روزنامه صبا

روزنامه صبا

گزارش روزنامه صبا از پشت صحنه سریال «آزادی مشروط»

کرونا با چاشنی طنز در سریال «آزادی مشروط»


داستان سریال «آزادی مشروط»؛ درباره سه زندانی است که به‌دلیل جرم‌های‌شان در زندان به‌سر می‌برند.

روزنامه صبا – سریال تلویزیونی «آزادی مشروط» به تهیه‌کنندگی وکارگردانی مسعود ده نمکی یکی از تولیدات مرکز سیمافیلم است که از اول آبان روانه آنتن شبکه یک سیما شده‌است. این سریال اوایل اردیبهشت‌ماه در لوکیشنی نزدیک امامزاده حیدر در کرج کلید خورد. سریالی پر لوکیشن و پر بازیگر با محوریت کرونا که در ۵۲ قسمت ساخته شده و به موضوع کرونا با زبان طنز پرداخته‌است. کارگردان سریال دارا و ندار و معراجی‌ها؛ در تازه‌ترین ساخته‌اش از بازیگرانی دعوت به همکاری کرده که هرکدام وجهه کمدی و طنز دارند و البته در میان ۲۰۰ بازیگر این سریال چهره‌های تازه و جوانی هم به مخاطب معرفی کرده‌است. سریال طنز آزادی مشروط؛ درباره فعالیت گروه‌های جهادی، کادر درمان و پرستاران در ایام کرونا و مصائب و شیرینی‌های این دوران است که  فیلمنامه‌اش را کریم خودسیانی و شهاب عباسی نوشته‌اند و سرپرست نویسندگان هم خود ده‌نمکی بوده‌است.

ثبت هنرمندانه تلاش کادر درمان

داستان  آزادی‌مشروط؛ درباره سه زندانی است که به‌دلیل جرم‌های‌شان در زندان به‌سر می‌برند، اما ورود کرونا باعث شده آن‌ها آزادی‌مشروط داشته باشند و بتوانند با خدمت‌کردن بخشی از دوره محکومیت خودشان را جبران کنند. لوکیشن زندان قصر جایی است که گروه تولید مدتی در آن مستقر شدند تا فضای زندان و دوران محکومیت این سه زندانی را تصویربرداری کنند. این همان لوکیشنی است که پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما نیز به آن‌جا رفت تا در جریان تولید و ضبط سریال قرار بگیرد و چند سکانس از سریال هم در این بازدید ضبط شد. جبلی در این بازدید گفت: مجموعه تلویزیونی آزادی مشروط یادآور کوشش‌ها و بردباری‌های روزهای سخت کروناست و نشان دادن و ثبت هنرمندانه همدلی مردم و تلاش کادر درمان و مجاهدت نیروهای جهادی در این دو سال برای رسانه ملی اهمیت بسیاری دارد.

رئیس رسانه ملی با تأکید بر این‌که این مجموعه در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت خواهد شد افزود: کرونا اتفاق دردناکی بودکه تا چند دهه بعد هم می‌شود از زوایای مختلف و درگونه‌های گوناگون درباره آن فیلم و سریال ساخت. شما در این مجموعه سعی کرده‌اید نگاهی طنزآمیز به کرونا داشته باشید و مطمئنم که مخاطب هم از آن استقبال می‌کند.

من حسینی‌بای هستم

گروه آماده گرفتن سکانس مربوط به گزارش محمدرضا حسینی‌بای از فضای ضدعفونی زندان‌ها شده است.  حسینی بای بدون گریم و طراحی لباس خاصی می رود تا مقابل دوربین ده‌نمکی قرار گیرد ، او درباره حضورش در این سریال گفت : من در این سریال همان حسینی‌بای هستم که فقط جلوی دوربین مسعود ده‌نمکی رفته‌ام. یعنی نقش خبرنگار صداوسیما را با همان نام و گزارش‌ها در این سریال بازی می‌کنم. او بدون آن‌که نیاز به دانستن فنون بازیگری داشته‌باشد و این ‌که قرار باشد در نقشی فرو  برود، بازی خود را انجام می دهد،گویی واقعا جلوی دوربین خبر ایستاده و گزارش خود را تهیه می‌کند.

در سکانس دیگری قرار است دعوای زندانیان در مقابل حسینی بای ضبط شود. سید مسعود حسینی بازیگر طنز با علیرضا استادی شروع به کل‌کل کرده می‌گوید: ما جوجه شنا داری بودجه، شما حافظ ما، پریز محافظ، ما آب حوض، شما شیرموز و…

جالب این‌جاست که  این دیالوگ مورد توجه و تشویق جبلی رئیس رسانه ملی که  هم‌چنان گروه را همراهی می‌کند قرار می‌گیرد سید مسعود حسینی در این فضای گرم و صمیمی رو به جبلی می‌گوید: سرسلامتی همه سلامتی‌ها، سلامتی آقای جبلی، سلامتی اون که در رفاقت با من بود تو یه مسیر، سر سلامتی آقای جبلی که تو قلبم می‌درخشی مثل یاقوت. و با لحن تندی ادامه می‌دهد،کرونا تف به روت .

طنز کرونایی به شرط خنده

کارنامه مسعود ده‌نمکی از دوران سردبیری نشریات «شلمچه» و «جبهه» و ساخت مستند تا ورودش به سینما با فیلم «اخراجی‌ها» و رفتن سراغ ژانرهای دیگر با «رسوایی» و سریال «دادستان» مملو از اتفاقات مختلف است که نام او را همواره سر زبان نگه می‌دارد و آثارش را با نقدهای مختلف همراه می‌کند. او در تازه‌ترین اثرش با نگاه طنز سراغ کرونا رفته و قرار است مخاطب را با کمک انبوهی از بازیگران طنز راضی نگه دارد.

ده‌نمکی در باره تغییراتی که در ساختمان زندان قصر برای تصویربرداری داده شده است، می‌گوید: در بخشی از زندان سلول‌هایی را انتخاب کردیم که موقعیت و فضا برای ضدعفونی را فراهم کنیم و به موضوع مرخصی دادن به زندانی‌ها در دوران کرونا اشاره کردیم.

این تهیه کننده و کارگردان با اشاره به انتخاب موضوع کرونا و نمایش ابعاد اجتماعی آن  افزود: کرونا موضوعی است که از هر زاویه می‌شود به آن پرداخت اما به نظرم این بیماری چنان مهلک و دشوار بود که اغلب کارگردانان وجه خاصی از آن را دیدند و جنبه‌های منفی آن بیشتر به چشم آمد. افسردگی و ناراحتی که از این بیماری منتشر شد ما را به این نتیجه رساند که به سراغ طنز برویم و و از زاویه‌ای تازه به موضوع کرونا در کشور بپردازیم و یک سریال خاطره‌انگیز برای مردم به تصویر بکشیم.

وی انتخاب زبان طنز را یک ضرورت برای تولیدات سیما دانسته و ادمه داد: برای مردم روزهای کرونا طعم تلخی داشت و بیماری، از دست دادن عزیزان و از دست دادن کسب و کار ماحصل آن روزها بود. ما نمی‌خواستیم کام مردم تلخ بماند به همین دلیل به بهانه نشان دادن فعالیت گروه‌های جهادی، کادر درمان و پرستاران در ایام کرونا، از زبان طنز بهره بردیم و به مصائب و شیرینی‌های این دوران پرداختیم.

به گفته این کارگردان مردم ایران ویژگی‌های خاصی در شوخ طبعی و طنازی دارند و از سریال‌های طنز استقبال می‌کنند و خوشحالم که مخاطب این اثر، شاهد یک درام طنازانه خواهد بود.

ده‌نمکی انتخاب بازیگران طنز برای این مجموعه را یکی ازمهمترین بخش‌های سریال عنوان کرده می‌گوید: داستان سریال حول محور سه زندانی است که با ورود کرونا آزادی مشروط گرفته‌اند و قرار است با خدمت کردن به مردم و کادر درمان، بخشی از دوره محکومیت‌شان را بگذرانند. مشخص است که رفتارهای طنز این سه نفر داستان را پیش می‌برد برای همین باید هر سه نفر را به شکلی مترادف و متضاد هم انتخاب می‌کردم.

وی می‌افزاید: در نهایت این سه نقش به علی مسعودی، سروش جمشیدی و علیرضا استادی رسید که پیش از این در کار طنز ظاهر نشده‌اند اما با نقش‌آفرینی متفاوتی که دارند در این سریال موفق هستند.

تهیه کننده «آزادی مشروط» ادامه می‌دهد: انتخاب بازیگر برایم همیشه مهم بوده، چه انتخاب چهره‌های جدید و معرفی‌شان به دنیای بازیگری و چه دادن نقش‌های متفاوت به بازیگران شناخته شده‌ای که مطمئن هستم از پس ایفای آن نقش بر می‌آیند.

ده‌نمکی درباره استقبال مخاطب از این سریال در روزهایی که دیگر بحث کرونا کمرنگ شده است می‌گوید: من سعی کرده‌ام با زبان طنز و شوخی به روابط بین آدم‌ها و مشکلات دوران کرونا بپردازم. ما خیلی از آن روزها فاصله نگرفته‌ایم و فکر می‌کنم هر رویدادی را بهتر است پس از تمام شدن تحلیل کنیم تا به یک نتیجه‌گیری درست برسیم. شاید این روزها کرونا دغدغه اصلی مردم نباشد اما پرداختن به یک اتفاق تأثیرگذار در زندگی مردم همیشه می‌تواند مورد توجه باشد مخصوصا که قرار است این موضوع با زبان طنز همرا باشد.

درباره کرونا هنوز باید نوشت

کریم خودسیانی، نویسنده سریال «آزادی مشروط» درباره ساخت چنین سریالی می‌گوید: کرونا اتفاق ساده‌ای در زندگی ما نبود و تا مدت‌ها می‌شود درباره کرونا نوشت و درباره‌اش فیلم و سریال یا مستند ساخت و به نظرم نوشتن درباره کرونا تاریخ مصرف ندارد.

وی با اشاره به دومین همکاری‌اش بامسعود ده‌نمکی پس از سریال «دادِستان» می‌افزاید: یکی از ویژگی‌های کار با ده نمکی علاقه‌اش به طنز است. برای همین ما در این مجموعه سعی کردیم نگاه کمدی به کرونا داشته باشیم که البته داستان ما کمی هم آمیخته به ملودرام است و فکر می‌کنم این دو در کنار هم جواب داده‌است.

خودسیانی با اشاره به انتخاب بازیگران برای این سریال می‌گوید: وقتی قصه سریال بر مدار طنز است باید سراغ شناخته شده‌‌های طنز برویم اما لزوما نباید بازیگران سریال، کمدین باشند بلکه باید از قابلیت طنز بازیگران بهره ببریم.

یک روحانی متفاوت و شوخ طبع

مهران رجبی که در «معراجی‌ها» با ده‌نمکی همکاری داشته در این سریال نقش یک روحانی را بازی می‌کند. وی در این باره می‌گوید: بیش از ۱۰بار نقش روحانی را در سینما و تلویزیون بازی کرده‌ام و در این سریال هم در نقش حاج‌آقا هروی حضور دارم که البته به دلیل فضای طنز سریال کمی متفاوت از بقیه نقش‌هایم است.

رجبی دلیل انتخاب این نقش را ظرفیت و قصه جدید سریال دانسته و می‌گوید: «آزادی مشروط» حرف تازه‌ای در فضای آثار کرونایی دارد و گروه جوان و با انگیزه‌ای که دیدم سبب شد این نقش را بپذیرم.

وی با اشاره به تلخی‌های کرونا و خاطرات تلخ آن روزها از خانه‌نشینی، نگرانی و استرس تا از دست دادن عزیزان‌مان بیان می‌کند: واقعا این بیماری هیچ وجه مثبتی نداشت و این خیلی مهم است که این سریال از دل این تلخی‌ها می‌خواهد مردم را بخنداند.

رجبی با اشاره به نقشش در این سریال می‌گوید: حاج‌آقا هروی، فرد معقول و مورد اعتماد است و در مقابل آدم‌های طناز او هم بخش‌های طنزی دارد که به دلنشین شدن فضا کمک می‌کند.

این بازیگر مهمترین ویژگی «آزادی مشروط» را انتخاب بازیگران و گروه تولید جوان و باانگیزه دانسته و می‌افزاید: با اعتمادی که ده‌نمکی به جوانان کرده‌است، اتفاق‌های بسیار خوبی رقم می‌خورد و این سریال به دل مردم می‌نشیند.

نقش جدی با لهجه‌ای متفاوت

پرویز فلاحی‌پور از بازیگران حرفه‌ای و کارکشته تئاتر و به‌قول قدیمی‌ها خاک صحنه خورده و در مدیوم تلویزیون از یاور سریال «شب دهم» تا شهاب‌الدین سریال «بی‌نشان» که چندی پیش روی انتن شبکه سه سیما بود مسیر طولانی و درستی را طی کرده‌است. او نشان داده که در نقش‌های خاص قابلیت‌های بیشتری دارد و این بار در سریال «آزادی مشروط» تلاش کرده در فضای طنز، استعداد و قابلیت بازیگری‌‌اش را محک بزند. فلاحی پور در این سریال نقش طاها مرادی، یک جهادگر را بازی می‌کند. او درباره این نقش می‌گوید: سریال «آزادی مشروط» در فضای طنز به اقدامات جهادگران و همدلی مردم در ایام کرونا می‌پردازد. من هم در این کار نقش مسئول جهادگران محله و یکی از اعضای هیات امنای محله را بازی می‌کنم که قرار است در دوران کرونا به مردم آموزش بدهیم و به آن‌ها در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کمک کنیم.

وی می‌افزاید: «آزادی مشروط» به نوعی ادای دین به پزشکان، پرستاران و جهادگرانی است که به خاطر کرونا جان‌شان را از دست داده‌اند. به هرحال کرونا اتفاق تلخی برای همه مردم دنیا بود، اما این سریال سعی کرده به این موضوع تلخ با زبان طنز بپردازد تا مردم با دیدن ماجراهای این سریال لبخند بزنند.

فلاحی پور با اشاره به جزئیات نقش خود در این سریال متذکر می‌شود: من نقش جدی ای دارم ولی برای این‌که کار جذاب شود، لهجه و گویشی دارم که شخصیت مرادی را کمی بانمک و شیرین کرده‌است. هرچند داشتن لهجه در این سریال برایم سخت بود چون باید لهجه‌ای را انتخاب می‌کردم که خیلی به قومیتی خاص اشاره نمی‌کرد و شاید بشود گفت که من با لهجه خودساختگی‌ام که تلفیق چند گویش است صحبت می‌کنم و همین انتخاب کمی شخصیت من را از حالت جدی در آورده‌است.

او ادامه داد: این سریال با انبوهی از بازیگران شناخته شده و کمتر دیده شده روی آنتن رفته‌است و به نظرم به دلیل فیلمنامه خوبی که نوشته‌شده، قصه به خوبی پیش رفته و شخصیت‌های خوبی در داستان تعریف شده که بار طنز سریال را به دوش می‌کشند. به طور مثال حضور بازیگرانی چون علیرضا جاویدنیا و عباس محبی بخشی از طنز این کار را قوت بخشیده‌است.

نقش مادر شهید را دوست دارم

شهین تسلیمی بازیگر خوش‌اخلاق، مهربان و باسابقه‌ای که در قالب  تیپ و نقش‌های مادران مختلف بازی کرده‌‌است، در این سریال نقش یک مادر شهید را بازی می‌کند. تسلیمی درباره حضورش در این سریال می‌گوید: مردم پس از روزهای سخت کرونا و با توجه به شرایط سخت زندگی این روزها به خنده و سرگرمی نیاز دارند و نسبت به آثار کمدی، علاقه بیشتری هم نشان می‌دهند.

وی می‌افزاید: بسیاری از تهیه‌کنندگان و کارگردانان در سال‌های اخیر سراغ فیلم‌ها و سریال‌های کمدی رفته‌اند. این سریال هم به دلیل موقعیت طنزی که دارد مورد توجه قرار خواهد گرفت.

تسلیمی درباره همکاری‌اش با ده نمکی می‌گوید: این اولین همکاری من با ده‌نمکی است و از این بابت خوشحالم چون کارهای قبلی‌اش را دیدم و می‌دانم که کارگردان کاربلدی است . با بازیگران تعامل خوبی دارد و بازیگر را خسته نمی‌کند. حالا هم که با او کار می‌کنم متوجه شدم که کارگردان با تجربه و وسواسی است و  اگر چه دست بازیگر را در بداهه گویی باز گذاشته‌است، اما در گرفتن سکانس‌ها سخت‌گیری می‌کند. به همین دلیل فضای کارش صمیمی و خوب است.

وی درباره نقش خود می‌گوید: اولین بار است نقش مادر شهید را بازی می‌کنم و این نقش را دوست داشتم و امیدوارم  مردم  هم آن را دوست داشته باشند و  هم‌چنین این سریال بتواند آن‌ها را راضی کند.

نیره رضایی مطلق

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است