روزنامه صبا

روزنامه صبا

گفتگو  با تیم اجرایی و تحقیقاتی خانه فرهنگ و هنر گیلان

به سمت قهرمان سازی ملی برویم/ برای نوجوانان کشورمان الگوسازی کنیم


خانه فرهنگ و هنر استان گیلان از سال ۱۳۹۹ با هدف معرفی مفاخر استان گیلان و هویت بومی مردم این شهرستان تأسیس شد.

   

خانه فرهنگ و هنر استان گیلان از سال ۱۳۹۹ با هدف معرفی مفاخر استان گیلان و هویت بومی مردم این شهرستان تأسیس شد، خانه فرهنگ و هنر استان گیلان از آغاز تأسیس و تاکنون اقدام به برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزش و مهارت آموزی برای هنرمندان و هنرجویان استان گیلان در حوزه آثار تصویری و انیمیشنی، آموزش در قالب‌های هنری و هنر هفت‌گانه، برگزاری نشست‌های نقد و بررسی، رونمایی از تولیدات هنرجویی و اکران آثار انیمیشن و سینمای روز دنیا کرده است، برای آشنایی بیشتر با این مجموعه فرهنگی و هنری روزنامه صبا با تیم اجرایی و تحقیقاتی این مجموعه که بیشتر دانش‌آموز و دانشجو هستند به گفتگو نشسته‌ است.

حسن صمدی: در حوزه انیمیشن، تمرکز بر موضوعات روز جامعه داریم

حسن صمدی، مدیر مؤسسه خانه فرهنگ و هنر استان گیلان درباره هدف از تاسیس این خانه فرهنگ گفت: خانه فرهنگ و هنر استان گیلان با هدف معرفی مفاخر استان و هویت بومی از سال ۱۳۹۹ با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزش و مهارت آموزی برای هنرمندان و هنرجویان استان گیلان درحوزه آثار تصویری و انیمیشنی، آموزش در قالب‌های هنری و هنر هفت‌گانه، برگزاری نشست‌های نقد و بررسی، رونمایی از تولیدات هنرجویی و اکران آثار انیمیشن و سینمای روز دنیا شروع به کار کرده است.

آثار تولید شده هنرجویان با تمرکز بر موضوعات روز جامعه، معضلات اجتماعی، سبک زندگی با رویکرد سرگرمی در حوزه انیمیشن و تولید فیلم است و محل عرضه آنها سیمای ملی و استانی بوده و به اکران شهری هم رسیده است.

وی درباره آثار تولیدی مردم محور در این موسسه توضیح داد: دو رویداد تولید محور با موضوع جنگل بارانی و گرامی ‌داشت میرزا کوچک خانه جنگلی در سراسر شهرستان‌های استان گیلان برگزار شد و حضور مردم در بخش تولید ، توزیع و خروجی این رویداد حائز اهمیت بوده است.

صمدی افزود: از جمله آثار تولیدی این مجموعه، انیمیشن سه بعدی شکار نهنگ، است که روایت زندگی شهید حسین املاکی، می‌باشد. سریال انیمیشن دو بعدی تنگوله، با موضوع آسیب‌های اجتماعی و فرهنگ شهروندی و ده‌ها انیمیشن کوتاه درحوزه زیست بوم گیلان است، جشنواره سوگواره و هنرواره با موضوعات مختلف با هدف ارتقاء هویت بصری شهر در قالب تابلوهای شهری و دیوارنگاره‌ها داشته‌ایم، خانه طراحان انقلاب اسلامی استان گیلان تاکنون چندین نمایشگاه و گالری شهری نیز برگزار کرده است.

مدیر مؤسسه خانه فرهنگ و هنر استان گیلان، درپایان گفت: این مجموعه دو برنامه تلویزیونی در گروه معارف سیمای باران با عنوان «حسینیه عشق» و «کریمانه» با موضوع پرداختن به سبک زندگی هنرمندان و هنرجویان اهل بیت(ع)، در ایام شهادت و ولادت ائمه (ع) تهیه و پخش کرده است، ازجمله اهداف برگزاری این رویدادهای فرهنگی و هنری هم افزایی و شبکه سازی علاقه‌مندان نوجوان در شهرستان‌های استان گیلان است.

ابدی‌خواه: ما صرفاً تسهیل‌گر هستیم

محمدصادق ابدی‌خواه، که در حال حاضر هنرجوی کارگردانی باشگاه فیلم سوره است و تولید فیلم کوتاه و کارگردانی ، منشی صحنه ، تولید نماهنگ در پروژه های تصویری را در کارنامه‌اش دارد، از سال ۱۴۰۰ به خانه فرهنگ و هنراستان گیلان ملحق شده و به عنوان مدیر تولید این خانه فرهنگ و هنر فعال است. او از حضور خود و فعالیت این موسسه از منظر مدیریت تولید، گفت: در این مجموعه مدیریت کارهای تولیدی در تمامی بخش‌های انیمیشنی و دیجیتال درحوزه تصویری پروژه‌ها را به عهده دارم، مدیر تولید با عوامل در مراحل تولید مانند سناریونویسی و تصویربرداری مذاکره و موانع را برطرف می‌کند.

وی افزود: دراین مجموعه پنج زیرمجموعه به عنوان‌های خانه انیمیشن، دیجیتال، سرود، مستند و خانه طراحان داریم که هر کدام تولیدات مربوط به خودشان را دارند. خانه سرود تولید موسیقی انجام می‌دهد و از گروه‌های موسیقی و تک‌خوان‌ها حمایت می‌کند، خانه طراحان در رویداد «رنگ خدا» و «جنگل باران» به عنوان یکی از بازوهای تولید حضور داشته و کارش تولید پوستر، بیلبورد و اعلان های شهری است، خانه فیلم و مستند عمده فعالیت‌هایش روی تولیدات تصویری مانند فیلم کوتاه و نماآهنگ‌هایی مانند مستند‌های خیابانی و تاریخی است. خانه دیجیتال هم در بخش طراحی سایت و اپلیکیشن‌ها فعالیت دارد، بیشتر تولیدات در این پنج خانه توسط هنرجوهای این مؤسسه انجام می‌شود و به نوعی آموزش ما مبتنی بر عملیات است.

ابدی‌خواه، اذعان داشت: عمده مخاطب‌مان کودک و نوجوان هستند، دانش آموزان عمدتاً  با استفاده از استودیوهای خانه فرهنگ و هنر گیلان: لاکو، مارلیک و لوکوی، استودیوی ویژه بانوان تمام فعالیت‌هایش را انجام می‌دهند.

او با اشاره به این که یکی از ویژگی‌های خانه فرهنگ و هنر گیلان مردم محور بودن آن است، ادامه داد: شیوه کاری به این شکل است که مردم خودشان یک پویشی را طراحی می‌کنند، درخانه فرهنگ آموزش می‌بینند و در نهایت خودشان هم تولید می‌کنند. ما صرفاً تسهیل‌گر برای کسانی که دغدغه‌مند هستند و علاقه دارند در این حیطه هنری فعالیت کنند هستیم.

مدیر تولید خانه فرهنگ و هنر گیلان گفت: این مجموعه جشنواره و رویدادهایی برگزار می‌کند که هنرجو محور بوده و هنرمندان آن که از هنرجویان در حال آموزش هستند، در سیر رویدادها و جشنواره‌ها آموزش دیده و اشکالات‌شان گرفته می‌شود و با هم در مسیر هنرمند درجه یک شدن گام برمی‌دارند.

وی درباره تولیدات شاخص این مجموعه اظهار داشت: شاخص‌ترین تولیدمان «جنگل بارانی» است که آذر ۱۴۰۰ به مناسبت یک صدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک‌خان جنگلی آماده شد، ما تولیدات مختلفی در حوزه‌های موشن گرافی و تصویری، تولیدات گرافیکی و پوستر داشته‌ایم، بخشی از این تولیدات در رسانه ملی و شبکه‌های اجتماعی پخش و منتشر و با استقبال خوبی از سمت مردم روبرو شد. همچنین به فراخور مناسبت‌ها پویش‌هایی با محوریت دیوار نگاره‌های شهری مانند «به عشق علی» در عید غدیر خم، « نجات عالم با حسین است» برای محرم نصب و اجرا کرده‌ایم.

امین سیاری: به فراخور روزها رویدادهای آموزشی برگزار می‌کنیم

امین سیاری، مدیر آموزش خانه فرهنگ و هنر گیلان، نیز درباره فعالیت آموزشی این مجموعه فرهنگی گفت: در حوزه آموزش، یک‌سری سرفصل‌ها را برای دوره‌های آموزشی تدوین می‌کنیم که شامل دوره آموزشی و کارگاه‌های انتقال تجربه است، برعکس سایر آموزشگاه‌ها که نیرو تربیت می‌کنند و خروجی آن تربیت مدرس و چرخه تکرار است. ما آمده‌ایم براساس نیاز رخدادها و مناسبت‌ها یکسری دوره‌های آموزشی و انتقال تجربه را تدوین و اجرا کردیم و خروجی این کارگاه‌ها منتج به تولیدات شد و در نهایت در بخش اجرایی هنرجویانی که در کارگاه‌های ما آموزش دیده‌اند آثار هنری در حوزه انیمشین، پوستر و محورهای دیگر را تولید می‌کنند.

وی افزود: ما رویداد «رنگ خدا»، به مناسبت گرامی‌داشت دو شهید استان در اسفند ۱۴۰۰، همچنین رویداد جنگل بارانی را هم به مناسبت یکصدمین سالگرد میرزا کوچک‌خان، برگزار کرده‌ایم که تمامی این رویدادها فضای آموزشی داشت و ما در تولیدات از هنرجویانی که  در این مجموعه آموزش دیده‌اند بهره برده‌ایم. رویدادهای این مجموعه تولید محور است و هنرجویان در همان محیط آثار انیمیشنی، موشن گرافیک و کمیک موشن را در حوزه انمیشین تولید و در حوزه تولیدات تصویری نیز مصاحبه خیابانی برگزار کرده‌ایم. این رویدادها برنامه‌های شاخص سال گذشته بودند و ما به فراخور مناسبت‌ها رویدادهای آموزشی برگزار می‌کنیم.

عباس صمدی: قهرمانان هر استان باید معرفی شوند

عباس صمدی، در مقطع دوازدهم دبیرستان مشغول تحصیل است و در آثاری چون « نماآهنگ وصال» و تولید انیمیشن «ستاره صبح» به عنوان مدیر تولید و برنامه‌ریز حضور داشته است و سال گذشته «حسینیه عشق»، را از شبکه باران و شبکه شما، روانه آنتن تلویزیون کرده است، در حال حاضر با سمت مدیر اجرایی خانه فرهنگ و هنر گیلان، مشغول به فعالیت می‌باشد. او درباره این تشکل فرهنگی و هنری توضیح داد: اعضای این مجموعه همگی دانش‌آموز هستند و به عنوان مدیر اجرایی سعی می‌کنم کارها را به نحو احسن پیش ببرم.

وی افزود: از آنجایی که خانه فرهنگ و هنر گیلان به صورت مردمی اداره می‌شود موضوعاتی که برای مردم اهمیت دارد را اجرا می‌کنیم و کارها را مردمی پیش می‌بریم، چرا که ایمان داریم کار مردمی برکت و ریشه خاصی دارد.

صمدی درباره تولیدات انیمیشن، به خصوص در رسانه ملی بیان کرد: به نظر من تولیدات آثار انیمشین در رسانه ملی باید به سمت قهرمان سازی ملی سوق پیدا کند.

او ادامه داد: اگر هر یک از استان‌های کشور عزیزمان، قهرمانان استانی خود را معرفی کنند قطعا می‌توانیم برای نوجوانان کشورمان الگوسازی کنیم. برای نمونه استان گیلان، درحوزه انیمیشن « جنگل بارانی» را تولید و پخش کرد که در آن شخصیت میرزا کوچک خان که به قول رهبر معظم انقلاب، مینیاتور جمهوری اسلامی است را به تصویر کشیده‌ایم.

محیا تقی‌نژاد: فرهنگ ایرانی با تاریخ ایران عجین

محیا تقی‌نژاد، ۱۷ساله است و در مقطع  متوسطه تحصیل می‌کند. او دغدغه فرهنگی و هنری دارد و به همین علت به سمت فعالیت با این مجموعه تشویق شده است. او سه سال است که باین مجموعه همکاری می‌کند و به عنوان مدیر واحد پژوهش خانه فرهنگ و هنر گیلان، مشغول است.

تقی‌نژاد، درباره فعالیت واحد پژوهش، توضیح داد: معمولا ایده کارهای این مجموعه با یک ویدئو و متنی که به ذهن‌مان می‌رسد شکل می‌گیرد. ایده را با گروه در میان می‌گذاریم و در نهایت آن را بسط می‌دهیم.

وی گفت: سال گذشته مستند «حال خوب» و «آرزوهای خوب» را تولید کردم. ساخت مستند و نقاشی تصاویر اسطوره گیلان، یعنی میرزا گوچک خان را هم برعهده داشته‌ام و بیشتر کارهای من دلی است. عکاسی عمارت کلاه فرنگی شهرستان رشت و شهرداری استان هم از جمله فعالیت‌های من در این مجموعه است.

محیا تقی‌نژاد، که این روزها بیشتر دغدعه تاریخ ایران، به خصوص دوران صفویان و هخامنشیان را دارد، افزود: هنر ایران در دوران دو سلسله صفویان و هخامنشیان رونق گرفته است و متأسفانه مردم ما به تاریخ علاقه‌مند نیستند و برای‌شان اولویت ندارد. باید بدانیم که فرهنگ ایرانی با تاریخ ایران عجین است و ما در زمانه‌ای هستیم که هنر می‌تواند به فرهنگ غنی مردم کشورمان کمک کند.

تبلور دغدغه دهه هشتادی‌ها؛ رسانه ملی، به جوان‌های دغدغه‌مند فرصت فعالیت دهد

به موازات این مجموعه، گروهی از جوانان دهه هشتادی، با دغدغه فرهنگی گروهی را با عنوان سوتکامدیا، تشکیل داده‌اند که تولید محتوا در قالب کلیپ، فیلم کوتاه، تهیه و پوسترهای مناسبتی در حوزه فرهنگی و مذهبی، جزو وظایف تعریف شده این گروه است.

سید محمدجواد جعفری، متولد شهر رشت و در مقطع کارشناسی عمران  مشغول تحصیل است. او در حال حاضر به عنوان مدیر مرکز آفرینش‌های مرکز گیلان و مدیر مجموعه سوتکا مدیا است فعالیت می‌کند.

او گفت: سوتکا مدیا، مکانی برای تولیدات تصویری در قالب‌های مستند، فیلم کوتاه، تیزر، فیلر در حوزه مسائل روز جامعه است که زیر نظر نوجوانان دغدغه‌مند دهه هشتادی اداره می‌شود.

وی افزود: اولین فعالیت این گروه در ایام کرونا کلیپ «تاابد قهرمان» درباره پرستاران و مدافعان سلامت بود و تولید دیگری که داشته‌ایم «قرار حبیب» درباره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است و کلیپی نیز برای اربعین تولید کرده‌ایم.

جعفری، ادامه داد: به تازگی چند مستند برای دو شهید مدافع امنیت گیلان و نماآهنگ سرود برای این شهیدان تولید و منتشرکرده‌ایم و پخش نماآهنگ‌های «رسم دیرین»، «روزنامه دیواری» و مستند «مزد خادمین» که از تلویزیون سراسری پخش شد از جمله تولیدات ملی و کشوری این گروه است.

او با اشاره به این که بین ۸ تا ۱۵ نفر به طور فعال در حال همکاری با این گروه هستند، گفت: این افراد غالبا دهه هشتادی و دانش آموز هستند و در ابتدا کارمان را با تولید محتوا برای جشنواره عمار آغاز کردیم و پس از پیشرفت‌هایی که در ادوار مختلف جشنواره عمار کسب کردیم به فکر افتادیم که کارمان را گسترش دهیم و گروه ما در حال حاضر در حال تولید نماآهنگ سرود با عنوان «برای لاهیجان» برای مرکز آفرینش فرهنگی هنری بسیج گیلان است.

محمدرضا میرسرایی طراحی و گرافیست این گروه دهه هشتادی است که در حال حاضر دانشجو معلم در رشته مشاوره است.

او معتقد به تحول در رسانه ملی است و درباره دغدغه‌های خود و درخواستش از مدیران این رسانه، گفت: پیمان جبلی، وحید جلیلی و معاون سیما از افرادی هستند که پیش از این در جشنواره عمار  با آنها آشنا شده‌ام و در بحث فیلمسازی در دفتر مطالعاتی و حوزه هنری فعال بوده‌اند و من قبول‌شان دارم. احساس می‌کنم اگر تحول مدیران میانی و پایین‌تر در رسانه ملی انجام گیرد می‌توان به نوگرایی و تحول در صداوسیما امیدوار بود.

سهیلا حسینی، نویسنده است و پیش از پیوستن به این گروه در گروه عمار استان گیلان به تولید کلیپ‌های کوتاه ۲ تا ۵ دقیقه ای مشغول بوده است. او به این گروه دهه هشتادی پیوسته و در قالب یک تیم در پروژه‌های مختلف شرکت می‌کند. او درباره فعالیت خود گفت: در قالب نوشتن داستان، طراحی و نوشتن سناریو برای کلیپ‌ها با این گروه همکاری می‌کنم و دغدغه‌ام به تصویر کشاندن موضوعات کوچک اما با اهمیت فرهنگی و تزریق امید به مردم کشورم است، چرا که شرایط جامعه امروز مساعد نیست و نیازمند تزریق امید است.

وی ادامه داد: تولیدات مجموعه ما بیشتر مذهبی است و کارهایی تولید کرده‌ایم که مقام استانی و کشوری کسب کرده است، برای نمونه یک کار درباره سردار سلیمانی مقام کشوری کسب و منتخب شده‌ایم، چند کار کوتاه و بلند نیز در ایام کرونا درباره نیروهای جهادی که در غسالخانه‌ها کار می‌کردند و قهرمانان پرستار و پزشک تولید کرده‌ایم، فیلم و کلیپ کوتاه ده دقیقه‌ای برای شهید میرزا کوچک خان جنگلی ساخته‌ایم که هدف از تولید آن نشان دادن تغییر و تحولاتی بود که با حضور این شخصیت تاریخی و تأثیرگذار در امنیت گیلان و جنگل‌های از دست رفته استان شکل گرفت.

ما تلاش می‌کنیم کلیپ‌های تأثیرگذاری در حوزه اجتماعی و فرهنگی تولید کنیم که سبک زندگی مردم را به شکل صحیحی تغییر دهد. البته روی یک موضوع کار نمی‌کنیم، بیشتر روی موضوعات فرهنگی، مذهبی و اجتماعی روز جامعه تمرکز داریم و حتی  تولید سرود هم داریم که برای آن سناریو و متن می‌نویسیم.

مژگان علیزاده، طراح و منشی صحنه این گروه فعال که در رشته کارشناسی ارشد فلسفه رسانه دانشگاه صداوسیما مشغول تحصیل است، دغدغه شخصی‌اش را پرداختن به موضوعات فرهنگی روز جامعه می‌داند.

وی ادامه داد: علاقه شخصیام به تولیدات فرهنگی رسانه‌ای موجب شد به این گروه بپیوندم و هدفم دیده شدن نیست بلکه تاثیرگذاری درست از مفاهیم،کنش‌های اجتماعی و مسایلی که کشور درگیر آن است می‌باشد و به عبارتی دیگر، ارایه تعاریف صحیح از مفاهیمی که جامعه امروزمان از اعتراض و سبک زندگی دارد و درگیر آن است.

علیزاده بیان کرد: ایده تشکیل این گروه را نوجوانان دغدغه‌مند دهه هشتادی داده‌اند و نیاز به حمایت دارند تا بتوانند در مسیری که پیش گرفته‌اند موفق‌تر عمل کنند.

در نظریه رسانه منفعل، مخاطب کنشگر است و می‌تواند درباره چیزی که ما تولید می کنیم نظر بدهد، رسانه ملی می‌بایست روی فهم مخاطب حساب کند و به جوان‌های دغدغه‌مند فرصت فعالیت دهد.

آزاده کرمی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است