روزنامه صبا

روزنامه صبا

سعید سعدی در گفتگو با روزنامه صبا:

فیلم سینمایی «گل‌های باوارده» برای قشر خاصی نیست


تهیه کننده فیلم سینمایی «گل‌های باوارده» تاکید کرد که این فیلم برای قشر خاصی نیست، مخاطب عام به راحتی با قصه این ماجرا همراه می‌شود.

«گل‌های باوارده» با نام قبلی «پالایشگاه» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. این فیلم به نویسندگی مشترک مهرداد خوشبخت و حسین تراب نژاد به نگارش رسیده است و داستان روایت‌گر  تعدادی از مهندسین پالایشگاه نفت آبادان است که در تلاش هستند با امکانات و تجهیزاتی که در داخل انبارهای آن است، پالایشگاه‌های دیگر را ترمیم کنند.  بانیپال شومون، امیررضا دلاوری، الهام نامی نیک، نادر سلیمانی، یاسین مسعودی و… ازبازیگران فیلم هستند.

سعید سعدی از تهیه کنندگان پرکار سینمای ایران است که تاکنون آثار زیادی را به سینمای ایران هدیه کرده است، مغزهای کوچک زنگ زده، بچه مهندس، تومان و… از آثار شاخص او می باشند. او تا به حال جوایز متعدد بین المللی را کسب کرده است که فهرست آن در این مقال نمی‌گنجد و در ادامه گفتگوی روزنامه صبا با این تهیه کننده را می خوانید.

چرا ژانر دفاع مقدس؟

دفاع مقدس گنجینه‌ای است که هر قدر هم از آن اثر ساخته و به آن ورود کنیم باز هم کم است. من خود را بازمانده نسل جنگ می‌دانم، نسلی که با تمام وجود درمقابل دشمن ایستاد و در یک خط متحد شد. خود را واسطه‌ای از آن نسل به نسل جدید می‌دانم که پیام آزادگی و برادریی را که در آن زمان وجود داشت به نسل حاضر برسانم.

در مورد داستان فیلم بگویید؟

گل‌های باوارده درمورد واقعیت تاریخی‌ای است که در اوایل جنگ سال ۱۳۵۹ در پالایشگاه آبادان  اتفاق افتاده است. زمانی که با همت و همراهی کارکنان پالایشگاه و مردم فداکار بخشی از تجهیزات مهم پالایشگاه به مراکز نفتی ایران انتقال داده شد. تا این خط تولید را حفظ شود. در عین حال کمک به مردم برای رفتن از مناطق جنگ زده هم دیده می‌شود. این دست اتفاقات، از افتخارات این کشور است که باید بازگو شود.

مخاطبین این فیلم چه کسانی هستند؟

این فیلم برای قشر خاصی نیست، مخاطب عام به راحتی با قصه این ماجرا همراه می‌شود. این فیلم با اینکه در ژانر جنگ و دفاع مقدس است، اما خیلی روی بحث‌های نظامی و منطقه‌های عملیاتی جنگی مانور نمی‌دهد، ورقه‌ای است از حاشیه جنگ در آشوبی که در شهر شکل گرفته و اتحاد همدلانه مردم برای حفظ ارزشهای انسانی و میراث ملی ایران را که به تصویر می‌کشد. جنگ با همه تحولاتی که در ایران به وجود می آورد مسیر خدمتی آحاد ملت از مهندسین پالایشگاه تا مردم جنگ زده را تغییر می دهد و در این فیلم این تغییرات خدمتی در اهداف والای انسانی نشان داده می‌شود.

تولید فیلم چقدر طول کشیده است؟

این فیلم از ابتدا با تحقیقات و پژوهش‌های جامع مهرداد خوشبخت شروع شد.مهرداد خوشبخت متولد آبادان و از خانواده‌های بوده که پدرشان در پالایشگاه مشغول به خدمت بوده که در دژخیمان جنگ زندگی شان با مخاطرات زیادی روبرو شد است، بنابراین این فیلم برگرفته از تجربه زیسته کارگردان در کودکی و خاطراتی که مردم آبادان از دوران جنگ نقل کرده اند، ساخته و پرداخته شد. این پروژه بسیار سنگین بود و احتمال‌های زیادی می‌رفت که به اتمام نرسد با این حال سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم و در حدود ۹ ماه تولید آن طول کشید.

مهرداد خوشبخت، در فیلم قبلی خود آبادان یازده ۶۰ نیز به جنگ پرداخته است

بله، در واقع فیلم گل‌های باوارده روایت دوم از یک مجموعه سه گانه است. در فیلم آبادان یازده ۶۰ روایت اول از این مجموعه، به کارکنان رادیو پرداخته و در این فیلم، به پالایشگاه پرداخته‌اند.

همکاری و ورود شما به این پروژه چطور بود؟

قرارداد نگارش این فیلم با مجموعه فارابی بسته شده بود. زمانی که فیلم‌نامه کامل نوشته شد در جمع بندی به این نتیجه رسیدند که بنده به عنوان تهیه‌کننده در این مسیر خدمت‌گزار این فیلم باشم.

قبلا چه فیلم‌هایی را کار کرده اید؟

من از سال ۱۳۷۳ در حوزه سینماو… فعالیت می کنم، و تهیه کنندگی مجموعه هایی مانند روزهای زندگی و اتوبوس شب از کیومرث پوراحمدو … را به عهده داشتم.

در صورتی که موضوع یک فیلم دغدغه اتان نباشد، آیا حاضر به فعالیت در آن فیلم می‌شوید؟

خیر، حتما باید با موضوع ارتباط برقرار کنم، نه فقط در ژانر دفاع مقدس بلکه در هر ژانر دیگری که بخواهم فیلم بسازم اگر ارتباط برقرار نکنم ورود نمی‌کنم.

برای انتخاب، کارگردان برای شما اولویت بیشتری دارد یا فیلم‌نامه؟

هر دو در کنارهم. چرا که این دو مانند دولبه قیچی هستند که اگر یکی دیگری را تکمیل نکند ماحصل فیلم کار خوبی از آب در نخواهد آمد.

نقش اصلی فیلم کیست؟ وفکر می‌کنید در این دوره نامزد جایزه بازیگری فجر شوند؟

بانیپال شومون که به خوبی از پس نقش برآمدند. انتخاب ایشان هم با توجه به سابقه و شناختی که از هنرش داشتیم شکل گرفت. درباره احتمال نامزدی او دربخش بازیگری نمی توانم نظری بدهم چرا که تا بحال موفق نشدم آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره را ببینم، اما در بازی این بازیگر پتانسیل‌هایی است که می‌تواند مدعی جایزه بازیگری فجر باشد.

اهل فضای مجازی هستید؟

خیر، یک سالی هست که خیلی دنبال اخبار را نمی‌گیرم در صفحات هم فعالیتی ندارم

اگر قرار باشد موضوع دیگری از مصائبی که نسل امروز با آن درگیر هستند را کار کنید، آن چه موضوعی است؟

آزادی و اختیار جوانان برای اینکه به آنچه که می خواهند بدون مانع تراشی برسند. البته این آزادی باید در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی تعریف شود. نسل تغییر کرده است و  باید با جوانان نسل امروز منعطفانه‌تر و نرم‌تر برخورد کرد تا به سلامت مسیر خود را طی کنند و به آن گنجینه‌ای که مقصودشان هست، برسند.

سمیه تجفی خاتونی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است