روزنامه صبا

روزنامه صبا

تهیه‌کننده برنامه «هفت ترانه»:

باید پل ارتباطی بین کارشناسان و مخاطبان علاقه‌مند به موسیقی باشیم


محمود محمودی معتقد است که؛ باید با تحلیل و گفت‌وگو بتوانیم پل ارتباطی بین کارشناسان و مخاطبان علاقه‌مند به موسیقی باشیم.

«هفت ترانه» از برنامه‌های موفق شبکه شما بود که در طرح تحول سیما و بازآرایی تولیدات شبکه‌های تلویزیونی، از مرداد امسال به شبکه نسیم منتقل شد و با حفظ ساختار قبلی و با رویکرد همیشگی خود در زمینه تمرکز بر آواهای بومی از این شبکه روی آنتن رفت. کلیپ‌سازی و تولید محتوای حرفه‌ای برای انعکاس فعالیت‌های موسیقایی همه اقوام و گویش‌ها همواره در دستور کار تیم تولید این برنامه بود. این برنامه همزمان با آغاز ایام محرم در قالب برنامه «هفت آوا» ( به عنوان ضمیمه آیینی برنامه هفت ترانه) روانه آنتن ‌شد. اجرای برنامه را سامان ارس‌خان و علی یگانه برعهده داشتند و هوشنگ جاوید (کارشناس موسیقی) در این برنامه به مباحث تخصصی پرداخت، ضمن آن که در ایام محرم، سیدحسین متولیان (شاعر و کارشناس) در این برنامه کارشناسی کرد. در این شماره روزنامه صبا با تهیه‌کننده این برنامه صحبت کرده‌ایم.

محمود محمودی تهیه‌کننده برنامه «هفت ترانه» که تولید برنامه‌هایی چون «ساعت۲۵» و «دست فرمون» را در کارنامه دارد، درباره این برنامه می‌گوید: برنامه «هفت ترانه» بعد از پخش موفقی که در شبکه شما داشت، امسال همزمان با محرم و صفر به شبکه نسیم آمد و به همین دلیل نامش در کنداکتور پخش به «هفت آوا» تغییر کرد. تغییری که صرفا ظاهری نبود و با تغییر رویکرد برنامه همراه بود چنانکه برای اولین بار، در قالب یک برنامه موسیقایی به نغمات محلی مرتبط با ایام سوگواری اباعبدالله الحسین پرداختیم و در این برنامه هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی نواحی قطعات مختلف موسیقی نواحی کشور را بررسی ‌کرد. به طور مثال او به این می‌پرداخت که در قطعه آذری چه سازی و چه موسیقی‌ای درباره عاشورا به کار برده می‌شود و چه کسانی به عنوان آهنگساز یا نوازنده در این حوزه شهرت بیشتری دارند.

او ادامه می‌دهد: باید توجه داشته باشیم که ما با محور این مناسبت‌ها در هر گوشه‌ای از کشورمان، نواهای محلی را داریم و محرم و صفر، توانست حلقه وصل بین نغمات آیینی در سراسر کشور باشد. این رویکرد از سوی مخاطبان مورد استقبال واقع شد و ما بازخوردهای خوبی از آنها گرفتیم.

این تهیه‌کننده درباره روش تولید برنامه‌های موسیقایی در سیما می‌گوید: ما باید با تحلیل و گفت‌وگو بتوانیم پل ارتباطی بین کارشناسان و مخاطبان علاقه‌مند به موسیقی باشیم. پیش‌تر تجربه‌ای مشابه «هفت ترانه» و «هفت آوا» را در برنامه پرمخاطب «ساعت ۲۵» داشتیم و چنین کاری را انجام داده بودیم، به طوری که یک قطعه موسیقی پخش می‌شد و در ادامه با حضور کارشناس برنامه به شکل کاملا تخصصی درباره نوع و سبک موسیقی‌، خواننده و آهنگساز صحبت می‌شد. در واقع در کنار معرفی مستقل هر اثر، مخاطب می‌توانست با موسیقی و هنرمند آشنا شود. در برنامه «هفت ترانه» هم چنین روندی وجود داشت. هوشنگ جاوید در حوزه مسائل مختلف مربوط به موسیقی بومی کشورمان صحبت می‌کرد یا به شکل موضوعی درباره موسیقی ملی و تفاوت‌اش با موسیقی هنجارشکن و نابهنجار حرف می‌زد.

او در ادامه به شکل‌گیری جشنواره «نوترانه» اشاره می‌کند و متذکر می‌شود: این جشنواره، نخستین جشنواره آوای ایرانی بود که بهار امسال همزمان با میلاد امام رضا (ع) از شبکه شما شد. در این برنامه شرط حضور شرکت‌کنندگان، خوانندگی با زبان مادری و محلی بود و دبیرخانه جشنواره متشکل از هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی نواحی، شهرام منظمی آهنگساز و تنظیم کننده ترانه، حمید اکبرزاده رهبر ارکستر و نوازنده و مدرس موسیقی، حمیدرضا ترکاشوند مدرس آواز و مربی عصر جدید و مربی استعدادیابی، میلاد ابراهیمی آهنگساز، خواننده و تنظیم کننده، نسبت به جمع‌آوری آثار از سراسر کشور اقدام کردند. اطلاعات جمع‌آوری شده جشنواره توسط اعضای دبیرخانه بررسی و راستی‌آزمایی مجازی شد و پس از آن از میان بیش از هزار اثر، ۱۰۰ اثر انتخاب و منوط به راستی آزمایی حضوری شدند. مراسم راستی‌آزمایی حضوری این جشنواره در گراند هتل شهرک سینمایی در لوکیشن برگزار و از شبکه شما پخش شد. شرکت‌کنندگان جشنواره با رای مردم انتخاب شدند و چهار نفر به مرحله فینال رسیدند. نفر اول «نوترانه» علاوه بر جایزه، تیتراژ فصل بعدی برنامه «هفت ترانه» را خواند. یکی از آرزوهای ما و البته مدیریت شبکه نسیم، ادامه و توسعه «جشنواره نوترانه» است.

او درباره چشم‌اندازش از تداوم تولید این برنامه می‌گوید: پوست‌اندازی، نوآوری و توسعه برنامه یکی از اهداف ماست و در این زمینه جلسات مختلفی با احمد لنگرودی مدیر گروه تولید شبکه نسیم برگزار کردیم. «هفت آوا» بار دیگر با نام «هفت ترانه» پس از بازسازی، تغییر در دکور، ارتقای محتوایی و ساختاری و تغییر در شکل ظاهری و بصری روی آنتن شبکه نسیم خواهد رفت و با توجه به تغییر شبکه از شما به نسیم، طرح‌ها و ایده‌های ما هم متناسب با مخاطبان این شبکه و البته همچنان با رویکرد ملی خواهد بود. مسابقه، نظرسنجی، پخش موسیقی و تحلیل در کنداکتور برنامه خواهد ماند و رویکرد ما به موسیقی محلی همچنان حفظ خواهد شد ضمن آن که از خوانندگان هموطن در  استان‌های مختلف برای اجرا (احتمالا به صورت زنده) دعوت به همکاری خواهیم کرد.

محمودی درباره ادامه تولید و پخش این برنامه از شبکه نسیم متذکر می‌شود: این برنامه تا آخر همین هفته هر شب ساعت ۱۸:۳۰ روی آنتن خواهد بود و بعد از آن مدتی را به تغییراتی که اشاره کردم اختصاص دهیم و احتمالا برای زمستان امسال باردیگر «هفت ترانه» به آنتن شبکه نسیم برگردد.

او همچنین با توجه به بازخورد مثبت جشنواره «نوترانه» در پایان به روزنامه صبا گفت: امید می‌رود در سری جدید برنامه «هفت ترانه» باردیگر بتوانیم با برپایی این جشنواره همراه باشیم چرا که ایده برگزاری آن با توجه به این که برای اولین بار خوانندگان با گویش‌های محلی در آن حضور پیدا کردند، یک ایده خاص بود و برپایی دومین دوره این جشنواره یکی از اهداف ما در دوره جدید خواهد بود.

سمیرا سجادی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است