روزنامه صبا

روزنامه صبا

نویسنده «پاورقی»:

طنز ابزار بی‌نظیری در مواجهه با مشکلات جامعه است


اگر طنز را ابزار بی‌نظیری در مواجهه با مسائل و مشکلات جامعه بدانیم با کمک آن می‌توانیم به سراغ تلخ‌ترین رویدادها و مشکلات برویم تا بیان و نقد آنها را آسان‌تر کنیم.

 این شب‌ها شاهد برنامه‌ای طنز و البته بسیار گویا، تحلیلی و متنوع از شبکه دو سیما هستیم که می‌خواهد مسائل و موضوعات مرتبط با وقایع اخیر سیاسی کشور را با زبان طنز به مخاطبانش منتقل کند. سبک و سیاق این برنامه شاید از برخی جهات شبیه به دیگر برنامه‌های طنز صداوسیما در سال‌های اخیر باشد، اما به نظر می‌آید «پاورقی» به عنوان یک برنامه طنز از یک نگاه جدید به مسائل و اخبار روز کشور و جهان بهره می‌برد و سعی کرده با بررسی دقیق و موشکافانه از حوادث و وقایع روز دنیا به‌خصوص از منظر سیاسی از مسائل و موضوعات پشت پرده اتفاقات و رویدادهای جهان، به زبان طنز اطلاع رسانی کند. خبرنگار صبا با نویسنده این برنامه به گفتگو نشسته است.

 محمدامین میمندیان، نویسنده ثابت «پاورقی» است. او دبیر زیست شناسی در شهربابک استان کرمان است که به قول خودش هر وقت بار بخورد خودش را به برنامه می‌رساند و جلوی دوربین می‌آید. او که از ابتدای برنامه تاکنون با آن همکاری می‌کند، گفت: برنامه «پاورقی» با استفاده از زبان طنز سعی در نشان دادن لایه‌های پشت پرده اخبار و افراد مرتبط با اتفاقات در فضای مجازی است و هدفش این است که با زبان طنز و بدون پیچیدگی‌های شکلی و زبانی، اخبار و اتفاقات روزانه را مرور کند.

میمندیان که پیش از این با برنامه «حرفشم نزن» در شبکه افق با محمدرضا شهبازی کار کرده درباره حضورش در این برنامه بیان کرد: ما پیش از این کار مشابهی مانند «پاورقی» را در شبکه افق روی آنتن برده بودیم برای همین وقتی آقای فتحی پیشنهاد چنین کاری را داد آماده بودم، اما فکر نمی‌کردم بخواهند کار را با این سرعت روی آنتن ببرند.

نویسنده برنامه «پاورقی» با اشاره به فرصت محدودی که برای نگارش و طرح این برنامه داشت اظهار کرد: شاکله کلی برنامه در ۲۰ دقیقه، نقد رسانه‌های خارجی و اخباری است که با زبان طنز باید درستی آزمایی‌شان به مخاطب منتقل شود. ابزار من متنی است که برای ویدئو‌ها و عکس‌های ارسالی نوشته می‌شود که ماحصل رصد دقیق اخبار روز، خواندن مستنداتی است که به درستی یا نادرستی این اخبار مربوط می‌شود و جست‌وجو در فضای مجازی برای دریافت فکت‌های قوی یا تحلیل‌های متقن برای ادعاهای دروغین یا آبکی است.

وی ادامه داد: الآن که برنامه برای مخاطب شناخته شده کار ما سهل‌تر از قبل شده‌است، چرا که برخی از اخبار را مردم می‌فرستند و ما را در بازگویی درست اتفاقات کمک می‌کنند. مخاطبان با تهیه متن، موضوعات، ویدئوها و عکس‌ها با برنامه همراهی می‌کنند. ضمن اینکه همه ما مدام در حال رصد اخبار از شبکه‌های خارجی هستیم و خط فکری آن‌‌ها را دنبال می‌کنیم.

میمندیان با اشاره به بخش جوالدوز عنوان کرد: نقطه تعادل برنامه این بخش محسوب می‌شود و به نگاه واقع‌بینامه در برنامه کمک کرد. بارها به ما می‌گفته‌اند چرا از خودتان هم نمی‌گویید و ایرادات خودتان را نمی‌بینید. هرچند به اعتقاد آقای شهبازی بقیه رسانه‌ها نقدهای پی‌درپی از عملکرد مدیران نظام دارند و ما خیلی نباید وارد این حوزه شویم اما با درنظر گرفتن این بخش توانسته‌ایم پاسخ بسیاری از مخاطبان را بدهیم و فضای متعادلی در برنامه برقرار کنیم.

نویسنده برنامه «پاورقی» با بیان اینکه ما فضای بحرانی و بغرنجی را سپری کرده‌ایم ادامه داد: خوشبختانه فضا آرام شده‌است اما در ۱۰۰ روز گذشته اتفاقات ناخوشایندی رخ داد که همه ما را ناراحت کرد. هجمه رسانه‌‌های معاند و اتحاد فضای مجازی با این رسانه‌‌ها هوشیاری بیشتری را می‌طلبید و ما به موقع توانستیم روی آنتن برویم و نیاز رسانه‌ای مخاطب را برآورده کنیم.

وی درباره ویژگی‌های طنز سیاسی گفت: پشت هر طنز سیاسی، تحلیل‌های جدی، شناخت مسئله، قرار دادن آن در چارچوب، بیان زمینه شکل‌گیری آن و مقایسه‌اش با واقعیت‌ها و دنبال کردن سابقه آن رویداد نهفته است. اگر طنز را ابزار بی‌نظیری در مواجهه با مسائل و مشکلات جامعه بدانیم با کمک آن می‌توانیم به سراغ تلخ‌ترین رویدادها و مشکلات برویم تا بیان و نقد آنها را آسان‌تر کنیم.

میمندیان با تأکید بر اهمیت راستی‌آزمایی در این برنامه عنوان کرد: این نکته که مبادا مطلبی را بنویسم که بعدتر مجبور به اصلاح یا عذرخواهی شوم مجبورم کرده که درباره صحت و درستی خبرها دقت زیادی کنم و در هنگام نگارش از چندین منبع موثق، درستی آن را تأیید کنم. با این حال برای رسیدن به این درستی همه باید کمک کنند. به طور مثال چندی پیش مطلبی را نوشتم که از درست بودنش مطمئن بودم اما محمدرضا شهبازی با من تماس گرفت و گفت این آیتم را حذف کردم چون یکی از منابع خبری برنامه به درستی‌اش شک داشته و نکاتی داشته که بهتر بود کار نشود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است