روزنامه صبا

روزنامه صبا

چهره روز؛

نادر سلیمانی؛ بازیگری که از جنگ به جُنگ رسید


شاید کسی نمی‌توانست متصور شود از زوج خان دایی جان و سعید، نادر سلیمانی‌فرد بیشتر در سینمای کودک و نوجوان فعالیت ‌کند.

روزنامه صبا – متولد چهاردهم اسفند ۱۳۴۵ در آبادان است. درست همان روز و همان سالی که دکتر محمد مصدق، پشگام ملی شدن صنعت نفت و یکی از پرچمداران مبارزه با استعمار کبیر، همانجایی که دیده به جهان گشود (یکی از قصبه‌های روستای احمدآباد، از توابع نظرآباد استان البرز) چشم از جهان فرو بست. سلیمانی‌فرد همان روزی به دنیا آمد تا دهه‌ها بعد شاهد فعالیت پالایشگاه نفتی باشد که ماهیت و هویت خود را تا همیشه مرهون دکتر محمد مصدق و نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران بود. او نیز مانند بسیاری از جوانان آبادانی با صورت‌های نیم‌سوخته آفتاب در سینما «رکس» آبادان شیفته بازیگری شد. سینمایی که خود نیز فرجامی بهتر از سوختن در آتش مهیب و دهشتناک را نداشت و آتشی که تا چند روز هوای آبادان را پر از خاکستر کرد. کودکی سلیمانی‌فرد هم مانند بسیاری از هنرمندان دهه‌های ۶۰ و ۷۰ به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران گره خورد. هنوز پشت لبش سبز نشده بود که دوشادوش مردم دلیر آبادان مقاومتی قهرمانانه در این شهر و دیگر مناطق استان خوزستان علیه متجاوزان به حریم پرمهر زادگاهش از خود نشان داد. مثل هر آبادانی غیور دیگری، سلیمانی‌فرد هم همواره با زادگاه خود ارتباطی ژرف برقرار می‌کند. او چندی پیش در گفت و گویی به مناسبت چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر گفت:« زادگاه من خوزستان و شهر آبادان است. هم ق   بل از جنگ آنجا بوده‌ام و هم حین جنگ؛ انگار آبادان و اساساً کل خوزستان بعد از جنگ فراموش شده‌اند. این یک واقعیت است که سال‌هاست آن را تکرار می‌کنیم و به شخصه دیگر خجالت می‌کشم از تکرار این حرف‌ها. باید به خوزستان برسید. هر جا بحث می‌شود بحث آن را پیش می‌کشم تا این سوال را مطرح کنم؛ چرا واقعاً کسی به داد خوزستان نمی‌رسد؟ آب شیرین خوزستان بعد از جنگ شور شد. مردم با سختی بسیار با کمک دستگاه‌های آب شیرین‌کن که امروز در خانه بسیاری از تهرانی‌ها هم هست، آب خود را شیرین می‌کنند! آن هم از وضعیت حاصلخیزی آب آن مناطق که دیگر آبی وجود ندارد. آن هم از دامپروری که گاومیش‌های بسیاری به واسطه گرما در آن منطقه تلف شدند و گوسفند چندانی هم دیگر باقی نمانده است. اگر به غیرت و همت مردم خوزستان نگاه کنید، خواهید دید که با وجود تمام این سختی‌ها دارند در این منطقه زندگی می‌کنند.»

سلیمانی فرد تا ۱۹ سالگی در منطقه ارتشی‌های کارون آبادان حضور داشت. زندگی او در کودکی، نوجوانی و جوانی با پدیده جنگ عجین شد. اتفاقی که هرگز به انتخاب او یا دیگر همقطارانش رخ نداد. هرچند سلیمانی تا آنجا که می‌توانست مقابل بعثی‌ها ایستاد اما در سال‌های پایانی جنگ تحمیلی راهی استان فارس و ارسنجان شد تا به تحصیلات پراکنده خود سر و سامان بدهد. پس از چند سال کار و تحصیل، سال ۱۳۷۲ راه پایتخت را پیش گرفت تا همان سال با بازی در مجموعه تلویزیونی «پرواز ۵۷»  که ایام دهه مبارک فجر این سال روی آنتن رفت، حضور خود را در تلویزیون ایران اعلام کند. حالا او از جنگ به جُنگ رسیده بود. درست در همان مجموعه بود که پیرنگ «ساعت خوش» و طرح اولیه این مجموعه به ذهن مهران مدیری هجوم آورد.

مدیری گروهی از بازیگرانی را داشت که مستعد خلق مجموعه‌ای ماندگار بودند. رضا عطاران، نصرالله رادش، رامین ناصر نصیر، ارژنگ امیرفضلی، یوسف صیادی، نعیمه نظام‌دوست و سعید آقاخانی برخی از بازیگران مطرح «پرواز ۵۷» بودند که در «ساعت خوش» نیز خوش درخشیدند. سعید آقاخانی و نادر سلیمانی‌فرد در این مجموعه پربیننده که جمعه شب‌ها ساعت ۲۱ تا ۲۲ روی آنتن شبکه دو سیما می‌رفت، زوج کمدین بسیار موفق «سعید و خان دایی جان» را تشکیل دادند. زوجی که برخی حرکات و تکنیک‌هایش به زوج استن لورل و اولیور هاردی نیز پهلو می‌زد اما در عین حال کاری نوین نیز محسوب می‌شد. صد البته سلیمانی‌فرد با چهره عبوس خود و نگاه ملامت‌بارش به خواهرزاده‌اش بر طنزآلود کردن این قسمت از ساعت خوش افزوده بود. مدیری اما خواب دیگری برای این بخش محبوب مجموعه‌اش دیده بود. اضافه کردن شخصیت «شپلوتکا» با نقش آفرینی ارژنگ امیرفضلی که او نیز مانند سعید شخصیت کودک‌مآبی داشت، بخش «سعید و خان دایی» را از کابوس تکراری شدن تا حدودی رهانید.

سلیمانی سال ۱۳۷۷برای نخستین بار رسماً در کاری در زیرمجموعه کودک و نوجوان حضور یافت. «دانی و من» مجموعه‌ای بود که به کارگردانی علی عبدالعلی‌زاده و ارژنگ امیرفضلی و با حضور بازیگران برجسته‌ای حمید لولایی، مریم سعادت، رابعه اسکویی، حمید گودرزی و زنده‌نام مرتضی احمدی تهیه شد. البته سلیمانی‌فرد یک سال پیش از آن در فیلم سینمایی «مرد عوضی» نقشی کوتاه را برعهده داشت تا رفته رفته در سینمای ایران هم برای خود نام و نشانی دست و پا کند. اواسط دهه ۸۰ یک بار دیگر به دعوت مهران مدیری برای بازی در مجموعه‌ای کمدی با نام «باغ مظفر» لبیک گفت. حضور در «نهنگ عنبر یک و دو» بر توانایی‌های بالقوه سلیمانی (غیر از بازی در نقش‌هایی با چاشنی خشونت طنز یا جدی) مهر تایید زد. «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان در ۱۳۹۶ به جایگاهی برای یکی از موفق‌ترین نقش‌آفرینی‌های نادر سلیمانی تبدیل شد. نکته جالب این فیلم تغییر پایان بندی‌اش بود. به این ترتیب که قرار بود مرد جنوبی (شخصیتی که سلیمانی به آن جان بخشید) همراه «موسی» با بازی هادی حجازی‌فر برای گرفتن انتقام نامزد امیرعلی به شهادت برسند اما این اتفاق نیفتاد. سلیمانی سرانجام سال ۱۴۰۰ و برای بازی در فیلم «ضد» موفق شد به دریافت سیمرغ بلورین بازیگر نقش مکمل مرد از چهلمین جشنواره فیلم فجر شد. به تازگی فیلم «آبادان ۱۱۶۰» با نقش آفرینی سلیمانی‌فرد از شبکه نمایش سیما روی آنتن رفت. فیلمی در ژانر «دفاع مقدس» و زیر شاخه سینمای پایداری که جریان ایستادگی گروه خبرنگار و تولید خبر رادیو آبادان را کنار مردم این شهر و مقابل تجاوز بعثی‌ها روایت می‌کند. این نقش آفرینی طنزآلود سلیمانی در روایت فجایع جنگی، یکی از ویژگی‌های شخصیت حرفه‌ای اوست.

نوستالژی دوست داشتنی سلیمانی و آقاخانی

شاید اوائل دهه هفتاد کسی نمی‌توانست متصور شود از زوج خان دایی جان و سعید در برنامه پربیننده «ساعت خوش» که یک آیتم جذاب برای کودکان و نوجوانان بود، این خان دایی (نادر سلیمانی‌فرد) است که در ادامه بیشتر در سینمای کودک و نوجوان فعالیت می‌کند، اما این اتفاق در کمال تعجب رخ داد. سعید آقاخانی بیشتر مشغول کارگردانی سریال‌ و بازی در نقش‌های جدی‌تر شد و نادر سلیمانی، کارهای کودک و نوجوان بیشتری بازی کرد. این البته منافاتی با خاص بودن سلیمانی ندارد چنان‌چه آخرین موفقیت او، بازی در یک نقش جدی و خاص در فیلم سینمایی ضد (امیرعباس ربیعی) است که در چهلمین جشنواره فیلم فجر اولین سیمرغ بلورین دوران فعالیت هنری او را برای نقش مکمل این فیلم برای سلیمانی به ارمغان آورد. البته آقاخانی، سال‌ها زودتر از سلیمانی‌فرد، آن‌هم در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد برای نقش آفرینی در «خداحافظی طولانی» به دریافت سیمرغ بلورین سی وسومین جشنواره فیلم فجر نائل شد. به هر ترتیب سلیمانی‌فرد راه جداگانه‌ای از آقاخانی در پیش گرفت. حضور در فیلم‌های سینمای کودک و نوجوان مانند تپلی و من،  قهرمانان کوچک،  دزد و پری،  دیو و دلبر،  نصف مال من، نصف مال تو و سریال‌هایی چون محل گل و بلبل، کلبه عموپورنگ، کارآگاه نجار، بچه محل و دانی و من، نام نادر سلیمانی را به عنوان یک بازیگر پرکار و محبوب برای کودکان و نوجوانان در دو دهه اخیر به ثبت رسانده است. سلیمانی در زمینه دوبله انیمیشن نیز در این سال‌ها فعالیت‌ داشته است که می‌توان به دوبله فیلم پسردلفینی (در نقش ناخدا مروارید) اشاره کرد.

یاسر سماوات

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است