روزنامه صبا

روزنامه صبا

محمدرضا شهبازی:

حرفمان را بی تعارف می‌زنیم!


مجری برنامه «پاورقی» می‌گوید در این برنامه با صراحتی که دارند حرفشان را بی تعارف می‌زنند.

 این شب‌ها شاهد برنامه‌ای طنز و البته بسیار گویا، تحلیلی و متنوع از شبکه دو سیما هستیم که می‌خواهد مسائل و موضوعات مرتبط با وقایع اخیر سیاسی کشور را با زبان طنز به مخاطبانش منتقل کند. سبک و سیاق این برنامه شاید از برخی جهات شبیه به دیگر برنامه‌های طنز صداوسیما در سال‌های اخیر باشد، اما به نظر می‌آید «پاورقی» به عنوان یک برنامه طنز از یک نگاه جدید به مسائل و اخبار روز کشور و جهان بهره می‌برد و سعی کرده با بررسی دقیق و موشکافانه از حوادث و وقایع روز دنیا به‌خصوص از منظر سیاسی از مسائل و موضوعات پشت پرده اتفاقات و رویدادهای جهان، به زبان طنز اطلاع رسانی کند. خبرنگار صبا با مجری این برنامه به گفتگو نشسته است.

محمدرضا شهبازی، مجری برنامه «پاورقی»، علاوه بر اجرا در تلویزیون، طنزپرداز و مدیر سایت راه راه، هم هست. او تاکنون برنامه‌های مختلفی در شبکه‌های افق و شبکه دو سیما اجرا کرده است. اولین مسابقه سیاسی تلویزیون به نام «رخداد» و همچنین برنامه طنز «حرفشم نزن» با تهیه کنندگی و اجرای شهبازی از شبکه افق سیما به روی آنتن رفته ‌است.

شهبازی با اشاره به مهمترین ویژگی این برنامه گفت: «پاورقی» می‌خواهد لایه‌های پشت پرده اخباری که برای مخاطبان مهم و تاثیرگذار است و ممکن است آن‌ها را به اشتباه بیاندازد، نمایان کند. ما در این برنامه تلاش می‌کنیم مخاطبان به این درک برسند که اخباری که شبکه‌های معاند با سرعت و شتاب به خورد مخاطب می‌دهند و یا در فضای مجازی می‌بینند و می‌شنوند تا چه میزان سندیت دارد و چه اندازه صحت ندارد.

وی یکی از اهداف این برنامه را تقویت سواد رسانه ای مخاطبان دانسته و افزود: گروه نویسندگان این برنامه به دنبال آگاهی بخشی به مخاطب است و تلاش می‌کند متناسب با اخباری که منتشر می‌شود مخاطب را برای پذیرش خبر، شناسایی منبع، زمان تاریخ انتشار و اهداف پشت پرده آن آماده کند.

مجری «پاورقی» پیدا کردن گاف‌های شبکه‌های فارسی زبان و اجتماعی را خیلی سخت ندانسته و می‌گوید: با کمی دقت و مقایسه میان اخبار واقعی و جعلی گاف‌های رسانه‌های غربی مشخص می‌شود. رسانه‌های غربی تعمداً اشتباهات خود را بازگو نمی‌کنند و با شلوغ‌کاری، هوچی‌گری و تکرار،یک مفهوم را به مخاطب القا می‌کنند.

شهبازی از ورودش به این برنامه گفت: ایده برنامه بین خودمان شکل گرفت و حس کردیم سرعت عمل رسانه‌های معاند در احاطه و تاثیر گذاشتن بر افکار مردم بالا رفته و در یک هجمه رسانه‌ای همه‌جانبه، هماهنگی اغراق شده‌ای ترسیم شده و ما باید کاری بکنیم. اما سوتی‌های عجیب و غریبی که در این زمینه وجود داشت کار ما را راحت کرد و توانستیم مسیر تحقیق تا نگارش و اجرا را سریع ترسیم کرده و برنامه را روی آنتن ببریم.

وی ادامه داد: زمان ایده‌آل‌مان برای هر برنامه حداکثر ۱۵ دقیقه است و به دلیل زمان مناسبی که قبل از اخبار دارد از تأثیرگذاری و دیده شدن برنامه مطمئن هستیم با این حال مجبوریم خیلی از سوژه‌ها را کنار بگذاریم و به آنهایی بپردازیم که از لحاظ مختلف اولویت دارند.

این طنزپرداز تلویزیونی با اشاره به ویژگی طنز تلویزیونی و سیاسی عنوان کرد: در طنز سیاسی، تحلیل‌های جدی، شناخت مسئله، قرار دادن آن در چارچوب، بیان زمینه شکل‌گیری آن و مقایسه‌اش با واقعیت‌ها و دنبال کردن سابقه رویدادها و تلاش برای نگاه کردن از زاویه‌ای متفاوت وجود دارد که در نهایت هدفش روشنگری مخاطب با نگاه طنز است. ضمن اینکه ما در این برنامه با صراحتی که هم در سوژه و هم در لحن و اجرا داریم حرفمان را بی تعارف می‌زنیم!

شهبازی ادامه می‌دهد: «پاورقی» یک برنامه ژورنالیستی با زبان طنز است که در این حوزه سوژه‌های روز را مطرح کند و با رویکردی که اشاره کردم درحقیقت خالی بودن چنته معاندین جمهوری اسلامی را به رخ می‌کشد.

وی درباره معتبر بودن صحت سنجی اخبار و اعتماد به منابع اذعان داشت: تا به حال که سراغ تصویر و سندی که سندیت نداشته باشد نرفته‌ایم و برای همه حرف‌هایی که در برنامه عنوان می‌کنیم تصویر مستند یا ویدئو و سند معتبر نمایش می‌دهیم.

مجری «پاورقی» درباره استقبال مخاطبان از این برنامه اظهار کرد: : تا الآن که حدود ۵۰ قسمت از برنامه روی آنتن رفته، بازخوردها خیلی زیاد بوده است. همین که برنامه از سوی آشوبگران و خارج‌نشینان در فضای مجازی نقد می‌شود و نسبت به برنامه واکنش نشان داده می‌شود یا به عوامل تولید توهین‌های رکیک می‌شود یعنی برنامه دیده شده و تأثیرش را گذاشته‌است. ضمن اینکه بسیاری از مخاطبان در فضای مجازی از ما دفاع می‌کنند و پاسخ آن‌ها را می‌دهند. کل این قضیه به این معنی است که آن کاری که «پاورقی» باید انجام می‌داده مؤثر بوده و ما را در کارمان مصمم می‌کند.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است