روزنامه صبا

روزنامه صبا

کارگردان «آه سرد» در گفتگو با روزنامه صبا:

فیلم خودم را اجتماعی می‌د‌انم


ناهید عزیزی صدیق با بیان اینکه فیلم خودم را اجتماعی می‌د‌انم گفت که ترجیح و علاقه من این بود که از بازیگران توانمندی که کمتر دیده شده‌اند استفاده کنم.

ناهید عزیزی صدیق کارگردان فیلم سینمایی «آه سرد» درباره فیلم خود که در جشنواره چهل و یکم حضور دارد گفتگویی با روزنامه صبا داشته است که در ادامه می خوانید:

چه مدت زمانی صرف نگارش فیلمنامه شده است و چندبار مورد بازنویسی قرار گرفته است؟

مدت زیادی به ایده فکر کردم و روی آن کار کردم. زمان نگارش اصل کامل فیلمنامه دو ماه شد و یک ماه قبل از شروع فیلمبرداری دو بار فیلمنامه را بازنویسی کردم.

زمان پیش تولید کار چقدر بوده است؟

پیش تولید بسیار کوتاهی داشتیم. همسرم بودجه‌ای فراهم کرد و پیش تولید کار را با کمترین بودجه شروع کردیم. بعد از اینکه با آقای محقق آشنا شدم ایشان پذیرفتند که کنار ما قرار بگیرند و پشتیبانی ایشان را هم داشته باشیم. البته به دلیل مشغله زیادی که داشتند و هم‌زمان درگیر چند پروژه بودند چندین بار انصراف دادند اما در نهایت پشت کار ایستاند و با ما همکاری کردند. بعد از اینکه ایشان کنارمان قرار گرفت شرایط کمی برای‌مان سهل‌تر شد.

دکوپاژ اثر را قبل از فیلمبرداری انجام داده بودید و یا به شکل دکوپاژ سر صحنه عمل کرده‌اید؟

محل فیلمبرداری برای‌مان خیلی شناخته شده و از پیش تعیین شده نبود و خیلی از مکان‌ها را حین فیلمبرداری پیدا می‌کردیم. به خاطر شرایط جوی خیلی اوقات تصمیم‌مان عوض می‌شد و لوکیشن را تغییر می‌دادیم. بنابراین با اینکه دکوپاژهایی را از قبل در ذهن داشتم، اما هر شب قبل از فیلمبرداری دکوپاژ روز بعد را انجام می‌دادم.

پراکندگی لوکیشن در چه حد بود و در چه شهرهایی فیلمبردری کار را انجام داده‌اید؟

در شهر فیروزکوه فیلمبرداری کار انجام شد و فقط در همان منطقه بودیم. اما چون فیلم جاده‌ای بود و شامل نقاط عطف مختلفی می‌شد ما حدود پانزده لوکیشن متفاوت را برای فیلمبرداری انتخاب کردیم. گاهی دو تا سه ساعت از کوه بالا می‌رفتیم تا به لوکیشن انتخاب شده‌مان برسیم. شرایط سختی بود اما خداروشکر کار با همدلی عوامل کار انجام شد.

برای فیلمبرداری از چه نوع دوربینی استفاده کرده‌اید و دلیل انتخاب‌تان چه بوده است؟

مینی الکسا. با فیلمبردار کار مشورت کردیم و نهایتا برای رسیدن به آن چیزی که در ذهن من بود این دوربین پیشنهاد و انتخاب شد.

در اثر شما پدیده نوظهور بازیگری حضور دارد؟

ترجیح و علاقه من این بود که از بازیگران توانمندی که کمتر دیده شده‌اند استفاده کنم. به همین دلیل از بازیگرانی که فعالیت تئاتری داشتند دعوت کردیم و با آن‌ها صحبت و مصاحبه انجام شد و در نهایت بازیگران خودمان را انتخاب کردیم. نقش اصلی کار را آقای ایمان صدیق بازی می‌کنند که دانش‌آموخته سینما و تئاتر هستند و سال‌ها است در تئاتر فعالیت دارند. البته ایشان با بنده نسبت خانوادگی هم دارند و برادر من هستند.

اثر شما جلوه‌های ویژه بصری و میدانی هم داشته است؟

به دلیل شرایط جوی ناپایداری که در منطقه حاکم بود از همان ابتدا می‌دانستیم که جلوه‌های ویژه بصری خواهیم داشت. برف می‌خواستیم و ناگهان برف قطع می‌شد. یا مثلا ناگهان آفتاب می‌زد. این‌ها مواردی بود که حتما باید در بخش جلوه‌های ویژه حل می‌شد.

اثر شما در چه ژانری قرار می‌گیرد؟

فیلم من اجتماعی است. درست است که می‌گویند اجتماعی ژانر نیست اما من فیلم خودم را اجتماعی می‌د‌انم و اگر بخواهم ژانری برای آن بگویم ژانر جاده است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است