روزنامه صبا

روزنامه صبا

 مسعود اطیابی در گفتگو با روزنامه صبا:

«بخارست» به درخواست شورای صنفی اکران و شورای مرکزی سینماداران اکران شد


 کارگردان فیلم «بخارست» با بیان اینکه در انتخاب بازیگران، گیشه برایم اهمیتی ندارد، می گوید: بیشتر به درخواست شورای صنفی اکران و شورای مرکزی سینماداران این فیلم را اکران کردم.

اغلب بینندگان تلویزیون و تماشاگران سینما «مسعود اطیابی» را با آثار پرمخاطب و پر فروشش در مقام کارگردان و تهیه کننده می‌شناسند؛ از «شرط اول» و «خروس جنگی» گرفته تا «تگزاس»، «دینامیت»، «انفرادی»، «کامیون» و این اواخر «جادوگر»، در شبکه نمایش خانگی. فیلم‌های «اطیابی» در سال‌های اخیر سردمدار گیشه شده و توانسته با استفاده از ستاره‌های محبوب مردم، بالاترین سطح فروش در گیشه را از آن خود کند. او در این شرایط بحرانی جامعه و شرایط اقتصادی سینما، دلش را به دریا زده و به خواسته شورای صنفی اکران و شورای مرکزی سینماداران، «بخارست» را روی پرده برده است تا به گفته خودش، حتی ۲ ساعت هم که شده مردم را شاد کند.  در ادامه گفت وگوی روزنامه صبا با «مسعود اطیابی» را درباره  تولید «بخارست» و شرایط اکران این فیلم بخوانید.

شما کارگردان و تهیه کننده موفقی هستید که تا از یک فیلم‌نامه مطمئن نباشید وارد مرحله تولید نمی‌شوید. جرقه اصلی ساخت «بخارست» از کجا زده شد؟

ابتدا روی سناریوی سریالی که «حمزه صالحی» پیشنهاد داده بود، کار کردیم چون قصد ساخت یک مینی سریال را داشتیم ولی درگیر کار دیگری شدم و تولید عقب افتاد. اواخر سال گذشته برای فیلم‌نامه «چهارراه تقاطع روزبه» درخواست پروانه ساخت دادیم و موافقت شد، اما بعد از یک هفته شورای پروانه ساخت بنا به دلایلی توصیه کردند به دلیل مضمون کار، فیلم دیگری را جایگزین کنیم. پیش تولید کار را شروع کرده بودیم و با بازیگران قرارداد بسته شده بود و امکان جا به جایی آن‌ها را نداشتیم بنابراین از آقای «صالحی» درخواست کردیم فیلم نامه سریال را تبدیل به فیلم سینمایی کند و این گونه شد که «بخارست» شکل گرفت.

اشاره به بستن قرارداد با بازیگران کردید. شما همیشه از امتحان پس داده‌های گیشه برای کارهای‌تان استفاده می‌کنید؟

واقعیتش زیاد به گیشه نگاه نمی‌کنم زیرا تعریف گیشه درباره بازیگری چیز دیگری است. بارها اتفاق افتاده بازیگرانی که فکرش را هم نمی کردیم که در اثری امکان جذب مخاطب زیادی داشته باشند، مخاطبان زیادی را جذب کرده‌اند.‌ چند سالی است که روی بازیگران گیشه نمی‌توان حساب باز کرد و اکنون قصه و ترکیب بازیگران در کنار هم برای مخاطب جذابیت به وجود می آورد. اساساً بازیگر خوب و مناسب داشتن کارسختی است و شانس زیادی می‌خواهد که خوشبختانه در چند اثر اخیرازاین بابت شانس آورده‌ام.

انتخاب بازیگران «بخارست» بر چه اساسی بود؟

با «پژمان جمشیدی»، قرارداد بسته بودیم و بعد فکر کردیم کنار او چه بازیگرانی باشند؟ چند نفری را مد نظر داشتیم که با توجه به سوابق بازیگری فکر کردیم «حسین یاری» همراهی خوبی با «پژمان جمشیدی» خواهد داشت و خوشبختانه این اتفاق هم افتاد و بقیه بازیگران نیز به تناسب نقش‌ها انتخاب شده‌اند‌.

شما فیلم های پر فروش میلیاردی چون «دینامیت» و «انفرادی» را ساخته‌اید. چه شد که  این ریسک را پذیرفتید و در شرایط فعلی جامعه «بخارست» را اکران کردید؟

بیشتر به درخواست شورای صنفی اکران و شورای مرکزی سینماداران فیلم بخارست را اکران کردم. چند جلسه‌ای با آن‌ها داشتیم و فیلم را دیدند و برآیند جلسات این بود که با «بخارست» می توان تحرکی در سینماها به وجود آورد. تعداد زیادی از سالن های سینما در حال تعطیلی و کارکنانی در حال بیکار شدن بودند و خواستیم شوکی به سینما وارد شود. از این فیلم برای بازیگران‌اش توقع ایجاد شده بود که بجا هم بود چون  اگر «بخارست» در شرایط عادی اکران می‌شد شک نکنید که با یک افتتاحیه خیلی بالا می توانست شروع کند ولی اکنون با شرایطی مواجه هستیم که ترکیبی از بحران‌ها برای سینما وجود دارد، امکان تبلیغات کم شده است و فضای مجازی علیه برخی مسائل و تبلیغات است و نگرانی‌هایی از این بابت وجود دارد. مردم از این وضعیت خیلی نگران هستند و حال خوبی ندارند و ارتباط گرفتن با آنها خیلی سخت شده است. طبیعی است وقتی حال مردم خوب نیست، نمی‌توانی به راحتی جذب‌شان کنید. تصورمی‌کنم تماشای فیلمی که در حالت عادی می‌تواند خیلی حال‌شان را خوب کند، در این شرایط هم می‌تواند ثمر بخش باشد کما این که از زمان شروع اکران فیلم به مرور شاهد هستیم به مرور این اتفاق در شرف است و برآیند رو به رشدی در استقبال ازفیلم می‌بینیم و قطعا جلوتر که برویم درجذب مخاطب موفق‌تر خواهیم بود چرا که به فیلمی که تولید کرده‌ایم ایمان واطمینان داریم. کم‌کم تبلیغات فیلم را هم شروع کردیم و مخاطبان بیشتری متوجه اکران فیلم‌مان خواهند شد و قطعاً اندکی شرایط مان متفاوت می‌شود. الآن بیشترین فروش‌مان در گیشه و به صورت خرید آنلاین است، چون  با توجه به دغدغه‌های ایجاد شده اخیر، تماشاگران ازاکران «بخارست» بی اطلاع هستند و زمانی که به سالن سینما بیایند و فیلم را برای تماشا انتخاب کنند حتما دیگران را هم مطلع می کنند. امیدوارم در این اوضاع حال مردم با تماشای فیلم خوب شود و «بخارست» بتواند لحظات مفرحی را برای‌شان به وجود آورد.

شما در شرایط بحرانی ناجی گیشه بوده‌اید؛ به یاد دارم در سال ۸۸ در اوج اتفاقات بحرانی با اکران «خروس جنگی» به کمک گیشه رفتید و اکنون هم با «بخارست».

نه، این گونه نیست و لطف خداوند است که شامل حال می‌شود. در مورد فیلم «بخارست» هم اشاره کردم که به خواست دوستان فیلم را اکران کردم و در اکران هم رو به رشد هستیم و نسبت به هفته گذشته پیش بینی می کنم که این هفته دو برابر تماشاچی داشته باشیم. البته اگر اتفاقی نیفتد و تعدادی از افراد تندرو و رسانه‌هایی که مطالب آزاردهنده به خورد مردم می‌دهند، فعالیت‌شان را کم کنند، مردم آسوده خاطر می‌شوند و اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

با توجه به انتقادهای وارد شده اکنون بازتاب مثبت یا نقد منفی از رسانه‌ها دریافت کرده‌اید؟

از مردم نظرات مثبت می شنویم و برخی ازمنتقدان هم که فیلم را ندیده‌اند به هر حال نظر می‌دهند! مثلاً کیهان یادداشتی برای فیلم «انفرادی» منتشر کرد که خلاصه داستانی که  در ریوبو  آن نوشته بود اصلاً ربطی به فیلم ما نداشت! مشخص است نویسنده، از فردی چیزهایی شنیده و بر همان اساس یادداشتی نوشته است. به نظرم این نوع برخود با یک کار فرهنگی مقرضانه است و با یکی، دو سندی هم که در این مورد پیدا کرده‌ام برایم مسجل است  آدمی که این‌گونه  می‌نویسد یک منتقد فیک است. البته ایرادی هم ندارد چون ما خیلی از این اتفاقات لطمه نمی‌خوریم.

درست است که در این شرایط بحرانی و نبود تبلیغات نباید امید زیادی به گیشه داشت اما آیا می توان امیدوار بود که «بخارست» موفقیت دو فیلم قبلی‌تان را در گیشه تکرار کند؟

پیش بینی می‌کنم که بتواند در گیشه فروش خوبی داشته باشد. خود مردم مبلغان خیلی خوبی هستند و فکر می‌کنم روند رو به رشد مخاطب‌مان هم نشان از همین دارد. ان شاءا… اتفاق دیگری نیفتد که بر اکران فیلم تاثیر بگذارد وگرنه خود فیلم، گلیم‌اش را از آب بیرون می‌کشد و می‌تواند به اندازه فیلم‌های قبلی‌ام فروش خوبی داشته باشد‌. همچنین مبلغ فروش فیلم‌مان در جیب یک نفر نمی‌رود و هزاران نفر در کنارش روزی می‌خورند.

برنامه‌ای برای تبلیغات فیلم‌تان دارید؟

تبلیغات فیلم را به خود مردم می‌سپارم تا به یک‌دیگر توصیه کنند تا حداقل حال‌شان برای ۲ ساعت خوب شود. پیشنهاد می‌دهم به شکل گروهی به تماشای «بخارست» بنشینند چون بیشتر لذت دارد و در این شرایط با هم فیلم دیدن، اندکی محبت‌ها را هم بیشتر می‌کند و بیشتر خوش می‌گذرد. الآن تبلیغاتی برای فیلم‌مان نداریم و فقط یک تیزر روی پلتفرم‌های بلیت فروشی بارگذاری شده است و چند پوستر هم داریم. دستمان در تبلیغات خالی است و در این زمینه حرفی برای گفتن نداریم.

در شرایط فعلی جامعه هم بازیگران مایل به تبلیغ در صفحات مجازی خود نیستند و معتقد هستند که مردم با آن‌ها بد می‌شوند.

اصلاً توقعی از آن ها نیست که در این حال و هوا بخواهیم با تبلیغات، فیلم‌مان را بالا بکشیم. باید اندکی با مردم همراه بود چون ممکن است خیلی‌ها آسیب دیده و ناراحت یا عزیزی را از دست داده باشند یا حال‌شان کلاً خوب نباشد و دوست نداشته باشند فیلم تبلیغ شود. اما ممکن است احساس کنند در ۲ ساعت تماشای فیلم، کمک روحی به آن‌ها می‌شود و ما هم می‌گوییم که هر زمان دوست داشتید به سینما بروید. خوشبختانه بازیگران ما آدم‌های خیلی سیاسی نیستند و برای مردم کار و خدمت می‌کنند و نگاه‌شان ارزشمند است و ما به بازیگران‌مان توصیه‌ای برای تبلیغ فیلم نکردیم. خودم هم تبلیغاتی در فضای مجازی نداشتم چرا که مراعات حال مردم را می‌کنم و اگر تبلیغ نشود اتفاق بدی نمی‌افتد. من از این که مردم فحاشی کنند، ناراحت نمی‌شوم و می‌دانم کسی که فحش می‌دهد، نه انقلابی است و نه کار خاصی می‌خواهد انجام دهد، بلکه فقط به هم زننده است. فحاشی و این که به دیدگاه آدم‌ها  از هر جناح و طرفی توهین شود، کار خوب و سیاست درستی نیست و غلط‌ترین کار است. به هر جهت اگر بخواهند کار سیاسی هم انجام دهند اما با فشار بخواهند کاری انجام دهند، روش غلطی است. تیم سازنده «بخارست»، همه در یک مسیر و با یک‌دیگر همراه هستیم و باز هم تاکید می‌کنم، فیلم اکران شده برای خوب کردن حال دل مردم است و این را هم در نظر بگیریم که تعداد زیادی از کارمندان سالن  سینما اگر فیلمی اکران نشود، مجبور هستند خانه‌نشین شوند و قطعاً کار منطقی و درستی نیست.

اگر اکنون بخواهید فیلمی را کلید بزنید و سراغ بازیگران فیلم‌های سابق تان بروید، در این شرایط می پذیرند برای‌تان بازی کنند؟

به نظرم می پذیرند، ما برای این که کاری را بپذیریم باید مشترکاً متن و همکاری با یکدیگر را دوست داشته باشیم. به نظر می‌رسد همچنان من همکاران خوبی دارم.

برخی بازیگران‌ در آثارتان مشترک هستند مثل «پژمان جمشیدی»، این همکاری ادامه‌دار به هم فکر و همسو بودن بر می‌گردد یا دلیل دیگری دارد؟

من از بازی پژمان، درکی پیدا کرده‌ام و او هم از نوع کار من و شاید به همین دلیل زودتر به هم نزدیک شدیم. اما اندکی هم خوش شانس بودم و بازیگران خیلی خوبی مثل «رضا عطاران» و «پژمان جمشیدی» گرفته تا «احمد مهران فر‌»، «جواد رضویان» و «مهدی هاشمی» در آثارمن بازی کرده‌اند. بازیگرانی که خوش فکر هستند و درگیر کار می‌شوند و با بازی خوب و تجربه‌شان به من کمک کردند. در کل به لحاظ انرژی رفتاری و گفتاری خوشبختانه رابطه خوبی با هم داشته‌ایم.

برنامه آینده‌تان چیست؟

آماده بودم یک فیلم‌نامه خوب کمدی را بسازم. اما در این شرایط اندکی سرعت را کم کرده‌ایم. ان شاءا… همه چیز درست شود و بر پایه درستی بچرخد و امور مردم به گونه‌ای شود که همه دل خوشی پیدا کنند و اصلاحاتی اگر قرار است انجام شود، زودتر انجام شود، چون خیلی کشور به آن نیاز دارد. مجلس هم خیلی سریع باید به اصلاح بعضی از قوانین همت بگمارد و دولت هم به لحاظ تفکری باید به مردم نزدیک شود. از طرفی رسانه‌ها هم باید به صداقت روی بیاورند و از حمایت‌های مختلف بی‌منطق و آسیب زننده دست بردارند. به نظر می‌رسد صدا و سیما نیز در چند سال اخیر با برنامه ریزی نفوذی‌ها اعتبار خود را از دست داده است و باید بتواند با تغییرات عمده‌ای از دست چنین نیروهایی، خود را خلاص کرده و به سال‌هایی که همراه مردم بود و رنگ داشت، نور داشت، قاب داشت ، حرکت داشت، شادی و نشاط صبحگاهی داشت و در شامگاه می‌توانست اعضای یک خانواده را دور هم بنشاند و برنامه‌های مفرح و آموزنده‌ای داشته باشد، برگردد. به نظرم تلویزیون، می تواند خیلی چیزها را تغییر دهد. برگشت شبکه سه به شبکه جوان، شبکه کودک و خانواده، شبکه یک به شبکه مردمی، شبکه چهار برای فرهیختگان، شبکه پنج برای مناطق مختلف را داشته باشد. باید تلویزیون مخاطب نسل جوان،کودک و دانشجو خود را ببیند و فکر می‌کنم با تغییرات اساسی و ساختاری می‌تواند حال خوبی به مردم منتقل و جامعه را همراه یک‌دیگر کند.

مریم ضیغمی محمدی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است