روزنامه صبا

روزنامه صبا

گزارش روزنامه صبا درباره تولد «مرکز سیمرغ»

رسانه ملی در انتظار پرواز سیمرغ


«مرکز سیمرغ» با هدف ورود به عرصه های مغفول هنری و ریاست مجید اکبرشاهی متولد شد.

روزنامه صبا – دوم شهریور امسال محسن برمهانی معاون سیمای رسانه ملی از تأسیس و راه‌‌اندازی «مرکز سیمرغ» خبر داد و در حکمی مأموریت تأسیس و ریاست «مرکز سیمرغ» را به مجید اکبرشاهی سپرد. با توجه به اجرای برنامه تحول در سازمان صداوسیما که رویدادی مبتنی بر مفاد «سند تحول رسانه ملی» و در سه محور محتوا، رویکرد و سازوکار است تولد چنین مرکزی دور از ذهن نبود. چنانچه در فصل دوم سند تحول در حوزه سیما به تولید محتوای رو به آرمان به جای محتوای تحت ضابطه اشاره شده‌است و رسانه ملی خود را موظف می‌داند که به سمت فعال سازی نهضت «تولید محتواهای کوتاه» و گونه‌های مغفول مانده نمایشی گام بردارد. بر این اساس مرکز سیمرغ با هدف افزایش توان تولیدی رسانه ملی در گونه‌های (ژانرهای) متنوع و مغفول نمایشی از جمله مجموعه‌های سیتکام و تله‌تئاتر متولد شد. اینمرکز موظف است با برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای فرآیند لازم برای به خروجی رساندن برنامه‌های غیرنمایشی توان‌های متنوع و پراکنده را گرد هم آورد و با رتبه‌بندی و تعامل با گروه‌های کوچک و بزرگ تولید در خارج و داخل سازمان ظرفیت‌های عملیاتی رسانه ملی را گسترش دهد.

فرصتی برای ورود به عرصه‌های مغفول نمایشی

پیمان جبلی رئیس رسانه ملی در آئین افتتاح رسمی مرکز سیمرغ که یازدهم مهر در مرکز همایش‌های بین المللی صداوسیما برگزار شد، تأسیس مرکز سیمرغ را اقدامی لازم و عامل مهمی در افزایش ضریب نفوذ دانست که می‌بایست زودتر اتفاق می‌افتاد و فعالیت آنها سال‌ها به تعویق افتاده بود. وی با اشاره به جایگاه تئاتر به عنوان خانه اصلی هنر نمایش، ظرفیت بالای فارغ التحصیلان تئاتر را ارزشمند خواند و تأکید کرد که تأسیس مرکز سیمرغ استفاده از این ظرفیت را در تلویزیون افزایش خواهد داد. دکتر جبلی، احیای تله تئاتر را یکی از بخش‌های مرکز سیمرغ معرفی کرد و راه‌اندازی این مرکز را ظرفیت مغفول مانده هنری قلمداد کرد.

رئیس صداوسیما با تأکید بر اینکه وقتی سازمانی مانند رسانه ملی بخواهد همپای تحولات اجتماعی پیش برود باید با ساخت انواع گونه از مستند و خبر تا داکیودارم (مستند داستانی) و تله تئاتر در اندیشه جذب مخاطب باشد.

در کنار و همراه سیما فیلم و صبا

محسن برمهانی، معاون سیما افزایش توان تولیدی رسانه ملی را یکی از سرفصل‌های مهم در سند تحول رسانه ملی دانست و گفت: قرار است مرکز سیمرغ ظرفیت جدیدی برای صداوسیما هم در حوزه نمایشی و هم حوزه غیر نمایشی ایجاد کند و به سان دو بال این سیمرغ عمل کند.

 به گفته برمهانی تولید آثار درست، باکیفیت و بهره از ظرفیت‌های بزرگان اولین اصل این مرکز خواهد بود.

معاون سیما بر تفکیک نظام تولید از نظام پخش تأکید کرد و افزود: طبق سند تحول، مرکز سیمرغ در کنار مراکز سیما فیلم و صبا قرار خواهد گرفت تا در کنار دو واحد جدید التأسیس تولید آثار کوتاه و اداره کل دفتر فیلمنامه به این تفکیک کمک کند.

برمهانی با اشاره به اینکه عصرامروز زمان جنگ روایت‌هاست ابراز امیدواری کرد و گفت: رسانه ملی نیز در تلاش برای نمایش حقیقت‌هاست، مرکز سیمرغ می‌خواهد تصویری درست برای مردم در حوزه‌های وسیع تر ارائه دهد.

ظرفیت های متعدد سیمرغ

مجید اکبر شاهی، رئیس مرکز سیمرغ یکی از ماموریت‌های این مرکز را تفکیک نظام تولید از پخش خواند و راه اندازی این مرکز در کنار سایر مراکز مثل سیمافیلم و صبا را سبب افزایش ظرفیت رسانه ملی دانست. وی با اشاره به افزایش ظرفیت رسانه ملی در ژانرهای مغفول مانده گفت: این مرکز با ساخت مجموعه‌های سیتکام (مجموعه‌های نمایشی با دکور ساده)، سرعت تولید آثار نمایشی را بالا خواهد برد و آثار متنوع و متکثری به وجود می‌آید.

اکبرشاهی یکی دیگر از وظایف این مرکز را قرارگاه طراحی ایده‌ها و فکرها در حوزه‌های مختلف مسابقه، مستند و …معرفی کرد.

رئیس مرکز سیمرغ یکی دیگر از وظایف این مرکز را شناسایی و تعامل هم افزا با مجموعه‌های فعال در کشور دانست و از ان به عنوان مرکزی برای حضور نیروهای تازه نفس و جوان در سازمان در کنار پیشکسوتان برنامه‌ساز یاد کرد.

ایجاد فضای رقابت بین ایده‌ها و کارها

حسن خجســته، استاد دانشــگاه صداوسیما نیز در خصوص تولید محتوا و ضــرورت رقابتی بــودن تولید گفت: اگر محتوای تولید شــده تلویزیون جمهوری اسلامی در محیطی رقابتی نباشد اتفاق ویژه ای را رقم نخواهد زد.

وی با تأکید بر محیط رقابتی افزود: ۲۰سال پیش تعداد کسانی که می‌توانستند تولید کنند اندک بودند و ظرفیت‌های کشور در این حوزه خیلی توسعه یافته نبود، ولی حالا بعد از دو سه دهه ظرفیت‌های تولیدات در این حوزه خیلی گسترده شده و خیلی حرفه ای است.

خجسته، تضمینی بودن روابط تولید را آفت تولید دانست و با بیان اینکه روابط حاکم بر تولید باید رقابتی باشد، افزود: روابط تضمینی اســت؛ یعنی تهیه کننده می‌داند که ســریال و فیلم سینمایی دارد بنابراین راه ورود به خیلی‌ها بسته است. شاید یک دلیلش این باشد که مدیر شبکه دغدغه آنتن دارد به همین دلیل این طور است.

او دربــاره ماموریت‌های شــبکه‌های تلویزیونی گفت: در زمان مهندس ضرغامی پیشــنهاد کردم مأموریت شــبکه‌های تلویزیونــی عــوض شــود. الان مأموریت شــبکه‌های تلویزیونی تولید فیلم و ســریال است، این‌ها را از شبکه‌های تلویزیونی بگیرید. البته مدیر شبکه برای دل خودش دو تا سریال تولید کند و نگران آنتن نباشــد و آنتن را به بیرون از شــبکه‌ها واگذار کند و تولیدات در حوزه ای رقابتی ایجاد شــود.

به گفته این استاد دانشگاه برای ایجاد رقابــت باید اقتصاد تولیداتمان را درســت کنیم؛ یعنی کاری که تولید شــد، یک بار حق پخش دارد. بعد باید بازاری درست کنیم که هرکس خواســت تکراری پخش کند بایــد از بازار بخرد، بعد معلوم می‌شــود که یک کار چند بار خریده شده است. اگر کسی هم نخرد می‌فهمیم آن کار، داخل بازار ســازمان خریدار ندارد یا می‌رود کار را اصلاح می‌کند، یا حذف می‌شــود و کسی دیگر به جایــش می‌آید.

خجسته تصریح کرد: به همین دلیل من باید بــروم کیفیت کار را بالا ببرد، چون ما اســتثنایی ترین کشــور در حوزه رسانه ای هستیم؛ یعنی حوزه رســانه ما یک حوزه رقابت اســتثنایی است.

وی افزود: مرکز سیمرغ باید بتواند این زمینه را فراهم کند تا در تولیدات فیلم و ســریال، حوزه رقایتی شکل بگیرد، در این صورت است که طرح‌های جدید خواهدآمد و تمام عناصر زیبایی شــناختی تغییر خواهدکرد و ابداعات جدید پیدا خواهدشد.

هنرمندان از همراهی با مرکز سیمرغ می گویند

امیدواربه آینده سیمرغ

یکی از اهداف مرکز سیمرغ جذب نیروهای جوان و تازه کار مشتاق تجربه اندوزی است. گفت‌وگو با برخی از این هنرمندان که بخشی از سرمایه‌های رســانه ملی هستند ما را با نظرات و خواسته‌های بدنه تولید در رسانه ملی اشنا می‌کند. هنرمندانی که همچنان دغدغه ارتقای کیفی تولیدات سیما را دارند و از ایده‌های جدید در دوران تحول استقبال می کنند . به افق آینده و پیش روی مرکز سیمرغ امیدوارند و به همراهی با نیروهای تازه و مشتاق یادگیری اهتمام دارند.

تله‌تئاتر را جدی بگیرید

محمدرضا ورزی با بیان اینکه با راه‌اندازی بخشی در سازمان که به تله‌تئاتر اهمیت دهد و از نیروهای جوان در تولیدات تلویزیونی استفاده کند گفت: من از خیلی سال پیش راغب بودم که رسانه ملی به سمت تولید تله تئاتر روی آورد و یکی از پیشنهاداتم به مدیران سازمان احیای تله تئاتر بود.

وی افزود: متأسفانه تله‌تئاتر در دوره‌های قبل فراموش شده‌بود و به طور کلی از مدار تولید خارج شده‌بود. در سالهای گذشته پیش شبکه چهار مسئولیت تولید تله‌تئاتر را عهده دار بود اما به دلیل نادیده گرفتن این فضا این تولید به‌صرفه اما پرمحتوا از دستور کار خارج شد در حالی که تله‌تئاتر این قابلیت را دارد که با برآوردی کم و به‌صرفه، محتوایی قوی روی انتن بفرستد.

ورزی این عرصه را بستری برای بروز توانمندی‌های جدید دانست و گفت: با ساخت تله‌تئاترها به بازیگران تئاتر و بازیگران جدید میدان داده می‌شود تا توانایی خودشان را اثبات کنند. اینکه در دوره جدید تحول تله‌تئاتر احیاء شود اتفاق خوبی است که البته لازم است ساختار آن هم متناسب با ذائقه مخاطب به‌روز باشد.

کارگردان سریال‌های «سال‌های مشروطه» و «تبریز در مه» افزود: تله‌تئاتر می‌تواند مکمل اثار دیگر هم باشد و در کنار دیگر برنامه‌‌ها در مناسبت‌‌های مختلف موضوعات ادبی، مذهبی، تاریخی و اجتماعی را به تصویر بکشد. نکته دیگر به صرفه بودن این نوع تولید است که در مقابل سریال‌ها که معمولا پرهزینه‌ هستند می‌توانند با هزینه کمتری تولید شوند وپیام را به مخاطب منتقل کنند.

وی تصریح کرد: حالا که این مرکز راه‌افتاده است پیشنهادم این است که هر شبکه در سال چند تله‌تئاتر خوب ـ تک قسمتی و چند قسمتی ـ تولید کند.

ورزی با اشاره به نمونه‌‌های موفق تله تئاترکه سال‌های دور در تلویزیون تولید شده یادآور شد: وقتی تله‌تئاترهای دهه ۶۰ و ۷۰ را می‌بینیم از قدرت بازی و جزئیات فیلمنامه در کنار کارگردانی این اثار لذت می‌بریم چرا که این آثار هنوز هم تاریخ مصرف دارد و قابل پخش است مدیران تازه وارد اگر می‌خواهند موفق باشند باید متناسب با ذائقه مخاطب امروز تولید کنند تا اثری که تولید می‌شود برای سه دهه بعد هم دیدنی باشد.

ورزی درباره ورود مدیران جوان و کمتر شناخته‌شده در سازمان گفت: من خودم طرفدار جوان‌گرایی هستم و می‌دانم که در دوران تحول باید به نیروهای جوان تکیه کرد. بسیاری از مدیران و برنامه‌سازان موفق امروز ماحصل اعتماد رسانه دهه‌ی ۶۰ به جوانان هستند که بعدها برنامه‌سازان پرقدرتی شدند و مسیر توسعه رسانه را هموار کردند.

این کارگردان تلویزیونی یکی از راه‌های موفقیت رسانه را استفاده و بهره‌جویی از مشاوره‌ مدیران باسابقه و پیشکسوت دانست و تصریح کرد: مدیر جوان و برنامه‌ساز جوان می‌تواند نشاط و طراوت را به بدنه فرتوت و پیر تزریق کند. اما فراموش نکنید که همان جوانان دهه ۶۰ نیز کارشان را با حوصله و شاگردی کردن شروع کردند و بدون ادعا از ازمون و خطا نهراسیدند و در مسیر اصلاح خودشان گام برداشتند.

تازه واردها ابتدا کارآموزی کنند

مهران مهام از تهیه کنندگان باسابقه تلویزیون درباره راه‌اندازی مرکز سیمرغ گفت: در دوران تحول سازمان نیاز به خانه تکانی دارد اما بهتر است این تغییرات سیر آرامی داشته باشد و با یک شیب درست اتفاق بیفتد.

وی درباره ورود نیروهای جوان به سازمان خاطرنشان کرد: بدیهی است که جوانان باید جایگاه ما را بگیرند و راه بزرگان را ادامه دهند. پیشنهاد من استفاده از تجربیات گذشته است. همه ما روزی که وارد این سازمان شدیم کارمان را با طبقه ج و د شروع کردیم تا بعد از چند دهه کار الف به ما سپرده شد.

مهام یاداور شد: متأسفانه سازمان با کمبود نیروی باتجربه روبروست و شاید هم ترجیح می‌دهد از نیروهای قدیمی کمتر استفاده کند در حال حاضر بسیاری از نیروهای خوب سازمان به سمت نمایش خانگی رفته‌اند درحالی که نیروهای جدید باید در سایه همان نیروها ابتدا کارآموزی کنند و کار را یاد بگیرند.

تهیه‌کننده سریال‌های «متهم گریخت»، «خانه به دوش» و «بزنگاه» بر رقابت میان شبکه‌ها تأکید کرد و گفت: مرکز سیمرغ نباید اختیارات شبکه‌ها را محدود کند و نقطه اتصال تهیه کننده با شبکه را کمرنگ کند چرا که در این صورت رقابت میان تولید کنندگان کم می‌شود و شاهد افت کیفی تولید خواهیم بود.

وی احیای تله تئاتر و دیگر گونه‌های نمایشی را ضروری دانست و اظهار کرد: تله تئاتر گونه‌ای خاص است که در مقابل سریال‌ها، هزینه چندانی برای سازمان ندارد، اما به کشف استعدادها می‌انجامد. اغلب هنرمندان برجسته و پیشکسوت امروز که از عرصه هنرهای نمایشی به تلویزیون آمدند و در طول سال‌ها تجربه تبدیل به کارگردان‌های مطرحی شدند، همیشه دوست داشتند در کارنامه‌شان تله‌تئاتر هم دیده شود چرا که خود را متعلق به نمایش می‌دانستند.

مهام یادآوری کرد: حتی در عرصه بازیگری نیز شرایط به همین صورت است. و بسیاری از هنرمندان، اولین کار خود را با تله تئاتر آغاز کرده اند. به نظرم احیای این گونه نمایشی فرصتی تازه به کارگردان و بازیگران می‌دهد تا با کارهای کوتاه تجربه خود را شروع کنند.

 تهیه کننده سریال «بی‌همگان» که این روزها روی انتن شبکه سه سیماست گفت: یکی از رموز موفقیت کارهای ماندگار تلویزیون فیلمنامه است پس در دوره جدید و در مرکز سیمرغ باید بانک فیلمنامه فعال شود و تهیه‌کننده دستش برای انتخاب باز باشد.

اتفاقی که باید زودتر رخ می‌داد

حبیب والی‌نژاد تهیه کننده سینما و تلویزیون با اظهار خوشحالی از راه‌اندازی مرکز سیمرغ گفت: جای خالی این مرکز در رسانه ملی حس می‌شد و من امروز خوشحالم که شاهد راه‌اندازی مرکزی هستم که به تولیدات سیما کمک می‌کند و راه را برای تولد دوباره گونه‌‌‌‌‌های فراموش شده باز می‌کند.

وی افزود: این اتفاق در دراز مدت جواب خواهد داد و اگر مدیران سیما با دقت و حوصله فضا را برای تولیدات متفاوت باز کنند شاهد آثار خوبی در فضای غیرسریالی خواهیم بود که به نوعی هم به خود سریال‌ها کمک خواهد کرد.

تهیه‌کننده مستندهای «پایان انتظار» و «آخرین روزهای زمستان» با اشاره به نگاه مدیریتی جاکم بر این اتفاق اظهار کرد: من با نگاه مدیریتی می‌توانم این اتفاق را بررسی کنم و از ضرورت وجودش حرف بزنم آن‌وقت نتیجه می‌گیرم که ما با مدیریت یک دست روبرو هستیم که از پراکندگی و تشتت ایده‌ها جلوگیری می‌کند و مدیریت متمرکزی را شاهد خواهیم بود.

والی‌نژاد ورود نیروهای جوان به بدنه سازمان ضروری دانست و گفت: من خودم تهیه‌کننده‌ای هستم که با نیروهای جوان کار کردم و می‌دانم که اعتماد به جوانان چقدر می‌تواند سازمان را وارد عرصه‌های نو کند.

وی ادامه داد: اعتماد به جوانان در دراز مدت جواب می‌دهد یعنی باید به آن‌ها بها دهیم اما مراقبشان باشیم و در کنار خبرگان این هنر نگهشان بداریم تا در آینده شاهد تبلور آن‌ها باشیم.

تهیه کننده سریال «عاشورا» تصریح کرد: من معلم هستم و شاگردانم را طوری هدایت کردم که رها نشدند. اگر استعدادی دیدم حتما حواسم بود که با برنامه‌ریزی او را هدایت کنم. رسانه هم باید نیروهای جدید را رها نکند و با صرف سپردن یک کار به آن‌ها منتظر نتیجه نباشد چون این اتفاق در دراز مدت رخ خواهد داد به شرطی که نیروی جوان درست راهنمایی شود و ظرفیتش شناخته شود.

والی‌نژاد با اشاره به اینکه تلویزیون خودش را نباید از ساختار‌های مختلف نمایش محروم کند، تصریح کرد: مدیران ما باید سراغ بخش‌های دیگر نمایش مانند تله تئاتر می‌رفتند چون از دل همین فضا می‌توان بازیگران خوب را پیدا کرد، اگر به نویسندگان اعتماد شود و آثار درخور توجه تولید شود تلویزیون کمتر دچار حاشیه می‌شود.

همراهی مرکز سیمرغ با شبکه‌‌های سیما

مهدی فرجی تهیه‌کننده سریال «نون.خ» راه‌اندازی مرکز سیمرغ را به فال نیک گرفت و گفت: این مرکز می‌تواند خدمت بزرگی به تولیدات سیما بکند و با زنده کردن گونه‌‌های نمایشی فراموش شده روح تازه‌ای به تولیدات سیما ببخشد.

مدیر پیشین شبکه دو سیما با اشاره به نیاز سازمان به آثار جدید اظهار داشت: جامعه ما نیاز به فضای شاد دارد. نیاز به بخش‌های نمایشی متفاوتی دارد که متناسب با نیازهای روز تولید می‌شوند.

فرجی همچنین درباره غفلت از ساختارهای تله تئاتر و سیتکام در تلویزیون و جایگاهی که این ساختارها در تلویزیون‌های دنیا دارند، گفت: مرکز سیمرغ قرار است توان تولیدی این رسانه در ژانرهای مغفول‌مانده نمایشی و غیرنمایشی را بالا ببرد. اما باید این گونه‌های نمایشی از مرحله طرح و برنامه‌ تا اجرای فرآیند تولید و مرحله خروجی کاملا با نظارت باشند و صرف سپردن یک برنامه به جوانان نمی‌تواند ما را در برنامه‌های غیرنمایشی موفق کند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی فضا برای تله تئاتر و سیتکام باز می‌شود پس بار تکنیکی عوامل فنی سازمان و تولید در فضای صدا و تصویر بالا می‌رود و ما شاهد بالا رفتن مهارت فنی کارکنان تولید و فنی سازمان خواهیم بود.

این تهیه کننده سیما بر لزوم همراهی شبکه‌‌ها با این مرکز اصرار کرد و گفت: در صورتی این مرکز موفق خواهد بود که با مشارکت هم تولید را افزایش دهند. این مرکز باید از پشتیبانی شبکه‌ها بهره ببرد و اگر این اتفاق نیفتد و شبکه‌ها حس کنند که در دو فضای جداگانه و منفک فعالیت می‌کنند آن‌وقت مشکلات تازه‌ای پدید خواهدآمد.

فرجی اضافه کرد: باید امکان گفت‌وگوی بیشتر بین تهیه کنندگان سریال‌ها و نیروهای تازه‌کار وجود داشته باشد و من معتقد هستم ضرورت چنین ارتباطی احساس می‌شود. به ویژه در تصویب آثاری که دستمایه ساخت تله‌تئاتر قرار می‌گیرند فضا باید خیلی باز باشد و نیروهای جوان از تجربه کردن مأیوس نشوند.

وی در پایان این اتفاق را مثبت و در راستای ظرفیت‌های جدید دانست و بیان کرد: قرار نیست کیفیت محصولات کاهش بیابد بلکه ظرفیت‌های جدید بوجود می‌آید و مخاطب سیما به نظرم راضی‌تر خواهد بود.

اهمیت تعامل مرکز سیمرغ با شبکه‌ها

بهروز مفید تهیه‌کننده سینما و تلویزیون با اشاره به راه‌اندازی مرکز سیمرغ در دوران جدید رسانه ملی اظهار داشت: بسیاری از تهیه کنندگان مانند من اطلاعات شفاف و کاملی از این مرکز ندارند و براساس شنیده‌ها و آنچه در مراسم راه‌اندازی این مرکز گفته‌شد امیدوارند که این اتفاق به نفع تولید در سازمان باشد.

وی افزود: واقعیت این است که اگر این مرکز بخواهد بخشی از مسئولیت شبکه‌‌ها را محدود کند چندان به آن خوشبین نیستم اما اگر این مرکز در تعامل با شبکه‌ای سیما باشد و حضور آن‌ها نادیده گرفته نشود می‌توان آن را گام مثبتی در دوره تحولی سازمان دانست.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «محکومین» در ادامه اظهار داشت: از سوی دیگر شبکه‌ها دغدغه آنتن را دارند و خیلی نمی‌توانند روی تولید متمرگز شوند و این مراکز مانند سیمرغ و سیما فیلم بدون استرس‌هایی که از سوی آنتن در مناسبت‌‌ها تحمیل می‌شود می‌توانند برنامه‌ریزی‌های دقیقی داشته‌باشند.

مفید تصریح کرد: نظر من این است که نباید در تولید گونه‌‌های نمایشی از شبکه‌ها سلب اختیار و مسئولیت شود و آن‌ها به سهم خود باید مخاطبانشان را داشته‌باشند تا در فضای رقابتی تلاش کنند بهترین تولیدات را روی آنتن بفرستند.

وی افزود: این مراکز می‌توانند در کنار شبکه‌ها نیروسازی کنند و با برنامه‌های دراز مدت از وجود هم بهره ببرند.

مدیر پیشین شبکه تهران سیما با اشاره به جدا شدن تولید تله‌تئاتر از شبکه‌های سیما گفت: این جدا شدن لطمه‌‌ای به شبکه‌ها نمی‌زند اگر فضای تعاملی بوجود بیاید و در نهایت برگ برنده این اتفاق در دست رسانه ملی خواهد بود.

مفید تولید تله‌تئاتر را گامی مهم در فضای تولیدات سیما دانست و اظهار داشت: ما از تله‌تئاترهای دهه ۶۰ و ۷۰ خاطرات زیادی داریم. تله‌تئاترها جزو کارهای کم‌هزینه‌ و به صرفه تلویزیون هستند که تولید آنها به نسبت سریال‌ها سریعتر است اما از سوی دیگر قدرت بالایی برای جذب مخاطب دارند. به همین دلیل احیای دوباره این فضا می‌تواند تاثیر بسزایی در جلب بینندگان تلویزیون داشته‌باشد.

وی حمایت از نیروهای تازه‌نفس را مهم ارزیابی کرد و گفت: سازمان همیشه به نیروهای جدید و خون جدید نیاز دارد و باید نیروهای تازه نفس به بخش تولید اضافه شوند. اما اگر این‌ها درست مدیریت شوند و سریع به رشد کاذب و بدون برنامه‌ریزی نرسند آن‌وقت می‌توان به مسیر درستی که سازمان در دوره تحول ترسیم کرده امیدوار بود.

جوانان در سایه بزرگان تولید

علیرضا نجف‌زاده با اشاره به اهمیت راه‌اندازی مرکز سیمرغ گفت: بروز چنین ایده‌ای به خودی خود می‌تواند برای سازمان مفید باشد چرا که دریچه‌ای تازه به سمت تولید است اما اینکه این ایده بتواند در مجموع جواب دهد منوط به اجرای درست آن است.

وی افزود: اگر اجرا به سمتی برود که راه را برای گروه‌های تولیدی هموار کند و موانع را بردارد خیلی هم خوب است اما اگر قرار ست این مرکز تهیه کنندگان را وارد فضای بروکراسی و هزارتوی تولید کند و خود یک مانع باشد نمی‌توان به آینده آن امیدوار شد.

کارگردان سریال «خوشنام» تصریح کرد: طبق گفته مدیران این مرکز و معاون سیما این مرکز سبب افزایش ظرفیت رسانه ملی خواهد شد و با میدان دادن به گونه‌های کمتر توجه شده نمایشی امیدی تازه به تهیه‌کنندگان خواهد داد.

نجف‌زاده گفت: من هم مانند دیگر همکارانم به آینده سازمان امیدوارم و دریافتم این است که مرکز سیمرغ قرار است با برداشتن موانع تولید، توان تولیدی تلویزیون را در گونه‌های نمایشی فراموش شده از جمله مجموعه‌های سیتکام و تله‌تئاتر بالا ببرد.

وی افزود: مخاطب تلویزیون همه گونه‌های تلویزیون را دوست دارد و دنبال تنوع در دیدن است مخاطب کار باکیفیت می‌خواهد حالا می‌خواهد این کار در سریال باشد یا تله‌فیلم، در تله‌تئاتر باشد یا در مسابقه. درواقع برای مخاطب گونه نمایشی مهم نیست بلکه خود آن اثر اهمیت دارد اما وقتی شاهد ان اثر است و برایش وقت می‌گذارد می‌خواهد بیشترین بهره را ببرد . انتخاب این ظرف از سوی رسانه می‌تواند به تولید جذاب و خوب اثر کمک کند.

کارگردان سریال «بوتیمار» ورود نیروهای جدید و تازه‌کار به سازمان را به فال نیک گرفت و گفت: هر بخشی از سازمان نیاز به تجدید روحیه و ورود نیروهای تازه نفس جوان دارد که در کنار بزرگان رسانه ایده‌هایشان را بازگو کنند. نیروی جوان به دلیل داشتن جرئت و شهامت قدرت ریسک پیشکسوتان را بالا می‌برد. اما همه این‌ها متضمن همراهی نیروهای جدید با بزرگان و پیشکسوتان تلویزیون است تا ابتدا بیاموزند و تمرین کنند و پس از ان انتن را از ان خود کنند.

فرصت کسب تجربه برای نسل جوان

امین زندگانی، بازیگر نام آشــنای کشورمان نیز حضور اکبرشــاهی را در راس مرکز ســیمرغ، نویدبخش اتفاقات بزرگی در عرصه ساخت آثار ارزشــمند دانست و از اینکه فضایی برای احیای تله تئاتر به وجــود آمده ابراز خوشــحالی کرد.

زندگانی با اشــاره به ورود سالانه ۱۲۰۰ دانشجوی تئاتر به دانشگاه‌ها تأکید کرد باید فضایی مثل سیمرغ باشد تا این نسل جوان، تجربه کسب کند و مثل دو امدادی با گرفتن چوب از ما، هنر نمایش را ادامه دهند.

این بازیگر با معرفی خود به عنوان نماینده نسل بازیگران دهه ۷۰ که از فرصت تأسیس شبکه‌های سه و چهار و پنج بهره بردند و کار کردند ابراز امیدواری کرد مرکز سیمرغ با جداسازی تولید و پخش و ایجاد فضای رقابتی، دانشگاهی برای نسل جدید باشد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است