روزنامه صبا

روزنامه صبا

تهیه‌‌‌کننده «روایت ناتمام سیما» در گفتگو با روزنامه صبا؛

راز غیبت کرامتی چند روز بعد افشا می‌شود!/همراهی ناتمام با «روایت ناتمام سیما»


مجید رضابالا گفت که متاسفانه درباره حضور مهتاب کرامتی در این فیلم، با سمت تهیه کننده نمی‌توان حالا صحبتی انجام داد.

 «روایت ناتمام سیما» سومین ساخته بلند علیرضا صمدی، در حالی نام مجید رضابالا را به عنوان تهیه‌‌‌کننده در عنوان‌بندی خود می‌بیند که پیش از آغاز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر شایعه حضور مهتاب کرامتی در این فیلم با این عنوان (تهیه کننده) نقل محافل سینمایی شده بود. با وجود این، یکی از غافلگیری‌های جشنواره چهل و یکم، به یقین همین موضوع بود. سرانجام نام رضابالا با عنوان تهیه‌کننده در پوستر «روایت ناتمام سیما» ذیل نام علیرضا صمدی درج شد تا عوامل «روایت ناتمام سیما» به نوعی این موضوع را فیصله یافته عنوان کنند. با وجود این، پرداختن ماجرای غیبت ناگهانی کرامتی همواره ضمیمه مطالبی بود که به عنوان پیش‌درآمد نمایش فیلم صمدی منتشر می‌شدند. مجید رضابالا، تهیه کننده سینما و تلویزیون، در فیلم‌های «صحنه زنی» و «بی‌نامی» ساخته‌های پیشین صمدی نیز نقش تهیه‌کننده را داشت. البته رضابالا هم کوشید از کنار پرسش روزنامه صبا درباره این تغییر ناگهانی عبور کند.  هرچند او نیز حضور کرامتی را در این فیلم تکذیب نکرد. اگر دوست دارید غیر از این موضوع، کمی درباره پیش‌تولید و حواشی تهیه فیلم «روایت ناتمام سیما» بدانید، با مصاحبه روزنامه صبا و مجید رضابالا همراه شوید.

گفته می‌شد نام اصلی فیلم شما «دشمن مردم» بود اما بعدها فیلم به «روایت ناتمام سیما» تغییر نام داد. نام اولیه فیلم البته ما را یاد نمایشنامه‌ برجسته هنریک ایبسن می‌اندازد. آیا فیلم اقتباسی از نوشتار ایبسن است؟

در متن اولیه‌ای که نوشته شد، بله دقیقا حق با شماست. فیلمنامه ما به نمایشنامه ایبسن، نمایشنامه‌نویس برجسته و نام‌آشنای نروژی پهلو می‌زد اما در بازنگری‌های بعدی، نکاتی لحاظ شد و پیرو آن‌ها در متون بازنویسی شده بعدی، فیلم از زیر سایه «دشمن مردم» ایبسن خارج شد. درباره وجه تسمیه اثر هم باید توضیح بدهم که این نام‌گذاری البته با نظرات ارزشمند کارشناسان امر برای فیلم لحاظ شد.

 شما هم تولید فیلم را از نیمه دوم سال کلید زدید؟

البته راستش را بخواهید الان حضور ذهن ندارم که زمان دقیق آغاز کارمان کی بود اما خیر، استارت تولید ما به نیمه دوم سال نکشید. می‌توانم بگویم اواخر مرداد و اوایل شهریور ماه بود که تولید جدی فیلم را در دستور کارمان قرار دادیم و حتما هم می‌دانید طبق معمول کار پرفشاری برای رساندن اثر به جشنواره فیلم فجر داشتیم اما خدارا شکر موفق شدیم فیلم را به موقع به جشنواره چهل و یکم برسانیم.

 فیلمنامه این اثر چندبار بازنویسی شد و اصلا آیا زمان کافی برای بازنویسی داشتید؟

خب این سوال را بهتر است از علیرضا صمدی بپرسید، چون ایشان علاوه بر کارگردانی اثر، نویسندگی فیلمنامه را هم برعهده داشت ولی گمان می‌کنم نظر به محدودیت زمانی که داشتیم، بازنویسی خوبی اعمال شد و متن فیلمنامه نگارش مطلوبی هم پیدا کرد.

 خاطره خوب و به یادماندنی و البته قابل ذکری از مراحل تولید فیلم «روایت ناتمام سیما» در یادتان مانده که آن را بازگو کنید؟

باور می‌کنید فشار کار ما آنقدر بالا بود که الان یادم نیست آیا خاطره شیرینی که بتوانم آن را برای شما بازگو کنم داشتیم یا نه! اصولاً ساخت فیلم و رساندن آن به جشنواره پروسه‌ای پرفشار و استرس‌زاست. با وجود این، ساخت فیلم با عوامل صحنه و پشت صحنه و همه گروهی که برای رساندن فیلم به جشنواره تلاش زیادی می‌کنند، خودش نوعی خاطره است.

 چه بازخوردهایی از اکران فیلم تا امروز دریافت کردید؟ کفه ترازو به سمت نظرات منفی سنگینی می‌کند یا مثبت؟

بله می‌توانم بگویم تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم، بازخوردها درباره فیلم «روایت ناتمام سیما» مثبت بوده است. این را شخصاً در محافل و جمع‌هایی که حضور داشتم شنیدم و از این بابت احساس رضایت می‌کنیم. باید منتظر ماند و دید در نهایت نظر مردم و هیات محترم داوران چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر درباره فیلم «روایت ناتمام سیما» چه خواهد شد.

 به عنوان تولید کننده «روایت ناتمام سیما» به موفقیت این فیلم در مراسم اختتامیه جشنواره چهل و یکم چقدر خوشبینید و شانس فیلم‌تان را برای کسب جوایز در بخش‌های مختلف چگونه  ارزیابی می‌کنید؟

خب من هنوز دیگر فیلم‌های حاضر در جشنواره را ندیدم و به این ترتیب نمی‌توانم درباره قیاس فیلم «روایت ناتمام سیما» با دیگر آثاری که به جشنواره رسیده قضاوت کنم اما درباره فیلم خودمان، نظر به زحماتی که برایش کشیده شده، می‌توانم تاکید کنم فیلم ما اثر خوبی است.

 زمان اکران عمومی فیلم «روایت ناتمام سیما» مشخص شده است؟

خیر هنوز مشخص نشده چه زمانی به اکران عمومی درخواهد آمد. اصولا این مقوله‌ها مختص پایان جشنواره است.

 درباره داستان فیلم، توضیح چندانی داده نشده و فقط می‌دانیم ماجرا مربوط به دکتری به نام «آرش سیمین» است که زندگی نسبتاً خوبی دارد اما با انتشار خبری در فضای مجازی، زندگی خانوادگی او دستخوش طوفان می‌شود. ممکن است کمی هم درباره داستان فیلم توضیح دهید؟

اگر اجازه دهید، موضوع فیلم برای مخاطبان و تماشاگران ارجمند و فهیم سینما سربسته بماند. امیدوارم فیلم را در پردیس سینمایی ملت تماشا بفرمایید و پس از برگزاری جشنواره می‌توانیم درباره فیلم صحبت کنیم، البته تا حدی که بازهم داستان برملا نشود.

توضیح شما درباره حضور مهتاب کرامتی در این فیلم، نه به عنوان بازیگر بلکه با سمت تهیه کننده اثرچیست؟ اتفاقی که در عمل نیفتاد و نام شما در تیتراژ فیلم با این سمت منتشر شد.

متاسفانه درباره این موضوع هم نمی‌توان حالا صحبتی انجام داد. هر اظهار نظری درباره این موضوع می‌تواند هم به ما (عوامل تولیدکننده فیلم روایت ناتمام سیما) هم به خود جشنواره فیلم فجر آسیب بزند!

 یعنی چنین چیزی در بدو امر بوده و می‌توان درباره‌اش صحبت کرد؟ چه زمانی می‌توانید درباره آن توضیح دهید؟

چند روز دیگر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر هم به پایان می‌رسد و آن‌وقت درباره این موضوع می‌توانیم صحبت کنیم و توضیحاتی بدهیم اما همانطور که گفتم پرداختن به چنین مقوله‌ای، آن‌هم در روزهای برپایی جشنواره واقعاً به خود جشنواره ضربه می‌زند.

یاسر سماوات

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است