روزنامه صبا

روزنامه صبا

علی یگانه:

«هفت ترانه» ساز زندگی مردم را کوک می‌‌کرد


مجری «هفت ترانه» می‌گوید، این برنامه ‌کوشید ساز دل مردم را کوک کند و امیدوارم روی ریتمی درست زندگی را ادامه دهیم.

چند روز پیش شایعه حذف برنامه «هفت ترانه» از کنداکتور شبکه نسیم مطرح شد که البته این شائبه برطرف شد و امیرعباس اشرف سرپرست تأمین برنامه شبکه نسیم تلویحا در این باره به روزنامه صبا، گفت: قرار است «هفت ترانه» با یک بازسازی، تغییر در دکور، ارتقای محتوایی و ساختاری و شکل ظاهری و بصری خودش را آماده پخش در فصل زمستان کند. به این ترتیب باید گفت برنامه تخصصی موسیقی شبکه نسیم با پایان بخش اول خود، با تغییراتی محتوایی دوباره روی آنتن خواهد رفت. خارج از بحث تداوم حیات این برنامه، علی یگانه مجری موفق آن درباره عملکرد، اهداف و تاثیرات «هفت ترانه» توضیحاتی داد که خواندن آن به ویژه برای مخاطبان این برنامه خالی از لطف نیست.

علی یگانه در گفت‌وگو با روزنامه صبا اظهار کرد: برنامه «هفت ترانه» در اکثر مناسبات‌ها و اکثر اتفاقات خاص همواره کنار مردم بود. چه در ماه محرم و صفر سال ۱۴۴۴ قمری، چه در ماه ربیع‌الاول این سال، همینطور در روزهای تابستان و روزهای به غایت زیبای فصل بهار کوشید کنار مردم عزیزمان باشد و در زمانی کمتر از یک ساعت، حال خوبی را تقدیم مخاطب خود کند.

یگانه درباره نگاه محتوایی به برنامه «هفت ترانه» توضیح داد: این برنامه از چند دریچه قابل نقد و بررسی است. نه این‌که بخواهم درباره برنامه‌ای که خودم آن را اجرا می‌کنم، خدای نکرده غلو کنم. اصلا اینطور نیست. کاملا از سر صدق دل و مشاهدات مردمی با شما حرف می‌زنم و صحبت‌هایم برگرفته از حرف‌های مردم است. «هفت ترانه» پس از پایان یک روز کاری و مشغله‌های عجیب و غریب و بسیار دشواری که هر انسانی ممکن است در طول روز با آن مواجه شود، می‌کوشید حال بسیار خوبی را به مخاطب خود تزریق کند. گفتم از چند نظرگاه می‌توان به «هفت ترانه» نگاه کرد و این یک نگاه جزئی به برنامه ماست. اگر بخواهیم به «هفت ترانه» نگاه‌های گل درشت‌تر بکنیم باید بگوییم این برنامه می‌کوشد گوش مخاطب خود را تقویت کند!

مجری برنامه‌های صدا و سیما ادامه داد: هدف «هفت ترانه» این است که به مخاطب خود بگوید چگونه باید موسیقی گوش کند و چه فاکتورهایی برای گوش سپردن به موسیقی خوب باید رعایت کند. فرقی نمی‌کند که این برنامه را چه کسانی نگاه می‌کنند. همه گروه‌های سنی، دختر و پسر و پیر و جوان و همه اقوام ایران مخاطب این برنامه محسوب می‌شوند. کوشیدیم در این برنامه موسیقی‌شناسی و سازشناسی داشته باشیم تا ملودی و ریتم و حتی شاعران کلاسیک و مدرن ایران شناخته شوند. آهنگ‌سازها و خواننده‌ها بیشتر در نظر مردم بیایند و بعد از اینکه سواد موسیقایی ما بالاتر رفت، منظورم سواد آکادمیک موسیقی نیست که لزوماً نیاز هم به آن نداریم. همین که در سطح مقدماتی یک زمینه از موسیقی اطلاعت کافی و لازم را داشته باشیم، این کفایت می‌کند. چون آن موقع است که متوجه می‌شویم، گوش دادن به موسیقی و قطعه‌هایی که مطابق علایق و سلایق ماست، چقدر بهتر و بیشتر موسیقی حال ما را خوب می‌کند و چقدر بهتر موسیقی را احساس می‌کنیم.

یگانه با اشاره به مباحث دیگری که می‌توان درباره برنامه «هفت ترانه» می‌توان آن‌ها را مطرح کرد، افزود:  یکی از عمده‌ترین کارکردهای این برنامه، پرداخت آن به موسیقی‌های محلی بود. همه ما موسیقی‌هایی را که در بازار هست و خوب دارد منتشر می‌شود و در فضای مجازی و بین مردم جولان می‌دهد، می‌شناسیم و با خواننده‌های آن‌ها آشناییم.  به همین دلیل موسیقی‌های محلی کنار دیگر انواع ترانه‌ها، آواها، نماها و قطعات قرار بگیرد و با آن‌ها رقابت کند. مقداری از ترانه‌ها و موسیقی‌های محلی، از نجابت و اصالت آن‌ها دورمانده‌ایم. از حال خوبی که دارد، از حس اصیل بودنی که به ما می‌دهد. وقتی یک گوشه‌ای نشسته‌ایم و در رویای خود روستاها، شهرستان‌ها و بخش‌هایی را که به آن‌ها سفر کرده‌ایم و لباس‌های محلی، قومیت‌ها لهجه‎‌ها و غذاهای آن نواحی و دیگر مختصاتی را که دارند به یاد بیاوریم، متوجه می‌شویم که هر بخشی از ایران موسیقی خاص خود را دارد. موسیقی نواحی پراکندگی جالبی دارد و بسیار جذاب است و چقدر بد که ما کمتر به آن می‌پردازیم.

مجری برنامه «هفت ترانه» درباره برگزاری جشنواره نو ترانه هم گفت: برای این بود که موسیقی‌های محلی و اقوام را داشته باشیم. از مخاطبان خواستیم که فیلمی را که در آن با زبان و لهجه منطقه خودشان ترانه‌ای را می‌خوانند برای ما بفرستند. این جشنواره برگزار شد. البته پرداختن به این جشنواره  و اتفاقاتی که در آن رخ داد، خودش مجال دیگری می‌طلبد. «هفت ترانه» سعی کرد در روزهای پخش خودش و بین آن هفت ترانه‌ای به مردم تقدیم می‌کند به ترانه‌های محلی هم بپردازد و دست‌کم دو اثر محلی هم داشته باشد. از موسیقی‌های آذری، بختیاری، لری، کردی، جنوبی، قشقایی، شیرازی، خراسانی، کرمانجی، بلوچ  قعطاتی پخش کردیم. به عبارت دیگر از هر جایی که تصورش را می‌کنید، موسیقی دریافت و پخش کردیم. تلاش کردیم مردم را با استادان موسیقی آشنا کنیم.

یگانه در پایان گفت: «هفت ترانه» سعی کرد ساز زندگی را برای مردم کوک کند و در زمان حدود ۵۰ دقیقه فکر مخاطبان را با پخش ترانه‌های آزادتر کند تا اگر کسی در پایان روز کاری خود چهره عبوسی دارد، لبخند به لبش بیاورد. «هف ترانه» همچنین می‌کوشید ساز دل انسان‌ها را نیز کوک کند و امیدوارم ساز زندگی‌ مردم همیشه کوک باشد و همواره روی ریتمی درست زندگی را ادامه دهیم.

سمیرا سجادی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است