روزنامه صبا

روزنامه صبا

یوسف منصوری در گفت‌وگو با روزنامه صبا:

درباره موضوع «ایران عزیز» در جشنواره فیلم‌های صد ثانیه ای وحدت نظر داریم


دبیر جشنواره فیلم‌های صد ثانیه ای گفت که انتخاب شعار «ایران عزیز» برای این دوره بر اساس وحدت نظر همه سلایق گوناگون ‌است. 

با انتشار فراخوان، جشنواره بین المللی فیلم‌های صد ثانیه‌ای بعد از گذشت چهار سال سرانجام به سیزدهمین دوره رسید و قرار است درسه بخش مسابقه ملی، مسابقه بین المللی و بخش جدید آثاری با مخاطب کودک و نوجوان از نهم تا دوازدهم اسفندماه سال جاری برگزارشود.

«ایران عزیز» به عنوان شعار این دوره برگزیده شده و فیلمسازان با فیلم‌های صد ثانیه‌ای، در سه بخش مستند، داستانی و پویانمایی به رقابت با یک‌دیگر خواهندپرداخت.

یوسف منصوری دبیر سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم‌های صد ثانیه‌ای درباره جزییات این دوره درباره ویژگی‌های این رویداد با روزنامه صبا گفتگو کرده‌اند.

 یوسف منصوری که دبیری سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم های صد ثانیه ای را بر عهده دارد، معتقد است که این دوره با وجود اتفاقات اخیردرکشور با  مشارکت خوب هنرمندان همراه خواهدشد و انتخاب شعار «ایران عزیز» برای این دوره نیز بر اساس وحدت نظر همه سلایق گوناگون در کشور روی این موضوع انتخاب شده‌است.

برگزاری جشنواره  فیلم‌های صد ثانیه‌ای با چه هدفی دنبال می‌شود؟

محور اصلی جشنواره همیشه کشف استعدادها بوده‌است تا فرصت ظهور و بروز برای فیلمسازانی که کمتر دیده می‌شوند، فراهم شود‌. دردوره‌های گذشته جشنواره افراد زیادی شرکت کردند‌‌ که در حال حاضر فیلمسازان مطرحی شده‌اند.

با توجه به شرایط امروز جامعه و ناآرامی‌هایی که وجود دارد، پیش‌بینی شما از مشارکت هنرمندان چیست؟

جامعه هدف و جامعه مخاطب جشنواره فیلم ۱۰۰ یک پیوند حرفه‌ای عاطفی با این جشنواره دارند و گمان نمی‌کنم مسائلی که جسته و گریخته در بخش‌هایی از جامعه شاید این روزها شاهد هستیم، خیلی تاثیر خاصی در ارتباط جشنواره با علاقه‌مندانش ایجادکند. به علاوه این‌که جشنواره‌های دیگری که برگزارشد، مثل جشنواره فیلم کوتاه تهران هم در طول اکران فیلم‌ها و هم در اختتامیه، پرشور و پرحرارت برگزار شد و فکر می‌کنم با یک جشنواره پرانرژی و سر حال روبه‌رو باشیم.

با توجه به ویژگی مینی‌مالیستی آثار این جشنواره علاوه بر نمایش در روزهای برگزاری این رویداد، چه تدابیری برای بیشتر دیده شدن فیلم‌ها اندیشیده شده‌است؟

ما برای دیده شدن آثار برتر جشنواره برنامه‌های مختلفی داریم. علاوه بر اکران در سالن‌های سینما که برنامه‌ریزی شده، همکاری خیلی خوبی هم با تلویزیون خواهیم داشت و صحبت‌هایی برای پخش فیلم‌ها از شبکه‌های مختلف سیما انجام داده‌ایم. خود حوزه هنری در سراسر کشور سالن‌های سینمایی دارد که فیلم‌های سینمای حرفه‌ای در آن‌ها به نمایش درمی‌آیند و آثار برتر جشنواره ما، قبل از اکران و نمایش فیلم‌های سینمایی در این سالن‌ها به نمایش گذاشته خواهند شد. البته کارهای دیگری هم در برنامه داریم که در حال رایزنی با نهادهای مختلف و سنجش شرایط برای انجام آن‌ها هستیم و هر زمان که به نتیجه رسیدیم، این بسترهای متعدد و مختلف را معرفی خواهیم کرد.

بخش جدید کودک و نوجوان را با جوایز ویژه به این دوره اضافه کرده‌اید. دلیل توجه ویژه به این بخش چه بود و برای آثار برتر و قابل تامل آن چه برنامه‌ای دارید؟

در بخش سینمای حرفه‌ای و حتی برنامه‌سازی تلویزیون، کمتر نگاه‌ها به سمت مخاطب کودک و نوجوان است و حتی در همان موارد معدود هم بیشتر آثار درباره کودکان است و نه برای مخاطب کودک و نوجوان. فکر می‌کنم از لحاظ مسئولیت فرهنگی و اجتماعی، درباره کسانی که قراراست آینده کشورمان را بسازند غفلت کرده‌ایم. ما به عنوان جشنواره وظایفی داریم. از ‌جمله این‌که وقتی آن‌طور که باید و شاید به یک موضوعی توجه نمی‌شود و حق مطلب درباره‌اش ادا نمی‌شود، کمک کنیم که تنور آن فضا داغ شود. بخش «آثار با مخاطب کودکان و نوجوانان» هم از کارهایی است که هم سخت است و هم شاید کمتر نسبت به سایر ژانرها درباره‌اش اثر ساخته شود که باید درباره آن گفت‌وگو شود و با تمرکز بیشتر در معرض دید قرار بگیرد. از همین لحاظ هم شاید بعضی کمتر آثارشان را به آن سمت می‌برند. چون نقدی که می‌شود یا جایزه‌ای که دریافت می‌کنند یا پخش اجتماعی که خواهد داشت، به آن قدرت آثار دیگر نیست و شاید در اصطلاح افکارعمومی، کلاس آثار با مخاطب بزرگسال را ندارد. ما در جشنواره ۱۰۰ این را به عنوان یکی از وظایف خودمان ‌دانستیم که به این بخش که شاید قدری لاغرتر و نحیف‌تر از دیگر بخش‌های سینماست، در حد جشنواره خودمان کمک کنیم. بنابراین جوایز مستقلی برای بخش «مخاطب کودک و نوجوان» در نظر گرفتیم، شرط قالب ساخت آثار را برای این بخش برداشتیم و البته با رایزنی‌هایی که با نهادهایی مثل تلویزیون داریم، در تلاشیم برای همه بخش‌ها، به خصوص آثار این بخش، نمایش خوبی داشته باشیم تا مخاطب کودک و نوجوان هم دسترسی راحت‌تری به آن‌ها داشته‌باشد.

آیا تعاملی با ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف کشور برای بهره‌مندی از آثار این جشنواره در راستای فرهنگسازی داشته‌اید و ضرورتی برای آن احساس کرده‌اید؟

همان‌طور که قبلا هم اعلام کردیم، تعامل خیلی خوبی با تلویزیون برای دیده شدن آثار و همکاری با برگزیده‌های جشنواره داریم و این تعامل با نهادهای دیگری هم درحال انجام است که از آثار و صاحبان آثار در زمینه‌های مختلف حمایت شود.

برنامه خاصی برای آثار برگزیده دارید؟ علاوه بر اهدای جایزه نقدی چه برنامه حمایتی دیگری برای فیلمسازان برگزیده دارید؟

 در روزهای آتی خواهم گفت ارتباط ما در جشنواره ۱۰۰ با برندگانمان در روزاختتامیه پایان نخواهدیافت و ما برنامه‌ای پس از پایان جشنواره در ارتباط با برگزیدگان و کمک به برداشتن گام دوم فیلمسازی‌شان خواهیم داشت.

 آیا محدودیتی در انتخاب سوژه وجود دارد و باید در چارچوب موضوعات خاص جشنواره آثار تولید شوند؟

 خیر. محدودیتی در انتخاب سوژه وجود ندارد ولی ما سه بخش ملی، بین‌المللی و کودک و نوجوان داریم. در بخش کودک و نوجوان آثار باید برای مخاطب کودک و نوجوان باشد، در بخش بین‌المللی محوریت کارها باید اخلاق باشد و در بخش ملی هم با رویکرد ایران عزیز، محورهایی مشخص شده که فیلم‌سازان می‌توانند به فراخوان رجوع کنند و براساس آن‌ها فیلم بسازند. ولی سوژه‌ها را باید خودشان انتخاب کنند. ما به عنوان جشنواره به فیلمساز سوژه نمی‌دهیم. رویکرد جشنواره مشخص است ولی پیدا کردن سوژه و چگونگی ساخت آن با صاحب اثر است.

در بخش بین‌الملل چه تعاملی با فیلمسازان خارجی دارید و آیا در برنامه‌های ورک‌شاپ از حضور فیلمسازان سرشناس خارجی استفاده می‌شود؟

در بخش بین‌المللی اگر شرایط اجتماعی فراهم باشد، کارگاه‌هایی با حضور فیلمسازان غیر ایرانی خواهیم داشت. درحقیقت تعامل با فیلمسازان غیرایرانی یکی از برنامه‌هایی است که برای این دوره از جشنواره داریم به شرط آن‌که شرایط مناسبش فراهم شود.

 نمایش و اکران آثار به چه صورت است و در چه فضایی به نمایش درمی‌آید؟

 در سینما آزادی تهران در روزهای نهم، دهم و یازدهم اکران سینمایی داریم و همزمان در سینماهای شهرستان‌های منتخب هم اکران خواهیم داشت.

 ورک شاپ ها در چه بخش‌هایی و با چه موضوعاتی برگزار می‌شود؟

 از یکی دو هفته آتی ورک‌شاپ‌ها آغاز خواهد شد و تا قبل از برگزاری جشنواره ادامه خواهد داشت. اخبارش هم از طریق سایت جشنواره به اطلاع علاقه‌مندان خواهد رسید.

انتخاب شعار ایران عزیز، و موضوع اخلاق، در بخش بین‌الملل بر اساس چه سیاستی در نظر گرفته شده‌است؟

موضوع اخلاق، که شعار هر ساله جشنواره فیلم ۱۰۰ بوده و ما آن را حفظ کرده‌ایم. در بحث ایران عزیز، هم همان‌طور که قبلا گفته شد، ما با همه سلیقه‌های مختلف روی ایران عزیز، وحدت داریم و فکر می‌کنیم الان در وضعیتی هستیم که نیاز به ساخت، تولید و دیدن آثاری داریم که حال اجتماع‌مان را خوب کند و جشنواره ۱۰۰ به عنوان بستری که در آن آثار تا ۱۰۰ ثانیه‌ای قرار است تولید شود یکی از وظایف و رسالت‌هایش این است که به این مسئولیت اجتماعی‌اش عمل کند. بنابراین بخش ملی ما با آن محورهایی که اعلام شده، مثل پیشرفت، خانواده، امید به آینده و… در همین جهت قرار است پذیرای آثار باشد.

در طول زمان برگزاری جشنواره آماری از برگزیدگان و سرنوشت آن‌ها دارید؟

بله. اغلب برگزیدگان دوره‌های قبل در فضای سینمای حرفه‌ای جایگاه خوبی دارند. مثلا آقای حسین دارابی، یکی از برگزیدگان دوره‌های قبل جشنواره ۱۰۰ است که فیلم‌هایی مثل «مصلحت» و «هناس» را ساختند. یا آقای محمدرضا خردمندان یکی از برگزیده‌ها بودند که در دو دوره این جشنواره در میان نفرات برتر قرارگرفتند و بعدها با ورود به سینمای حرفه‌ای فیلم «۲۱ روز بعد» را ساختند و تجربه موفقی هم در سریال‌سازی برای تلویزیون دارند. خانم نرگس آبیار، یکی دیگر از شرکت‌کننده‌های جشنواره ۱۰۰ بوده که الان از فیلمسازان شناخته‌شده هستند. افراد دیگری هم هستند که مثلا در تدوین، مستندسازی یا فیلمبرداری حرفه‌ای در حال حاضر جایگاه خوبی در سینمای ایران دارند.

فاطمه حمیره

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است