روزنامه صبا

روزنامه صبا

کارگردان انیمیشن «بچه زرنگ» در گفتگو با روزنامه صبا:

سعی خودمان را کرده‌ایم که بهترین را  ارائه کنیم


نکویی با تاکید بر اینکه جشنواره ها همیشه دو فاکتور دارند که راه فراری از آن‌ها نیست، گفت کهما سعی خودمان را کرده‌ایم که بهترین کاری که می‌توانیم را ارائه دهیم.

نکویی طراح، انیماتور، کارگردان و مدیر و مؤسس استودیو گنبدکبود است. او کارگردانی و تهیه کنندگی بیش از ۲۰۰ عنوان سریال، انیمیشن و تیزر تبلیغاتی را در کارنامه هنری خود دارد که بسیاری از این آثار در جشنواره‌های داخلی و خارجی برگزیده شده اند. انیمیشن «استریپی»یکی از آثار این هنرمند است که در لیست بلند اسکار برای رقابت در بخش انیمیشن کوتاه هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار برگزیده شد.

نکویی علاوه بر تولید، در تدریس انیمیشن نیز سابقه طولانی دارد و سال‌هاست در دانشگاه تهران به عنوان استاد به آموزش انیمیشن به دانشجویان می‌پردازد و حال به بهانه اکران انیمیشن بچه زرنگ روزنامه صبا گفتگویی با وی داشته است.

زمینه همکاری شما با تهیه‌کننده کار و مجموعه هنر پویا چطور شکل گرفت؟

سابقه آشنایی و ارتباط من با آقای جعفری به حدود سال نود و چهار برمی‌گردد. اما شروع همکاری ما در پروژه‌ها به حدود چهار سال پیش برمی‌گردد که درگیر پروژه‌های مشترک شدیم و همین هم زمینه ورود من به استودیو هنرپویا به عنوان کارگردان و مدیر هنری بوده است.

شما در میانه کار به پروژه اضافه شدید، در این باره کمی توضیح می‌دهید؟

در پروژه بچه زرنگ من اولین بار در سال ۹۷ و در خلال اصلاحاتی که کمپانی هنرپویا در مرحله استوری ریل می‌خواست در کار اعمال کند به دعوت آقای جعفری و به عنوان مشاور وارد پروژه شدم، لذا به نوعی از همان ابتدای پروژه همراه کار بودم، اما ورود رسمی من به عنوان کارگردان پروژه بعد از پیشنهاد مجموعه هنرپویا به من بوده است.

از سیمولیتینگ در کدام بخش‌ها استفاده شده است؟

ما در دو بخش در این پروژه از سیمولیشن یا شبیه سازی استفاده کرده‌ایم، یکی بخش‌هایی است که مربوط به پلان‌هایی می‌شود که به نوعی جلوه ویژه فیلم محسوب می‌شود و دیگری در بخش‌هایی است که به کاراکترها مربوط می‌شود و شاید بیشترین میزان استفاده از جهت تعداد و حجم هم به این بخش برمی‌گردد و آن هم مواردی مانند شبیه سازی حرکت موها و یا لباس‌ها است.

در بخش صداگذاری، چه اندازه از صداهای آماده استفاده شده و چه اندازه از صداها ساخته شده‌اند؟

صداگذاری اثر را ما همراه با آقای ابوالصدق پیش بردیم و ایشان با وسواس و دقت بالایی کار طراحی، صداگذاری و میکس را انجام دادند. در انیمیشن ما صدای محیطی یا اشکال دیگر صدا را نداریم، لذا زحمت صداگذار در این بخش خیلی زیاد است و به نوعی نود درصد صداها ساخته شده‌اند اما در بعضی موارد جزئی هم با استفاده از صداهای آماده و ترکیب آن‌ها به صداهای جدیدی رسیدیم و از آن‌ها بهره برده‌ایم. اما به صورت کلی اکثر صداها، صداهایی است که اختصاصاً برای این کار ساخته شده‌اند.

گروه سازنده این اثر چند نفر بودند؟

پروسه ساخت انیمیشن یک پروسه بسیار طولانی است و تقریبا همه کارها به صورت تیمی و گروهی انجام می‌شود و معمولاً پرتعدادترین تیم ما تیم متحرک‌سازی است. اما به طور کلی اگر اشتباه نکنم، حدودا ۲۵۰ نفر در پروژه بچه زرنگ برای ساخت این اثر در بخش‌های مختلف زحمت کشیدهاند.

پیشبینی شما برای بچه زرنگ در جشنواره چهل و یکم چیست؟

جشنواره ها همیشه دو فاکتور دارند که راه فراری از آن‌ها نیست، خصوصاً برای حوزه انیمیشن. یکی سیاستگذاری‌های جشنواره و دوم سلیقه هیئت داوران. اما، ما سعی خودمان را کرده‌ایم که بهترین کاری که می‌توانیم را ارائه دهیم. هم در بخش روایت و هم در بخش فنی واقعاً تمام تلاش خودمان را برای جلب رضایت مخاطبین انجام داده‌ایم که امیدواریم مورد پسندشان قرار بگیرد.

مصطفی کزازی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است