روزنامه صبا

روزنامه صبا

مسعود کرامتی:

تجربه صداپیشگی عروسک «بام بالا» جذاب بود


صداپیشه شخصیت عروسکی «بام بالا» گفت که، جذابیت صداپیشگی برای من از آنجا ناشی می‌شد که پیشتر تجربه چنین کاری را نداشتم .

مسعود کرامتی بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون که صداپیشگی شخصیت عروسکی «بام بالا» را در فیلم سینمایی «بام بالا» بر عهده دارد، در گفت‌وگو با روزنامه صبا در توصیف نخستین تجربه صداپیشگی برای یک شخصیت عروسکی در فیلمی در حوزه کودک و نوجوان عنوان کرد: من صداپیشگی شخصیت عروسکی «بام بالا» را انجام می‌دادم و جذابیت این موضوع برای من از آنجا ناشی می‌شد که پیشتر تجربه چنین نوع صداپیشگی را نداشتم که عروسکی بر مبنای صداپیشگی من حرکت کند. من سر صحنه، به شکل زنده و همزمان با حرکت عروسک، گویندگی این شخصیت را انجام می‌دادم. من و عروسک‌گردان در این اثر سعی می‌کردیم با هم هماهنگ بشویم و این شخصیت را به عنوان یک کلیت واحد اجرا کنیم. با توجه به اینکه بازیگران دیگر هم در صحنه حضور داشتند، این همزمانی برای من تجربه جالبی بود.

بازیگر فیلم سینمایی «لاک قرمز» راجع به اینکه در صورت وجود پیشنهاد، دوباره صداپیشگی یک شخصیت عروسکی را در اثری دیگر بر عهده خواهد گرفت، گفت: بستگی به عناصری مثل فیلمنامه و کارگردان دارد. من سال‌هاست با سیدجمال سیدحاتمی رفاقت و همکاری دارم و عمده‌ترین دلیلی که مرا ترغیب به قبول این پیشنهاد و از سر گذراندن این تجربه کرد، این رفاقت و همکاری بوده است.

بازیگر فیلم سینمایی «لامپ ۱۰۰» در تشریح جایگاه سینما در شناسایی و رفع آسیب‌های اجتماعی همانند دعواهای خانوادگی بیان کرد: سینما به عنوان مقوله‌ای شناخته می‌شود که می‌تواند جنبه فرهنگسازی هم داشته باشد و در همه جای دنیا هم اثبات شده است. فرهنگسازی هم دقیقا همین گوشزد کردن، تلنگر زدن و حتی آموزش دادن مسائل مختلف در زمینه‌های گوناگون است. به نظر من، مهمترین وجه «بام بالا» وجه آموزشی اثر است، به طوری که اثر را می‌توان در دسته فیلم‌های کودک و نوجوان و خانواده قرار داد. فیلمی که همه خانواده می‌توانند آن را در کنار هم ببینند و شاهد تاثیرات اثر بر خودشان باشند. این نقشی که سینما بازی می‌کند، نقش مفیدی است که می‌تواند تاثیرات کلیدی در جامعه داشته باشد. اتفاقی که لازمه آن اکران شایسته و مناسب اثر و تبلیغات وسیع است تا اثر به دست تمام خانواده‌ها برسد و بتوانند آن را تماشا کنند. حتی اگر لازم باشد این نوع آثار مجانی به نمایش دربیایند و اینها از جمله وظایفی است که بر دوش دولت است.

کارگردان فیلم سینمایی «روز کارنامه» درباره ارزیابی‌اش از وضعیت سینمای کودک و نوجوان اظهار کرد: به طور خلاصه در یک جمله می‌توان گفت که روزهایی که در حال حاضر سینمای کودک و نوجوان دارد پشت سر می‌گذارد، روزهای ناخوشی است و همه چیز در شرایط بدی قرار دارد. روزگاری، سینمای کودک و نوجوان دوران پررونقی را پشت سر می‌گذاشت در صورتی که سال‌هاست از آن روزگار فاصله داریم. حتی می‌توان گفت سینمای کودک و نوجوان از بین رفته است و فقط عده معدودی هستند که به دلیل علاقه‌ای که به این حوزه دارند، همچنان فیلم می‌سازند. در کل، اوضاع خوبی نیست.

بازیگر فیلم سینمایی «سفر به چذابه» راهکار بیرون‌رفت سینمای کودک و نوجوان از این شرایط را اینگونه توضیح داد: بدون هیچ تعارفی تمام ساختار سینمای ایران دولتی است و حتی بخش خصوصی به معنای استانداردش در سینمای ایران وجود ندارد. موقعی می‌توان از بودن بخش خصوصی صحبت کرد که اصناف قدرت تصمیم‌گیری و همچنین، قدرت اجرایی داشته باشند. بخش خصوصی در حال حاضر در آوردن سرمایه برای ساخت خلاصه شده است بدون اینکه واقعا همه شرایط تولید در بخش خصوصی لحاظ شود. حتی مدیریت سرمایه بخش خصوصی با دولت و سازمان‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در همه بخش‌های تولید از فیلمنامه تا بازیگران و عوامل نظارت می‌کند. همچنین، خودش را محق دخل و تصرف می‌داند. به این شکل، فقط سرمایه متعلق به بخش خصوصی است و هیچ نظارت و کنترلی نمی‌تواند داشته باشد و همه نظارت‌ها و کنترل‌ها از سوی نهادهای دولتی بر این سرمایه خصوصی اعمال می‌شود. در نتیجه، بیراه نیست بگوییم بخش خصوصی نداریم و مدیریت دولتی تعیین‌کننده است. مدیریت دولتی تمایل به پا پیش گذاشتن و حمایت داشته باشد، این مشکل سینمای کودک و نوجوان قابل حل است وگرنه همین وضعیت ادامه خواهد یافت.

کارگردان فیلم سینمایی «ترانه کوچک من» در توصیف تاثیر موفقیت آثار سینمایی در جشنواره‌های سینمایی بر فروش این فیلم‌ها در گیشه سینماها در هنگام اکران عمومی گفت: گاهی این اتفاق افتاده است که فیلمی در جشنواره‌ای درخشیده و در زمان اکران، به تبع تبلیغاتی که اثر در هنگام حضور در جشنواره‌ها داشته است، توانسته فروش خوبی در گیشه داشته باشد. نباید از این نکته غافل شد که جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در این سال‌ها رونق آنچنانی ندارد پس بعید است موفقیت یک اثر در چنین جشنواره‌ای بر فروش گیشه آن تاثیر داشته باشد. به ویژه با توجه به اینکه حدود یک سال از موفقیت «بام بالا» در آن رویداد گذشته است و مخاطبانی که اثر را به تماشا نشستند حتی خود اثر را یادشان نیست چه برسد به اینکه موفقیت جشنواره‌ای بتواند تاثیری در فروش گیشه اثر در سینماها داشته باشد. از نظر من، احتمالش بعید است.

مسعود کرامتی در انتها راجع به برنامه‌های آتی‌اش گفت: همچنان به بازیگری مشغولم و از آنجا که دیگر فیلمسازی محال شده است، در حال حاضر، در تمرینات نمایش «خوشدلان» نوشته سعید پورصمیمی و کارگردانی پریزاد سیف حضور دارم که قرار است در آینده در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب روی صحنه برود و هم‌اکنون تمام فعالیت‌های من در این اثر خلاصه می‌شود.

فرزاد جمشیددانایی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است