روزنامه صبا

روزنامه صبا

تهیه کننده فیلم سینمایی «کت چرمی» در گفتگو با روزنامه صبا:

تنها راهکارم در مقابل هجمه‌ها سکوت بود


حجازی گفت که با هجمه های زیادی بدلیل حضور در جشنواره فجر روبرو شدم و تنها راهکارم برای مدیریت شرایط، سکوت بود.

حسین میرزامحمدی یکی دیگر از فیلم اولی‌های جشنواره چهل و یکم فیلم فجر است که کت چرمی را ساخته است. این فیلم به تهیه‌کنندگی کامران حجازی یکی دیگر از فیلم‌هایی است که بنیاد سینمایی فارابی تولید آن را بر عهده داشته است.مسعود هاشمی‌نژاد نگارش فیلمنامه‌اش را بر عهده داشته، در این فیلم بازیگرانی چون جواد عزتی، صابر ابر، گلاره عباسی، پانته‌آ پناهی‌ها، سارا حاتمی و … ایفای نقش کرده اند و در ادامه گفتگوی روزنامه صبا با کامران حجازی، تهیه کننده این فیلم را می خوانید:

درفیلم قبلی(مردبازنده) هم به سراغ ژانر نوآر رفته بودید، آیا این ژانر مورد علاقه و سبک کاری کامران حجازی در سینمای ایران است؟

قاعدتا در این حوزه سینمایی دغدغه داشتم،این ژانر بازگو کننده بیشترین مصائب اجتماعی است. قصه‌هایی که قهرمان محور هستند و در ذیل سفر قهرمان بازتابی از جامعه را نمود می دهد.

آیا در سینمای شما، ژانر نوآر ایرانیزه شده است؟ 

هدف ما از کار، ایرانیزه کردن و یا سبک پردازی نبوده است. داستانی داشتیم برگرفته از دغدغه‌های روز اجتماعی با محوریت زنان، در جامعه‌ای که بحران زده از فضای اقتصادی مریض است. به همین ترتیب تصمیم گرفتیم به این معضل اجتماعی بپردازیم.

حسین میرزا محمدی کارگردان فیلم کت چرمی با یک فیلمنامه کامل به سراغ تان آمدند؟

حدود یک سال و نیم پیش با فیلمنامه‌ای کامل به بنده مراجعه کردند، حدود ۶ ماه بازنویسی و اخذ پروانه ساخت اثر طول کشید و بعد مشغول پس تولید و ساخت اثر شدیم.

انتخاب بازیگرتان از جواد عزتی تا رویا تیموریان و … چطور انجام شد؟

انتخاب بازیگران و عوامل از بهترین‌ها در هر رشته اتفاق افتاد و یکی از پرچهره‌ترین سینمایی‌های اکران شده در فجر هستیم. ما حتی برای نقش‌های فرعی از بازیگران کاربلد و حرفه‌ای دعوت کردیم. با پیگیری و زحمت زیاد این تیم را جلوی دوربین بردیم با این هدف که مردم فیلم را دوست داشته باشند.

این فیلم از آن جنس تریلرهایی است که حال مخاطب را خوب می کند و به تفکر وا می‌دارد؟

فکر می‌کنم هر دو را دارد. بازخوردی که دراکران مردمی فیلم داشتم خوشبختانه رضایت بخش بود، چرا که تماشاگر با حال خوب از سالن خارج می شد و در عین حال آنچه که از فیلم دستمایه تفکر تماشاگر هم شود در فیلم وجود دارد.

از اکران فیلم در سینمایی مردمی نتایج خوبی گرفتید؟

بله، فیلم از پرمخاطب‌ترین فیلم‌های جشنواره تا الان بوده، به همین دلیل یک سانس ویژه و فوق العاده هم برای آن درنظر گرفته شده است و تا جایی که اطلاع دارم تمام صندلی‌های بلیط اکران مردمی به فروش رسیده است.

با این وصف از اینکه به یک کارگردان فیلم اولی اعتماد کرده و تهیه‌کنندگی کار را به عهده گرفته‌اید راضی هستید؟

بله، برای کارگردان هایی که فیلم اول خود را می سازند شناخت و قضاوت تهیه کننده بر مبنای فیلم های‌کوتاه و فیلمنامه آنها است و با همین متریال ها تخمین می زنیم که آیا از پس یک کار بلند بر می آیند یا نه! بنده در ابتدا قصه فیلمنامه را پسندیدم و با دیدن فیلم های کوتاه به جمع بندی نهایی برای همکاری رسیدم.

آیا حسین میرزامحمدی مولفه های نو و نگاه تازه ای در سینما ایجاد کرده است که مدعی باشد جنس فیلم خود را دارد و تقلیدی از کارگردان های پیشین مهدویان ، روستایی و … نیست؟

نمی خواهم قبل از ارزیابی مردمی و رسانه ای نظر خود را بگویم چرا که ممکن است نوعی خط دهی و ذهنیت دادن به اثر باشد، ترجیج می دهم، خارج از تحمیل نظریه‌های شخصی دست اندرکاران خود فیلم هر چیز را که لازم است انتقال داده و در واکنش‌هایی صادقانه سنجیده شود. اما در هر صورت فیلم سازهای اولی را باکارگردان‌های کارکشته و تجربه دیده خیلی قیاس نکنیم و در قضاوت خود به فیلم اولی بودن کارگردان هم توجه کنیم. اما دیگر عوامل از دست اندرکاران فنی تا بازیگران همه حرفه ای و تجربه دیده بودند.

موسیقی فیلم را چه کسی برعهده داشته است، گویا اطلاعات غلطی در فضای مجازی و رسانه ای درباره عوامل فیلم وجود دارد؟

بله، دیده ام در برخی رسانه ها نام بامداد افشار به عنوان موسیقی فیلم عنوان شده که غلط است، موسیقی این فیلم را مسعود سخاوت دوست به عهده داشته است. و همچنین نام آناهیتا درگاهی به عنوان بازیگر در ماهنامه فیلم درج شده درحالی که گروه افتخاری برای همکاری با ایشان نداشته است.

تولید فیلم از چه حمایت های نهادی و یا سازمانی برخوردار شده است؟

این فیلم با حمایت سازمان فارابی و بخش خصوصی ساخته شده است.

نشست خبری اکثر فیلم ها بدون بازیگران چهره و مطرح فیلم در حال برگزاری است، چرا؟

مشکل اصلی جمله ها و حجمه هایی است که در فضای مجازی هنرمندان ما را تحت فشار قرار داده است و به نظرم فارغ از مسائل دیگر این اتفاق بدی برای هنر سینمای کشور است. حفظ سینما برای همه ما باید مهم باشد چرا که همین کورسویی هم که از سینما مانده است با این کارشکنی ها ممکن است از بین برود. اهالی این خانواده ضربه مهلکی را در دوران کرونا تجربه کرده بودند و حالا با این شرایط چند ماهه اخیر بیشترین ضربه متوجه هنرمندان شده است.

به عنوان یک تهیه کننده که در جشنواره فجر حضور دارید با این حجمه ها روبرو شده اید؟ اگر شده اید چگونه این فضا را مدیریت کرده‌اید؟

بله، با انتقادات و هجمه های حمله ای زیادی روبرو شدم و تنها راهکارم برای مدیریت شرایط، سکوت بود.  ۲۰ سال است که در بدنه سینما فعالیت می کنم، نه تنها بلکه عوامل زیادی شغل و هنرشان در گرو ماندگاری این هنر و صنف است. همان طور که شاهد هستید هیچ صنفی به اعتراض شغل و خانه اصلی کسب و کارش را رها نکرده است. ما برای حفظ شغل خود تلاش کرده ایم و از نظر من هیچ کسی بسته به هر شرایطی وظیفه ای که در قالب شغل برایش مقرر شده را تعطیل و تحریم نمی‌کند. سینما هویت یک کشور است مگر می شود یک کشور بی‌هویت باشد.

 

سمیه نجفی خاتونی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است