روزنامه صبا

روزنامه صبا

غرب با چالش و تناقض درونی روبه‌رو است؛

نقبی به پشت‌پرده تحریم‌های جدید آمریکا و اتحادیه اروپا علیه پرس تی‌وی


پرس‌تی‌وی، به‌عنوان شبکه خبری برای انگلیسی‌زبانان شناخته شده‌است.

روزنامه صبا – پرس‌تی‌وی، به‌عنوان شبکه خبری برای انگلیسی‌زبانان شناخته شده‌است، شبکه‌ای که به‌صورت ۲۴ساعته به پخش اخبار، برنامه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و پخش مستندهای جذاب می‌‌پردازد. این شبکه در حالی با شعار «خبر از نگاه جدید» برای شکستن سلطه رسانه‌های گروهی غربی فعالیت می‌کند که هربار با محدودیت جدیدی روبرو می‌شود تا جلوی خبررسانی گسترده‌اش گرفته شود. کارنامه پرس‌تی‌وی نشان از موفقیت‌های زیادی دارد و در مواردی چون مسئله یمن، اسرائیل و فلسطین و مسائل مربوط به کشور عراق همواره موفق عمل کرده‌است اما در این کارزار رسانه‌ای، رسانه‌های غربی، به دنبال حقیقت‌یابی و اطلاع‌رسانی آگاهانه نیستند و از این جهت به دنبال بایکوت رسانه‌های ایرانی‌اند. اتفاقی که چندی پیش با تحریم شبکه پرس‌تی‌وی همراه بود. اگرچه این تحریم‌ها و هجمه‌ها برای شبکه‌های برون‌مرزی تازگی ندارد اما گنجاندن نام پرس تی‌وی، در بیانیه وزرات خزانه‌داری آمریکا و ایجاد تنش و محدودیت علیه این رسانه،  بار دیگر ادعای آزادی بیان که غرب دارد و از آن به عنوان یک امتیاز مطرح می‌کند را زیر سوال می‌برد. هراس قابل‌توجه اتحادیه اروپا از عمق نفوذ شبکه پرس‌تی‌وی بخشی از طرحواره کلان از خصومت ورزی‌های قدرت‌های غربی علیه ایران است که ماهیت اصلی آن تضعیف کردن این رسانه و تضییع حقوق و منافع ملی کشورمان است. تحریم اخیر پرس‌تی‌وی اتفاقی که نه غیرمنتظره و نه مأیوس‌کننده بود، بر موثر بودن محتوای این شبکه و هراس دول غربی از صدای بی‌صدایان صحه گذاشت.

تناقض‌گویی در برابر صدای بی‌صدایان

احمد نوروزی، معاون برون مرزی صداوسیما در واکنش به این تحریم‌ها گفت: شبکه پرس تی وی چندین بار پیش از این اتفاقات نیز تحریم شده و در واقع تحریمی‌ترین شبکه صداوسیماست. در همین دوره اخیر هم بیش‌ترین تحریم روی معاونت برون‌مرزی بود. اولین بار تحریم را کانادا و سپس اتحادیه اروپا اعلام کرد و در آخرین مرتبه هم آمریکا افراد منتسب به پرس تی وی را تحریم کرد.

نوروزی، در خصوص چرایی محدودیت‌های ایجاد شده برای رسانه ملی، از سوی آمریکا که همواره شعار گردش آزاد اطلاعات را سر می‌دهد، گفت: در وقایع اخیر انتشار اخبار آشوب‌ها کاملا یک سویه بود. در این فضا کسی که روایت را شفاف کند و سد را بشکند مهم است، چون شما با یک جریان رسانه‌ای روبه‌رو هستید که همه خلاف آنچه را شما روایت می‌کنید، بیان می‌کنند.

معاون برون مرزی تصریح کرد: تمامی این تحریم‌ها یک اقدام نمادین است. شما در طول تاریخ انقلاب اسلامی شاهد بوده‌اید که هر زمانی که ما تحریم شده‌ایم رشد کرده‌ایم، در حوزه اقتصاد هم همین شد. هر جایی ایران جلو آمد و تحریم‌ها را دور زد وارد فضایی شدند که بر ایران فشار آورند. در فضای جنگ رسانه‌ای اخیر است که بعد از قریب به گذشت دو ماه از اتفاقات، خودشان می‌دانند که کار تمام شده و با اعمال تحریم‌ها هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

نوروزی، با اشاره به تناقض‌گویی‌های غرب در بیان و عملکردشان در حوزه آزادی رسانه‌ها گفت: در بحث آزادی بیان و رسانه‌ها موارد متناقض فراوان است. غرب در همه ساختارها با یک چالش و تناقض درونی روبه‌روست. در کشوری مانند ایران که همه اجزای آن قانونی و از گذر مردم مشروعیت پیدا می‌کند این گونه برخورد می‌کنند و نتیجه رفتارشان را امروز با اعمال محدودیت‌هایی برای پرس تی وی شاهدیم.

تحریم‌های تکراری و بی‌اثر

احمد علی‌اکبری، مدیر ارتباطات و همکاری‌های بین‌المللی شبکه پرس‌تی‌وی نیز تأکید کرد که اتحادیه اروپا در اقدامی متناقض با اصل آزادی‌بیان و در تضاد با منشورهای بین‌المللی، شبکه پرس‌تی‌وی را تحریم کرده است.

وی افزود: شبکه پرس‌تی‌وی با وجود اینکه رقبای بسیار قدرتمندش از پشتیبانی بسیاری برخوردار است و در یک عرصه نابرابر رقابت می‌کند، با این وضعیت حضور حداقلی‌اش را به لحاظ امکاناتی نمی‌توانند تحمل کنند. شبکه‌های برون‌مرزی ایران چون تجربه و آمادگی لازم را دارند، حتماً از این وضعیت عبور خواهند کرد.

به گفته سرپرست روابط عمومی مجموعه رسانه‌ای شهید قاسم سلیمانی، این محدودیت‌ها برای پرس‌تی‌وی، بسیار بوده و تازگی ندارد و این رسانه توانسته هر بار با عزمی محکم‌تر و اراده‌ای استوارتر به مسیر حرفه‌ای خود ادامه دهد و صدای خود را به گوش میلیون‌ها بیینده در سراسر جهان برساند.

علی‌اکبری، در پایان گفت: با نگاهی به برخوردهای غرب با پرس تی وی، می‌توان به اثرگذاری و مهم بودن این شبکه پی برد. آنچه غرب را در مورد پرس تی وی نگران کرده کنشگری‌های این شبکه است که  در نوع خود الگویی را برای سایر رسانه‌ها نیز ایجاد کرده که این موضوع خود، خطرناک بودن پرس تی وی، برای جبهه غرب و متحدان بین‌المللی آن را چندین برابر می‌کند. واکنش بی‌منطق غرب در برابر این شبکه نیز نشان می‌دهد، ادعاهای آن‌ها در زمینه حمایت از آزادی بیان و دموکراسی، سراب و دروغی بیش نیست.

خنثی سازی کارزارهای تبلیغاتی غرب

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به پیام‌های تحریم شبکه «پرس تی وی» توسط اتحادیه اروپا گفت: اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تحریم شبکه پرس تی وی، بار دیگر از  دموکراسی دروغین رسانه‌ای کشورهای غربی پرده برداشت.  این رسانه‌‌ها از یک طرف مدعی صدای حقوق بشر، آزادی و دموکراسی هستند و از سوی دیگر، رسانه‌هایی را که در مسیر آگاه سازی و اطلاع رسانی و جریان آزاد اطلاعات قرار دارند (نظیر شبکه پرس تی وی)، هدف تحریم قرار می‌دهد.

وی افزود: این تحریم بر موثر و پرنفوذ بودن پرس تی وی، به عنوان یک رسانه بین‌المللی صحه می‌گذارد و قصد دارد تا صدا و روایت‌های ملت ایران در مورد تحولات جاری این کشور و همچنین دیگر موضوعات بین‌المللی، به جایی نرسد.

کنعانی مقدم، این استاندارد دوگانه را چنین تفسیر می‌کند: غرب با اتخاذ نوعی صهیونیسم رسانه‌ای تمام تلاش خود را با حمایت آمریکا و دلارهای نفتی برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس انجام می دهد تا رسانه‌های سعودی، نظیر اینترنشنال، بی بی سی و یا صدای آمریکا، به نمایندگان اصلی اطلاع رسانی در مورد تحولات ایران تبدیل شوند و در رابطه با مسائل ایران، و موضوعاتی مطرح شوند که صرفا مطلوب غرب و کشورهای غربی هستند.

دبیر کل حزب سبز ایران افزود: پرس تی وی، در سال‌های اخیر به واسطه فعالیت‌های گسترده خود تا حد زیادی توانسته جوسازی‌ها و کارزارهای تبلیغاتی کشورهای غربی و متحدان آن‌ها علیه ایران را خنثی کند. موضوعی که بدون تردید برای جبهه مخالفان ایران بسیار خطرناک است و اساسا آن‌ها به این باور رسیده‌اند که اگر قرار باشد این روند همچنان ادامه یابد، تبعات بسیار وخیمی در ادامه راه انتظار آن‌ها را خواهد کشید.

بستن سنگ و رهاکردن سگ

شیدا اسلامی، کارشناس رسانه و مشاور مدیر شبکه پرس تی وی در این باره یادداشتی اختصاصی به روزنامه صبا داده است.

اواخر آبان ماه دوباره نام پرس تی‌وی، در گستره‌‌ای جهانی مطرح شد. بهانه‌اش فهرست تحریمی جدیدی بود که اتحادیه اروپا منتشر کرد تا به‌زعم خودش مسیر روایتگری واقعی پرس تی‌وی از اتفاقات چند هفته گذشته ایران را سد کند. دو روز بعد، وزارت خزانه‌داری آمریکا، نام احمد نوروزی، معاون برون‌مرزی و رئیس شبکه پرس‌تی‌وی و نیز یوسف پورانوری، مدیر برنامه‌های این شبکه را در کنار پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما؛ محسن برمهانی، معاون سیما و آمنه‌سادات ذبیح‌پور و علی رضوانی از خبرنگاران شناخته شده این سازمان را به‌عنوان فهرست شش‌نفره مشمول تحریم‌های جدید اعلام کرد.

دلایل این اقدام مذبوحانه، بیش از هرچیز، به آن بازمی‌گردد که شبکه پرس تی‌وی و نیز اسامی اعلام‌شده، در افشا و شکست نقشه جبهه متحد غرب به ‌رهبری آمریکا، برای براندازی در ایران، ناامن‌کردن منطقه و ایجاد گسست در جبهه مقاومت نقشی بارز داشته‌اند.

بر این اساس، همان‌طور که مجموعه صداوسیما، شخص پیمان جبلی، بالاترین مدیر آن و دیگر مدیران و خبرنگاران این سازمان هرگز به محال‌بودن چنین واکنش‌هایی نمی‌اندیشیدند. برای پرس تی ‌وی، هم این اتفاق نه غیرمنتظره بود و نه مأیوس‌کننده. اعلام رسمی دومین بسته تحریمی اتحادیه اروپا و بسته جدید تحریمی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده علیه اشخاص و نهادهای ایرانی از ابتدای اغتشاشات در ایران که این بار شبکه خبری انگلیسی‌زبان پرس تی‌وی را به‌شکلی پردامنه هدف گرفته، آن‌قدرها که تصور می‌شد، گردانندگان تحرکات‌ اخیر ضدایرانی را نیز خوش‌حال نکرد.

واقعیت این است که تجربه چنین رویکردهایی آن‌قدر تکراری شده که دیگر هیچ‌کس را شوکه نمی‌کند؛ به‌خصوص که این بار دُم خروس دست‌اندرکاران و حامیان خارجی آشوب‌های اخیر در ایران چنان باورنکردنی شده و آن‌ها آن اندازه آشکارا در میدان معارضه حاضرند که نیازی به بیان و یادآوری ندارد.

خیل رسانه‌های معاند فارسی‌زبان و غیرفارسی‌زبانی که از اواخر شهریور تاکنون، مدام بر طبل خشونت‌ورزی علیه جان، امنیت و تمامیت اکثریت ناهمسو با اغتشاشگران ایران در داخل مرزهای این کشور می‌کوبند، دقیقاً در پرتو همین حمایتگران حقیقی و حقوقی خارجی فعالیت می‌کنند که اتحادیه اروپا و حاکمیت آمریکا هم بخشی از آن‌اند. حالا شمایل کلی این حرکت وضوح یافته و همه می‌دانند برای آمریکا و اتحادیه اروپا رضایت‌بخش آن است که با سکوت معنادار و یا اقدامات مثلاً محدودکننده خود ضد پرس تی‌وی، از شبکه‌هایی مثل ایران اینترنشنال حمایت کنند تا تصویری واژگون و اغراق‌شده و دروغین از واقعیت آنچه در ایران در جریان است، نشان بدهند.

جنایات تروریستی

این روند در ادامه به حمله تروریستی گروهک ‌الاحوازیه و کشتار غیرنظامیان در اهواز رسید که این‌بار ایران‌اینترنشنال بازیگر اصلی‌اش شد و به‌رغم قوانین بین‌المللی رسانه‌ها و برخلاف مرام‌نامه‌ منتشرشده در وب‌سایتش که خود را ملزم به رعایت قوانین رسانه‌ای انگلیس معرفی کرده است، با حمایت‌ از تروریست‌ها و تریبون ‌دادن ذوق‌زده به آنان نه‌فقط پا روی عرف بین‌المللی روزنامه‌نگاری و ادعاهای رایج حقوق‌بشری و…، که پا روی قوانین آفکام (سازمان تنظیم کننده مقررات رسانه‌ای انگلیس) گذاشت؛ همان آفکامی که قبل‌تر پرس‌تی‌وی را مورد حمله قرار داده بود اما چشم روی تخلف عیان ایران‌اینترنشنال بست. حال آن‌که‌ طبق قوانین رسانه‌ای آفکام، تولید هرگونه محتوایی که مستقیم یا غیرمستقیم منجر به کنش مجرمانه یا بی‌نظمی شود و همچنین اشکالی از خبر که باعث تشویق یا تبلیغ به حضور در فعالیت‌های تروریستی یا اقسام دیگر اعمال مجرمانه و هنجارشکن شود، ممنوع است.

حالا هم طبیعی ا‌ست که نه‌ فقط آفکام، عمل به نقاط‌ ‌ثقل مانیفست خودش را به فراموشی بسپارد و واکنشی نسبت به حجم عظیم فعالیت رسانه‌ای این شبکه‌های ضد ایرانی نکند که اتحادیه اروپا هم برابر این شبکه‌ها موضعی نداشته باشد و ژست‌های حقوق‌بشری‌اش را جلوی تابلوی تحریم پرس‌تی‌وی بگیرد.

اظهارنظرهای مداخله‌جویانه

آیا اتحادیه اروپا آگاه نیست که مجموعه اقدامات حمایت‌گرانه از مجراهایی که پیشتر نمونه‌هایی از آن ذکر شد و‌ اظهارنظرهای مداخله‌ جویانه مقامات بلندپایه اروپایی و…، گرچه از پشت نقاب فریبنده دموکراسی و انسان‌دوستی، در واقع ولی به‌تمامی در تناقض روشن با مسئولیت‌های بین‌المللی تک‌تک اعضای این اتحادیه و کلیت این ساختار منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم و خشونت‌طلبی است؟ آیا اتحادیه اروپا نمی‌داند کمترین کار متوقع از شبکه‌ای چون پرس‌تی‌وی، در این وضعیت ایران که آماج جنگ شناختی همه‌جانبه در جبهه رسانه‌های سنتی و نوین و تاکتیک‌های ترکیبی از اعزام لیدرهای مجهز به آموزش‌های تروریستی و براندازانه، تا حمله تروریستی و لشکرکشی گسترده سایبری و… است، این است که به خیابان‌های تهران برود و واقعیت زندگی عادی مردم پایتخت را نشان بدهد که آشوب‌های مقطعی و کم‌حجم مانع از فعالیت و کار و زندگی آنان نیست؟

پرس‌تی‌وی، نباید صدای اقشار عظیم ملت ایران را که با اغتشاشگران هم‌نوا نشده و به درگیری‌ها دامن نمی‌زنند، به جهان برساند؟ پرس‌تی‌وی نباید صدای این بخش اکثریت و غالب مردم ایران باشد که رسانه‌های متحد جناح مقابل آنان را «بی‌صدا» می‌خواهند و هرگز در قاب خود تصویری از آنان منعکس نمی‌کنند؟ پرس‌تی‌وی نباید «صدای» این «بی‌صدایان» در تزاحم و غوغاافکنی رسانه‌های زیر‌چتر اروپا و آمریکا و سعودی باشد؟

رفتار دوگانه غرب

پرس تی‌وی برخلاف آنچه در بیانیه اتحادیه اروپا و وزارت خزانه‌داری آمریکا تحت‌عنوان پخش «اعترافات اجباری بازداشت‌شدگان» ذکر شده، هیچ‌گونه اقدامی که چنین عنوانی بر آن اطلاق شود، نکرده و این خطای فاحش محاسباتی نیز، سیاسی‌بودن این اقدام را مهر تأیید دوباره می‌زند.

حقیقت این است که هرچیزی که مخل منویات و چهره بزک‌کرده این قهرمانان پوشالی باشد که در آستانه «زمستان سرد»شان، در اوج معضلات اقتصادی و اجتماعی دست‌ و پا می‌زنند و نمی‌توانند پاسخگوی مطالبات مردم خودشان باشند، باید به بدترین شکل ممکن منکوب شود، به این امید که شاید ترتیب‌دادن چنین نمایش‌های فریبنده‌ حمایت از حقوق بشر، برای مدتی خوراک رسانه‌های جریان مسلط را برای‌شان فراهم سازد و از دیگر سو، به‌مثابه عملیات ایذایی مکمل سیاست‌های ضدایرانی‌شان عمل کند.

از آغاز اغتشاشات در ایران، این اولین برخورد از این نوع نیز نبوده و پیش‌تر، این کانادا بود که پرس تی‌وی را با همین بهانه‌ها تحریم کرد. تحریم‌های اعمال‌شده علیه پرس تی‌وی با هدف از‌بین‌بردن آزادی بیان و دیدگاه‌های جایگزین است. اینکه بر نقش پرس تی‌وی در جریان بازتاب ناآرامی‌های اخیر تأکید شده، از آن روست که این شبکه تلاش زیادی برای مقابله با روایت‌های جعلی رسانه‌های غربی انجام داده و تصویری که از ایران و معادله ساده و درک‌شدنی کوشش قدرت‌های بیگانه برای به‌زانو ‌در آوردن ایران مقاوم و نماد مقاومت غرب آسیا بازتاب داده، آن‌چنان واقعی، خدشه‌ناپذیر و ردنکردنی است که خشم‌گرفتن و ناخرسندی نهادی چون اتحادیه اروپا یا وزارت خزانه‌داری آمریکا را کاملاً متصور می‌سازد.

در پایان باید گفت برای شبکه‌ای چون پرس تی‌وی که در مقیاس شبکه‌های بین‌المللی مشابه و رقیبش، از عِده و عُده برابری برخوردار نیست و مراحل گوناگون چندین سال مسدودسازی حساب‌های کاربری‌اش در پلت‌فرم‌های اجتماعی مختلف را پشت‌سر گذاشته؛ ولی همچنان سرپاست و فعالیتش به‌رغم تأثیرپذیری غیرقابل‌انکار از تحریم‌های چنددهه‌ای تحمیل‌شده بر جمهوری اسلامی ایران، آن‌قدر نافذ و اثرگذار است که با برخوردهایی نظیر تحریم از سوی اتحادیه اروپا روبه‌رو می‌شود، رویارویی با این تحرک جدید هم بیشتر تقویت‌کننده انگیزه‌های درونی است تا تضعیف‌کننده‌ و متوقف‌کننده. همان‌گونه که پیمان جبلی، نیز در واکنش بدان گفت: بار اول نیست که غرب برخلاف ادعای آزادی بیانی عمل می‌کند که به عنوان یک امتیاز برای خودش قائل است. آنان حتی حضور حداقلی شبکه پرس‌تی‌وی را هم نمی‌توانند تحمل کنند که در عرصه‌ای نابرابر با رقبای قدرتمندی رقابت می‌کند که از پشتیبانی بسیاری برخوردارند. شبکه‌های برون‌مرزی ایران چون تجربه و آمادگی لازم را دارند، حتماً از این وضعیت نیز عبور خواهند کرد.

نیره رضایی مطلق

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است