روزنامه صبا

روزنامه صبا

پرونده روزنامه صبا درباره جام جهانی قطر

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ با طعم رادیو


امروز ۲۹ آبان ۱۴۰۱، معاونت صدای رسانه ملی، در آستانه بزرگترین و هیجان انگیزترین رقابت‌های جهانی فوتبال، «رادیو جام جهانی» را به عنوان یک رادیوی فصلی افتتاح می‌کند.

روزنامه صبا – مهدی آذر مکان، دبیر شورای ورزش معاونت صدا و مدیر شبکه رادیو ورزش، از افتتاح «رادیو جام‌جهانی» به عنوان یک رادیوی فصلی، تا پایان آذر ماه خبر داد.

تابستان سال ۱۳۹۱، بود که رادیو فصلی با عنوان رادیو تابستانه کارش را آغاز کرد؛ افتتاح رادیو تابستانه که در مدت زمان کوتاهی رخ داد برای رادیویی‌ها به تعبیر خودشان نقطه‌ عطفی بود.

از رادیو فصلی، به عنوان رادیویی نوپدید می‌توان یاد کرد که شبکه‌ای از نسل سوم رادیو محسوب می‌شود و حول محور موضوعات فصلی، با رویکرد غنی‌سازی اوقات فراغت و ایجاد فضایی شاد با رویکرد آموزشی و اطلاع‌رسانی، برنامه‌های خود را از تابستان ۹۱ شروع کرد و از بهار ۱۳۹۲، ۲۴ ساعته شد.

برنامه‌های رادیو معمولا پس از چند ماه تازه شنیده و معروف می‌شوند، اما رادیو تابستانه از همان ابتدا شنیده شد.

این شبکه فصلی به مدد بهره‌گیری از برخی چهره‌ها و حضورهنرمندانی که مدتی بود در رسانه رادیو کم کار شده بودند، با پخش تصویری در اینترنت و پخش زنده در سیستم دیجیتال، توانست طیفی از شنوندگان رادیو را که مدتی بود کمتر پیچ رادیو را باز می‌کردند مجددا به این رسانه گرم برگرداند. طوری که بر اساس آمار رسمی، شنوندگان رادیو مهر، به افزایش حداقل ۱۰ هزار مخاطب رسید. پیش بینی می‌شود با توجه به تب و تاب جام جهانی فوتبال که همواره میلیون‌ها نفر مشتاق این ورزش را جذب می‌کند، شبکه رادیویی فصلی جام جهانی، نیز بتواند نظر مخاطبان زیادی را در سراسر ایران به خود جلب کند.

راه‌اندازی«رادیو جام‌جهانی»، پاسخ به نیاز مخاطبان

رسانه رادیو، از زمانی که در ایران، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد، در هر دوره متناسب با اقتضاعات اجتماعی و فرهنگی تغییرات استراتژیکی را داشته است، که از مهم ترین این تغییرات، ایجاد و افتتاح شبکه‌های رادیویی جدید و متناسب با نیاز جامعه بود، از همین رو سابقه این رسانه به سه نسل برمی‌گردد، نسل اول رادیو، رادیوهای عمومی است که در گذشته رایج بود، نسل دوم رادیوهایی که به صورت تخصصی در حیطه‌ای خاص فعالیت می‌کنند و نسل سوم ، رادیوهایی مانند «رادیو فصلی» هستند که به صورت فصلی و مناسبتی فعالیت می‌کنند.

رادیو فصلی و مناسبتی رسانه ای نو پا در رادیو است که حدود ده سال از عمر آن می‌گذرد. این رویکرد از رسانه فصلی در بسیاری از کشورها سابقه طولانی دارد. مثلا در کشورهای اروپای مرکزی رادیو کریسمس فعالیت می‌کند که در آغاز سال جدید میلادی، شروع به کار کرده و در پایان جشن‌های سال نو، فعالیت آن به پایان می‌رسد.

رادیو مزرعه در کشور هند، نمونه دیگری از نسل سوم رادیو است که در فصولی شروع به کار می‌کند که کشاورزان فعالیت خود را آغاز می‌کنند. این رادیو، به کشاورزان در خصوص کاشت برنج و مبارزه با آفات نباتی اطلاعات مفیدی ارائه و در پایان فصل برداشت به کار خود پایان می‌دهد. همچنین فعالیت رادیو رمضان، در شهر لندن از نمونه‌های موفق دیگر از رادیوهای مناسبتی است.

رادیو فصلی، تلاش کرده است از فضای سنتی‌، فاصله گرفته و وارد فضای مدرن شود. همچنین این ویژگی را در نظر گرفته است که همزمان با تغییر فصل‌ها، که سلایق افراد نیز تغییر می‌کند‌؛ این انعطاف را داشته باشد که فعالیت خود را با این تغییرات انطباق دهد و با عناوینی چون رادیو تابستانه، رادیو مهر و رادیو بهمن و رادیو بهار شناخته شود.

امروز ۲۹ آبان ۱۴۰۱، معاونت صدای رسانه ملی، در آستانه بزرگترین و هیجان انگیزترین رقابت‌های جهانی فوتبال، «رادیو جام جهانی» را به عنوان یک رادیوی فصلی افتتاح می‌کند.

مهدی آذرمکان، دبیر شورای ورزش معاونت صدا و مدیر رادیو جام جهانی درباره ایده شکل‌گیری این رادیوی فصلی بیان کرد: با توجه به این‌که جام‌جهانی بزرگترین و پرمخاطب‌ترین رویداد ورزشی دنیاست و میلیاردها نفر این مسابقات را دنبال و تماشا می‌کنند و به نوعی تبدیل به گفتمان عمومی مردم در آن مقطع می‌شود، ما برای پاسخ به نیاز مخاطبان از مدت‌ها قبل، تلاش، برنامه‌ریزی و پیگیری‌های متعددی را انجام دادیم تا «رادیو جام‌جهانی» را راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: استودیوی این رادیو در جزیره کیش مستقر می‌شود. تمامی مسابقات توسط گزارشگران مجرب رادیو به صورت زنده گزارش می‌شود. همچنین در برنامه‌ها به تحلیل، کارشناسی و ارائه آخرین اطلاعات و اخبار این رویداد در سراسر کشور و حتی خارج از کشور می‌پردازیم. البته مستند و برنامه‌های متعددی هم از ماه‌ها قبل تهیه شده و در جدول پخش این رادیو قرار می‌گیرد.

برنامه‌های این رادیو از ساعت ۶ صبح و با مستندی با عنوان «جهان در جام» به مدت ۳۰ دقیقه روی آنتن می‌رود. ارائه آخرین اخبار و تحولات جام‌جهانی در برنامه جام بیست و دوم، که یک برنامه تحلیلی است از دیگر برنامه‌های این رادیو به شمار می‌رود. البته ویژه برنامه‌‌های مختلف دیگری هم از جزیره کیش تدارک و پخش می‌شود.

تیم‌هایی هم از شبکه‌های رادیویی چون ورزش، جوان، ایران و سایر رادیو‌ها با «رادیو جام جهانی» همکاری خواهند کرد و برنامه‌هایی را ضبط و برای پخش از این رادیو تدارک می‌بینند. برخی از برنامه‌های سایر شبکه‌های رادیویی با همین مضمون از جمله یک نمایش ویژه که توسط شبکه رادیویی نمایش تولید می‌شود از این رادیوی فصلی پخش خواهد شد.

روزانه حدود ۳ الی ۴ مسابقه، تا حدود ساعت ۱ بامداد به صورت زنده از «رادیو جام جهانی» پوشش داده می‌شود. در فواصل مسابقات هم برنامه‌های تحلیلی و کارشناسی ویژه بازی‌های این رویداد جهانی را روی آنتن می‌بریم.

آذرمکان، با اشاره به مراسم افتتاح این رادیوی فصلی خاطرنشان کرد: افتتاح «رادیو جام جهانی» امروز یکشنبه ۲۹ آبان‌ماه از ساعت ۱۰ صبح در ساختمان شهدای رادیو رسانه ملی برگزار شد. «رادیو جام جهانی» از موج رادیو فصلی ۹۵.۵ مگاهرتز کار خود را از همین امروز آغاز و تا ۲۷ آذر‌ماه که آخرین مسابقات برگزار می‌شود ادامه می‌دهد. البته چند روزی هم پس از مسابقات با بحث‌های تحلیلی همراه مخاطبان خواهد بود.

مهدی آذرمکان، مدیر شبکه رادیو ورزش درباره تعداد تولیدات این شبکه به مناسبت جام جهانی و تقسیم کار بین شبکه‌های رادیویی می‌گوید: ما در رادیو ورزش به صورت ویژه همه مسابقات جام‌جهانی را پخش خواهیم کرد. از ۶۴ مسابقه‌ای که در جام جهانی برگزار می‌شود، ۵۶ مسابقه را روی آنتن می‌بریم.

همچنین ویژه برنامه‌هایی هم در رادیو ورزش تدارک دیده شده است، که در روزهای برگزاری جام جهانی از صبح در جدول پخش برنامه‌ها قرار می‌دهیم. از جمله مستند، نمایش و یک برنامه ویژه به نام «جام ۲۲» که از ساعت ۸ تا ۹ صبح آخرین اخبار، اطلاعات و تحلیل‌ها را به گوش مخاطبان می‌رساند.

مدیر شبکه رادیو ورزش، ادامه می‌دهد: برنامه «فوتبال چه‌خبر» به آخرین رویدادهای جام جهانی می‌پردازد. همچنین، آیتم‌هایی مرتبط با جام جهانی در برنامه‌های این شبکه مانند «صبح و ورزش»، «عصرانه» و … پخش خواهد شد.

او درباره تقسیم کار شبکه‌های رادیویی برای پخش ویژه برنامه‌های جام جهانی توضیح داد: رادیو ایران، جوان، تهران و صبا ویژه‌ برنامه‌هایی را برای جام جهانی تدارک دیده‌اند. برنامه‌های معمول ورزشی شبکه‌های رادیویی هم به موضوع جام جهانی می‌پردازند. در شبکه رادیویی ورزش، در روزهای جام جهانی حدود ۱۹ ساعت از ساعت ۶ صبح تا ۰۱:۰۰ بامداد برنامه زنده داریم که حدود ۱۴ تا ۱۵ ساعت ویژه برنامه‌های جام جهانی را روی آنتن می‌بریم.

آذرمکان ادامه می‌دهد: مسابقات ورزشی از ۱۳:۳۰ دقیقه شروع می‌شود و تا ۳۰ دقیقه بامداد روز بعد ادامه دارد که ما همه آن‌ها را با پخش زنده پوشش می‌دهیم. بین این ساعات هم‌ تحلیل و کارشناسی درباره مسابقات ارائه می‌شود. ویژه‌ برنامه‌های مرتبط با جام جهانی هم برای شنوندگان در‌نظر گرفته شده است.

مدیر شبکه رادیو ورزش، در پاسخ به این سئوال که هر کدام از شبکه‌های رادیویی به کدام جنبه جام جهانی می‌پردازند، گفت: رادیو گفت‌و‌گو ویژه برنامه ورزشی دارد که به‌طور دائم به مسائل حوزه ورزشی می‌پردازد. در جام جهانی هم بحث‌های این برنامه به سمت جنبه‌های مختلف این مسابقات مانند جام جهانی و سیاست، جام جهانی و اقتصاد، جام جهانی و فرهنگ و … حرکت می‌کند. ما از دوستان خود در رادیو اقتصاد و رادیو فرهنگ خواهش کردیم که اگر امکان دارد درباره فرهنگ و اقتصاد در جام جهانی برنامه‌ای را تدارک ببینند.

امیدوارم فوتبال جام‌جهانی از حاشیه‌ها به دور باشد

حافظ کاظم زاده یکی از مجریان شبکه رادیویی جام جهانی در خصوص لحن و بیانی که در اجرای برنامه‌های این شبکه رادیویی دارد، گفت: این برنامه‌ها را هیجانی اجرا خواهم کرد.چون جام جهانی خودش پر از هیجان، شور و شوق است.

مخصوصا وقتی که نماینده‌ای در مسابقات داشته باشیم. تیم ملی ایران به عنوان نماینده مردم ایران در جام جهانی حاضر است و این باعث می‌شود که هیجان این جام برای ما صد چندان شود.

کاظم‌زاده، که تقریبا ۱۳ سال سابقه کار اجرا در رادیو ورزش و برنامه‌های تلویزیونی را دارد درباره سابقه خود در اجرای برنامه‌های ورزشی می‌گوید: «از فوتبال چه خبر »،«همیشه با ورزش»،«صبح و ورزش» ،«هواداری»و سایر برنامه های رادیو ورزش همچنین «ورزشگاه» ، «سلام تهران» ،«نوروز فوتبالی ۱۴۰۰» از برنامه هایی بوده که اجرا کرده‌ام.

او تصریح می‌کند: یک مجری برنامه‌های ورزشی خصوصا در جام‌جهانی ، غیر از شور و هیجان و اشراف کامل به تیم ملی کشورش بایستی اشراف کامل بر روی تمامی تیم‌های جام‌جهانی داشته باشد، تاریخ جام‌جهانی را بداند و به قواعد جدید داوری اشراف و از نظر فنی قابلیت تحلیل داشته باشد.

کاظم‌زاده، ادامه می‌دهد: من بازی‌های فوتبال را هم تحلیل می‌کنم تا بتوانم در مورد موضوعاتی که پیش می‌آید، صحبت کنم. ضمن اینکه سایت‌های داخلی، فیفا، و خارجی را دنبال و با تاریخ جام جهانی و قواعد آن، آشنایی دارم.

او که برای تیم ملی کشورمان آرزوی موفقیت دارد، ادامه داد: امیدوارم فوتبال جام‌جهانی از حاشیه‌ها به دور باشد.

تخصصی‌ترین مطالب ورزشی در رادیو ورزش

محمد درخشنده از دیگر گویندگان رادیو ورزش، معتقد است: امروز برای خانواده رادیو معنای خاصی دارد. به ویژه که این رسانه تبدیل به بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی ما شده و به واقع اگر به هر دلیلی قدری از آن فاصله بگیریم دلتنگ آن می‌شویم. البته باید بپذیریم به واسطه تنوع ابزارهای ارتباطی و توسعه آن‌ها، رادیو هم، مثل سایر رسانه‌های کلاسیک دیگر نظیر تلویزیون و روزنامه کارکرد گذشته را ندارد و یا شاید کارکردش تغییرکرده است. اما این به معنای به حاشیه رفتن آن نیست. اگر رادیو همگام با تغییرات نو به دنبال شیوه‌های جدید باشد، می‌تواند همچنان در تراز بالایی قرار بگیرد.

او ادامه داد: ورزش از حوزه‌های پرمخاطب است که در طول این دوران طرفداران زیادی داشته است. از زمان اساتید بزرگی چون مرحوم بهمنش، که نسل اول پیشگامان ورزش در رسانه بودند تا به امروز که چند نسل آمده و رفته‌اند.

درخشنده افزود: البته با ورود رادیو ورزش مخاطبان پروپاقرص این حوزه برای شنیدن اخبار و تحلیل‌های تخصصی ورزشی از سردرگمی نجات پیدا کرده و امروزه به‌راحتی می‌توانند به‌روزترین، دقیق‌ترین و تخصصی‌ترین مطالب ورزشی را از این مرجع بشنوند. هر چند در رادیوهای دیگر هم برنامه‌هایی به ورزش اختصاص دارد اما این شبکه خاص‌تر به این موضوعات می‌پردازد. به هر حال ما هستیم و تعصبمان نسبت به رادیو ورزش!

او درباره سابقه فعالیت خود در رادیو ورزش گفت: من از سال ١٣٨۵ فعالیتم را در رادیو ورزش شروع کرده و تا به امروز در این رسانه فعال هستم. البته آغاز به کارم در این رسانه از سال ١٣٧٨ در رادیو بندرعباس بود و یک سال پس از آن به ارومیه رفتم و در رادیوی آن شهر مشغول شدم. همچنین درباره ماندگارترین قاب ذهنی خود در طول این سال‌ها ادامه داد: گاهی چیزهایی هستند که در دوران حرفه‌ای هرگز فراموش نمی‌شوند. برای من یکی از ماندگارترین قاب‌هایی که از رادیو ورزش دارم، تصویری است که در کنار همکارانم در سال ١٣٨٧ ثبت شد و جالب اینکه با یک جستجوی اسم رادیو ورزش، آن عکس خاطره‌انگیز قابل تماشا است.

رادیو برای پدیده نوپای رادیو فصلی، آرزوهای بزرگی در سر دارد؛ آرزوهایی که در گرو بهره‌گیری از تمام ظرفیت و نیروهای رسانه‌ای باسابقه در رادیو است.

غزاله باران
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است