روزنامه صبا

روزنامه صبا

کارگردان فیلم سینمایی «اتاقک گلی» در گفتگو با روزنامه صبا:

بزرگتریـن قاضـی مـردم هسـتند


محمد عسگری معتقد است که مردم بزرگترین و درست ترین قاضی برای قضاوت درباره اثر هستند.

«اتاقک گلی»به کارگردانی محمد عسگری، تهیه کنندگی داود صبوری و نویسندگی پدرام کریمی است. این فیلم روایتی زنانه از عملیات مرصاد و درباره نجات یک دختر کرد از دست منافقان توسط بچه‌های لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) است که داستان زنانی را که در یک اتاقک گلی گرفتار می‌شوند را بازگو می‌کند.  تورج الوند، آناهیتا افشار، تینو صالحی، فریدون حامدی، هادی شیخ‌الاسلامی، سعید دشتی و سعید زارعی و… در «اتاقک گلی» به ایفای نقش می‌پردازند. دیگر عوامل فیلم عبارتند از؛مدیر‌فیلمبرداری: فرشاد محمدی، چهره‌پرداز: شهرم خلج، طراح صحنه: محسن خدابخشی، طراح لباس: فاطمه صفری، تدوین: میثم فلاح، صدابردار: بهمن اردلان، مهدی فیض مندیان، آهنگساز: حبیب خزاعی‌فر، جلوه‌‌های بصری: حسن نجفی.این فیلم محصول مشترک بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد فرهنگی روایت فتح ، موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که در بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روز چهارشنبه(۱۹ بهمن) برای اصحاب رسانه و منتقدان اکران شد و حال روزنامه صبا با محمد عسگری کارگردان فیلم سینمایی «اتاقک گلی» به گفتگو نشسته است:

محمد علی عسگری که کارگردانی اول سینمایی بلند خود را در جشنواره چهل و یکم تجربه می‌کند، پیش از این در فیلم هایی چون تنگه ابوغریب از بهرام توکلی،  محمدرسول الله و خورشید از مجید مجیدی، قصر شیرین و نگهبان شب از سید‌رضا میرکریمی، سریال سرزمین کهن از کمال تبریزی و… به عنوان دستیار کارگردان حضور داشته است.

فعالیت هنری محمدعلی عسگری چطور آغاز شد تا به کارگردانی و فجر رسید؟

ریشه هنری من از تئاتر شروع شده است بعد از کارگردانی و نویسندگی ۴۰ اثر نمایشی به سینما آمدم و در پیشگاه هنرمندان زیادی دستیار کارگردان و برنامه ریز بوده‌ام. هنوز هم تئاتر برایم هنری قابل ستایش و تحسین  است و به تماشای آن می نشینم.اما مدیوم فعالیت‌ام را به خاطر کثرت مخاطب سینما انتخاب کرده‌ام.

ژانر و سبک کاری کارگردانی تان چیست؟

پیشتر‌ها علاقه‌مند به فضای سینمایی تاریخی و جنگی بوده‌ام همان طور که بیشتر تجربه‌های کاری من در همین ژانر است. به این معتقدم که در هر فضا و سبکی که کار می‌کنم نگاهم به موضوع از لحاظ فرم و زاویه دید،  جدید باشد.

در واقع معتقدم کارگردان در هر ژانری که فعالیت می‌کند مهم آن است که تجربه نو و جدیدی را برای خود و مخاطب رقم بزند. فیلم اتاقک گلی تلفیقی از ملودرام عاشقانه و سینمای جنگ است. عاشقانه ای که در پیش زمینه عملیات مرصاد ساخته و پرداخته شده است. البته تمام این حرف‌ها و نظرها پاورقی هایی است که به فیلم الحاق و پیوست می‌شود، درحقیقت این فیلم است که در نمایش باید حرف‌های خود را بزند تا جایگاه خود را نزد مخاطب عام و خاص پیدا کند.

فکر می کنید در اتاقک گلی آنچه که رویای شما از کارگردانی بوده برآورده شده است؟

حتما به آنچه که دلم می‌خواست نرسیدم. اگر مدعی باشم رسیده‌ام دیگر باید با هنر خداحافظی کنم، هنر محدویت ندارد و هنرمند باید خود را همواره در مسیر احساس کند چرا که قله‌ای برای هنر نمی توان متصور شد.همان طور که آگاهی، دانش و تجربه محدود نیست به همین دلیل هیچ هنرمندی نمی تواند ادعا کند به آنچه که می‌خواسته رسیده است. یک سینماگر حرفه‌ای با رشد پیشرفت های فنی سینما در هر مرحله افق های تازه و دست نیافته جدیدی را پیش روی خود می بیند. هنر سینما هنری است که پیوسته در حال تکامل و شکل گرفتن است.

فیلمنامه اتاقک گلی به شما پیشنهاد شده است؟

بله، یک سال و نیم پیش طی یک طرح چندین صفحه‌ای به من پیشنهاد شد وقتی این طرح را هم سو با موضوعات زمینه‌ای خود دیدم، با عوامل دیگر، تهیه کننده و نویسنده به گفتگو نشستم.

آیا در حین نگارش فیلمنامه نظرات و پیشنهادها نیز در اثر منظور شد؟

مثلث سه نفره کارگردان، نویسنده و تهیه کننده در نگارش دخیل بودند و بخاطر اینکه هر سه در ایدئولوژی و روند داستان به یک اتفاق نظر واحد رسیده بودیم مابقی کار به پیشنهادها و اصلاحات در پرداخت گذشت نه اینکه مخالفتی نبود، چرا بود، اما مخالفت ها همه راهگشا و کارساز بودند. از نظرم اگر قرار بود که هر سه نفر مان هم نظر بودیم اصلا نیازی به جلسه گذاشتن و صحبت کردن نبود.

بیشتر به کار تیمی عقیده دارید یا تک نفره؟

با اینکه معتقدم در سینمایی ایران نویسندگانی وجود دارند که کار یک تیم شش نفره فیلمنامه نویسی در هالیوود را به تنهایی انجام می دهند، اما به هرحال برای پرداخت همه جانبه به یک موضوع، بهتر است موضوع از منظرهای متفاوت پایش شود.از طرفی یک فیلمنامه نویس برای نگارش یک اثر لازم است تمام امکانات و رفاه در معیشت‌اش فراهم باشد، تا کاملا خود را در اختیار دنیای داستان قرار دهد وبا آزادی کامل قلم فرسایی کند. با دغدغه اجاره خانه و … نمی شود فیلم نامه خوب نوشت. فیلمنامه از ارکان اصلی فیلم است اگر مشکل نویسندگان حل نشود حال سینما خوب نمی‌شود. پس برای داشتن سینمای خوب، باید مشکلات این هنرمندان را کاملا مرتفع کرد.

اثر بعدی محمدعلی عسگری، در چه ژانر و سبکی است؟

یک فیلم قصه گو با حال و هوای اصیل ایرانی ، راستش خیلی اهل کله معلق زدن نیستم. اثری که همه مخاطبان را باخود همراه کند و دلچسب باشد.

تا این جای جشنواره، عمده آثاری که از کارگردان اولی ها در جشنواره فجر اکران شده است، تقلیدی از فرم های تکراری کارگردان های قبلی بوده است که گاهی هم تلفیق شده است مانند تلفیق سبک سینمایی فرهادی با محمد کارت و یا دست نویسی از محمد حسین مهدویان و …، اثر شما می تواند مدعی باشد که مولفه های خاص به خود را دارد؟

به نظرم اتاقک گلی ممکن است این تصور را به اذهان متبادر کند که تلفیقی از سبک مجید مجیدی را با سیدرضا میر کریمی خواهند دید، اما این گونه نیست، چرا که این سبک و نوع نگاه من به سینماست که در بخش‌هایی ممکن است وام‌دار از این کارگردانان بزرگ هنری باشد. اما مشخصا تفاوت‌های عمیقی هم هست که امیدوارم از نگاه مخاطب پنهان نماند. اتاقک گلی یک فیلم به شدت پر از تکاپوست. در نهایت اول، وسط و آخر هر اثری نظر تماشاگر مهم است.صاحبان اثر اگر کاربلد باشند در خلال تولید و پخش اثر باید همه حرف های خود را در فیلم بزنند بعد از این  و یا قبل از آن هیچ اهمیتی ندارد. مردم بزرگترین و درست ترین قاضی برای قضاوت درباره اثر هستند.

در ساخت آثاری در ژانر تاریخی و جنگی چه آسیب هایی ممکن است دامن گیر صاحب اثر شود؟

سوژه جدید یا قدیم خیلی تفاوت ندارد، مهم این است که سوژه از یک زاویه جدید و در فرمی جدید شکل بگیرد. نه تکرار حرف‌هایی که گفته شده و یا نماهایی که دیده شده است. در واقع باید طوری کار کرد که اگر مدتی کار نکردید جای خالی تان در سینما حس شود.

شرایط اخیر تحریم هنرمندان و انتقادات به شرکت در جشنواره در کارتان اختلالی بوجود نیاورده است؟

برایم مهم نیست، ترجیح می دهم درباره این موضوعات مشخص حرف نزنم. این جشنواره نه دوره اولش است و نه آخرش. در شرایط سخت و بد اقتصادی هستیم اما مسیر رفع مشکلات اقتصادی و … تعطیلی جشنواره نیست. مردم ولی نعمت هر حکومتی هستند، چرا که حکومت هر چه که دارد از مردم است.

سمیه نجفی خاتونی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است