روزنامه صبا

روزنامه صبا

چهره روز؛

کیهان، مردی از تبار ایل کلهر ایران زمین


کیهان کلهر نخستین نوازنده ایرانی است که برنده جایزه معتبر جهانی «وومکس» در سال ۲۰۱۹ شد .

روزنامه صبا –  آن سر دنیا  اتفاقات عجیبی در شرف انجام است. دو روز از ترور جان اف کندی، رئیس جمهور وقت آمریکا، گذشته و قاتل او، لی هاروی اسوالد، در حالی که دستش به دست جیم لیویل، کارآگاه پلیس، دستبند زده شده ، توسط جک روبی، صاحب یک کلوب شبانه، کشته شد.

در همان روز یکشنبه، به تاریخ سوم آذر ماه ۱۳۴۲ شمسی، در یکی از محله‌های تهران و در خانواده‌ای کرد و موسیقی‌دوست ، پسری پا به عرصه وجود می‌گذارد که نام کیهان را برای او برمی‌گزینند. پدر وی عباس کلهر و  نوه مهرعلی‌خان از خوانین ایل کلهر است. ایل کلهر، بزرگ‌ترین ایل کرمانشاه و ازکهن‌ترین طوایف غرب ایران است که به گویش کردی کلهری تکلم می‌کنند. اولین گویش کردی که از آن نوشتاری بر جای مانده‌است.

کیهان، از پنج سالگی وارد دنیای موسیقی شد و با اشتیاق فراوان به فراگیری آن پرداخت. او خیلی زود و در سن دوازده سالگی دنیای حرفه‌ای موسیقی را تجربه کرد.

او در دوره اول دبیرستان، به دلیل مهاجرت خانواده به کرمانشاه رفت و به همراه برادرش کامران فعالیت خود را با ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه ادامه دادند. سال‌های انقلاب و آغاز جنگ را درکرمانشاه تجربه کرد و شروع جنگ تحمیلی، دلیلی شد تا خانواده کلهر تصمیم به مهاجرت بگیرند و به تهران بازگشتند. این مهاجرت برای کیهان فرصتی به او داد تا با ادامه فعالیت‌های موسیقیایی در تهران، با گروه شیدا، آشنا شود. البته همکاری با این گروه زیاد طول نکشید، چرا که در سن هفده سالگی به ایتالیا و سپس برای ادامه تحصیل راهی کانادا شد تا در دانشگاه کارلتون اتاوا، رشته مورد علاقه‌اش که آهنگسازی بود را به صورت آکادمیک فرا بگیرد.

کیهان کلهر، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و نوازنده کرد، پس از این که با مدرک کارشناسی ارشد آهنگسازی از دانشگاه کارلتون اتاوا،  فارغ‌التحصیل شد پس از ۸  سال و در سال ۱۳۷۳، به ایران باز گشت، اما دیگر پدر، مادر و برادر او نیستند تا به استقبالش بروند و برای او جشن فارغ‌التحصیلی بگیرند. چرا که خانه پدری، در سال‌های آخر جنگ و در حمله هوایی به تهران، مورد اصابت موشک قرار گرفته و هر سه عزیز کیهان، به شهادت رسیده‎اند.

او در تهران ماند و در زمینه موسیقی فعالیت خود را ادامه داد و در چند برنامه تلویزیونی نیز به همراه علیرضا افتخاری اجرای موسیقی داشت. با این حال در سال ۱۳۷۴، با هدف ادامه تحصیل در مقطع دکترا  بار دیگر به کانادا بازگشت. در آن برهه زمانی در کانادا با محمدرضا شجریان و شهرام ناظری همکاری و در چند کنسرت خارج از کشورآن‌ها اجرا کرد.

علی اصغر بهاری، الگویی برای کیهان، بود تا او به ساز کمانچه علاقه‌مند و آن را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کند. اگر چه در کنار آن تنبور، سه‌تار و شاه‌کمان نیز می‌نوازد. کلهر با هنرمندان نامی ایرانی همانند محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، حسین علیزاده، علی‌اکبر مرادی، علیرضا افتخاری، ایرج بسطامی، همایون شجریان، مجید خلج و اعضای گروه دستان آهنگسازی و نوازندگی کرده‌ و در زمینه آهنگسازی برای موسیقی متن فیلم نیز فعالیت داشته‌است.

همکاری هنری او با هنرمندان گوناگون از فرهنگ‌های دیگر از جمله اردال ارزنجان، از ترکیه،شجاعت حسین خان، از هند، یویوما، از چین، ژائو ژیپینگ، عالیم قاسمف از جمهوری آذربایجان،بروکلین رایدر از آمریکا، ارکستر فیلارمونیک نیویورک، کوارتت کرونوس و گروه سازهای بادی هلند، او را به هنرمندی بین‌المللی تبدیل کرده‌است.

کلهر، با آلبوم‌های بی تو بسر نمی‌شود، فریاد،باران و فراتر از نقشه جغرافیا که درآن‌ها به‌عنوان آهنگ‌ساز و نوازنده نقش داشته نامزد جایزه گرمی شد و در پنجاه و نهمین مراسم جایزه گرمی، به همراه گروه جاده ابریشم به رهبری یویوما، موفق به کسب جایزه گرمی بهترین موسیقی جهانی شدند.

او نخستین نوازنده ایرانی است که برنده جایزه معتبر جهانی «وومکس» در سال ۲۰۱۹ شد و جایزه هنرمند برتر سال ۲۰۱۹ در فستیوال جهانی موسیقی وومکس را در تاریخ ۵ آبان ۱۳۹۸ در کشور فنلاند دریافت کرد.

با وجود این که کلهر، بابت لغو کنسرت مشترک باگروه بروکلین رایدر، در سال ۱۳۹۴  دلخور بود، اما در ایران ماند و برخلاف تصمیمش بر عدم اجرای کنسرت در کشور، در سال ۱۳۹۵ به برگزاری کنسرت‌های خود در ایران ادامه داد. در چهارمین جشن سالانه موسیقی ما که در آذر ۱۳۹۶ در تالار وحدت تهران برگزار شد از او به پاس یک عمر فعالیت هنری تقدیر به عمل آمد. و در فروردین ۱۳۹۸ نیز کنسرت‌های «شهر خاموش» را به همراه کوارتت «مینیاتور» در تالار وحدت تهران برگزار نمود. او هنرمندی است که در جهت معرفی موسیقی ایرانی به جهانیان تلاش کرد و با همه ناملایمت در ایران ماند و هنر خود را به هموطنانش عرضه کرد و نشان داد که عاشق ایران و ایرانی است. او کیهان است، مردی از تبار ایل کلهر ایران زمین است.

بهناز وفایی وحدت

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است