روزنامه صبا

روزنامه صبا

کارگردان انیمیشن «بچه زرنگ» در گفتگو با روزنامه صبا:

صنعت انیمیشن کمپانی محور است


محمدجواد جنتی،معتقد است که همه چیز در صنعت انیمیشن کمپانی محور است و حتی تهیه کننده و کارگردان هم جزئی از اجزای کمپانی به حساب می‌آیند.

«بچه زرنگ»، جدیدترین انیمیشن سینمایی گروه هنر پویا، که با سرمایه‌گذاری مشترک کانون پرورش فکری تولید شده است، در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. در خلاصه داستان فیلم بچه زرنگ آمده است: محسن پسر بچه‌ای است که عاشق ابر قهرمان‌های فیلم هاست و همیشه تلاش می‌کند تا با وسایل ابرقهرمانی‌اش به هرکس و هر چیزی کمک کند. اما در یک اتفاق نادر، محسن با حیوانی مواجه می‌شود که از گونه حیوانات منقرض شده ایران است. محسن تصمیم می‌گیرد تا به آن حیوان هم کمک کرده و او را به زادگاهش باز گرداند، اما سفر به دلِ جنگل، نبرد با شکارچیان و رویارویی با حیوانات منقرض‌شده دیگر، شروع یک ماجرای پیچیده برای محسن است. خبرنگار روزنامه صبا با محمدجواد جنتی،  یکی از کارگردانان این اثر به گفت و گو نشسته است.

محمدجواد جنتی سال‌ها در عرصه انیمیشن در کنار مجموعه هنر پویا فعالیت داشته است، ولی علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن نداشته است. اما به واسطه پروژه بچه زرنگ بالاخره این تلسم شکسته شده است.

گروههایی که در پروژه بچه زرنگ درگیر کار بودند همگی جزو مجموعه هنر پویا بودند یا از بیرون مجموعه هم افراد و گروه‌هایی حضور داشتند؟

ما در همه آثارمان در گروه هنرپویا با گروه‌های مختلفی کار می‌کنیم که بعضیها جزو مجموعه هنر پویا هستند و بعضی هم از خارج مجموعه و در قالب قرارداد پروژه‌ای با ما همکاری داشته‌اند. کار انیمیشن به دلیل تفاوتی که با سینمای رئال دارد، در بحث قراردادها و چگونگی همکاری هم متفاوت است. همه چیز در صنعت انیمیشن کمپانی محور است و حتی تهیه کننده و کارگردان هم جزئی از اجزای کمپانی به حساب می‌آیند. ما با افرادی ساعتی قرارداد می‌بیندیم، با افرادی قرارداد ماهانه داریم، با افرادی به صورت سالیانه همکاری می‌کنیم و با افرادی هم پروژه‌ای؛ و تمام اینها بستگی به مجموع کارهایی دارد که کمپانی در یک پروژه و زمان درگیر آن شده است.

چه مدت زمانی صرف نگارش دیالوگها و فیلمنامه نهایی شد؟

بعد از ورود ایده و انتخاب آن برای کار، کارگاه فیلمنامه نویسی زیر نظر شورای ایده، طرح و فیلمنامه نویسی گروه هنرپویا تشکیل شد و فرایند نگارش فیلمنامه را پیگیری کرد. در این پروژه زمانی که از شروع ایده‌پردازی تا تحویل نسخه نهایی فیلمنامه صرف کردیم حدود هفت ماه بود.

در پروژه بچه زرنگ از روش استوری برد(از هر پلان و قاب‌بندی دوربین در انیمیشن، تصاویری کشیده می‌شود) یا روش استوری ریل (فریمهایی از انیمیشن که خیلی ساده طراحی می‌شوند و با به هم پیوستن آن‌ها انیمیشنی ساده از محصول را در اختیار فیلمسازان قرار می‌دهد) استفاده شده است و چه مدت زمانی صرف این بخش کرده‌اید؟

ما همیشه در گروه هنرپویا همه پروژه‌های‌مان را استوری‌برد می‌کنیم و درواقع کار با استوری برد شروع می‌شود و بعد از اینکه کمی جلو رفت، استوری ریل هم اجرا می‌شود تا بتوانیم در حقیقت ماکتی از فیلم نهایی داشته باشیم. در این پروژه هم از شروع استوری برد تا انتهای استوری ریل حدود شش ماه طول کشید اما بعد از آن به دلیل نکاتی که مدنظر کمپانی بود، مجددا چند ماهی صرف بررسی و اصلاح استوری ریل کردیم.

بچه زرنگ با کدام نرم‌افزارها ساخته شد و دلیل انتخاب این نرم‌افزارها چه بود؟

اصلی‌ترین نرم‌افزاری که از آن نه تنها برای این کار بلکه کلاً برای ساخت انیمیشن‌های مختلفی در دنیا استفاده می‌شود نرم‌افزار Maya  است. دلیل استفاده از این نرم‌افزار این است که با دیگر رقبایش اصلاً قابل مقایسه نیست و امکاناتی در اختیار سازنده آثار قرار می‌دهد که با بقیه بسیار فاصله دارد. برای رندرینگ (فایل انیمیشن به پیکسل‌هایی تبدیل می‌شود که در تمام نمایشگرها قابلیت نمایش داشته باشد) از موتور رندر Arnold استفاده می‌کنیم که دلیل استفاده‌مان از این موتور رندر هم این است که یکی از موتور رندرهای بسیار قوی است و کیفیت تصویر بسیار بالایی را ارائه می‌دهد. اینها تقریباً مهم‌ترین نرم‌افزارهایی است که برای کار سینمایی از آنها استفاده می‌کنیم.

برای ساخت این اثر از چه تکنیکهایی استفاده کرده‌اید؟

آثار هنرپویا تاکنون همگی فول ۳d  بوده‌اند و بچه زرنگ هم همین‌طور است. البته سکانسی در کار وجود دارد که بنا داریم در فاصله جشنواره تا اکران نهایی اثر به صورت دو بعدی اجرا کنیم و دلیلش هم ارتقای فضای هنری در کار است.

در سیمولیتینگ (شبیه سازی مو، لباس، مایعات، آتش و …) از چه نرم‌افزاری استفاده کرده‌اید؟

برای سیمولیت مواردی که به نوعی fx و vfx محسوب می‌شود از نرم‌افزار Houdini استفاده شده است. در اثر سیمولههایی مثل آبشار، رودخانه، پاشیدن آب، موج‌ها، آتش، تخریب، بخار، باد، ریزش برگ و خیلی چیزهای دیگر داشتیم. اما به طور کلی بچه زرنگ نسبت به پروژه قبلی هنرپویا سیمولیتهای بیشتری داشته است.

در تمام مراحل، از مدلینگ(مدل اولیه اشیاء و موجودات که همگی یک رنگ و بدون بافت هستند) و تکسچرینگ(تصویری از مواد روی مدل اولیه انداخته می‌شود تا رنگ‌ها از هم جدا و متفاوت شوند) تا رندر اولیه، همه را به عنوان کارگردان حضور داشتید یا در انتهای هر مرحله آن را بررسی می‌کردید؟

ما در هنرپویا برای هر مرحله یک واحد اختصاصی داریم که هر کدام ورودی‌هایی دارند. مثلاً واحد مدل‌سازی کاراکتر بعضی از ورودی‌هایش می‌شود، طراحی کاراکتر، طراحی موی کاراکتر، طراحی لباس کاراکتر و غیره، و این واحد با دریافت این موارد که کارکرد عنوان مواد اولیه برای یک کارخانه را دارد، وارد پروسه ساخت اثر می‌شوند و در انتها فرایندهایی را انجام می‌دهند و به خروجی می‌رسند. در تمام این مراحل مدیران استودیو همچون کارگردان، مدیر تولید، مدیر برنامه‌ریزی، مدیر فنی و غیره بر فرایندهای آن واحد نظارت می‌کنند و با تایید آن‌ها خروجی آن قسمت در اختیار واحدهای دیگر قرار می‌گیرد. کارگردان هم به این شکل بر تمامی مراحل نظارت دارد. ضمن اینکه کارگردان هم مثل سایر مدیران و پرسنل استودیو در انیمیشن تمام وقت در مجموعه حضور دارد تا در هر واحد مسئله یا سؤالی بود یا نیازی به اعلام نظرش بود، بلافاصله پاسخگو باشد.

صداپیشه‌های اثر چه کسانی هستند؟

در بچه‌زرنگ هم از دوستانی که فعالین عرصه صدا و دوبله هستند استفاده شده و هم از بازیگرانی که کار صدا هم می‌کنند. در این پروژه با مدیریت آقای شیخزاده از آقایان هومن حاج عبدالهی، هدایت هاشمی و میرطاهر مظلومی هم در کنار بقیه صداپیشهها استفاده شده‌ که بسیار هم کار را حرفه‌ای و با کیفیت ارائه داده‌اند.

مصطفی کزازی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است