روزنامه صبا

روزنامه صبا

مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در گفت و گو با روزنامه صبا:

برگـزار نشـدن جشـنواره بـی عدالتـی بـود


نجفی با بیان اینکه فجر مهمترین رویداد در حوزه فیلم و سینمای ایران است، تاکید کرد که برگـزار نشـدن جشـنواره بـی عدالتـی بـود.

 مسعود نجفی متولد سال ۱۳۵۸ در تهران است. او فارغ التحصیل رشته طراحی صنعتی و مدیریت فرهنگی است. مسعود نجفی علاوه بر فعالیت های مستمر رسانه‌ای به عنوان خبرنگار، سردبیر و مدیر مسئول، طی دوره‌های ۳۵ تا  ۳۹ جشنواره را به مدت پنج سال مدیریت روابط عمومی جشنواره فیلم فجر را عهده دار بوده و به مدت چهار سال هم به عنوان مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی فعالیت داشته است. تألیف کتاب‌های سینمایی از جمله «مرور‌۳۰ سال جشنواره فیلم فجر»، ساخت بیش از ۱۰ فیلم مستند، تهیه و کارگردانی چندین برنامه تلویزیونی، مدیریت صنف مدیران تبلیغات سینما، سردبیری بیش از ۵۰ کاتالوگ در جشنواره‌های مختلف، دبیری ۲ دوره جشنواره فیلم‌های صنعتی، مدیریت پردیس سینمایی تماشا، داوری در جشنواره‌ها و عضویت در شوراهای مختلف از دیگر سوابق او محسوب می‌شود.

نجفی  در سمت مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی و همچنین مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر نشان داده است هر زمان و هر کجا که باشد رسالت خود در قبال اهالی رسانه و سینمای ایران را به خوبی انجام می‌دهد. وی که در فضای ابرآلود این روزهای حاکم بر جامعه سینمایی؛ در چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر مجدد مسئولیت  روابط عمومی جشنواره  فیلم را بر عهده گرفته است نشان از دغدغه‌مندی او دارد و بر این باور است که در چنین شرایطی  نمی‌خواهد و نباید پشت سینما و فرهنگ  کشور را خالی کند و عزمش را جزم کرده  تا همگام با هنرمندان، علاقه مندان و مسئولین در حفظ منافع و میراث هنری ایران قدمی بردارد. به همین بهانه روزنامه صبا، با مسعود نجفی به گفتگو نشسته است که در ادامه می‌خوانید.

همچنان یک خبرنگارم

چه شد که در این شرایط این مسئولیت پرمخاطره را بر عهده گرفتید؟

کسی که علاقه مند به سینما باشد می‌داند که فجر مهمترین رویدادی است که در حوزه فیلم و سینمای ایران هر ساله برگزار می شود. من از زمانی که در صف گیشه فروش بلیط فجر ساعت‌ها می‌ایستادم تا به تماشای تازه‌ترین فیلم‌های سینمایی ایران بنشینم خود را در این رویداد سهیم می‌دانم. تا اینکه خبرنگار شدم و پوشش خبری بهترین تولیدات سینمایی کشور را انجام می‌دادم. در این میان هم بودند سال‌هایی که کاتالوگ جشنواره را طراحی کرده و یا با ساخت مستند، گوشه‌هایی از این رویداد ملی را در قاب تصویر ضبط می‌کردم و چه  شب‌هایی که به جمع‌آوری و نگارش کتاب تاریخچه جشنواره فجر به صبح رساندم. همیشه و همیشه در هر جایگاهی از مخاطب جشنواره تا مسئول روابط عمومی خود را بخشی از یک موتور محرکه در چرخه تولید فیلم می‌دانم، چرخه‌ای که با اجزائی متفاوت در نیل رسیدن به یک هدف غایی به حرکت درمی آید. در طول این سال‌ها علاقه مندی‌ام انگیزه ای شد که در این کارزار به فعالیت‌های مختلف بپردازم  و آن‌چه که باعث شد حضور دوباره خود را در این رویداد تمدید کنم قطعا دغدغه‌مندی و علاقه‌ام به حوزه فیلم و سینما بود. با این امید که بتوانم در راستای این مسیر سخت همگام هنرمندان، علاقه‌مندان و مسئولین در حفظ منافع و میراث هنری ایران قدمی برداشته باشم. تا به این لحظه نیز تمام انرژی خود را در نیل به همین هدف به غایت گماشته‌ام.

از اولین فعالیت‌ حرفه ای‌تان در تابلوی جشنواره فجر بگویید؟

حلقه اتصال‌ام به جشنواره فیلم فجر از خبرنگاری اتفاق افتاد از سال ۱۳۸۱ فعالیت‌ام را در این حوزه به صورت رسمی آغاز و تا به امروز بیشترین زمان عمرم به خبرنگاری و فعالیت‌های رسانه‌ای گذشته است. به همین خاطرمعتقدم که همچنان یک خبرنگارم که مهم‌ترین وظیفه‌ام مهیا کردن شرایط ایده‌آل برای اصحاب رسانه است.

با توجه به سابقه‌ای که در این حوزه داشته‌اید، آیا در تجربه‌های پیشین شرایطی بغرنج‌تر از دوره چهل و یکم فیلم فجر داشته‌اید؟

از زمانی که  در این حوزه خدمت‌رسان هنرمندان، مردم عزیز و اصحاب رسانه هستم، هر دوره با مرارت‌هایی برگرفته از التزامات تاریخی، جشنواره را با حوادث مختلف و چالش‌های پیش بینی نشده روبه‌رو کرده است. بنابراین هر دوره از جشنواره مصادف با اتفاقاتی شدکه روند برگزاری جشنواره را از روال عادی خود خارج کرد. مانند سالی که ساختمان پلاسکو در حریق آتش سوخت و ایران عزادار جمعی از هموطنان آتش‌نشان شهید شدند و یا سالی که شهادت سردار سلیمانی و سانحه هواپیمایی اوکراین ماتم عمیقی برجای گذاشت و همچنین سال اوج گیری بیماری کرونا که طی آن می‌بایست تعداد حاضران را به یک چهارم کاهش می‌دادیم و امسال هم که شرایط متفاوت‌تر و سختی‌های خاص خود را دارد.

دیگر جایی برای سکوت رسانه‌ای نخواهد بود

از بارزترین سختی‌هایی که جشنواره فجر امسال با آن روبرو شده، سکوت و توقف برخی هنرمندان و مردم در ایستگاهی است که گویا قرار است این توقف سنگ بنای شروعی مجدد باشد تا مسیری تازه‌تر را در پیش روی‌مان قرار دهد، پیش بینی جنابعالی از شروع و احیای دوباره سینما ایران دراین مسیر چیست؟

به هر حال چند ماهی است که کشورمان شرایط عادی ندارد و طبیعی است که شرایط جوی و محیطی حاکم،  تاثیر خود را در جامعه به شکل های مختلف بروز دهد، چه بسا که بیشترین تاثیر را روی هنرمندان و جشنواره‌ای که مردمی‌ترین نهاد حاکم است نشان داد. به همین خاطر است که ما به عنوان مردمی‌ترین ارگان در دستگاه خدمت رسانی شاهد بیشترین ترکش‌ها شده‌ و همه را به جان و دل خریده‌ایم چرا که خودمان هم در کنار همین مردم در حال دست و پنجه نرم کردن با  تهدیدات خارجی و فشارهای داخلی هستیم، اما اینکه با تمامی این مشکلات مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور چه در سطح داخلی و چه بین المللی را برگزار نکنیم خودش یک بی‌عدالتی محسوب می شود. کمااینکه در دوران همه‌گیری کرونا هم عده‌ای خواستار تعطیلی جشنواره شده بودند. در حالی که این کارزار بین‌المللی چرخه‌ای اقتصادی و فرهنگی از تولید تا عرضه محصولات سینمایی ایران را بر عهده دارد و در نهایت منجر به ارتقای سطح کیفی آثار سینمایی در یک رقابت دوستانه می شود. حضور فیلم‌ها و به حرکت در آمدن چرخه تولیدی سینما، معیشیت تعداد زیادی از سینماگران را از راه حرفه و هنرشان تامین می‌کند. علاوه بر آن جشنواره بهانه‌ایست برای اینکه در چند روزی از سال، هنر سینما در سر خط خبری و رسانه‌ها مشاهده و علاقه‌مندان را به سالن‌های همیشه گرم و مملو از جمعیت دعوت ‌کند. در کنار این محسنات که جشنواره برای اهالی سینما و مردم دارد کدام عقل سلیم این حکم را می‌دهد که برگزاری جشنواره  باید متوقف شود! و از همه مهم‌تر اینکه در مشکلات اجتماعی جشنواره چه نقشی داشته!؟ ویا برگزاری‌اش چه آسیبی را برای جامعه در پی خواهد داشت؟ بنابراین این جشنواره کاملا با رویکردی فرهنگی و هنری، فارغ از سیاست زدگی‌های مقطعی کارش را مانند سال‌های گذشته ادامه خواهد داد.

بیشترین حمایت را در برگزاری جشنواره از چه ناحیه‌ای داشته‌اید؟

از دوستانی که به صورت شبانه‌روزی آمده و پای کار ایستاده‌اند. این دوستان با وجود هجمه‌ای از طعنه‌ها و کنایه‌ها، از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکرده و تا برگزاری این رویداد هنری جنگیدند.

دبیر جشنواره اسامی فیلم‌های راه پیدا کرده به بخش سودای سیمرغ را با اندکی تاخیر نسبت به سال‌های گذشته اعلام کردند، که دلیل آن سیاستگذاری سکوت رسانه‌ای در حمایت از هنرمندان فیلم‌ساز بود، با این وجود آیا بعد از این هم با سیاستگذاری های از این دست که جشنواره را متفاوت از روند هر ساله خود کند، مواجه خواهیم شد؟

خیر، طبیعتا از امروز تا پایان جشنواره طبق جدول اعلامی، نشست‌های رسانه‌ای، اکران فیلم‌ها و… طبق زمان بندی انجام خواهد شد. و دیگر جایی برای سکوت رسانه‌ای نخواهد بود.

رسانه‌ای‌ها هوای همدیگر را داشته باشند

در ابتدای صحبت گفتید خود را هنوز یک خبرنگار می‌دانید، لطفا صحبت خودمانی خود را با اصحاب رسانه به عنوان یک خبرنگار بفرمائید؟ 

امروز مسعود نجفی در این کرسی نشسته و تمام تلاشش خدمت‌رسانی به اهالی سینما، مردم و اصحاب رسانه است.  ممکن است چند صباحی دیگر یکی از همین دوستان رسانه‌ای این سکان را در دست بگیرد چقدر خوب است زیر سقف چهل و یکمین جشنواره فجر ، با درک شرایط، تعامل منعطفانه‌تری با هم داشته باشیم و به دنبال حفظ منافع شخصی و یا تحمیل دیدگاه‌های شخصی و اعمال نظرها، به جای گل‌آلود کردن آب، یک همکاری خاطره‌انگیز از این رویداد به سوغات ببریم. فراموش نکنیم که جشنواره بهانه‌ایست که فرهنگ خود را در بستری عادلانه و دوستانه غنی سازیم.

سمیه نجفی خاتونی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است