روزنامه صبا

روزنامه صبا

هادی محمدپور در گفتگو با روزنامه صبا:

فیلم سینمایی «هایپاور» اثبات عملیات والفجر ۸ است


کارگردان فیلم سینمایی «هایپاور» درباره شناسنامه گفت که، هدف اصلی من آشنایی و به اثبات رساندن عملیات والفجر هشت بود.

هادی محمدپور، کارگردان فیلم سینمایی «هایپاور» است و به بهانه اکران فیلمش در این دوره از جشنواره فیلم فجر گفتگویی با روزنامه صبا داشته است:

چه مدت زمانی صرف نگارش فیلمنامه شد و چندبار مورد بازنویسی قرار گرفته است؟

من حدود سه ماه خدمت سرتیپ براتعلی غلامی رفتم. ایشان باتوجه به خاطراتی که داشتند شروع به صحبت می‌کردند. از زمان بدر و خیبر که تلفات ما زیاد بود و برای نیروی هوایی و نیروهای مسلح درگیر در دفاع مقدس دغدغه شده بود گرفته، تا خصوصیات شهید ستاری و شهید بابایی و شهید اردستانی می‌گفتند. این پازل‌ها را کنار هم گذاشتیم و خط اصلی داستان‌مان مشخص شد. سپس براساس شنیده‌ها و تحقیقاتی که داشتیم و خصوصیات اخلاقی و رفتاری که این بزرگواران داشتند، پیرنگ های فرعی‌مان را چیدیم. نزدیک به یک‌سال و خورده‌ای درگیر نگارش کار بودیم. حدودا سه الی چهار بار بازنویسی اساسی کردیم. روتوش می‌کردیم. دو سکانس حذف می‌کردیم، دو سکانس اضافه می‌کردیم. از خاطراتی که برای ما تعریف می‌کردند، توی کار استفاده می‌کردیم.

دکوپاژ اثر را قبل از فیلمبرداری انجام داده بودید یا به صورت دکوپاژ سرصحنه عمل کردید؟

با مشخص شدن لوکیشن یک‌سری دکوپاژها را از قبل آماده کردم؛ اما بعضی‌ها با توجه به شرایط جوی و سکانس به سکانس که جلو می‌رفتیم براساس صحنه‌مان دکوپاژ می‌کردیم. تقریباً پنجاه پنجاه بود. خیلی‌ها را از قبل نوشته بودم و ترسیم کرده بودم و خیلی‌ها هم سر صحنه ایده جدید به ذهنم می‌رسید و  تغییر می‌دادم.

 لوکیشن خاص و بکر در کار داشته‌اید؟

سایت‌هایی که آنجا فیلمبرداری کردیم باتوجه به بافت خاکی که دارد یک محیط بکری است که فکر نکنم شما تا الآن و به خصوص در فیلم‌های دفاع مقدسی دیده باشید.

برای فیلمبرداری از چه نوع دوربینی استفاده کردید و دلیل انتخابتان چه بود؟

سی پانصد. من بیشتر روی دست کار کردم؛ نه تراولینگ داشتم و نه چیزهای دیگر؛ چون باید حالت مستندی کار من حفظ می‌شد. از طرف دیگری چون روایت ما در سال شصت و چهار هست، یک مقدار در اصلاح رنگ‌مان به سمت نگاتیو رفتیم، چون بالأخره باید رنگ و حس و حال آن دهه را نشان می‌دادیم.

در بازیگران و عوامل پشت صحنه تغییری داشته‌اید؟

ما فقط جلوه های ویژه بصری را عوض کردیم چون کارشان خوب نبود و بعد شخصی را آوردیم که قطعاً کاندید سیمرغ می‌شود و از نظر بنده سیمرغ حق ایشان هست.

در اثر شما پدیده نو ظهور بازیگری هست؟

بله ما بازیگری به نام آقای آرمان جوکار داریم که نقش رئیس دفتر شهید ستاری را بازی می‌کند.

نحوه انتخاب ایشان به چه صورت بود؟

در یکی از کارهای تئاتر دعوت شده بودم که نام کارگردان کار خاطرم نیست، ایشان را دیدم و کارشان خوب بود و در خاطرم ماند. بعداً دوستان برای این‌کار پیشنهاد کردند، بررسی کردم و برای کار دعوت‌شان کردم.

اثر شما در چه ژانری قرار می‌گیرد؟

دفاع مقدس

برای های پاور در جشنواره چهل و یکم چه اندازه و چه شانس‌هایی قائل هستید؟

هدف اصلی من آشنایی و به اثبات رساندن عملیات والفجر هشت بود. طبق تحقیقاتی که انجام دادم در تاریخ جنگ‌های دنیا سابقه نداشته در بیست روز، هفتاد و هشت هواپیما منهدم شود، در حد هفت یا هشت تا بوده است. باور این موضوع حتی برای بازیگران و عوامل هم سخت بود، تا اینکه اسناد و مدارک و آرشیو‌ها را دیدند. اما از نظر من، جلوه‌های ویژه بصری، فیلمبرداری، صحنه و لباس، خانم خداوردی و آقای نادری می‌توانند شانس سیمرغ را داشته باشند.

مصطفی کزازی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است