روزنامه صبا

روزنامه صبا

تهیه کننده «شماره ده» در گفتگو با روزنامه صبا:

تبدیل پهلوان به قهرمان


ابراهیم اصغری درباره این فیلم گفت که مبنای شکل گیری داستان «شماره ده» را می‌توان تقابل بین زندانبان و اسیر دانست.

«شماره ۱۰»، چهارمین فیلم سینمایی حمید زرگرنژاد –فیلم‌ساز خوزستانی- پس از «پایان خدمت»، «ماهورا» و «برای مرجان» محسوب می‌شود.

حمید زرگرنژاد، متولد ۱۳۵۴ است. او تاکنون؛ ده فیلم کوتاه، پنج تله فیلم و دو سریال تلویزیونی و تعداد زیادی مستند ساخته و در سی‌ودومین و سی‌وششمین دوره جشنواره فیلم فجر، به ترتیب با «پایان خدمت» و «ماهورا» حضور داشته است. وی هم‌چنین، مدیریت موسسه سینمایی پویان فیلم را از سال ۱۳۸۳ بر عهده دارد.

تازه‌ترین محصول بنیاد سینمایی فارابی که در میان آثار بخش سودای سیمرغ فجر چهل‌ویکم حضور دارد؛ بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده و حسام منظور، سیامک صفری، بهرنگ علوی، مهدی زمین‌پرداز، صحرا اسداللهی و احمد کاوری، در آن ایفای نقش می‌کنند.

« شماره ۱۰»، روایت‌گر داستان فرار پرماجرای یک اسیر ایرانی از زندان رژیم بعث عراق است.

این فیلم، در فضایی متفاوت و نفس‌گیر ساخته شده و در خلاصه داستان آن آمده است: «فرار از اینجا بهترین راهه؛ چون همه‌مون ازش می‌ترسیم…!»

عوامل اصلی این فیلم سینمایی عبارتند از؛

مجری طرح: احمد کاوری، مدیر فیلم‌برداری: حسن پویا، طراح صحنه: محمدرضا شجاعی، تدوین: عماد خدابخش، آهنگ‌ساز: مسعود سخاوت‌دوست، صداگذار: آرش قاسمی، صدابردار: فرخ فدایی، طراح چهره‌پردازی: شهرام خلج، طراح لباس: نیاز حمیدی، طراح جلوه‌های ویژه بصری: حسین حشمت‌نیا، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: رضا ترکمان، مدیر تولید: علی بهره‌مند، اصلاح رنگ و نور: سامان مجدوفایی، مدیر برنامه‌ریزی: حبیب قلی‌زاده، دستیار اول کارگردان: محسن حسن‌پور، سرپرست گروه فیلم‌برداری: محمد نادر قشلاقی، دستیار اول فیلم‌بردار: فرزین ابراهیمی، دستیار صحنه: حسین حاجی ابراهیمی، مدیر تدارکات: محمد میسمی تمار، محصول: بنیاد سینمایی فارابی.

حمید زرگرنژاد، ۲ سال پس از تولید «برای مرجان»، «شماره ۱۰» را آماده نمایش کرده است.

تهیه‌کنند‌گی «شماره ۱۰» را ابراهیم اصغری  بر عهده دارد. آخرین فعالیت اصغری در سینمای ایران، فیلم سینمای جنگیِ «تک تیرانداز» بوده است.

مبنای شکل گیری داستان «شماره ده» را می‌توان تقابل بین زندانبان و اسیر دانست

فیلم سینمایی«شماره ده» همچون ساخته‌های پیشین ابراهیم اصغری «تک تیرانداز»، «شور شیرین»، «به کبودی یاس» و «مردی شبیه باران» فیلمی اجتماعی در حوزه دفاع مقدس و ژانر جنگ است و فیلم‌نامه آن که مجموعی است از خاطرات چند اسیر دفاع مقدس، توسط حمید زرگرنژاد نوشته شده است.

ابراهیم اصغری، تهیه کننده «شماره ده» در گفتگو با روزنامه صبا میگوید: مبنای شکل گیری داستان «شماره ده» را می‌توان تقابل بین زندانبان و اسیر دانست؛ وظیفه زندانبان محافظت از زندانی است و یکی از اهداف هر اسیر و زندانی فرار است.

خلاصه دوخطی «شماره ده»: یکی از اسرا از اسارتگاه دشمن فرار می‌کند. او در مسیر فرار دچار فراز و نشیب‌هایی می‌شود که در انتها به جای این‌که به عنوان یک قهرمان وارد ایران شود تصمیم می‌گیرد تبدیل به یک پهلوان شود.

در واقع قهرمان داستان از مرحله قهرمانی اوج می‌گیرد و تبدیل به پهلوان (شخصیتی که مردم از دیرباز به آن علاقمند بوده‌اند) می‌شود.

اصغری کوشیده در انتخاب فیلم‌نامه، داستان و اجرای فیلم متفاوت تر به فضای جنگ بپردازد تا مخاطب راحت‌تر  بتواند با آن ارتباط برقرار کند. بازی درخشان مجید صالحی، سیامک صفری و حسام منظور، فیلمبرداری ویژه، طراحی صحنه و فیلمنامه خوب «شماره ده» به او برای رسیدن به این هدف کمک شایانی کرده‌اند.

فرهومند ناظریان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است