روزنامه صبا

روزنامه صبا

چهره روز؛

هومن سیدی؛ کارگردان صاحب سبک سینمای ایران


برای هومن سیدی ماندن در یک سبک و یک ژانر خسته کننده است. او همیشه در عادت‌های خود خرق‌عادت می‌کند.

روزنامه صبا – همه نگاه کنید، او اینجاست تا روایت خود را از قابی به شما نشان دهد که از جنس هومن سیدی است،مسیر کارگردانی برای او سر‌راست‌ترین مسیر برای ساختن رویاهایش بود.و این تازه آغاز کار است. برای هومن ماندن در یک سبک و یک ژانر خسته کننده است. او همیشه در عادت‌های خود خرق‌عادت می‌کند. هومن سیدی از کاگردانان نوظهور و مدعی ایران است، او کسی است که قطعا می‌داند چطور در قاب سینما از موضوعات ساده یک جنجال از جنس ذائقه مخاطب بسازد، او کارگردانی است که در این مسیر تنها به ذائقه مخاطب بسنده نکرده است. او اربان هنر در ایران و جهان را نیز در طول این چند سال متوجه این مسیر بدیع خود کرده است.

سیدی از معدود کارگردانان ایرانی است که توانسته است ظرفیت‌های سینمایی جهان را در سینمای ایران قابل‌باور کند. سیدی در فیلم خشم‌و‌هیاهو  با التقاط سبک‌های سینمایی‌جهان با زیر‌متنی از یک واقعیت فیلم فارس ایرانی به سمت ظرفیت های نامحدود سینما حرکت کرد. و در مغزهای‌کوچک‌زنگ‌زده، از محله‌های کپر‌نشین حاشیه‌نشین شهری یک سینمای گانگستری از جنس وسترن‌آمریکایی، اما ایرانی ساخت. در ادامه با سریال قورباغه، رئالیسم‌جادویی دست‌نیافتنی در سینمای‌ایران را بازپرداخت کرد، چرا که ایده قورباغه در همان ابتدا با موضوع عجیب‌اش برای هر تهیه‌کننده ای اثری شکست‌خورده از نظر جذب مخاطب ایرانی قلمداد می‌شد. او در جنگ‌جهانی‌سوم، ظلم سراسری هیتلر را در یک اتفاق عاشقانه ایرانی نمود می‌دهد. سیدی سازنده دنیایی است که خود خالق آن است، او می داند چگونه جهانش را از قاب دوربین برای مخاطب شرح دهد، وبدون لحظه ای خستگی و انکار مخاطب را با خود ساعت‌‎ها در این جهان بدیع همراه کند.

صدا-دوربین-حرکت

 هومن سیدی زاده ۸ آذر ۱۳۵۹ فرزند دوم خانواده سیدی است او ۲ برادر و یک خواهر دارد. مادرش بازنشسته نیروی دریایی و پدرش کارمند بازنشسته بانک کشاورزی است.هومن سیدی پس از پایان دبیرستان و دریافت دیپلم گرافیک کار خود را با حضور در کلاس‌های انجمن سینمای جوان رشت و ساخت چند فیلم کوتاه آغاز کرد. سپس به تهران آمد و در کلاس‌های بازیگری کارنامه به مدیریت پرویز پرستویی شرکت کرد. وپس از حضور در چندین فیلم، از جمله چهارشنبه‌سوری ، یک وجب از آسمان،  یک تکه نان  در فیلم پابرهنه در بهشت از بهرام توکلی نقش اصلی را بازی کرد. این فیلم نخستین فیلم بلند بهرام توکلی بود که باعث شناخته‌شدن او شد و سیدی هم نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشن خانه سینما شد. پس از آن هومن سیدی به عنوان یک بازیگر صاحب سبک در فیلم های زیادی بازی کرد، از دیگر فعالیت‌های هومن سیدی آموزش هنرجویان بازیگری در آموزشگاهش است. که به مدد این آموزشگاه،  بازیگران تازه‌ای مانند امیر جدیدی را به سینمای ایران معرفی کرد.

اما هومن سیدی در کارگردانی بیش از بازیگری درخشید کارنامه کارگردانی او با ساخت چند فیلم کوتاه شروع شد.سیدی برای فیلم کوتاه  ۳۵‌متری‌سطح‌آب و دندان‌آبی جوایز بسیاری از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گرفت و نخستین فیلم بلند خود را در سال ۱۳۸۹ با نام آفریقا کارگردانی کرد.منتقدان سینمای ایران، اولین فیلم بلند هومن سیدی را در زمره آثار فیلم نوآر ایران برشمرده‌اند، که با دکوپاژ و قاب‌بندی‌های متفاوت و غیرکلاسیک اثری صاحب سبک را ارائه داده است. آفریقا به دلایلی نامشخص موفق به دریافت پروانه نمایش از جانب وزارت ارشاد نشد و در نهایت، سازندگان تصمیم گرفتند فیلم را تحویل شبکه نمایش خانگی دهند، که تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های شبکه خانگی شد.

سیزده دومین فیلم بلند هومن سیدی در سال ۱۳۹۲تولید شد، اعترافات ذهن خطرناک فیلم بعدی او که در یک ۲۴ ساعت روایت می‌شود ، درباره مردی است که در یک روز کامل هیچ چیزی را به یاد نمی‌آورد.فیلم خشم و هیاهو به تهیه‌کنندگی سعید سعدی محصول سال ۱۳۹۴ است. که به خاطر نوآوری‌هاش در اجرای یک پرونده آشنا و جنایی از سال‌های گذشته مورد استقبال مخاطبان خاص و عام قرار گرفت. پس از آن فیلم سینمایی مغزهای‌کوچک‌زنگ‌زده را در سال ۱۳۹۶ کارگردانی کرد. این فیلم به سبک درام در فضایی اجتماعی، تلخ، جنایی و اکشن می‌باشد.

نوید محمدزاده و فرهاد اصلانی در نقش دو برادر، شخصیت‌های اصلی این فیلم را برعهده دارند، دبورا یانگ منتقد آمریکایی نشریه هالیوود‌ریپورتر هومن‌سیدی را استعدادی نوظهور در سینمای ایران شمرد، و فیلم مغزهای کوچک زنگ‌زده را به‌عنوان مهیج‌ترین فیلم-ژانر در بازار جشنواره فجر معرفی کرده بود که به خوبی می‌تواند در عرصه بین‌المللی نیز مخاطبان را جذب کند. هومن سیدی در اولین تجربه سریال‌سازی برای شبکه نمایش خانگی،سریال قورباغه را ساخت، اثری با استانداردهای قابل‌قبول فنی که با تلفیقی از ژانرهای مختلف و ارجاعات فرمیک همراه بود . اثری که در زمان خودش به‌اندازه‌ و کلاژِ کلی هومن سیدی را به رخ می کشید. سیدی در قورباغه نشان داد، کارگردان کاربلدی‌ست، و با ایرانیزه ‌کردن و بومی‌سازی سبک های سینمایی قصد دارد مسیری تازه را در سینمای ایران هموار کند. لایه‌های زیرین قورباغه درباره جاه‌طلبی و میل قدرت‌طلبی در نهاد آدم‌ها‌ست. این سریال در عصری که سریال‌هایی چون آقازاده ، دل تا شاهگوش و عاشقانه جولان می‌دادند،اثری نوید بخش برای تماشاگر بود.

اثر آخر هومن سیدی فیلم جنگ جهانی سوم است. که محسن تنابنده در نقش اصلی این فیلم بازی می‌کند. این فیلم با سرمایه‌گذاری نماوا ساخته شده و نخستین‌باری است که یک پلتفرم پخش آنلاین دست به ساخت یک پروژه سینمایی می‌زند و این هم‌چنین دومین همکاری سیدی و نماوا پس از مجموعه قورباغه است.جنگ جهانی سوم برای نخستین بار در ۷ سپتامبر ۲۰۲۲ در هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز نمایش داده شد و دو جایزه در بخش افق، از جمله بهترین فیلم برای هومن سیدی و بهترین بازیگر مرد برای محسن تنابنده را به ارمغان آورد. این فیلم در ۱۹ سپتامبر به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای حضور در نود و پنجمین دوره جوایز اسکار از سوی کمیته انتخاب معرفی شد.

هومن سیدی، برای فیلم خشم و هیاهو (۱۳۹۴) جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر را کسب کرد. مغزهای کوچک زنگ‌زده (۱۳۹۶) به نویسندگی او سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را کسب کرد. همچنین در سال ۱۴۰۱ برای ساخت جنگ جهانی سوم برنده جایزه بهترین فیلم بخش افق جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شد.

سمیه خاتونی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است