روزنامه صبا

روزنامه صبا

تهیه کننده انیمیشن «بچه زرنگ» در گفتگو با روزنامه صبا:

جشنواره در سال‌های قبل به انیمیشن بی‌اعتنا بوده است


حامد جعفری با بیان اینکه می‌دانستیم جشنواره در سال‌های قبل به حوزه انیمیشن توجه کافی نداشته، گفت که ما وظیفه داریم برای بقای سینمای کودک و نوجوان از هر ظرفیت و روزنه‌ای استفاده کنیم.

 حامد جعفری، رئیس هیئت مدیره گروه هنرپویا و تهیه‌کننده سینما و انیمیشن است. جعفری تهیه‌کنندگی پرفروش‌ترین انیمیشن‌های تاریخ سینمای ایران، شاهزاده روم و فیلشاه را بر عهده داشته‌ و موفق به کسب دیپلم افتخار از هجدهمین جشن سینمای ایران شده‌ است و حال روزنامه صبا به بهانه اکران انیمیشن «بچه زرنگ» گفتگویی با وی داشته است.

ایده اولیه انیمیشن از کجا آمد؟

ایده بچه زرنگ هم مانند ایده شاهزاده روم و فیلشاه توسط دیگران به مجموعه هنرپویا پیشنهاد شد و چون یک خطی ایده از نظر مجموعه جذاب بود و آن را پسنیدیم، نهایتاً این پروژه را استارت زدیم.

به عنوان تهیه کننده کار بعد از ایده تصمیم گرفتید که روی اثر کار بشود یا اجازه دادید فیلمنامه تمام بشود بعد تصمیم نهایی را گرفتید؟

در انیمیشن زمانی که قصه به جایی می‌رسد که قابل قبول و قابل فهم باشد، وارد فرآیندهای بعدی می‌شود، در بچه‌زرنگ هم ما در هنرپویا وقتی طرح اولیه و چارچوب کلی اثر شکل گرفت تصمیم گرفتیم این پروژه را انجام دهیم.

زمینه همکاری شما با کارگردان‌های اثر چگونه فراهم شد؟ عضو مجموعه بودند یا به شکل دیگری این همکاری شکل گرفته است؟

آقای جنتی که جزو قدیمی‌های مجموعه هستند و ازابتدای پروژه هم همراه ما بودند و خیلی از موارد از ابتدا با نظر ایشان در پروژه شکل گرفته است. منتهی تمایل شخصی‌شان بوده که نام‌شان رسانه‌ای نشوند. اما آقای نکویی، لطف کردند و پذیرفتند که از میانه راه با ما همراه شوند و زحمت تکمیل اثر و اتمام آن را کشیدند.

برنامه‌ریزی شما برای روند تولید بچه زرنگ چه مدت بود و کار طبق برنامه‌ریزی جلو رفت یا خیر؟

معمولاً کمترین زمانی که برای ساخت انیمیشن صرف می‌شود دو سال است. برآورد ما برای بچه زرنگ سه سال بود، اما کار به دلایل مختلف از جمله پیش آمدن مسائلی مانند کرونا طولانی‌تر شد و حدودا چهار سال ساخت بچه‌زرنگ زمان برد.

شما دو اثر موفق با نام‌های شاهزاده روم و فیلشاه را دارید، جذابیت و کیفیت بچه زرنگ را کجای آن می‌دانید؟

کارهای قبلی ما آثاری تاریخی بودند که اتفاقا مورد استقبال مخاطبان هم قرار گرفتند. اما بچه زرنگ اثری است که قصه آن در فضای امروز رقم می‌خورد و این تفاوت خودش برای ما و مخاطب حتما جذاب است. موضوع دیگر اینکه ما در حوزه کودک کار می‌کنیم و همیشه می‌گوییم ما خودمان با قهرمان‌های آثار خارجی بزرگ شدیم اما تلاش می‌کنیم که بچه‌های امروز با قهرمان‌های کارهای ایرانی رشد پیدا کنند و این ایده هم از نظر ما دارای چنین ویژگی‌هایی بود.

بودجه کار به طور کلی چقدر بود و ازچه منابعی تأمین شده است؟

چون کار هنوز به اتمام نرسیده عدد دقیقی نمی‌توانم در مورد بودجه اثر عرض کنم. اما اگر بخواهم نسبی بگویم، باید این طور عرض کنم که گروه هنرپویا (و تعدادی از افراد عادی جامعه که علاقمند به انیمیشن و فرهنگ و هنر هستند و در کارهای قبلی هم کمابیش کنار ما حضور داشتند) حدود پنجاه درصد در اثر و کانون پرورش فکری هم حدود پنجاه درصد، سهیم بوده‌ایم.

غیر از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از حمایت سازمان یا نهاد دیگری هم بهره‌مند شده‌اید؟

برای این اثر و تا به این لحظه، غیر از کانون پرورش فکری و مجموعه هنر پویا از هیچ نهاد خصوصی یا سازمان و نهاد حاکمیتی دریافتی نداشته‌ایم.

فکر می‌کنید اثر شما تا چه اندازه در جشنواره چهل و یکم شانس خواهد داشت؟

با اینکه ما می‌دانستیم جشنواره در سال‌های قبل به حوزه انیمیشن توجه کافی نداشته است، اما بالاخره ما وظیفه داریم برای بقای سینمای کودک و نوجوان از هر ظرفیت و روزنه‌ای استفاده کنیم و خوب بالاخره جشنواره هم یکی از این ظرفیتهاست. ما نمی‌گوییم کار ما بهترین است، اما می‌توانم این را بگوییم که تمام تلاش‌مان را کرده‌ایم تا برای بچه‌های کشور که فکر می‌کنم مخاطب اصلی ما هستند، به اندازه وسع و بضاعت‌مان تلاش کنیم و امیدواریم آن‌ها از دیدن این اثر در سینما لذت ببرند.

چشم‌انداز شما برای اکران عمومی چیست و زمان خاصی را برای اکران عمومی مدنظر دارید؟

ما با شرکت‌های پخش مختلفی گفت‌وگو کرده‌ایم، مراحل کار و برنامه‌ریزیمان هم درحال انجام است، اما هنوز زمان مشخصی را تعیین نکرده‌ایم و به محض مشخص شدن آن را اعلام خواهیم کرد.

اثر شما بازار بین‌المللی هم خواهد داشت؟

انیمیشن و سینمای کودک به‌طور کلی از یک ادبیات جهانی برخوردار است. اما به طور خاص در مورد عرضه بین‌المللی اثر بچه‌زرنگ گفت‌وگوهایی انجام شده و آی پی این کار به شرکتی تعلق دارد که عرضه بین‌المللی آن را پیگیری خواهد کرد.

مصطفی کزازی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است