روزنامه صبا

روزنامه صبا

نورا هاشمی در گفتگو با روزنامه صبا:

«پرده‌خانه»، برای گلاب آدینه برگشت مادی نداشته است


بازیگر نمایش «پرده‌خانه» می گوید، این نمایش برای گلاب آدینه برگشت مادی نداشته و برای بقیه افراد هم به قدری جزئی بوده، که قابل گفتن نیست.

 «پرده‌خانه»، نمایش‌نامه‌ا‌ی بلند به قلم بهرام بیضایی است که قصه زنانی از نژاد و مذاهب‌ مختلف را بیان می‌کند که به اجبار به اندرونی سلطان آورده شده‌اند. “گلتن” مربی زنان بازی‌خانه است، که نقشه می‌کشد تا جان بقیه را نجات دهد. اجرای عمومی نمایش«پرده خانه» به کارگردانی گلاب آدینه و تهیه‌کنندگی سعیده اسماعیل‌نیا، در تئاتر شهرزاد از ۱۵ آبان شروع شده‌است، این نمایش در پیش فروش هفته نخست میزبان دوهزار مخاطب شده‌است.

نورا هاشمی، علیرضا ناصحی، مانیا علیجانی، سامان کرمی و سعید چنگیزیان، به همراه بیش از پنجاه نفر از بازیگران تئاتر، گلاب آدینه، را در نمایش «پرده خانه» همراهی می‌کنند،گلاب آدینه قبل‌تر نمایش‌نامه‌های «سلطان مار» و «مرگ یزدگرد» از نوشته‌های بهرام بیضایی، را به صحنه برده و این نمایش، سومین کارگردانی او از آثار بیضایی به شمار می‌آید.

روزنامه صبا، در یک شب پاییزی مهمان نمایش «پرده خانه» از گلاب آدینه، شده‌است که اتفاقا مقارن با تولد این هنرمند پیشکسوت تئاترو سینمای ایران بود. قبل از نمایش، مخاطبان با شور و هیجانی خفته در سالن‌ منتظر بودند تا نمایشی را که محصول ۸ ماه تمرین مداوم یک گروه ۱۰۰ نفره از گلاب آدینه است را ببینند، در همان بدو ورود گلاب آدینه مانند مادری مهربان که به استقبال مهمانان‌اش می‌رود، به همه کسانی که آمده بودند خوش آمد گفت و از حضورشان تشکر کرد، و از همان ابتدا فضای صمیمانه‌‌ای شکل گرفت، که تا پایان نمایش ادامه یافت. در انتهای نمایش آدینه مهمان‌های خود را با لبخندی صمیمانه مشایعت کرد. و آن‌چه که بیش از همه چیز جالب بود، تذکرات به جا و حرفه‌ای او به گروه هنروران این نمایش پس از اجرا بود، که قدرت بالا و حساسیت او در کارگردانی و بازیگردانی را نشان می‌داد. وی در طول کار، آگاهانه به گوشه گوشه کار هنروران توجهی خاص داشت و در انتها مادرانه از ما می‌خواست، در سردی هوا خود را خوب بپوشانیم.

خبرنگار صبا ضمن تشکر از اجرای هنرمندان این نمایش به گفتگویی گرم با نورا هاشمی و علیرضا ناصحی نشسته است.

بالاترین شانس در زندگی من مادرم است

امروز تولد گلاب آدینه است. نورا، به مناسبت این روز چه جمله‌ای  به گلاب آدینه تقدیم می‌کند؟

بسیار کار سختی است، که محبت‌ها و کوشش‌های مادرم را در یک جمله خلاصه کنم، چرا که بیشتر از آن‌چه که در قالب واژه ها بگنجد، او خوب است. و به جرات می‌توانم بگویم که بالاترین شانس در زندگی من مادرم است. این شانس از تمامی جهات در زندگی من بوده‌است. نه فقط به لحاظ هنری و حرفه‌ای که از همه نظر من برای این نعمت بزرگ خدا را شاکر هستم.

بازی و حس شما بسیار شبیه به جوانی گلاب آدینه است. من گاهی حس می‌کردم ایشان را روی صحنه می‌بینم، آیا دیگران هم شما را این‌گونه دیده‌اند؟

از نظر هنر بازیگری، پدرم مهدی هاشمی، استاد مادرم بوده‌اند. هنر بازیگری گلاب آدینه، تلفیقی از آموخته‌های مهدی هاشمی و تجربیات ارزنده‌ای بود که در طول این سال‌ها داشته‌اند، به همین منوال من نیز در کنار دو استاد بزرگ که پدر و مادرم بودند کسب تجربه کردم و شاید این شباهت جنس بازی، به همین خاطر باشد. از دوستان زیادی شنیدم که بازی من آن‌ها را به یاد گلاب آدینه می‌اندازد، که برای من جای خوشحالی و افتخار دارد با این‌که از نظر خودم تا رسیدن به مهارت وتسلط مادرم در بازیگری خیلی فاصله دارم.

گلتن، از سخت‌ترین و پرکارترین نقش‌ها در این نمایش است، چگونه انرژی خود را هر شب برای اجرای این نقش حفظ می‌کنید؟

در طول روز، خوراکی‌های مقوی می‌خورم، از دود سیگار دور هستم. ورزش‌های کششی مرتبط را انجام می‌دهم و خواب کافی دارم، در غیراین‌صورت به‌ هیچ عنوان نمی‌توانستم از پس سختی‌های این نقش برآیم.

شما فرزند سینما هستید یا تئاتر؟

هر دو، چرا که از بچگی هم در صحنه بودم وهم در پشت صحنه سینما حضور داشتم.

نیرو و قدرتی در بازیگری زنان این نمایش دیده می‌شود، که صحنه را تسخیر می‌کنند، ارزیابی شما، در این باره چیست؟

متن قوی و تلاش بی وقفه و مداوم گلاب آدینه، در این کار باعث این شور در اجرا بوده است، از ابتدای کار تا اجرا مشکلات بسیار زیادی پیش آمد، که گلاب آدینه، با قدرت برای حل تک تک آن‌ها جنگید، و فضایی در کار حاکم شد که گروه عاشقانه و با جان و دل این نمایش را شکل دادند.

این نمایش برای گروه و افرادش منافع مادی را نیز در پی داشته است؟

خیر، این نمایش برای گلاب آدینه برگشت مادی نداشته است، و برای بقیه افراد هم به قدری جزئی بوده، که قابل گفتن نیست. تهیه کننده این نمایش سعیده اسماعیل‌نیا، با بودجه شخصی خود و شناختی که از خانم آدینه، داشتند این پروژه را اجرایی کردند، و در این میان برای تامین هزینه‌های لباس و دکور و … که بسیار هم سنگین بود، از هیچ جایی کمک گرفته نشد و در واقع تهیه‌کنندگی این کار را به‌ صورت دلی و با عشقی که به هنر نمایش داشتند به عهده گرفتند.

سمیه نجفی خاتونی
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است