که اثری در این حوزه بسازم.

کارگردان فیلم سینمایی «انگشتر» در توضیح توجه به خانواده و آسیب‌های اجتماعی ناشی‌شده از خانواده در فیلم‌هایی که او کارگردانی‌اش را بر عهده داشته است، بیان کرد: همیشه در آثاری که ساخته‌ام چنین دغدغه اجتماعی از جنس نقد اجتماعی داشته‌ام و دوست دارم همچنان در این مسیر قدم بردارم. در همه آثار من این دغدغه مشهود است حتی در «بام بالا» که در حوزه سینمای کودک و نوجوان و با رویکرد ایجاد فضای شاد و مفرحی برای آن‌ها ساخته شده است…

سیدجمال سیدحاتمی در سخنان پایانی درباره برنامه‌های آتی‌اش گفت: حدود یک سال و شش ماه است که در تلاش برای ساخت فیلم سینمایی «لاک قرمز ۲» هستم و فیلمنامه دیگری هم در دست دارم که ساخت آن را هم پیگیری کرده‌ام و متاسفانه، هر دو فیلمنامه در شورای پروانه ساخت آثار سینمایی سازمان سینمایی رد شدند با توجه به تغییر رویکردی در این روزها در عرصه فرهنگ و هنر کشور شاهد هستیم. به طوری که انگار مقاومتی نسبت به ساخت آثاری همچون «لاک قرمز» وجود دارد و اجازه ساخت اینگونه آثار را نمی‌دهند.

فرزاد جمشیددانایی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است