روزنامه صبا

روزنامه صبا

گفتگو با نفر برگزیده بازیگری بخش رادیوتئاتر

امجد جلالی: در تونس، شغل دوم مردم تئاتر است!


در تونس، شغل دوم مردم تئاتر است و این در نتیجه حمایت های کامل دولت از این هنر است.

اختتامیه بخش رادیو تئاتر چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر  فجر عصر یکم بهمن ماه ۱۴۰۱ در تالار وحدت همزمان با مراسم افتتاحیه بخش‌های صحنه‌ای تئاتر  فجر برگزار گردید. خبرنگار صبا طی این رویداد به سراغ اثر برگزیده از این بخش رفت و با بازیگر این نمایش‌ به گفتگو نشست. نمایش رادیویی «پرواز پرندگان مهاجر در صبح روز آخر»  کاری مشترک از صدا و سیمای خوزستان و حوزه هنری خوزستان که در دو بخش بازیگری و کارگردانی تندیس، دیپلم افتخار و لوح تقدیر را دریافت کرد، هر دو بازیگر مرد این نمایش محمد‌طاهری و امجد جلالی به صورت مشترک موفق به کسب رتبه نخست این بخش شدند. در ادامه گفتگو خبرنگار صبا با امجد‌جلالی را می خوانید.

نمایش رادیویی پرواز پرندگان… درباره چیست؟

موضوع نمایش درباره دو شخص است که به دنبال مخاطب برای تماشای فیلم دفاع مقدسی خود هستند، و چنانچه کسی را برای تماشای فیلم پیدا نکنند، سینمای دفاع مقدس به ورطه نابودی و افول می‌افتد. دست آخر این دو کاراکتر به این نتیجه می‌رسند که از خودشان شروع کنند و علاوه بر بازی در فیلم تنها تماشاگران فیلم خود باشند. این نمایش با سه کاراکتر تهیه و تولید شده است.

از سابقه خود در حوزه تئاتر و نمایش بگوئید؟

۲۰ سال است در حوزه نمایش استان خوزستان فعالیت می‌کنم. از ۱۵ سالگی تا حال حاضر که ۳۶ سال دارم درطول این سال‌ها در اکثر جشنواره های استانی و منطقه ای و کشوری موفق به کسب جایزه بازیگری صحنه‌ای و .. شده‌ام. اما در جشنواره فجر با وجود اینکه ۷ سال است در این جشنواره شرکت کرده و کاندید شده‌ام، این اولین جایزه من پس از ۷ سال شرکت و حضور در این رویداد بین المللی است. سال گذشته در جشنواره فجر دربخش بین الملی صحنه‌ای جشنواره تئاترفجر کاری مشترک با کشور عراق داشتم که در آن نمایش بازیگر و دستیار کارگردان بودم که کاندید هم شدم.

با توجه به حضور چندین و چند ساله‌تان در جشنواره تئاتر فجر ارزیابی خود را از تغییراتی که دستخوش این رویداد بین المللی شده است را بفرمائید؟

برای نظر دادن در بخش صحنه ای که هنوز خیلی زود است، اما در بخش رادیو تئاتر تمامی آثار منتشر شده را دنبال کردم، آثار خوبی که داری تنوع در ژانریک بودند، پدیده ای بود که کمتر درسال‌های پیش دیده می‌شد، به طور مثال در بخش رادیو تئاتر امسال شاهد اثری مانند جیغ از ژانر وحشت بودم که اتفاقا موفق به کسب جایزه و قدردانی هم شد.

آیا قبلا هم در زمینه نمایش رادیویی به صورت حرفه ای تجربه‌ای داشتید؟

بله من در رادیو مرکز خوزستان و اهواز سال‌هاست شاغل و در این حوزه  به عنوان تهیه کننده و بازیگر و کارگردان فعالیت می‌کنم. و آثار زیادی را دراین رسانه ارائه داده‌ام.

استقبال جامعه هنری تئاتر و عموم مردم را از جشنواره تئاتر فجر امسال چگونه دیده‌اید؟

من با همان نیم نگاهی که به جدول نمایش‌ها از همان ابتدای جشنواره انداخته‌ام، با افراد صاحب نامی برخوردم که اتفاقا در ژانرهای مختلفی هم اثر ارائه داده بودند. بعضی هم عنوان کردند که سالن‌های نمایش خالی است و یا افتتاحیه با اقبال مواجه نشده است، در صورتی که من در حضور خود در این چند روز با این مسئله مواجه نشدم. اما متوجه زیرکی و شیطنت رسانه‌ای برخی عکاس‌ها شدم که قصد داشتند مسئله را به شکلی نشان دهند که جشنواره امسال با کم  اقبالی مواجه است.

بدون توجه به حواشی که این روزها برای هنر بخصوص تئاتر و سینمای کشور به پا شده است، مسئله قابل تامل تغییر سبک زندگی است که با ترویج شبکه های مجازی، اتفاق افتاده است. مسلما در این سبک زندگی جدید نیاز به بازنگری در ساختارهای هم سو با زندگی مردم احساس می شود، به طور مثال در بخش نمایش رادیویی، مصرف روزمره مردم به سمت پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی است. آیا با توجه به این مصادیق برای هر چه بهتر شنیده شدن آثار نمایشی صوتی‌تان به راهکاری اندیشیده‌اید؟

بله، اتفاقا برای این کار اقدام هم کرده‌ام اما موانعی هست که این  امکان را به هنرمند برای نشر اثرش  در این پلتفرم‌ها را نمی‌دهد، موانعی مانند همیشه از جنس اقتصادی ! مثلا وقتی من برای انتشار نمایش رادیویی از پلتفرم‌های مجازی اقدام کردم، از همان ابتدا برای بارگزاری اثر تقاضای۲۰ میلیون پول و عنوان کردند که پس از بارگزاری اثر در این شبکه ها پس از ۱۰۰۰ بار دیده شدن وجهی را برای بنده درنظر می‌گیرند، که من در همان حساب و کتاب اولیه متوجه شدم با این حساب متضرر خواهم شد و به همین خاطر دیگر دنبال آن را نگرفتم.

 مرکز هنرهای نمایشی تهران چطور، آیا برای نشر آثار منتخب و برگزیده اقدامی کرده است؟

مرکز هنرهای نمایشی از سال قبل سایتی را با عنوان «تلویزیون تئاتر ایران» راه اندازی کرده است که اکثر نمایش های برگزیده صحنه‌ای بین‌الملل را همراه با بخش آنلاین رادیو تئاتر را در آن جا داده بود. احتمالا امسال هم نمایش های رادیویی را در این پلتفرم قرار دهند تا مخاطبان علاقه‌مند از این طریق بتوانند آثار برگزیده را دنبال کنند.

از اینکه اثرتان در پلتفرم‌های پربازدیدتری مانند طاقچه و فیدیبو هم بارگزاری شود، استقبال می کنید؟

بله حتما، اما فکر می‌کنم برای این همکاری دوسویه نیاز هست مسئولین اداره هنرهای نمایشی با صاحبان این رسانه‌ها تفاهم نامه‌ای را منعقد کنند تا آثار برگزیده این کارگروه از پلتفرم‌های معتبر منتشر شود، که به این واسطه حتما شرایط بهتری برای هنرمندان ایجاد خواهد شد. این روش صحیح حمایت همه جانبه از هنرمند است تا اثرش در سطح کشوری در رسانه های مختلف منتشر شود. علاوه بر این من در سفرهای جشنواره ای که به تونس و کشور عراق داشتم شاهد این بودم که هنرمندان تئاتر این دو کشور برای ارائه متداوم نمایش از طرف دولت حقوق ثابت دریافت می‌کنند. و همچنین در تونس، شغل دوم مردم تئاتر است و این در نتیجه حمایت های کامل دولت از این هنر است.

حمایت های دولت ایران از هنرمندان تئاتر در حال حاضر چگونه است؟

خوشبختانه دست اندرکاران در این حوزه در تلاش هستند که با گرفتن امتیاز‌های بیشتر بتوانند دامنه حمایت‌های خود را افزایش دهند، اعم از حمایت های مالی به گروههای نمایشی در اجرا و بیمه، همچنین صندوق‌ها شرایط اخذ وام های کم بهره را برای هنرمندان را آسان‌تر کرده‌اند، من در استان خوزستان با پیگیری کوتاهی توانستم وام مربوطه را اخذ کنم.

سمیه نجفی خاتونی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است