روزنامه صبا

روزنامه صبا

کارگردان فیلم سینمایی «استاد» در گفتگو با روزنامه صبا:

از فیلم اولی‌ها باج می‌گیرند!


سیدعماد حسینی با بیان اینکه این اولین تجربه ساخت فیلم بلندم در سینمای ایران است، گفت که بعضا فیلم اولی ها برای ساخت فیلم اول خود باید به برخی تهیه کنندگان باج بدهند.

  فیلم سینمایی «استاد» اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند سیدعماد حسینی است که بهروز افخمی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد و محمدرضا اصلانی و محمدحسین مهدویان، مشاور کارگردان این پروژه هستند. فیلمنامه این اثر را پیام لاریان و عماد حسینی نوشته‌اند و برداشت آزادی از نمایش‌نامه «اولئانا» اثر دیوید ممت است. حسن معجونی و هدیه حسینی‌نژاد همراه با سجاد بابایی نقش‌های اصلی این فیلم را ایفا کرده‌اند و حوریه مقدم و مهدی ابوحمزه دیگر بازیگران این فیلم هستند. در خلاصه داستان آمده گلنوش حدادی، دختری ۲۴ ساله و دانشجوی رشته معماری است که قصد دارد برای دانشگاهی در اتریش اپلای کند و … عوامل اصلی فیلم سینمایی «استاد» عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: مجید یزدانی، مدیر صدابرداری: احسان خزایی، طراح چهره‌پردازی: تینا بخشی، طراح صحنه و لباس: مریم میرباقری، مدیر تولید: حسین زرقام، تدوین: هانیه جلوخانی، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: هادی اسلامی، مدیرهنری: مهدی دوایی، مشاور رسانه‌ای و مدیر روابط عمومی: مریم قربانی‌نیا، روزنامه صبا به گفتگو با سیدعماد حسینی نشست که در ادامه می‌خوانید.

از فارابی گله مندم

عضو هیئت علمی دانشگاه است و تاکنون در جشنواره‌های سینمایی متعددی حضور داشته است. یکی از شاخص‌ترین آثار او «تهران، خانی آباد، ۱۳۶۶» نام دارد که در جشنواره‌های سینمای پنهان نیویورک، اکشن آن فیلم کالیفرنیا، جشنواره فیلم ایرانیان لندن، جشنواره آنکارا، جشن سینمای ایران، جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره فیلم‌های بی‌کلام و… به نمایش درآمده و جوایزی کسب کرده است.

فیلم استاد یک فیلم ژانر نیست و یک موضوع جهانی را به تصویر کشیده است، موضوعی که تمامی زنان وبانوان جهان به نحوی با آن درگیر هستند، و در اعتراضات گسترده خود در مجامع مختلف آن را به نحوی انتقال داده اند. زیر متن این فیلم به طور کل سوئ استفاده های عمومی که اصحاب قدرت از قشر زنان را دارند به چالش می کشد. از آنجا که من به عنوان یک فیلم ساز همواره خود را جزوی از جامعه می‌دانم، و در محیط دانشگاه در ارتباط با موضوعات اینچنیی بوده ام این مسئله برایم نمود و موضوعیت پیدا کرد، پس وظیفه خود دانستم که این موضوع را با چالش های پیش ار پیش خود به تصویر بکشم. اما در نهایت با توجه به ساختار رسانه سینمایی، قصه گو بودن اثر و سیال بودن او در ریز متن جامعه در اولویت هایم بود. از ویژگی‌های بینامتنیت این اثر برداشت آزاد آن از نمایشنامه اولئانا اثر دیوید ممت بود. فیلمنامه این اثر حدود یک سال از بنده و پیام لاریان زمان گرفت و با مشاورت صاحبان نظر در این حوزه بارها بازنویسی شد و بعد از بسته شدن کست بازیگری هم در جلسات دور خوانی آخرین بازنویسی های تکمیل کننده هم اعمال شد. در این اثر علاوه بر نقش آفرینی ویژه حسن‌معجونی خوشبختانه اولین تجربه بازیگری سینمایی همسر آقای معجونی هدیه حسینی نژاد پس از سالها بازی در تئاتر در فیلم استاد رقم خورد، که برای همه شگفتی آفرین بود.همچنین سجاد بابایی که از بازیگران خلاق و جوان اخیر هستند، به خوبی از پس جزئیات نقش برآمدند. من در این اثر از کمک های پیشکسوتان صاحب سبکی در سینمای ایران بهره جستم از جمله آقای محمدحسین مهدیان که بعنوان مشاوره کارگردان با حفظ مولفه های خلاقانه شخصی من درکارگردانی به گروه کمک کردند. از طرفی آقای بهروز افخمی منجی این کار در شرایط سخت شدند و علاوه بر آن کمک‌های بی شائبه‌ای در طول تولید اثر به گروه داشتند. ما از مرحله اخذ پروانه ساخت دچار مشکل بودیم، چرا که موضوع فیلم برای دست اندرکاران سینمایی چالش هایی را بر نظارت می طلبید که برای من فیلم اولی متقاعد کردن شان بسیار سخت بود. فیلم‌سازی در هر دو ساختار کوتاه وبلند، با تفاوت‌های در پرداخت به جزئیات و زمان همراه است اما در کارگردانی این دو کار از یک جنس و متریال هستند، اکنون هم در حال نگارش فیلم‌نامه بعدی سینمایی خود با پیام لاریان هستم.

صحبت پایانی

از فارابی به خاطر حمایت کمی که از فیلم اولی‌ها دارند گله مندم.  من تا قبل از این فیلم کوتاه ساخته ام این اولین تجربه ساخت فیلم بلندم در سینمای ایران است، بعضا متاسفانه به کرات شاهد هستیم که فیلم اولی ها برای ساخت فیلم اول خود باید به برخی تهیه کنندگان باج بدهند. حضور آقای بهروز افخمی که دغدغه فرهنگی داشتند، برای ما بسیار ارزشمند بود. استاد بدون هیچ حمایت دولتی و یا نهادی ساخته شد.

فرهومند ناظریان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است