روزنامه صبا

روزنامه صبا

کارگردان هنری برنامه «پرستاره» در گفتگو با روزنامه صبا:

تلویزیون باید حرف مردم را بزند


علیرضا طهرانی معتقد است که، در تلویزیون باید حرف مردم را زد و آن‌چه را که مردم می‌خواهند، در تلویزیون بیان کنیم.

برنامه ترکیبی پرستاره با مشارکت بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام، به تهیه‌کنندگی هادی خدادی، مدیریت هنری؛ احسان مرادی و کارگردانی؛ علیرضا طهرانی و اجرای سیاوش عقدایی و مریم ماهور در شب‌های آخر هفته به قاب شبکه آموزش می‌آید.گروه برنامه ساز پرستاره درکارنامه خود برنامه‌هایی، چون صبح تهران(شبکه پنج)، آفتاب مهربانی (شبکه جهانی جام جم)، دست دردست (شبکه دو)، مستند داستانی نامیرا (پخش از شبکه‌های مختلف سیما) و ناگفته‌های عاشورا (شبکه دو) را دارد. این برنامه میزبان ستاره‌های پر افتخار کشور عزیزمان ایران است و با جوانان پرشور در جهاد و خدمت‌رسانی موثر به مردم گفتگو می‌کند.

پرستاره، اولویت‌های زندگی نخبگان و افراد تاثیرگذار برتعلیم و آموزش درکشور را بررسی و پویش‌ها و کمپین‌های مختلف را در امر آموزش معرفی می‌کند. درکنار بخش گفتگو با میهمان، تولید آیتم‌های مختلف با موضوعات متنوع نیز ازجمله بخش‌های دیگر پرستاره، به شمارمی‌آید. گفتگو‌ها در پرستاره قالب رسمی ندارد و به صورت گپی شبانگاهی با خانواده تعلیم و تعلم برگزارمی‌شود. قصه خوانی‌های شبانه با اجرای مسعود فروتن بازیگر و کارگردان پیشکسوت تلویزیون و چهره نام آشنای قصه‌خوانی در سیما نیز بخشی دیگر از این برنامه است. در برنامه پرستاره چالش‌هایی برای میهمانان طراحی شده تا فضایی جذاب و متناسب با سلیقه مخاطبین ایجاد شود. کتاب پرستاره با سوالاتی مشخص هر شب توسط مجری و میهمان پر می‌شود تا به عنوان گنجینه‌ای از زندگی نامه میهمانان این برنامه به یادگار بماند. از بخش‌های مهم این برنامه در دکور، تخته سیاهی است که میهمان برنامه در زمانی حدود سه دقیقه با گچ و تخته موضوعی خاص را آموزش می‌دهد. این موضوع آموزه یا تجربه‌ای انسانی است و یا به حوزه تخصص میهمان مربوط می‌شود. هم چنین میز مهارت پر‌ستاره توانایی‌های جنبی در زندگی جاری میهمان را به چالش می‌کشد.

در خنک‌های عصرگاه یک روز پاییزی؛ روزنامه صبا درباره روند طرح تا تولید برنامه پرستاره، با علیرضا طهرانی؛ کارگردان هنری این برنامه گفتگو ای داشته است.

شکل‌گیری طرح و انتخاب عوامل پرستاره چگونه گذشت؟

برنامه پرستاره از ابتدا به‌عنوان یک برنامه شبانگاهی در شبکه آموزش مطرح شد، هدف اصلی ما یک جنگ شبانگاهی سرگرمی ساز برای مردم بود، اما قطعا اهداف دیگری هم درکنار آن درذهن داشتیم، پس با همان ساختار جنگ شبانگاهی به دنبال موضوعات مهم‌تر رفتیم و تصمیم ما بر این شد که در انتخاب میهمان‌ها متفاوت‌تر از برنامه‌های دیگر عمل کنیم، به این شکل که میهمان‌ها دیگر از میان افراد سلبریتی یا چهره‌های شناخته شده نیستند، به عبارتی ورود سلبریتی‌ها را در این برنامه ممنوع کردیم و برای انتخاب میهمانان به سراغ نخبگانی می‌رویم که شاید خیلی در رسانه‌ها دیده نشده‌اند، علاوه بر این مواجه ما نیز با این افراد به شکلی متفاوت‌تر در این برنامه رقم خورد. معرفی این قشر از جامعه، به بینندگان کمک می‌کرد تا الگوهای موفق زندگی خود را با بررسی دقیق‌تری دنبال کنند و ضمن آشنایی با ابعاد زندگی آن‌ها، از طریق این برنامه وارد متن زندگی آن‌ها شوند، این انتخاب از میان نخبگان کشور در همه زمینه‌ها و کسانی که درامر آموزش فعال و برجسته بودند، صورت پذیرفت.

انعکاس برنامه را در میان مخاطبان چگونه ارزیابی کردید؟

در حال حاضر خوشبختانه پرستاره، جزو برنامه‌های پر مخاطب شبکه آموزش محسوب می‌شود که اتفاقا در فضای مجازی هم نسبت به برنامه‌های دیگر خوب دیده شده‌است و اتفاق خوب دیگر این‌که وقتی از طرف این برنامه با نخبگان کشور تماس می‌گیریم، آن‌ها ما را می‌شناسند و استقبال می‌کنند. به این معنی که این برنامه جای خود را در میان آن‌ها پیدا کرده است.

چه فاکتورهایی در تولید و ساخت این برنامه مهم بود؟

از فاکتور‌های مهم دیگری که درساختار برنامه مورد توجه بود، ساعت پخش آن بود که در شبانگاه به روی آنتن برود، به همین دلیل از المان‌های ساده‌ای که بیانگر حس شب باشد مانند صدای جیرجیرک در طول برنامه استفاده‌کردیم. ما با همین نشانه‌گذاری‌های ساده که قطعا در اتاق فکر بررسی شده بود، توانستیم حس و حال خوب و آرامش بخشی را برای مردم تداعی کنیم. هم‌چنین سعی کردیم که کارهای خلاقانه و نویی را در آیتم‌های ابتدای برنامه لحاظ کنیم مثلا استفاده از فرهنگ عامه، و اجرای هنری اشعار و ضرب المثل‌ها؛ که در ابتدا آقای بیابانکی این بخش را اجرا می‌کردند و حالا از هنرمندان عزیز دیگری در این بخش استفاده می‌کنیم، که پس از خواندن متن ادبی و … به بررسی و تاریخچه آن شعر و یا ضرب‌المثل درفرهنگ ایرانی پرداخته می‌شود. این قسمت به بخش جذاب و پرمخاطب برنامه تبدیل شد و نکته بعدی این‌که ما سعی کرده‌ایم با میهمانان برنامه مواجه جدید و جذابی داشته باشیم، مثلا یک کتاب در پرستاره داریم که در آن ده سئوال با جنبه آموزشی طرح شده است، یعنی به دوران تحصیل و خاطرات و اندوخته‌های علمی میهمانان مربوط می‌شود، که برای پاسخ دادن به این سوالات به چالش با خاطرات گذشته ودور خود کشیده می‌شوند.

با این ترفند‌ها موفق شدیم، برنامه را از حالت گفتگو محور، کلاسیک و رسمی خارج کنیم و با ایجاد یک فضای شاد و مفرح، و طرح سئوال‌های فانتزی در راستا و تم کاری خود میهمانان نوآوری در اجرا داشته باشیم، در انتهای برنامه در استودیو یک تخته تعبیه شده‌است، که میهمان برنامه، طبق همان آئین سنتی گچ و تخته نویسی، دو الی سه دقیقه به بینندگان ما در مقام یک معلم، مفاهیم انتخابی خود را آموزش می‌دهد. آموزه‌ای که از نظر میهمان برنامه مهم‌ترین، دانشی است که می‌تواند برای مخاطبان مفید واقع شود.

بهترین یا بدترین قسمت برنامه پرستاره، از نظر شما کدام قسمت است؟

ما به‌عنوان سازندگان برنامه نمی‌توانیم قضاوت کنیم، اما ازعکس‌العمل‌ها می توانیم حدس بزنیم کدام قسمت برای مخاطبان جذاب و کدام قسمت حوصله سربر بوده‌اس. منتها باید توجه داشت که برنامه ما میهمان محور است، به این معنی که میهمان‌ها، در ریتم و تاثیرگذاری برنامه موثر هستند، و معمولا میهمانان اکتیو‌تر و با اجرایی زنده‌تر انرژی بیشتری به برنامه می‌دهند. اما باید به‌طور کلی این واقعیت را پذیرفت که فضای نخبگان، در مقایسه با فضای ورزشکاران، هنر‌مندان و سلبریتی‌ها، ممکن است آن‌چنان فضای خوش ریتمی نباشد، اما به‌هرحال گفتگوی پویای آقای عقدایی مجری برنامه با میهمانان و مسابقه خانم ماهور که با سئوال‌های غیر معمول با چالش همراه می‌شود، سعی درجذاب کردن این قسمت دارند و به‌طور کلی می توان گفت؛ بخش ابتدایی، اجرای ضرب‌المثل و بخش نهایی تخته از نقاط قوت برنامه است.

عوامل تولیدی این برنامه حدود چند نفر هستند؟

تعداد زیادی هستند که برای این برنامه زحمت می کشند، که در این مجال نام بردن از تک تک آنها میسر نیست، اما حدود هشتاد نفر بصورت مستقیم در تولید این برنامه فعالیت مستقیم دارند، و افرادی هم به صورت غیر مستقیم در تولید این برنامه کمک‌رسان ما هستند.

چه کنیم مردم بیشتر با رسانه تلویزیون ارتباط بگیرند؟

باید حرف مردم را زد، و آن‌چه را که مردم می‌خواهند، در تلویزیون بیان کنیم، به نظر من یکی از اتفاقات خوب این روزهای تلویزیون برنامه‌ای به‌نام شیوه، است که از شبکه چهارم سیما پخش می‌شود. ساختار این برنامه، به گونه‌ای طراحی شده که اگر صدای آن را قطع کنید متوجه می‌شوید این برنامه از هیچ عنصر جذابیت و یا جلوه‌های بصری استفاده نکرده‌است. اما با دکوری بسیار ساده و یک مجری و دو مهمان به روی آنتن می‌رود و چون درآن بحث‌های اجتماعی وسیاسی روز با دیدگاههای مختلف مطرح می‌شود، برای مخاطب جذاب است،کما این‌که شاهد اقبال آن در فضای مجازی هم هستیم. تلویزیون باید رسانه گویای عموم مردم باشد، و با بی طرفی جایگاه رسانه‌ای خود را درمیان مخاطبان اصلی خود، یعنی مردم پیدا کند، مثل گذشته که به همین شکل بود و در واقع اگر بخواهم شفاف‌تر بگویم، خیلی از ارگان‌ها و سازمان‌های فعلی با پیگیری‌های تلویزیون قوت گرفتند، سرعت پیدا کردند و توانستند، خدماتی بهتر و سازنده‌تر ارائه کنند.

آیا به اهداف خود در تولید این برنامه رسیده‌اید؟

به بخش بزرگی از آن بله رسدیم. در روز اول شروع کار شوخی کردن با بزرگان علمی و نخبگان کشورکمی برایمان سخت و ناشدنی بود، اما بعد با توضیحاتی که برای میهمانان دادیم و گفتیم قرار است در این برنامه نشان دهیم که با نخبگان هم می‌توان شبی شاد و مفرح داشت، میهمانان به‌خوبی این مسئله را درک کرده و پذیرفتند. و همکاری و همیاری‌شان برای ما قابل تحسین بود. از نظر من در این برنامه به بیش از پنجاه در‌صد از خواسته و هدف خود رسیده‌ایم. از این تلاش هنوزخسته نشده‌ایم و شبانه‌روز به دنبال آن هستیم تا بتوانیم در جذب مخاطب، موفق‌تر از قبل عمل کنیم. هدف اصلی ما پیوند مخاطب و نخبگان بود، و این‌که به مردم نشان دهیم برای موفقیت چه مسیری را باید طی کنند، نمی‌خواستیم این مسیر شعاری و دستوری باشد و تلاش کردیم مسیری قابل باور و واقعی را پیش روی مردم بگذاریم. در این راه اولویت‌ها و ارزش‌های انسانی را نیز در نظرگرفتیم.

میهمانان شما از چه مسیری انتخاب می‌شدند؟

با توجه به گذشته، ما ارتباط بسیار خوبی با روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها داریم و هم‌چنین ارتباطی دو‌سویه با بنیاد نخبگان کشور، دانشگاه‌های برترکشور، مثل دانشگاه تهران، شریف، امیر کبیر، خواجه نصیر و تربیت مدرس داریم که با پویش و تحقیق، نخبگانی را درزمینه‌های مختلف انتخاب کرده و از آن‎ها در برنامه دعوت می‌کنیم. و هم‌چنین افتخار میزبانی از معلمان خوبی که در اقصی نقاط ایران درشرایط سخت مشغول تدریس و آموزش بودند را نیز داشته‌ایم، کسانی که در فصل‌ سرما در بوران و برف به تعلیم و تدریس در روستا‌های دور افتاده پرداخته‌اند.

تاثیر‌گذار‌ترین میهمان‌ شما در پرستاره چه کسی بود؟

همه میهمان‌ها خوب بودند، اما اگر قرار به نام بردن باشد، می‌توانم از دکتر مهدوی یاد کنم که پدر پیوند قلب کودکان در ایران هستند، حضور ایشان قطعا برای ما و برای مردم بسیار با ارزش و تاثیرگذار بود، چرا که به تناسب شغلی که داشتند و ارتباط‌شان با کودکان بسیار مورد توجه قرار گرفتند. کودکانی که دکتر مهدوی مانند فرزند خود به آن‌ها خدمت کرده و با تخصص خود توانسته بود آن‌‌ها را از مرگ نجات دهد. یا آقای کارخانه، سر مربی والیبال که جزو مربیان و مدرسان بزرگ والیبال درکشور هستند. در بخش نهایی تخته سیاه بسیار خوش درخشیدند و راجع‌به رسیدن به هدف توضیحاتی مسمرثمردادند، ازدیگر میهمانان تاثیرگذار پرستاره، آقای دکتر حمیدیه، جزو برگزیدگان بنیاد البرز بودند، ایشان پدر پیوند مغز و استخوان کودکان هستند و توانسته‌اند هزینه درمان درکشور را با بومی‌سازی، بسیار پایین بیاورند. هم‌چنین ویژه برنامه‌ پرستاره، که در آن از معلمین مدرسه تلویزیونی دعوت کردیم و آزمایش‌های که به‌صورت زنده اجرا کردند، شور و هیجان خوبی را در پی داشت.

آیتم‌های خلاقانه میان برنامه چگونه طراحی شدند ؟

نه فقط دراین برنامه که در برنامه‌های قبلی هم، موضوع آیتم برای ما بسیار مهم بوده‌است، شاید در برنامه‌های دیگر آیتم، به معنی یک رفت و برگشت تصویری است تا حال و هوای برنامه را تغییردهد، اما برای ما آیتم چیزی است که باید همسو با مفهوم برنامه ساخته شود و منطبق بر ریتم و هدف‌گذاری برنامه تعریف شود. به‌عنوان مثال آیتم دیکته، که با توجه به رویکرد شبکه آموزش، انتخاب شده است، دیکته، یک آیتم انگیزشی است به این شکل که معلمی درحال دیکته گفتن به دانش‌آموزان است و در نهایت یکی از بچه‌ها بلند می‌شود و ضمن معرفی خود، از این‌که می‌خواهد در آینده چه شغلی داشته باشد حرف می زند. یا آیتم دیگری که در فضای گرافیکی ساخته شده و به تاریخچه پیشرفت‌های ایران می‌پردازد. نکته خلاقانه این آیتم در این است که از زبان و گویش محلی و ادبیات محاوره‌ای برای نریشن این بخش استفاده کرده‌ایم و مطالب کاملا علمی و تخصصی را با استفاده از لهجه‌های مختلف اصفهانی، یزدی، شمالی و اهوازی و …جذاب کرده‌ایم. هم‌چنین آیتم قصه داریم که روایتی را در فضای شبانگاهی با همان ساختار قصه شب، بیان می‌کند. این آیتم‌ها برای ما بسیار مهم بوده‌است و برای تولید آن زحمت زیادی کشیده شده‌است.

کدام عوامل بیشترین تاثیر را در تولید این برنامه داشته‌اند؟

همه گروه پرستاره، در هر سمتی که هستند برای این برنامه دلسوزانه زحمت کشیده‌اند. آقای خدادای از جمله تهیه‌کنندگانی هستند که ماهیت، کیفیت و محتوا برای‌ او بسیار پراهمیت‌ است، آقای احسان مرادی، مدیر هنری برنامه که ریزبینانه به مسائل هنری دقت می‌کنند و به ارتباط بخش‌های مختلف، نظارتی پویا و فعال دارند. خانم فاطمه بوریایی که جزو تیم سردبیری و محتوایی ما هستند، در زمینه دعوت از میهمانان با بنیاد نخبگان، دانشگاهها و موسسات کشور ارتباط تنگانگی دارند. هم‌چنین دوستان دیگر نیز در حیطه کاری خود متعهدانه در کنار گروه هستند و اگر این تیم همدل و همراه نبود این برنامه به موفقیت نمی‌رسید.

صحبت آخر

امیدوارم که در رسانه ملی به کمک هم بتوانیم برنامه‌های خوبی را تقدیم مردم کنیم. البته باید در نظر گرفت که دیگر مانند گذشته رسانه فقط تلویزیون نیست و ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده است، زمانی رسانه‌ها محدود به روزنامه و تلویزیون می‌شد، اما حالا گستردگی فضای مجازی و در دسترس بودن آن سبب حجم انبوهی از تولیدات شده‌است. به نظرم همه باید دست به دست هم بدهیم تا محتواهای خوب و مفیدی در اختیار مخاطب قرار دهیم. ما به‌عنوان تلویزیون می‌توانیم درکنار فضای مجازی مکمل هم باشیم. ما باید برای ارتقاء فرهنگ کشور عزیزمان تلاش کنیم تا الگوهای درست، برای زندگی بهتر تبیین شود و به این وسیله بتوانیم قدم‌های موثری برای ایران سربلند برداریم.

سجاد رازیان
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است